Hoe ziet een typische draver eruit??

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15455
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 14:25

Ik kom in diverse topics op bokt opmerkingen tegen over hoe een typische draver eruit zou zien. Nu heb ik al best veel dravers gezien en weet daardoor dat er een enorme variatie in uiterlijk is. Dat laatste is ook wel logisch gezien er metname gefokt wordt op snelheid, uiterlijk is van ondergeschikt belang.

Nu wil ik dus weleens weten hoe de gemiddelde bokker denkt dat er draver er meestal uit ziet.

Let op: dit moet geen discussie worden over of draver wel of niet leuk, lelijk, lief etc zijn. Geef gewoon een beschrijving hoe jij denkt dat een typische draver eruit ziet.

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 02:11

ik denk meestal bruin en een dunne nek.
Met het rijden een snelle galop, of nog geen goede galop.

whyommie
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-06-06

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 02:26

Jeetje ,ik ken er best veel maar geen een lijkt op een ander hoor.Klein groot veelal bruin maar ook vossen zijn er te zien.Je kunt zien dat ze veel bloed voeren hebben een edel hoofd zijn rank maar gespierd gebouwd.Hebben veelal zeer intelligente ogen en geen oeruitstraling.Alles aan ze is volbloed zijn er in alle maten en zijn uitzonderlijk snel en slim.Hun hals is echt niet altyd dun en zien er ook vaak gespierd uit ze hebben een schuine schouder voor de ruimte die ze nodig hebben in de draf.Ik heb voor heel wat afgekeurde dravers in de dressur sport wat kunnen betekenen het zijn niet de makkelijkste wel de eerlijkste.

gr

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:58

heeft iemand foto's voor me???

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:00


fransje23

Berichten: 15455
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:52


Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:33

hahaha,,,heb ik wel wat aan ..tnx

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:38

nou ik heb dus een draver, en soms zie ik wel is een pony/paard staan en dan denk ik; dat is echt een draver.. vlakbij mij (bij de faculteit van utrecht) staan ook een aantal dravers en eerst wist ik niet dat dat dravers waren maar toen dacht ik wel van; dat zijn vast dravers en toen bleken het dus ook dravers te zijn Tong uitsteken

wel redelijk groot, lang hoofd, kleur; vos tot zwart meestal, gespierd en verder;tjaa Knipoog

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:11

Het is inderdaad wel een leuke vraag Ja Ik denk dat de meeste mensen zullen denken: bruin en iel. Toch grappig, ik heb al zóveel verschillende gezien Haha!

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:13

tjitseee schreef:
nou ik heb dus een draver, en soms zie ik wel is een pony/paard staan en dan denk ik; dat is echt een draver.. vlakbij mij (bij de faculteit van utrecht) staan ook een aantal dravers en eerst wist ik niet dat dat dravers waren maar toen dacht ik wel van; dat zijn vast dravers en toen bleken het dus ook dravers te zijn Tong uitsteken

wel redelijk lang en groot hoofd, kleur; vos tot zwart meestal, gespierd en verder;tjaa Knipoog

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:17

Lange nek, korte rug en veelal bruin met zwarte benen. Hier mijn verzorgdraver:

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15455
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:18

Is dit bijvoorbeeld een typische draver??

Afbeelding

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:21

uhm een beetje rechte kont. De staart ligt laag op de kont. een rechte hals. Rechte rug, meestal reedlijk weinig schoft uhm zoiets?? ohjah. meetal gene volle bos manen en een heel schraal voor plukje

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:21

Hun benen staan meestal ook onder het lichaam. Dun en kort nekje in verhouding.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:57

Dravers hebben juist vaak wel een lange rug, eerder dan een korte, een lange hals die veelal wat horizontaal is aangezet en mager bespierd is, een lang voorhoofd en grote neusgaten. Ze staan zo meestal in het rechthoeksmodel. Ze hebben vaker dan een warmbloed 'hunters bumps'. De meeste zijn bruin en donkerbruin en soms zwart. Vosdravers zijn vrij zeldzaam, schimmels nog meer (en een bonte ben ik nog nooit tegengekomen). Ook witte aftekeningen kom je niet vaak tegen, hoogstens een kolletje of een sokje, nooit hoge witte benen of gelaarsd.

De hoeven zijn hebben vaak een lange toon ('flapteen' haast), met name achter, met vaak een gebroken hoefas. Dat is niet zozeer aangeboren alswel dat het door de typische manier van beslaan voor de baan komt.

De stap neigt naar telgang, de draf is in arbeidsdraf vrij vlak maar bij het verhogen van het tempo komt er meer knieactie in en gaan de meeste dravers achter wijd lopen. Galop is geen gang waarop gefokt of getraind wordt, dus die is vaak onderontwikkeld en kan slechts met moeite op een laag tempo of op de volte worden vastgehouden.
Dravers presteren níet goed in de dressuursport, hoger dan de L wordt toch echt een zeldzaamheid. In de springsport echter willen m.n de draver kruisingen of terugkruisingen nogwel eens verassingen veroorzaken (ik meen dat Jappeloup ook 25% draver was, en daarom ook wel een drafpasjes i.p.v galopsprongen tussen de hindernissen van een dubbel liet zien..).

Alle dravers die de afgelopen jaren op de baan zijn uitgebracht zijn voorzien van een chip. Als de draver de handel in gaat omdat een carriére op de baan er niet (meer) inzit wordt het paspoort door de NDR ingenomen. Wel is het mogelijk om via de NDR met het chipnummer achter afstamming en resultaten te komen.

Myrkvi

Berichten: 1069
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:31

Afbeelding
redelijk 'dunne' hals.. en best wel groot hoofd vergeleken met het lichaam Clown

prompter

Berichten: 11451
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:40

Ik ken zó verschrikkelijk veel dravers en er zitten zó verschrikkelijk veel types bij. Mijn eigen dravers lijken al helemaal niet op het stereotype beeld (de een heeft een klein 'volbloedhoofdje' en flink zware hals, de ander een enorm front), maar als ik een soort algemene kenmerken op moet noemen: weinig welving in de rug, vrij steile achterbenen die achter het lichaam geplaatst zijn, vrij kleine voeten en fijne gewrichten, flink ontwikkelde schouders en een vrij rechte hals. En flinke oren Haha!.

Maar ik kan hele rijen opnoemen die ook niet aan dat beeld voldoen Lachen

Myrkvi

Berichten: 1069
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:45

inderdaad grote oren ! haha Haha!

ruitje

Berichten: 12438
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:43

Knavia schreef:
Vosdravers zijn vrij zeldzaam, schimmels nog meer (en een bonte ben ik nog nooit tegengekomen). Ook witte aftekeningen kom je niet vaak tegen, hoogstens een kolletje of een sokje, nooit hoge witte benen of gelaarsd.


Alle dravers die de afgelopen jaren op de baan zijn uitgebracht zijn voorzien van een chip. Als de draver de handel in gaat omdat een carriére op de baan er niet (meer) inzit wordt het paspoort door de NDR ingenomen. Wel is het mogelijk om via de NDR met het chipnummer achter afstamming en resultaten te komen.


Er komen best wat dravers voor met witte aftekeningen Lachen . Zelfs hoge witte benen en gelaarsd komen voor Lachen .

Het paspoort wordt niet door de NDR ingenomen als het paard de handel in gaat. Dat kan niet eens omdat een paard niet vervoerd mag worden zonder paspoort Knipoog . De stamboekpapieren worden ingenomen.

Ik ga mij hier niet eens aan wagen verder, zoveel verschil tussen dravers Haha!

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:48

we hebben er een aantal op stal staan en ik herken ze ondertussen wel, maar ik kan niet uitleggen hoe een typische draver er uitziet

fransje23

Berichten: 15455
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 01:12

Knavia schreef:
(ik meen dat Jappeloup ook 25% draver was, en daarom ook wel een drafpasjes i.p.v galopsprongen tussen de hindernissen van een dubbel liet zien..).


Die was 50% draver Clown . Net als Galoubet trouwens, die de vader is van vele springpaarden. Baloubet du Rouet van Roderigo Pessoa is daar een nakomeling van en dus 25% draver!

Ik waag mij ook niet aan een omschrijving van De draver. Ik denk dat ik ze voornamelijk herken aan hun uitstraling.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:06

RPA --> DRS

aleida_thijs
Berichten: 565
Geregistreerd: 14-11-06

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:15

mijn draver kan echt 'draverachtig' tonen: hals lang en plat, benen gestrekt, maar ook heel anders: als ik bijvoorbeeld dresuur met hem rij

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:14

pfff... leuke vraag, maar niet echt te beantwoorden. Wel denk ik bij sommige paarden als ik ze zie hmmm... zou best een draver kunnen zijn, maar om nou een beschrijving van ze te geven. Wel vind ik dat ze vaak alert zijn en intelligentie uitstralen

Peetje

Berichten: 693
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Hoe ziet een typische draver eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:03

Jeetje, leuk topic, Franca!! Ik kon me wel redelijk vinden in de omschrijving van Knavia, op de bemerkinkjes die ruitje al noemde na dan. Maar toen ik er over na ging denken, bedacht ik me al zo veel verschillen. Mijn eigen dravers (zie profiel) verschillen al enorm van elkaar. De ene is uiteraard bruin, weinig manen en staart, groot, lange nek en kan absoluut niet galoperen. De ander is donkerbruin, klein, heeft een enorme bos manen en staart en is veel compacter gebouwd. Dus ja, een typische draver durf ik niet te omschrijven. Kijk maar eens naar de paarden die op stal staan bij mijn dravers (www.patrickdehaan.com), hoeveel verschil daar al tussen zit!!!