Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 112 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Garrano eigenaren gezocht.

 
Profiel   

kunnen jullie ook een paar foto's neerzetten?
lijkt me namelijk een interessant ras.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-10 18:52 



 
Profiel   

Jawel, als ik weet hoe ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-10 19:28 



 
Profiel   

Hier wat foto's. Ze zijn tussen de 1m en 1.35m. Er bestaan wel grotere maar die worden niet ingeschreven bij het stamboek.
Een groot deel leeft in het wild. Ik ga binnenkort de bergen in om foto's te nemen en ponies uit te zoeken voor de verkoop.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 00:38 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 17:11 



 
Profiel   

Wat een leuke ponies. Heb al vaker over ze gelezen, ook dat artikel in de mensport.
Maar kunnen er ook volwassen mensen op rijden? Omdat ze toch vrij klein zijn.
En ze kunnen ook tolten, hebben ze dat allemaal? of een enkeling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 17:29 



 
Profiel   

Ze zijn zeker sterk genoeg een volwassene te dragen, net als een shetlander. Alleen moet je naar een wat grotere zoeken van idd 1.35 als je zelf erg lang bent. Het ziet er dan wat anders uit als wat wij in Holland gewend zijn. In het buitenland bv Groot Brittanie of Schotland is het net als in Portugal heel normaal als je op een pony rijdt als je langer bent. Neem bv de highlandpony's daar rijden er ook allemaal volwassen kerels op. Dus waarom wij niet ? Zelf meet ik 1.75 en zie het prima zitten !

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 17:49 



 
Profiel   

Ja, dat snap ik wel, maar ik vroeg het, omdat ikzelf een Fell pony van 1m35 heb, ben zelf 1m70 en kom niet met mijn benen onder zijn buik uit, omdat die zo breed is.
Deze ponies lijken een stuk smaller, vandaar mijn vraag. Ook qua gewicht, ben op dit moment geen lichtgewichtje, een Fell kan met gemak 100 kg dragen. Wat kunnen deze ponies aan qua gewicht dragen?
En de tolt? Hebben ze dat allemaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 20:19 



 
Profiel   

Ze hebben niet allemaal aanleg voor tolt, voor deze pony schat ik iets minder, 90 denk ik. Ze lijken erg smal, maar zijn nog behoorlijk breed gebouwd, als je volwassen ruiters erop ziet zitten.

Ik ben ook een toekomstige garrano-eigenaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 20:50 



 
Profiel   

riekje38 schreef
Ze zijn zeker sterk genoeg een volwassene te dragen, net als een shetlander. Alleen moet je naar een wat grotere zoeken van idd 1.35 als je zelf erg lang bent. Het ziet er dan wat anders uit als wat wij in Holland gewend zijn. In het buitenland bv Groot Brittanie of Schotland is het net als in Portugal heel normaal als je op een pony rijdt als je langer bent. Neem bv de highlandpony's daar rijden er ook allemaal volwassen kerels op. Dus waarom wij niet ? Zelf meet ik 1.75 en zie het prima zitten !

:Z een shet kan geen volwassene dragen!! dat is echt onzin..
en waarom wij niet op te kleine pony's rijden is omdat het wel degelijk gevolgen heeft.. je haalt het dier ermee uit balans. en te groot gaat vaak ook samen met te zwaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 20:55 



 
Profiel   

gekvanfleur schreef
riekje38 schreef
Ze zijn zeker sterk genoeg een volwassene te dragen, net als een shetlander. Alleen moet je naar een wat grotere zoeken van idd 1.35 als je zelf erg lang bent. Het ziet er dan wat anders uit als wat wij in Holland gewend zijn. In het buitenland bv Groot Brittanie of Schotland is het net als in Portugal heel normaal als je op een pony rijdt als je langer bent. Neem bv de highlandpony's daar rijden er ook allemaal volwassen kerels op. Dus waarom wij niet ? Zelf meet ik 1.75 en zie het prima zitten !

:Z een shet kan geen volwassene dragen!! dat is echt onzin..
en waarom wij niet op te kleine pony's rijden is omdat het wel degelijk gevolgen heeft.. je haalt het dier ermee uit balans. en te groot gaat vaak ook samen met te zwaar..


En waarom rijden we dan nog op ijslanders, fjorden en fellpony's? :z

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 21:00 



 
Profiel   

Op de Shetlandeilanden waren en zijn Shetlandponies vaak het enige vervoersmiddel en ze worden daar wel degelijk gewoon door volwassen gebruikt en dit heeft geen schadelijke gevolgen. Ze hebben korte stevige benen onder hun massa, anders dan een fijn gebouwd ponietje. Daardoor hebben ze goed "tractie" en raken ze niet uit balans.
Garranos kunnen met gemak een volwassene dragen. En dan bedoel ik dus echt een tocht van 40 kilometer ofzo door de bergen. Dit doen ze al eeuwen en ze worden stokoud en zijn nooit kreupel, dus de praktijk heeft bewzen dat het prima kan!En dat terwijl ze zelf maar rond de 150 kilo wegen.
Ik zou niet weten wat het maximum is, de Portugezen zijn klein... Het ligt ook aan hun bouw, sommigen zijn fijntjes, anderen heel robuust. Maar ik durf wel te zeggen dat ze met 90 kilo zo een parcoursje af kunnen leggen.
[ img ]
Door diep zand in een manege banjeren is wel weer wat anders, maar op harde ondergrond hebben ze weinig moeite met gewicht. Ze worden ook als lastdieren gebruikt en krijgen dan ook heel wat kilos dood gewicht op hun rug. Een ruiter kan nog meehelpen.
Ze zijn niet zo rond gebouwd en dat helpt natuurlijk niet als je lange benen hebt. Dan moet je echt wel een brede uitzoeken.

Tölt en telgang, hier passo travada (geremde stap) en telgang, hier andadura, kunnen ze allemaal daar dit gewoon noodzaak is in de bergen. Feitelijk kunnen veel meer ponyrassen dat. Welshponies bv ook, maar je moet je er wel op toeleggen en de meesten zijn het meer aan het afleren omdat ze met dressuurgangen bezig zijn.
Garanos heffen daarbij nog van nature in de gewone basisgangen.

[ img ]
Het meisje zit op een kussen dat wordt gebruikt als ze lasten moeten dragen.

De meesten worden in het wild gehouden en daarbij gaat ongeveer 20% per jaar verloren aan wolven, (auto-)ongelukken, vandalisme (er worden hele groepen ponies doodgeschoten voor de lol, uit wraak of omdat ze aan oogst ziten bv).
Maar de fokkers kunnen er niet mee zitten, ze krijgen flink subsidie.... ze doen ze ook vrij makkelijk naar de slacht, met name de ongeregistreerden.
De dieren moeten redelijk jong uit het wild worden gehaald als ze gebruikt moeten worden. Eenmaal goed volwassen zijn ze vaak nl vaak te verwilderd om een betrouwbaar paardje te worden. Vergeet niet dat het een oerras is dat altijd in het wild gehouden is en dus nog zijn instincten erg aan de oppervlakte heeft.
Eenmaal "getemd" kun je ze wel weer rustig in het wild houden en tien jaar later weer pakken en er mee wegrijden bv. Het basisvertrouwen in de mens is wel iets blijvends als het er eenmaal is.

Wat kleine ponies en volwassen betreft, toen ik tig jaar geleden in Engeland werkte, gingen we ter vossenjacht en daar reed een opa met zijn kleindochter in mee allebei op Exmoors van 20 en 23 jaar oud. EEN JACHT. Dat duurt bijna de hele dag, veel galopperen, springen, noem maar op, en ze deden dit al sinds de ponies ingereden waren... Ponies waren het toonbeeld van een gezonde pony.

Aleen in Nederland heerst het idee dat een pony niet gebruikt kan worden door een volwassene. In bijna alle andere landen is het normaal.
Let wel, het zijn met name de oerpony rassen, inheemse soorten, en niet door mensen gevormde rijponies, die zo sterk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 21:30 



 
Profiel   

Das een goede uitleg, dankjewel.
Daarom vroeg ik het dus ook, omdat ze dus kleiner en smaller zijn dan Fell ponies.
Ik heb in het verleden wel vaker commentaar gekregen dat ik een groter paard moest kopen, terwijl de pony mij met gemak kan dragen en misschien een paard meer moeite met mijn gewicht zou hebben.
Behalve de lengte dat het niet uitziet, hebben schijnbaar andere mensen meer moeite mee, dan mijn pony en ik. Maar net omdat deze een stuk smaller zijn dan de Fell, zou ik dus met mijn benen wel onder de buik uitkomen. Maar zolang ze het gewicht prima kunnen dragen, maakt het niet uit.

Ik vind het ontzettend gave diertjes! Hoe zijn ze eigenlijk qua karakter, vurig of net rustig?
En wat ze de gemiddelde prijzen? Ik neem aan dus voor een jong dier, veulen of 1 jarige? (mag ook via pb) En hebben ze de tolt en telgang van nature of moet je die trainen? Ik heb zelf een gangenpaard met van nature tolt, dus je hoeft hem daar niet op te trainen, ze bieden zelf stap, tolt, galop aan, draf kun je ze aanleren. Of zijn ze vergelijkbaar qua gang met Ijslanders?
Erg veel vragen, sorry, ben een beetje enthousiast! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 22:33 



 
Profiel   

Ze bieden het vaak zelf aan. Het zijn gangen waar ze zich comfortabel in voelen.
Ze zijn oa verwant aan IJslanders maar ook aan Exmoor, Shetlanders, Fjorden en...Hackneys.

Afhankelijk van kwantiteit en kwaliteit van het jaar zijn de prijzen zo rond de 200 euro voor een veulentje en rond de 1000 euro voor een volwassen bereden exemplaar. Niet geregistreerde Garranos, die feitelijk dus bastaards liggen zo'n beetje op de helft van die prijzen.
Het maakt ook uit of je van een fokker, van een particulier, van een rijschool of op een markt koopt.
Op de markt kun je aan het einde van de dag voor heel weinig terecht omdat ze de ponies liever niet mee terug nemen. Maar dat is dan ook wel meteen het overschot, niet de besten.
De gemiddelde en gewenste hoogte is 1.23m.... Hengsten moeten kleiner zijn dan 1.35m.
Maar bij de niet geregistreerden zie je uitschieters.
Overigens worden ze hier gebruikt voor rennen!

Ze zijn heel verschillend van karakter, maar ze zijn meestal pittig (lees voorwaarts-niet: moeilijk) met rijden en makkelijk in de omgang. Hoe ze met rijden zijn ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan hoe ze behandeld zijn en hoe ze ingereden zijn. Maar hengsten lopen bv rustig in de lessen mee met kinderen erop...
De meesten kan ik rustig aan beginners verkopen. Je moet niet vergeten dat ze hier gewoon door de boeren en hun kinderen in de bergen ingereden en gebruikt worden en die hebben nog nooit van hun leven les gehad...
Er is een joch dat op zijn pony, ongezadeld, naar school gaat (in galop). Pony blijft gewoon wachten tot hij weer uit de school komt, terwijl hij best ook weg kan wandelen... Dit zegt ook wel wat over het karakter.
Áls je eenmaal het vertrouwen hebt, heb je meteen een trouwe vriend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 22:48 



 
Profiel   

http://www.bokt.nl/forums/memberlist.ph ... le&u=88406
Zij had er zo 1! Leuk beest :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-10 22:58 



 
Profiel   

Hoe weet je dan dat je bijv. een zuivere koopt of een bastaard?
Krijg je er papieren bij? Is er ook een stamboek van?
Ik heb proberen te zoeken naar fokkers, zonder resultaat.
Zijn er echt fokkers van of lopen ze gewoon alleen in het wild?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-10 09:15 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Op de Shetlandeilanden waren en zijn Shetlandponies vaak het enige vervoersmiddel en ze worden daar wel degelijk gewoon door volwassen gebruikt en dit heeft geen schadelijke gevolgen. Ze hebben korte stevige benen onder hun massa, anders dan een fijn gebouwd ponietje. Daardoor hebben ze goed "tractie" en raken ze niet uit balans.
Garranos kunnen met gemak een volwassene dragen. En dan bedoel ik dus echt een tocht van 40 kilometer ofzo door de bergen. Dit doen ze al eeuwen en ze worden stokoud en zijn nooit kreupel, dus de praktijk heeft bewzen dat het prima kan!En dat terwijl ze zelf maar rond de 150 kilo wegen.
Ik zou niet weten wat het maximum is, de Portugezen zijn klein... Het ligt ook aan hun bouw, sommigen zijn fijntjes, anderen heel robuust. Maar ik durf wel te zeggen dat ze met 90 kilo zo een parcoursje af kunnen leggen.
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... ar0004.jpg
Door diep zand in een manege banjeren is wel weer wat anders, maar op harde ondergrond hebben ze weinig moeite met gewicht. Ze worden ook als lastdieren gebruikt en krijgen dan ook heel wat kilos dood gewicht op hun rug. Een ruiter kan nog meehelpen.
Ze zijn niet zo rond gebouwd en dat helpt natuurlijk niet als je lange benen hebt. Dan moet je echt wel een brede uitzoeken.

Tölt en telgang, hier passo travada (geremde stap) en telgang, hier andadura, kunnen ze allemaal daar dit gewoon noodzaak is in de bergen. Feitelijk kunnen veel meer ponyrassen dat. Welshponies bv ook, maar je moet je er wel op toeleggen en de meesten zijn het meer aan het afleren omdat ze met dressuurgangen bezig zijn.
Garanos heffen daarbij nog van nature in de gewone basisgangen.

http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... ar0009.jpg
Het meisje zit op een kussen dat wordt gebruikt als ze lasten moeten dragen.

De meesten worden in het wild gehouden en daarbij gaat ongeveer 20% per jaar verloren aan wolven, (auto-)ongelukken, vandalisme (er worden hele groepen ponies doodgeschoten voor de lol, uit wraak of omdat ze aan oogst ziten bv).
Maar de fokkers kunnen er niet mee zitten, ze krijgen flink subsidie.... ze doen ze ook vrij makkelijk naar de slacht, met name de ongeregistreerden.
De dieren moeten redelijk jong uit het wild worden gehaald als ze gebruikt moeten worden. Eenmaal goed volwassen zijn ze vaak nl vaak te verwilderd om een betrouwbaar paardje te worden. Vergeet niet dat het een oerras is dat altijd in het wild gehouden is en dus nog zijn instincten erg aan de oppervlakte heeft.
Eenmaal "getemd" kun je ze wel weer rustig in het wild houden en tien jaar later weer pakken en er mee wegrijden bv. Het basisvertrouwen in de mens is wel iets blijvends als het er eenmaal is.

Wat kleine ponies en volwassen betreft, toen ik tig jaar geleden in Engeland werkte, gingen we ter vossenjacht en daar reed een opa met zijn kleindochter in mee allebei op Exmoors van 20 en 23 jaar oud. EEN JACHT. Dat duurt bijna de hele dag, veel galopperen, springen, noem maar op, en ze deden dit al sinds de ponies ingereden waren... Ponies waren het toonbeeld van een gezonde pony.

Aleen in Nederland heerst het idee dat een pony niet gebruikt kan worden door een volwassene. In bijna alle andere landen is het normaal.
Let wel, het zijn met name de oerpony rassen, inheemse soorten, en niet door mensen gevormde rijponies, die zo sterk zijn.

ben ik toch wel benieuwd of jij een foto hebt van een volwassene op een shetpony.. ik denk dat je die moeilijk vindt. het heeft namelijk weinig zin op een pony te klimmen als je daarna alsnog mee kunt lopen en met je knieen in je nek 40 KM afleggen gaat het ook niet worden.
shetlanders zijn LAST dieren en geen rijpony's van oorsprong. ze werden gebruikt om karren te trekken en beschikken dan ook over een enorme trekkracht. ook gingen er lasten op hun rug, maar dat isniet te verglijken.



Laatst bijgewerkt door Olympia op 17-08-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Foto's quoten is niet toegestaan.


Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-10 09:22 



 
Profiel   

Je hebt toch ook kleine volwassene?
Ik vind ze erg leuk, die Garrano's! Al zal ik er zelf ook niet snel op rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-10 10:55 



 
Profiel   

@gekvanfleur, ik ga hier geen discussie aan over Shetlanders en zeker geen foto's plaatsten. Zoek ze zelf maar op.

smaos schreef
Hoe weet je dan dat je bijv. een zuivere koopt of een bastaard?
Krijg je er papieren bij? Is er ook een stamboek van?
Ik heb proberen te zoeken naar fokkers, zonder resultaat.
Zijn er echt fokkers van of lopen ze gewoon alleen in het wild?

Er is een stamboek. De fokkers houden ze in het wild. De wilde ponies hebben dus eigenaren. Eens in het jaar is er een round-up en worden veulens gebrandmerkt en bloed afgenomen om via DNA bepaling te zien wie de ouders zijn. Veulens krijgen een nummer op de schouder met de jaarletter.
De goedgekeurden voor het stamboek voor volwassenen krijgen een brandmerk van een een huisvorm met een G erin op hun rechterbil.

Er zijn ook nog ponies met nummers zonder jaarletter. Deze waren al volwassen toen ze begonnen met brandmerken. Ze zijn in 1996 begonnen met jaarletters en wel de "P".
De fokkers zijn bekend van het stamboek. Ik heb zelf een stamboek (dus boek met registraties) van 1996 tot 2000.

Ze hebben dus ook papieren.
Er zijn drie afdelingen in het stamboek: veulens, volwassenen en zoöligisch. Ik zal hier later wat meer over vertellen.

Er zijn geen stoeterijen. Je kunt fokkers dus idd niet zo gemakkelijk vinden via internet ofzo.

Een bastaard heeft geen brandmerk en geen papieren, alleen de uiterlijke kenmerken.

Garrano brandmerker:
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-10 12:16 



 
Profiel   

Interessant, dus een veulen heeft alleen de papieren en dat nummer op zich en een volwassen paard krijgt later pas het brandmerk erbij.
Waarom niet de veulens gelijk brandmerken? Waarom pas als ze volwassen zijn?
Heeft het stamboek wel een website?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-10 23:33 



 
Profiel   

Dat brandmerk G krijgen ze als ze goedgekeurd worden voor reproductie, en ze weten pas of ze daar geschikt voor zijn als ze volwassen zijn, ze moeten dan dus een keuring door. Ze moeten voldoen aan de rasstandaard. Dat is ook zo bij andere rassen. Ze worden ingeschreven bij het veulenstamboek tot ze goedgekeurd worden voor de fok en komen dan in het normale stamboek. Vroeger kregen paarden in Nederland en Duitsland dan ook een brandmerk van het stamboek maar dat doen ze nu niet meer.
Het Garrano stamboek heeft geen website meer. Ik weet niet waarom die niet meer bestaat.
Feitelijk is er online maar heel weinig te vinden over de Garrano, zelfs in het Portugees.
Ik ben vandaag ponietjes wezen kijken (plaaaatjes) en heb er nu 4 in de verkoop en er komt meer bij. Ik zet ze in mijn profiel.

@BertBaley. Dat is er een van het stevige type. Leukerd hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-10 00:09 



 
Profiel   

Maar stel dat je een veulen naar Nederland haalt, hoe moet je die dan laten keuren als die volwassen is?
En wat gebeurd er met de paardjes wat niet goedgekeurd worden? Ik neem aan dat die dan niet meer in de kudde mogen blijven lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-10 10:15 



 
Profiel   

De paardjes die ter keuring worden aangeboden lopen meestal al niet meer in de kudde en gaan de verkoop in. Dus het maakt niet zoveel uit of ze al of niet goedgekeurd worden.
De basiskudde bestaat al uit goedgekeurden, de producten (de veulens ervan) zijn voor gebruik.
Vergeet niet dat met name hengsten al als jaarling eruit worden gehaald omdat er anders het gevaar is dat ze hun moeders gaan dekken.
Er zijn tientallen kuddes, elke hengst heeft zo'n 5-15 merries en er zijn er zo'n 1500 in het wild, over een heel groot gebied - wel zo groot als de provincie Friesland- verspreid.
De meeste ponies worden onvolwassen uit de kudde gehaald, dus voordat ze gekeurd worden, en het maakt dus niet uit of ze al of niet goedgekeurd worden. De kuddes bestaan eigenlijk alleen uit wat fokmerries met hun kinderen van 1-2 jaargangen en een hengst.
Dit is niet anders dan op een gewone stoeterij. Daar worden ook de volwassen dieren eruit gehaald om ingereden en verkocht te worden. Het werkt hetzelfde, alleen leven de dieren in vrijheid.

Daarnaast bestaat er dus een subgroep van eigenaren die hun paarden aan huis hebben en al of niet fokken met goedgekeurde dieren.
En ze worden op kleine schaal gefokt op Agrarische scholen. Die gebruiken wel alleen goedgekeurden.

De meeste Garranos die worden gebruikt als rijpaardje zijn bastaards en ongekeurden.

Het stamboek is een initiatief, gesteund door de staat, om het ras te behouden en te verbeteren en puur te houden, maar dat wil niet zeggen dat een niet gekeurd paardje geen Garrano is.
In Nederland heb je bv Shetlanders, Fjorden en Haflingers zonder papieren, die toch echt wel Shetlanders, Fjord of Haflinger zijn. Je hebt dus gewoon met en zonder papieren, zeg maar.

De paardjes lopen sinds het begin van de mensheid hier in de bergen. Men heeft pas in 1994 het initiatief genomen om ze te gaan registreren en beschermen omdat ze met uitsterven bedreigd werden.
Omdat men ergens moest beginnen zijn de paardjes waarvan de ouders niet bekend waren ingeschreven in het zoötechnische boek.
Uit die paardjes zijn dan de paardjes geboren die ingeschreven werden in het veulenboek. Daarna is men begonnen met goedkeuren voor het stamboek van volwassen dieren.
Alle geregistreerde paardjes zijn dus terug te voeren op de dieren uit het zoötecnische stamboek.

Als je in Nederland een paardje gekeurd wilt hebben zul je een keurmeester uit Portugal moeten halen. Dit doen ze ook met de Lusitanos in Nederland. Het handigst is dan om een groep ponies te verzamelen op een plek en die ter keuring (en brandmerking)aan te bieden.
Je zult dan wel een geregistreerde pony moeten hebben.
Een niet geregistreerde pony heeft geen bekende afkomst en kan nooit goedgekeurd ook al voldoet hij aan de uiterlijke kenmerken.
Veulens van goedgekeurde of geregistreerde ouders kunnen in Portugal geregistreerd. Omdat tegenwoordig identificatie met micro chip kan, neem ik aan dat de schoudernummers overbodig zijn geworden.
Ook zou je in Nederland af kunnen zien van het andere brandmerk.

Als er werkelijk een vereniging van Garrano eigenaren gaat ontstaan in Nederland, wil ik daar wel een rol in spelen vanaf deze kant. (Zoeken van een keurmeester bv, vertalen van de regels etc)

De wilde ponies worden hier gezien als "vee" en met weinig respect behandeld.

In 2000 waren er 15 goedgekeurde dekhengsten en 112 goedgekeurde merries.
Deze komen uit 112 geregistreerde merries en 42 geregistreerde hengsten van het oorspronkelijke zoötechnische stamboek.

(Het gelijke aantal van de merries is puur toeval, en ik heb ook even vlug geteld, kan iets afwijken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-10 13:14 



 
Profiel   

Interessant zeg!
Maar dus wel moeilijk om aan een goede/zuivere pony te komen.
Tenminste ik neem aan als iemand hier in Nederland wil gaan fokken dat je dan toch wel een goede pony wil hebben waarvan je weet dat die zuiver is.
Dan zou je al naar Portugal moeten gaan om contacten met fokkers te leggen?
Of inderdaad een tussenpersoon (zoals u neem ik aan?) die je een goede pony kan uitzoeken?
Lijkt me zelf ook wel de moeite waard om naar Portugal te gaan en zelf de wilde kuddes te zien lopen.
Ik weet niet, misschien een stomme vraag, maar is het ook mogelijk dat je daar in 1 van de kuddes zelf een veulen of jaarling mag uitzoeken? Of werkt dat zo niet? Selecteert de fokker welke hij eruit haalt en niet?
Sorry voor al die vragen, hoop niet dat je het vervelend vind om deze allemaal te beantwoorden.

Misschien dat er op den duur iets van een vereniging opgericht kan worden, wat in contact staat met het stamboek in Portugal.
Hoeveel zijn er nu dan in Nederland, Belgie, Duitsland? Zijn er ook fokkers hier of alleen eigenaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-10 15:25 



 
Profiel   

Er zijn er ook een aantal in Duitsland. Ik weet niet hoeveel, maar een dame komt regelmatig paardjes halen.
België geen idee, in Nederland een stuk of 8 schat ik.
Ik denk niet een geregistreerde waar dan ook.

Het is niet makkelijk om aan goedgekeurde dieren te komen, iets makkelijker om aan geregistreerden te komen en vrij makkelijk om aan bastaards te komen.
Daarbij is het ook nog zo dat meestal de bastaards juist bereden zijn, dus al je een rijpony zoekt die geregistreerd en goedgekeurd is, zoek je bijna naar een naald in een hooiberg. :D

De meeste Portugezen "die in Garranos doen" spreken geen andere taal. Je moet dus Portugees kunnen spreken als je direct wilt onderhandelen.

En ja, je kunt gewoon een dier uit de kudde zoeken. Maar daar zitten diverse nadelen aan vast:
1 Je moet ze vinden. Dat kan uren door de bergen zwerven betekenen met terrein wagen of ander vervoer of te voet over paadjes sjokken.
2 Ze zien er niet uit.... behalve in het voorjaar als er plenty gras is en ze net uit de wintervacht zijn. In de winter zijn het net beertjes en in de zomer worden ze mager omdat alles dor wordt.
3 Ze zijn wild. Met andere woorden, ze laten zich niet benaderen en je kunt ze zo'n beetje door een telelens bekijken, maar dat is het wel.
4 Dan moeten ze nog in staat zijn juist dat dier te pakken te krijgen.
Dat is erg lastig, vandaar dat ze jaarlijkse round-ups houden en dan de jonkies eruit halen met behulp van vele handen....

Ik weet nu twee fokkers waar je een aantal tegelijk in weides kunt bekijken. Een onder Lissabon en een in de Gerês zelf.

Een handige manier voor een buitenlander om er een te kopen als je hierheen wilt komen, is een jaarlijkse markt bezoeken. Daar zijn ze het goedkoopst, maar je moet wel onderhandelen met een tolk of handen en voeten gebruiken :D (Nou ja, meer pen en papier voor het schrijven van de bedragen).
Op een markt heb je meteen vergelijk. Wel weer meer kans op ziektes oplopen.
Probleem is dan wel het transport. Er wordt nl wel verwacht dat je het dier meteen meeneemt... Je kunt ze soms stallen op een ruitercentrum in de buurt tot je transport uit Nederland geregeld hebt. Maar dat kun je dan beter ook van te voren regelen. Het is vrij lastig om met een pony aan de hand ergens aan te kloppen of ie daar mag blijven... ;)


Dit jaar zijn er nog markten (er worden dan ook rennen gehouden)op diverse data in september, oktober en november.

Ik heb nu trouwens plots 18(!) Garranos in mijn bestand, van veulen tot 14 jaar, onbereden, bereden, bereden + aangespannen, drachtige merries, geregistreerde, goedgekeurden, ongeregistreerden...
Vos, bruin met en zonder aftekeningen. Paardjes met bles kunnen trouwens niet opgenomen worden in het stamboek. Een kol of ster wordt wel toegestaan.

Ik zal zien dat ik een soort "Garranoskijkenvakantie" kan organiseren met in het wild bekijken, een rit maken en fokker bezoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-10 17:29 



 
Profiel   

Dit zijn de enige foto's die ik heb van mij met en op Tessy (nu Jazzy in Nederland):
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-10 18:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 112 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen