Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke maat pony.

 
Profiel   

Hoi Allemaal.

Na ongeveer een jaar gaan pony meer gehad te hebben, begint het nu is toch weer wat meer tijd heb te kriebelen om weer een pony te kopen. Ik wil geen wedstrijden meer gaan rijden, maar gewoon recreatief.

Daarom dat ik ook voor een pony wil gaan kijken, maar tot welke maat kan ik gaan?
Ik ben zelf 1,62 weeg 56 kilo en ben 19 jaar oud.

Ik wil het liefste zo klein mogelijk, maar wel dat ik er nog netjes op pas.
Dit omdat ik me niet zo vertrouwd voel bij grote paarden door nare ervaringen.

Ik dacht zelf aan niet kleiner dan 1,35.

En ook nog wat voor ras, welke leeftijd. En ook ras/prijs verhouding. Niet dat ik straks 2000 euro zit te btalen voor een paard dat maar 700 waard is. Want met de prijzen heb ik nu geen idee van welk ras nou meer waard is, en wat bv een recreatie paard van 10 jaar, 140 hoog en zonder papieren zou moeten kosten

Zijn aardig wat vragen, maar ik wil gewoon wat dingen op een rijtje kunnen zetten.
Daarbij dat ik dus niet veel geld heb voor de aankoop(max 1000), onderhoud geen probleem, kan bij paard van familie staan.

Groetjes mandy
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 14:31 



 
Profiel   

Je kan een leuk welshje kopen of new forest die zijn niet zo duur en ook niet zo groot.
er staan op marktplaats heel veel leuke pony's te koop.
je moet wel oppassen dat ze niks mankeren, anders ben je nog veel meer geld kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 15:57 



 
Profiel   

Ik ben ongeveer net zo groot als jij (maar wel jonger), en ik zou als ondergrens toch wel 1,40 nemen. Ik heb nou een welshje van 1,45 m. en hij moet niet kleiner zijn.
Maar als je een ijslander, fjord oid neemt, kunnen ze wel kleiner zijn, want die zijn robuuster dan bijvoorbeeld een welsh.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 15:59 



 
Profiel   

Als de pony met zn schoft tot je schouder komt, heb je vaak al een mooi maatje te pakken... Niet te groot, maar je past er dan nog wel mooi op vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 16:04 



 
Profiel   

ik zou als ik jou was ook een normaal d-tje nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 17:58 



 
Profiel   

Een D- of E pony. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 19:59 



 
Profiel   

Ik ga met de rest mee, idd een normale of grote D of E.
Een kleine D is denk ik net te klein..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 21:51 



 
Profiel   

En prijzen, dat is van zoveel dingen afhankelijk dat je geen richtlijnen kan geven. Mocht je een geschikte pony vinden kun je altijd nog een topic openen om vragen wat mensen ervoor zouden geven. Heb je denk ik meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 22:01 



 
Profiel   

ik heb een welsh pony van 1m44..en ben zelf 1m69 en 58 kg...past precies........

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 23:34 



 
Profiel   

Fell pony? meestal rond de 1.35,1.40.Zij kunnen ook nog volwassenen met gemak dragen.Over het algemeen zijn ze rustig maar niet sloom.Ik zou ivm de nare ervaringen zeker géén jong paard kopen,maar vanaf ongeveer 8 jaar,dan ben je de puberteiten een beetje voorbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-09 23:44 



 
Profiel   

Ik heb een new forrest van 1.40 zelf ben ik 1.65. Verdient geen schoonheidsprijs maar ik rijd net als jij recreatief. Ik heb bewust voor een kleine pony gekozen zodat mijn dochtertje er over een paar jaar ook op kan rijden en ik zelf liever op een pony rij dan op een paard. Zelf heb ik 1250 euro betaald voor hem incl. zadel en hoofdstel maar heb veel uitgegeven aan osteopaath, veearts. Hij was ook vrij angstig voor alles toen ik hem kreeg, deken, halster omdoen, opzadelen, hoeven uitkrabben vandaar ook de lage prijs. Ik was hiervan op de hoogte maar kijk goed voordat je een pony koopt voor een lage prijs. Als het mogelijk is zou ik ook iemand meenemen. 2 paar ogen zien meer als 1 zeg ik altijd maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-09 00:41 



 
Profiel   

RT P -> RPA

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-09 18:21 



 
Profiel   

Ik zou niet kleiner dan 1.40 nemen. of je moet een ijslander, haflinger of fjord nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-09 14:52 



 
Profiel   

Ik ben 1.65 en heb een vrij stevige welsh ruin van 1.28 dat kan ook nog leuk.
Dus ik zou dan een Welsh sectie B of C nemen. van 1.35 ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-09 17:22 



 
Profiel   

Je zou een new forest kunnen nemen, en idd ik zou niet groter gaan als 1.40 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 17:33 



 
Profiel   

Ik zou voor een grote D of E pony gaan. Een NF lijkt me wel wat voor je, zijn sterke pony's, die meestal rustig zijn, en niet al te veel onderhoud nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 17:36 



 
Profiel   

GoLizz schreef
Ik ben 1.65 en heb een vrij stevige welsh ruin van 1.28 dat kan ook nog leuk.
Dus ik zou dan een Welsh sectie B of C nemen. van 1.35 ofzo.

Ik denk dat dit dan te klein is. Ik zit met mijn 1.65 ook tijdelijk op een c pony van 1.35, ziet er zo uit:
[ img ]
Ik zou minimaal voor een d-tje gaan. Een mooie New Forest bijv. ik weet niet wat je er mee wilt doen maar deze zijn heel veelzijdig. Prijs ligt eraan, papier, afstamming, leeftijd, prestaties enz

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 17:40 



 

Of een leuke Connemara, kunnen ook tegen een stootje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 17:41 



 
Profiel   

vorige week zei iemand me nog dat de ideale stokmaat is als je net over de achterhand van je paard/pony kan kijken, dus als je 1.62 bent, is max 1.55 ok (schoft is soms net iets hoger dan achterhand, en uitgaand dat je ogen ongeveer 15 cm lager dan je kruin staan :) )
ik zou persoonlijk toch ook niet kiezen voor kleiner dan 1.45m. Hoewel het ook van de bouw van de pony afhangt. Ikzelf ben 1.60m, 57kg en heb recent met en fjord van 1.36m gereden en daar leek ik niet te groot op en op een D-pony van 1.45m rank gebouwd lijk ik toch net iets te groot/zwaar. Zelf heb ik een fijn gebouwde merrie (engelse volbloed) van 1.56m. Is al dag en nacht verschil met de pony van 1.45 die er naast staat.

over de prijs kan ik niks zinnigs zeggen, hangt allemaal af van papieren of niet, niveau van opleiding, karakter,... begint bij 300 euro en stopt bij >10.000 euro

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 17:48 



 
Profiel   

ik zou je grens toch minstens op 1.40 leggen. Dan zou ik toch ook een stevige pony nemen zoals een fjord of een haflinger. Een haflinger of fjord heb je meestal wel voor rond de 1000 euro maar dan heb je geen zadel en hoofdstel. Als je niet meer dan 1000 euro wil geven heb je een probleem. Denk ook aan de toebehoren die je moet kopen. Zoals zadel, hoofdstel, halster, dekje, zweet dekens, eventueel andere dekens voor s'winters, peesbeschermer, longeerlijn, etc.

Denk daar wel over na dat de dingen die je nodig hebt voor je paard ook wat kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 18:05 



 

Mag ik vragen waarom een Fjord of een Haf, Liza?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 18:06 



 
Profiel   

een pony van 1.40 zou wel leuk zijn denk ik
een new forest een fiord of een haflinger ofzo iets..
op marktplaats staan heel veel leuke pony, let wel goed op of ze geen ziekts of zo iets hebben anders is die pony toch niet zo heel goedkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-09 19:26 



 
Profiel   

ik zou denk ik wel voor een D of een E gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-09 15:56 



 
Profiel   

Hangt er inderdaad vanaf of je een smalle of bredere pony wilt. Ik heb zelf een D-pony NRPS, die gewoon gebouwd is, schofthoogte is 1.47. Ikzelf ben 1.75 en kan er net op. Er rijdt ook iemand op die 1.55 is en dat ziet er eigenlijk beter uit. Ik heb een veelzijdigheidszadel en dan komen je voeten altijd wat hoger. Neem je een dressuurzadel, dan ben je met 1.65 wel te lang voor de pony.
Ik heb ook nog een andere pony en die is net zo groot maar veel breder gebouwd. Daar kan ik met een dressuurzadel nog goed op.
Ik denk dat je gewoon wat ponies moet gaan uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-09 21:58 



 
Profiel   

ik zou in jouw geval zou ik gaan kijken voor een leuke Haflinger of een fjord!...zijn vaak rustige, betrouwbare paarden en een mooi maatje en bouw... ook zijn ze vaak (als je niet voor de super luxe, super goede papieren en wedstrijd haf gaat) voor een mooi prijsje te kopen...

heel veel succes!! ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-09 11:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen