Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk ras voor iemand met rugproblemen?

 
Profiel   

Welke rassen raden jullie aan voor iemand met een rugprobleem? Het dier moet dus makkelijk zitten met draf. En moet goed dressuur kunnen. Geen koudbloeden.

Rugprobleem is zo goed als opgelost ( zo goed als het kan) alleen hou ik veel pijn over met mn kwpn ruin die ontzettend hoog opgooit. Daarom zoek ik naar een 2e paard, mijn ruin blijft maar die verlease ik dan liever.

Bedankt voor alle reacties


Laatst bijgewerkt door xJasmijnw op 05-01-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:22 



 
Profiel   

Trakhener of Hannoveraan?

Zijn redelijk vlak in hun bewegingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:24 



 
Profiel   

Ik zou voor een PRE gaan, de meeste zitten erg gemakkelijk en je kunt dressuur meerijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:26 



 
Profiel   

Ik geloof dat de New Forest en de Poolse warmbloed ook een vlakkere draf hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:27 



 
Profiel   

Een rocky met extra gang? Die zijn vaak wel duur. Sowieso hebben de 'Amerikanen' ala quater en paint ook redelijk vlakke gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:27 



 
Profiel   

Muiz schreef
Een rocky met extra gang? Die zijn vaak wel duur. Sowieso hebben de 'Amerikanen' ala quater en paint ook redelijk vlakke gangen.


Klopt als een bus, maar daar ga je niet makkelijk hoge dressuurpunten mee rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:34 



 
Profiel   

Groninger? Wel wat zwaarder maar kunnen echt wel wat dressuurmatig en worden steeds lichter gefokt, hoor meer mensen met rugproblemen die op een groninger wel kunnen :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:37 



 
Profiel   

Ga gewoon een paar paarden proberen, zet in de advertentie wat je zoekt, zeker omdat er dressuur gereden mee moet worden. Grote kans dat je bv een kwpn met vlakke gangen tegen komt.

Vlakke gang is niet specifiek ras gebonden.
Extra gangen dus wel (ijslander bv) maar dat zoek je niet.

Ik ken mensen die met rugklachten prima op een fries kunnen rijden omdat dit bepaalde paard toevallig vlakke gangen heeft.

Ik ben zelf ook rugpatient en hoef niet te denken aan een fries of kwpn. Ik heb mijn zinnen dus gezet op een specifiek gangenpaard (ijslander of TWH). Mijn fjord red ik in draf nog wel maar galop is niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:39 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat bij PRE's en Lusitano je het minst 'klappen' op je rug krijgt. Vlakkere gangen, in ieder geval in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:45 



 
Profiel   

Zelf Frederiksborgers, ik kan niet zeggen dat het persee voor allemaal geld, maar over het algemeen zeer vlakke en prettige gangen. Doorzitten is een eitje (gemiddeld ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:51 



 
Profiel   

Ik denk dat het per paard scheelt, maar ik vond dravers en Engelse Volbloeds juist lekker vlakke gangen hebben. Maar ook haffen (op 1 na, die gooide wel wat op) en fjorden gingen wel. Eigenlijk alles behalve Gelders en Kwpn, maar zelfs daar kwam ik af en toe supervlakke gangen tegen. Het is dus een kwestie van uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 18:58 



 
Profiel   

amsterdam10 schreef
Mijn ervaring is dat bij PRE's en Lusitano je het minst 'klappen' op je rug krijgt. Vlakkere gangen, in ieder geval in draf.


Klopt. Ook mijn ervaring. Hoewel mijn kwpn ook ontzettend makkelijk zit, idem voor mijn Rheinlander. Vaak is een kort zweefmoment aangenamer

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:00 



 
Profiel   

Jammer dat je geen koudbloed wilt, zoals Cowgirl al zegt is een IJslander heel fijn om te rijden. Ze hebben erg vlakke gangen, alleen zit je dan wel in een heel andere sportcategorie. Je zult er idd niet ver de dressuur mee in kunnen. Verder denk ik dat je gewoon veel paarden moet proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:02 



 
Profiel   

PRE en Lusitano

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:09 



 
Profiel   

Een western paard! zitten als een huis!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:16 



 
Profiel   

Elk paard zit anders, ondanks het ras. De ene kwpner zit lekkerder dan de ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:19 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Elk paard zit anders, ondanks het ras. De ene kwpner zit lekkerder dan de ander.

Ja maar over het algemeen zit een andalusier fijner dan een kwpn’er en zo zijn er nog wel meer rassen.
Ik heb iig nog nooit een kwpn’er gereden die makkelijker zat dan een Spaanse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:20 



 
Profiel   

Als je de tijd en de energie in de scholing steekt, Is de draver een hele goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:24 



 
Profiel   

troi schreef
Muiz schreef
Een rocky met extra gang? Die zijn vaak wel duur. Sowieso hebben de 'Amerikanen' ala quater en paint ook redelijk vlakke gangen.


Klopt als een bus, maar daar ga je niet makkelijk hoge dressuurpunten mee rijden


Oh excuus, overheen gelezen. Rockys doen het wel aardig in de dressuur wereld en hebben door de extra gang ook geen hoge draf.
En inderdaad wat hier al gezegd word, de een is de ander niet dus gewoon proberen. Hier een fries die super uit te zitten is maar haar dochter is een ramp dus ras zegt niet alles :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:29 



 
Profiel   

Zou met jou omschrijving kijken naar iberische rassen: Lusitano, PRE, Frederiksborger ed. Dit zijn rassen die wel bekent staan om hun comfort in gangen en ook super geschikt voor de dressuur sport. Ik kom fijn weg op de lusitano’s en PRE’s Nog geen gereden waarbij ik last kreeg van mijn rug of knieen terwijl dit bij kwpn achtige paarden en friesen ed veel regelmatiger voor komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:32 



 
Profiel   

Elk paard zit anders. Ik heb een Fries gehad en dat was net een luie stoel. Daar kon ik met mijn rug probleem heerlijk op rijden. Gooide niet hoog op en zelfs door zitten ging heel fijn met haar. Maar wat ik al zei het ligt echt aan het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 19:51 



 
Profiel   

Als u dressuur wilt rijden, dan zijn Western paarden al niet meer van toepassing. Maar drie van mijn vriendinnen zijn naar de Westernsport, plus de paarden overgestapt omdat in 'pleasure-riding' de gangen erg comfortabel zijn.
Hoe iemand kan beweren dat Hanoveranen en Trakehners gemakkelijk te zitten zouden zijn, is mij een raadsel. Natuurlijk als ze goed gereden worden zijn ze even goed te zitten als een Nederlands, Belgisch Zweeds, et cetera sportpaard. Maar sportpaarden hebben een krachtigere afzet en daardoor kunnen ze nogal eens stevig laten stuiteren.
De Iberische paarden zijn dieren die hun actie vooral krijgen uit het optillen van hun benen, minder door een harde/krachtige afzet. Maar alles hangt af van het individuele dier. In mijn trainingspraktijk heb ik hoofdzakelijk met sportpaarden [waaronder Trakehners en Hannoveranen] gewerkt, en in daarnaast met 7 Spaanse Paarden. de Spanjaarden waren duidelijk in de basis al gemakkelijker om te zitten. Nu ben ik sinds een maandje bezig met mijn tweede Lusitano. Hij is veel sterker dan mijn eerste en dat is onmiddellijk te merken als hij 'n moment even de rug niet goed gebruikt. Maar in het algemeen is hij net als de eerdergenoemde Spanjaarden, veel gemakkelijker te zitten.
Een ander ras, maar zeldzamer, dus misschien duurder, is het Camarque-paard. daarvan heb ik gehoord dat het erg gemakkelijk zit. Net zoals de Berber [een van de voorvaderen van het Iberische paard].

Inderdaad heb ik enkele Friezen gereden die extreem fijn te zitten waren, maar soms ook moeilijk [maar dan waren ze niet fijn afgericht].

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 21:16 



 
Profiel   

Hanoveraner en Trakheners zijn vlakker in de gangen. Ik was dat die dat beweerde.

Met name Trakheners zijn als militaire paarden gefokt. Die zaten uren op de paarden en die moesten vlak bewegen.
Als je ze vergelijkt met onze Nederlandse warmbloed die van oorsprong karrossier zijn. Die gooien veel hoger op. Net als Holsteiners en Oldenburgers.

Ik snap dus weer niet dat Iberischepaarden genoemd worden. Ik vind dat net naaimachines(weinig zweefmoment) daar krijg ik rugpijn van :)

Denk dat TS het beste een paar types kan uitproberen. Zelf uittesten van prettig zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 23:38 



 
Profiel   

Trakehners en Hanoveranen worden al sinds de tweede wereldoorlog niet meer als paarden voor militaire dienst gefokt. Lees daarover de fokdoelstellingen van beider Gestütsleitungen 1947. Denkt u niet dat er in 70 jaren iets veranderd is?

Inderdaad voelen ook Iberische paarden niet prettig aan indien ze slecht gereden worden. Ja dan worden het naaimachines die weinig opwerpen. En Sportpaarden zoals de moderne Trakehner en Hanoveraan, hebben een veel grotere Schwung in hun rug. Meestal ook nog als ze goed gereden worden.
Nu kan iemand ook verschillende vormen van rugklachten hebben. De een kan de stoten niet verdragen, de ander heeft meer moeite met de te grote beweging. Dat moet ieder voor zich bepalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 01:35 



 
Profiel   

Phoe ik denk dat je vooral qat paarden moet uit proberen, het is niet helemaal ras gebonden. Zo zat de moeder van mijn paard echt heerlijk, echt lekkerder dan welke spaanse of gangenpaard waar ik ooit op gezeten had. , maar mijn eigen paard, haar zoon, gooit enorm op en is niet makkelijk uit te zitten (kwpn)

Over het algemeen zitten lusitanos en pres wel lekker, en paarden met een extra gang ook vaak
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 02:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen