Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:14

Meestal zit zo'n bot dan gewoon net niet 100 % lekker in z'n gewricht, zit er iets 'lucht' tussen ofzo. Net zoals wanneer je zelf wat kraakt zeg maar. Best lekker afentoe :j

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:31

Sintara schreef:
Meestal zit zo'n bot dan gewoon net niet 100 % lekker in z'n gewricht, zit er iets 'lucht' tussen ofzo. Net zoals wanneer je zelf wat kraakt zeg maar. Best lekker afentoe :j

Leuk in theorie, maar ook dat kan alleen geverifiëerd worden met X-ray. Een gewricht wat niet goed is is ofwel reden voor een operatie, of extensieve fysiotherapie, maar iets waar een chiropractor (wat overigens ook gewoon kwakzalvers zijn) en een osteopaat echt af moeten blijven.
Er kan echt serieuze schade ontstaan als ze daaraan gaan trekken.

Iemand die ik ken, heeft door dit soort dingen een paard gehad dat wekenlang met het hoofd scheef heeft gelopen en niet in staat was op een normale manier te eten. Goed gekomen door middel van correct genomen X-rays en fysiotherapie.

Endurance is idd heel erg leuk, zeker als je een nuchter paard hebt :j

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:36

Ja dat hoef je mij niet te vertellen. Ik heb zelf aan m'n eigen lijf ook behoorlijke problemen gehad door een fysiotherapeut..

Maarja, dat een gewricht lekker gekraakt kan worden zie je niet op x-ray. Dat iets helemaal scheef staat in hun woorden klopt dan ook over het algemeen totaal niet gelukkig :) . Na mijn eerste ervaring met een paarden osteopaat komt er nu alleen afentoe een masseur bij mel, en als mel iets niet wil gebeurt het ook niet in die massage. Bevalt mij beter

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:39

Nee, het is echt dramatisch. De eisen voor fysiotherapeuten voor paarden zijn gek genoeg ook veel hoger :)

Plus dat je er vaak via de kliniek een kunt krijgen, die dus ook de foto's van je paard kan zien.

Desi_2409

Berichten: 903
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:50

Of een osteopaat zoeken die ook fysiotherapeut is of nog beter dierenarts zoals Annika ten Napel

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:55

Mel kraakt wel heel makkelijk. Als dr schouder wordt gemasseerd doet ze bijvoorbeeld een keer opeens zelf haar hoofd met een zwaai opzij en dan zegt het keihard krak. Gewoon kalm en happy, aan het meewerken aan haar massage hahaah.
Iets soortgelijks doet ze ook wel eens in de hals, en bij dr voorbenen heeft ze sowieso een licht krakje bij elke pas.
Kan geen kwaad, is 'lucht' een gevolg van een bepaalde hyperflexibiliteit (volgens dierenartsen hoor, is geen eigen observatie) . En ze is met dr benen voldoende op de fotos geweest

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:14

Desi_2409 schreef:
Of een osteopaat zoeken die ook fysiotherapeut is of nog beter dierenarts zoals Annika ten Napel

Precies, of Linda van Diepen. Ook een goede.

Thioro

Berichten: 4006
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:57

Weet niet hoe het in Nederland zit maar hier (Frankrijk) moeten niet-dierenarts-gediplomeerde osteopaten nu ook een diergeneeskundig examen afleggen (behandeling onder toezicht van een dierenartsenjury) en bij de orde ingeschreven worden. Er is hier ook wildgroei aan osteopaten geweest en ze gaan er nu een beetje met de grove bezem door om het kaf van het koren te scheiden.

Wel of niet dierenarts-gediplomeerd maakt niet veel verschil verder vind ik. Heb dierenarts-osteopaten zien knoeien en niet dierenarts-osteopaten halve mirakels zien doen.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:28

Ik had eerst een osteopaat die geen dierenarts was. Was er niet per se ontevreden van maar heb ontdekt dat de collega van mijn dierenarts ook osteo is en daar voel ik me toch iets beter bij.

Ondertussen lijkt Willy aan de beterhand. Vandaag voor het eerst even kort gelongeerd. Bij het eerste drafje nog even hoesten maar daarna was het over. Hopelijk blijft het dus traag maar zeker de juiste richting uit gaan.
Afbeelding

En ik heb nog een nieuwtje, want ik heb een nieuw paardje gevonden *\o/* Geen volbloedje, maar een Westfaler deze keer.

Afbeelding

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:09

Ik kies mijn osteopaat ook echt uit op achtergrond. Het stond niet scheef, zij stond scheef en meer naar voren. Zie nu al verschil in de manier hoe ze loopt. Uiteindelijk moet iedereen de mensen laten komen voor hun paard waar ze prettig bij voelen. Ik vind deze osteopaat een hele prettige toevoeging en dat bewijst zich wel elke keer weer.

Katyatje wat een aandoenlijk koppie heeft je nieuwe paard! Super mooi!!! Veel plezier samen

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:08

Gefeliciteerd!! Hoe heet je nieuwe schattie?

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:22

Monster heeft ook heel veel Westfaler bloed :j en een hoop xx :D

Daarom is het ook mijn favo monster <3

Knap kind hoor. Hoe heet het kind, wat is de afstamming, maat, leeftijd, niveau en wat ben je ermee van plan? :D

Verder ben ik niet nieuwsgierig hoor O:)

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:37

Mooi paard! Wat zijn je plannen met m? :D

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:00

Bedankt voor de lieve reacties! En dan voor de (niet) nieuwsgierigen onder jullie :D

Hij heet Phaedon, uitgesproken als Fadon. Hij is er 4 en 1m69. Hij is op jumping al een keer uitgebracht op B niveau vermoed ik. Hij komt uit Nederland en ik niet dus de niveaus ken ik niet heel goed :P en verder is het de bedoeling om Eventing te gaan rijden met hem. Hij heeft ook al ervaring mee crossen, alleen nog niet op wedstrijd.

Even moeten zoeken op horse Telex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 99/phaedon

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:03

Wauw 4 jaar en al zo veel ervaring! Super leuk joh! Veel succes met hem ♡

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:31

Klinkt erg goed, heel veel plezier met hem *\o/*

Ik moet trouwens wel gelachen, mel werd uitgemaakt voor draver vanwege ons drafwerk van gisteren _O- _O- ik neem dat als compliment

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:18

Vandaag eindelijk mn andere les gehad, en dit is een blijvertje *\o/* ze had mij en mel meteen goed door en kon net wat kleine dingen vinden die alles makkelijker maken, wat onrust voorkomen en af laten vloeien... Echt top. Hopelijk gaat het met haar hulp nu echt even met die laatste benodigde sprong vooruit hahaah *\o/*

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:19

Katyatje schreef:
Bedankt voor de lieve reacties! En dan voor de (niet) nieuwsgierigen onder jullie :D

O:)
Katyatje schreef:
Hij heet Phaedon, uitgesproken als Fadon. Hij is er 4 en 1m69. Hij is op jumping al een keer uitgebracht op B niveau vermoed ik. Hij komt uit Nederland en ik niet dus de niveaus ken ik niet heel goed en verder is het de bedoeling om Eventing te gaan rijden met hem. Hij heeft ook al ervaring mee crossen, alleen nog niet op wedstrijd.

Even moeten zoeken op horse Telex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 99/phaedon

Mooie bloedlijn, ik maak me alleen wat zorgen om wat er al mee gedaan is, maar super leuk en heel geschikt voor eventing denk ik :j


Sintara schreef:
Vandaag eindelijk mn andere les gehad, en dit is een blijvertje *\o/* ze had mij en mel meteen goed door en kon net wat kleine dingen vinden die alles makkelijker maken, wat onrust voorkomen en af laten vloeien... Echt top. Hopelijk gaat het met haar hulp nu echt even met die laatste benodigde sprong vooruit hahaah *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:41

Hé wat leuk, zie ik je zo voorbij komen op facebook katyatje! Je hebt je nieuwe paard bij jordy vandaan, leuk! Komt vast helemaal goed dan!

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:53

Hij komt inderdaad van bij Jordy. Heb er vanuit Gent een eindje voor moeten rijden :P
Hij heeft op korte tijd veel geleerd bij Jordy. Wij gaan het lekker rustig aan doen en samen veel leren. Volgende week beginnen met een lesje grondwerk want personal space staat momenteel niet in zijn woordenboek.

Top dat je een lesgever gevonden hebt die bij je past Sintara! Dat is echt geen evidentie.

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:11

Klinkt erg leuk, nouja behalve dan het personal space dingetje haha.

Een paar van de dingen die ik moest doen tijdens de les:
maak het deel wat ze al makkelijk vindt eens moeilijker. Dus gewoon twee meter achter me laten lopen en helemaal niet helpen, gewoon eigen benen groot paard zijn.
Vervolgens áls er dan iets is waar ze zich iets zorgen gaat maken, zoals een ander paard dat haar terug roept ofzo, of sowieso dr eigen verlatingsangst uitingen heel kort even zwaaien met een hand of geluidje maken. Zodat dan een oog of oor weer op mij of iig iets anders dan het zorgen ding/stal komt.
En dan weer verder, als het goed gaat weer eigenlijk op eigen benen laten doen.
Is er iets echt 'gevaarlijk', dan vraag IK haar dichterbij etc. (houdt dr handje vast bij wijze vanspreken) en dan erna weer terug dat los laten.

Zo simpel eigenlijk. Ik heb de neiging er te veel voor haar te zijn, haar de hele tijd dicht bij me te houden en gerust te stellen. Maar daardoor heeft het minder effect als het ertoe doet.

We zijn niet verder gewandeld dan normaal, maar ze heeft het stuk wat ze makkelijk kan wel zelfstandiger gedaan. En dat kan nog veel meer dus dat ga ik nu de komende twee weken goed oefenen..

Volgende keer doen we de les als ik erop zit :D

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:11

Wat super om te lezen Sintara! Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

Ik heb vandaag een bitfitter langs gehad en jeetje zeg ik kan het iedereen aanraden. Ze heeft naast het "bitfitten" ook naar mijn hoofdstel gekeken. Het verbaast mij echt hoe veel verschil elk riempje en stukje hoofdstel heeft op het lopen en het dragen van het lichaam. Bij het ene kopstukje liep Elei echt als een idioot met haar hoofd scheef en kort in haar benen en dan met een ander gevormd kopstuk had ze de drang naar voren weer en liep ze licht. Zo ging het ook met de neusriem. Uiteindelijk nog onderleggers geprobeerd en ze vond dat alleen prettig aan de onderkant van de neusriem. Ik kan dit echt iedereen aanraden. Ik heb een compleet ander paard onder me met wat voor ons minimale verschillen zijn. Mijn hoofdstel was al anatomisch, maar zo blijkt dat het ene paard het andere weer niet is.

Het bit blijft wel een probleem. Ze heeft zo een achterlijk smal snoetje dat eigenlijk het "goede" bit dat we hebben gevonden voor het mooi nog een centimeter te groot is, maar we gaan het er wel mee doen. Ik ben in iedergeval weer helemaal blij, mijn bankrekening iets minder (totaal: €469,50), maar dat is altijd zo met een nieuw paard zeggen we dan maar :s..

Volgende week ga ik twee weken op vakantie naar Ijsland en heeft Elei rust. Daarna gaan we samen een maand naar Duitsland voor mijn school. We hebben nu wel alle benodigdheden en basis om te starten met trainen. Nu nog wat meer gewicht. Haar bijnaam op de stal is "sparerib" X_X

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:32

Oh damn wat een bijnaam hahaah. Fijn dat je iig het hoofdstel op orde hebt! Ik ben wel heel benieuwd naar een foto :D en welk bit is het geworden?

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:37

Ja erg he!! Ik heb haar maar een beetje extra fibrebeet gegeven vandaag XD
Ik heb natuurlijk met mijn verwarde hoofd geen foto van gemaakt :) Dus dat zal ik overmorgen dan wel doen :D

Bit is de Neue Schule Team-Up = een watertrens dubbelgebroken. Heel grappig zelfs in de dubbelgebroken watertrensen waren verschillen in te voelen en te zien met hoe ze liep. Deze vond zij echt het meest "prettig". Bustrens wilde ze echt niet, spuugde ze nog haast niet uit :'D

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 14:57

@Sintara, fijn dat je zo goed kan werken aan haar verlatingsangst! Ze moet dat inderdaad toch zelf leren. Best lastig voor zo’n kuddedier! :j

@Euridicey, oh top, wat had je nu in eerste instantie voor bitje?