Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Is een Curly paard echt hypoallergeen?

 
Profiel   

Hallo allemaal :D

Ik wil ooit in de toekomst paarden hebben :))

Ik ben un zo'n hyperfocus periode beland waar ik van alles aan het opzoeken ben over verschillende rassen.

Hoewel mijn favoriete ras een Fries is en ik die graag zou willen hebben, weet ik ook dat ik een paarden allergie heb. Die had ik een aantal jaren geleden nog niet. Maar over de jaren heen is er iets gaan ontwikkelen. Momenteel valt het goed te onderhouden met een creme die ik heb en meteen douchen nadat ik thuis kom van dagbesteding (waar ik veel tussen de paarden zit dus). Ik ben in feite allergisch voor de meeste dieren ben ik ondertussen achter :=

Maar over het algemeen valt het nu onder controle te houden. Alleen heb ik geen idee hoe dat in de toekomst gaat zijn natuurlijk. Kan van allerlei kanten opgaan.

Ik was voor de aardigheid eens aan het opzoeken of er hypoallergenen paarden waren. En ik kwam op de Curly uit :=
Nou moet ik toegeven dat ik, toen ik ze zag, meteen de krulletjes superleuk uit vindt zien. Na wat onderzoek lijken ze ook niet moeilijk te zijn kwa omgang en ook niet kwa rijden. Dat zou fijn zijn, gezien dat mijn eerste eigen paarden zouden kunnen zijn.
Ik zag ook al dat je verschillende vacht types hebt. Van voornamelijk krullende manen en een normale vacht tot overal superveel krulletjes :=

Verder in het opzoeken zag ik wat artikelen die zeiden dat de curly in feiten net zoveel allergenen afstoten als andere paarden en feitenlijk dus eigenlijk niet hypoallergeen is. Datzelfde artikel noemde dat principe ook op voor honden, zoals de labradoodle. Ik heb zelf een labradoodle en ik zelf merk vrij goed dat zij een van de weinige honden is waar ik niet bepaald op reageer. Of het ligt aan mezelf :=
Zoals je ziet heb ik 1 artikel specifiek gelezen, maar er waren dus wel meerdere artikelen die dezelfde dingen zeiden

Daardoor kreeg ik de vraag: wat is jullie ervaring? Zijn Curlys hypoallergeen of niet? En zit er misschien een verschil in welke vachttype je hebt? Ik weet namelijk dat het bij de labradoodle wel zo het geval is.
Ik ben wel benieuwd. Mocht mijn allergie nog erger worden, dan kan het zijn dat ik dit ras kies (grote kans dat ik er sowieso een zal aanschaffen gezien ze er zo leuk uitzien := ). Ik houd te veel van dieren om mijn allergie me in de weg te laten zitten. Daar zijn paarden geen uitzondering van :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 18:47 



 
Profiel   

Er zijn geen hypo-allergene dieren. Dat is een verkooppraatje. Er zijn bepaalde vachtsoorten die een minder allergische reactie veroorzaken, maar voor mensen die last hebben van de huidschilfers of het speeksel (of zelfs zweet) is het probleem niet anders.

Verder zijn er meer facetten dan een allergie, zoals het temperament en karakter van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 19:18 



 
Profiel   

Korte antwoord: hypoallergene dieren bestaan niet.

Lange antwoord: Vrijwel altijd wordt de allergie veroorzaakt door huidschilfers, niet door haar. Ook naaktkatten, naakthonden, naaktratten, etc veroorzaken allergie. Zelfs reptielen kunnen allergie veroorzaken.
Het idee dat je een hypoallergeen dier fokt (in het geval van de labradoodle) door twee rassen te kruisen die geen bijzondere track record hebben qua allergie veroorzaken of juist niet veroorzaken is volslagen idioot. Huidschilfers (of haar) x huidschilfers (of haar) = geen huidschilfers (of haar)? Hoe dan?

Kortom: je kunt best een Curly kopen, maar koop ook aandelen antihistaminica-farmaceut. Je zult ze nodig hebben :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 19:21 



 
Profiel   

Echt hypoallergeen bestaat inderdaad niet, maar in mijn ogen doen de eerdere posters wel tekort aan de effecten van de krullende vacht. Dat zit hem niet zozeer in het niet verharen, maar in het feit dat deze dieren werkelijk een minder heftige of zelfs geen reactie oproepen. Onder andere doordat de huidschilfers in de krullende vacht blijven hangen. Poedels geven daardoor vaak veel minder tot geen reactie en doodles met een curly fleece zie je dit ook vaak hebben. Daarnaast blijken sommige rassen schilfers en/of speeksel te hebben die minder vaak/heftig een allergische reactie oproept. Yorkshire terriers staan hier bijvoorbeeld om bekend. Maar opnieuw, ook bij poedels zie je dit effect regelmatig.

Vergelijkbare effecten zie je ook bij de Curly horse. Of dit echter voor jou voldoende is, moet je uitproberen. Kijk of je een (mid)weekje bij een Curly horse fokker kan meehelpen/dagelijks rijden+verzorgen. Daarmee kan je het eerlijkste beeld vormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 19:38 



 
Profiel   

De eenvoudigste oplossing lijkt me een dagje meelopen op een fokkerij. Merk je wat voor type dieren het zijn en hoe je reageert.

Ze zijn in elk geval zeldzaam en prijzig. Vrees dat het niet makkelijk wordt een beginnergeschikt dier te vinden, laat staan voor een redelijke prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 19:38 



 
Profiel   

Deze instagrammer heeft er eentje https://www.instagram.com/happyhorsemanshiptv/

Misschien kan je haar een berichtje sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 19:47 



 
Profiel   

Mijn broertje heeft een zgn hypoallergene kat.
Drie keer raden wie daar nooit over de vloer komt, ik word stikbenauwd van dat beest. :')
Het is proberen en kijken of het werkt per vacht.
Cavia’s en honden zijn geen probleem hier net als paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 20:38 



 
Profiel   

Toch maakt het wel degelijk verschil soms. Niet bij iedereen.

Mensen die allergisch zijn voor honden zijn dat vaak niet voor poedels. Ik neem aan dat het met curly paarden hetzelfde kan werken.

Het enige wat je kan doen is proberen, eens een tijdje mee lopen en flink testen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 20:46 



 
Profiel   

Hou er ook rekening mee dat mensen die allergisch zijn voor hooi, stro en andere dingen op stal.

Een vriendin van mij heeft 2 curly's die voordroog krijgen, dat gaat prima.

Bij mijn shetten op hooi heeft ze echt heel snel extreme reactie.

Ik ben mee geweest zoeken naar nr 2, ze heeft toen haar neus in alle vachten gestopt die we tegen kwamen. En er waren echt paarden waar ze wel iets op reageerde, en waar ze echt helemaal niet op reageerde.
Het zijn fijne paarden in de omgang voor zo ver ik ervaring mee heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 20:59 



 
Profiel   

Heb ook een allergie test laten doen waar uit blijkt dat ik allergisch ben aan paarden. Zelf heb ik niet veel last. Prof zei dat je in verloop van tijd beetje immuun wordt aan je eigen dieren. Dus misschien kan je de sprong toch wagen samen met je crème en wat tijd ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 21:17 



 
Profiel   

Dennis schreef
Hou er ook rekening mee dat mensen die allergisch zijn voor hooi, stro en andere dingen op stal.

Een vriendin van mij heeft 2 curly's die voordroog krijgen, dat gaat prima.

Bij mijn shetten op hooi heeft ze echt heel snel extreme reactie.

Ik ben mee geweest zoeken naar nr 2, ze heeft toen haar neus in alle vachten gestopt die we tegen kwamen. En er waren echt paarden waar ze wel iets op reageerde, en waar ze echt helemaal niet op reageerde.
Het zijn fijne paarden in de omgang voor zo ver ik ervaring mee heb.

Ja ikzelf heb ook milde hooikoorts. Maar de allergische reactie die ik van paarden krijg is anders dan die van hooi en stro. Ik kan ze goed uit elkaar houden. Mijn hooikoorts is ook een stuk milder dan mijn paarden allergie. Ik krijg er alleen een loopneus van en bultjes als ik hooi en stro te veel aanraak of wanneer het in mijn kleren komt :=
Maar voor die bultjes werkt mijn creme heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 21:50 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 22:30 



 
Profiel   

Ik vul hooinetten met latex handschoenen, krachtvoer ook daar krijg ik rode handen van.
Stro gaat wel goed.
En ja in het begin is het vervelend maar ik vul gewoon snel die netten en bakjes, en klaar.
Handschoentjes uit, done.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 23:19 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe het zit met een curly paard, maar iemand die ik ken is hartstikke allergisch voor honden die verharen, maar die heeft dus altijd hondjes die niet verharen zoals de maltezer en poedel. Wellicht vliegen de schilfers minder rond doordat ze geen haar kwijt raken. Soms met borstelen heeft ze wel even last, maar daar buitenom niet. Gaat ze op visite bij iemand met kat of een hondenras die wel verhaard dan neemt ze pillen en kan dan alsnog niet lang daar blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 23:55 



 

Helaas hier net zo hard reactie op curly's en doodles. Eigenlijk ken ik maar één iemand bij wie een doodle uitkomst biedt, bij de anderen met allergie geeft het gewoon dezelfde allergische reactie.
Ik heb daarom voor mezelf ook geen doodle gekozen en slik medicatie wanneer de reactie erger is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 00:12 



 
Profiel   

Geen idee hoe het zit met reactie op curly's. Ik denk dat je neus in hun vacht steken de enige manier is om het uit te proberen!

Ik heb helaas verschrikkelijke hooikoorts en o.a een kattenallergie (verder gelukkig voor geen ander dier) die ook erg heftig is. Ik kan er letterlijk heel ziek van worden.
Maar uit ervaring weet ik wel dat je lichaam wel kan wennen aan "eigen" dieren.
In mijn geval was dat vroeger de kat van mijn vriendinnetje. Ik was daar zo vaak dat ik geen reactie meer kreeg van haar kat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 01:29 



 
Profiel   

TheWelsh schreef
Geen idee hoe het zit met reactie op curly's. Ik denk dat je neus in hun vacht steken de enige manier is om het uit te proberen!

Ik heb helaas verschrikkelijke hooikoorts en o.a een kattenallergie (verder gelukkig voor geen ander dier) die ook erg heftig is. Ik kan er letterlijk heel ziek van worden.
Maar uit ervaring weet ik wel dat je lichaam wel kan wennen aan "eigen" dieren.
In mijn geval was dat vroeger de kat van mijn vriendinnetje. Ik was daar zo vaak dat ik geen reactie meer kreeg van haar kat.

Dat heb ik zelf ook. Ik heb zelf 2 katten. Ik geef daar ook weinig reactis meer op. Als ze hun lichaam in mijn gezicht komen smeren dan merk ik het wel nog :')
Maar verder niet meer. Bij andere katten is dat anders.

Bedankt voor alle reacties. Ik gok dat dus puur aan je allergie ligt. Goed om te weten. Dankjewel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 07:36 



 
Profiel   

De curly is stiekem mijn favoriet, dus ik reageer maar even.
Ik heb zelf al van kleins af aan alpaca's, ook hypoallergeen, en mij is geleerd dat hypoallergeen betekent dat de meeste mensen een lage tot geen allergische reactie erop hebben.
Ik heb het woord even opgezocht en dit was het eerste resultaat daarop: Het woord bestaat uit twee delen: "Hypo en allergeen. Hypo betekent 'laag'. Het begrip allergeen duidt op de potentie van een stof om een allergische reactie te veroorzaken. De betekenis van hypoallergeen is dus als volgt: Lage kans op een allergische reactie."

Curly horses hebben, net als bijvoorbeeld labradoodles en alpaca's, een verhoogde kans op een lage allergische reactie. Dus ja, ze zijn hypoallergeen, maar het verschilt per mens en paard, dus als je allergisch bent raad ik aan bij een paard te gaan kijken en gewoon je neus in de vacht te steken bij wijze van spreken om te zien of je op dat specifieke paard reageert. Ofwel hypoallergeen sluit niet uit dat jij een reactie KAN krijgen, de kans is alleen veel kleiner en je moet het gewoon uitproberen.
En ik heb ook gehoord dat mensen die met paarden omgaan ondanks een paardenallergie door de loop van de tijd een minder allergische reactie hebben. En dat bij sommige een curly horse hiervoor een prima overstap was. Maar dit verschilt per persoon dus het kan anders lopen bij jou, dat weet ik niet.

Ik ben wel benieuwd welk artikel je hebt gelezen over dat curlies niet hypoallergeen zijn, ik ben het de afgelopen jaren nog niet tegen gekomen. Heb je toevallig een titel of link?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 09:44 



 
Profiel   

Zelf geen Ervaring met curly.

Maar deze bokker fokt ermee. Dus je kan haar ook om meer informatie vragen
[KS-MK] Krullenveulen in de maak!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 09:50 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Er zijn geen hypo-allergene dieren. Dat is een verkooppraatje. Er zijn bepaalde vachtsoorten die een minder allergische reactie veroorzaken, maar voor mensen die last hebben van de huidschilfers of het speeksel (of zelfs zweet) is het probleem niet anders.

Verder zijn er meer facetten dan een allergie, zoals het temperament en karakter van het paard.


Helaas heb ik nog geen curly horse in het echt ontmoet, maar de theorie zegt dat deze paarden vreselijk vriendelijk, slim en meewerkend zijn en iedereen die ze heeft bevestigd dit voor zover ik weet. Ook zijn ze veelzijdig inzetbaar, alleen niet in de rensport van wat ik heb begrepen.
Verder is hypoallergeniteit precies wat je omschrijft, een kleine kans op een heftige allergische reactie (die verschilt per persoon en dier).

Dennis schreef
Hou er ook rekening mee dat mensen die allergisch zijn voor hooi, stro en andere dingen op stal.

Een vriendin van mij heeft 2 curly's die voordroog krijgen, dat gaat prima.

Bij mijn shetten op hooi heeft ze echt heel snel extreme reactie.

Ik ben mee geweest zoeken naar nr 2, ze heeft toen haar neus in alle vachten gestopt die we tegen kwamen. En er waren echt paarden waar ze wel iets op reageerde, en waar ze echt helemaal niet op reageerde.
Het zijn fijne paarden in de omgang voor zo ver ik ervaring mee heb.


Zoals ik al zei, helaas ze nog nooit in het echt gezien maar hier weer een bevestiging van de theorie, zowel van karakter als van hypoallergeniteit.
(Trouwens superleuk dat je vriendin curlies heeft, Dennis! <3)


troi schreef
De eenvoudigste oplossing lijkt me een dagje meelopen op een fokkerij. Merk je wat voor type dieren het zijn en hoe je reageert.

Ze zijn in elk geval zeldzaam en prijzig. Vrees dat het niet makkelijk wordt een beginnergeschikt dier te vinden, laat staan voor een redelijke prijs.


Dit is het grootste nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden, de prijs (en dat ik mijn ouders niet kan overtuigen en zelf geen eigen landje kan betalen op het moment haha).
Karakter is het probleem niet, maar de prijs kan flink tegenvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 10:05 



 
Profiel   

Of hypoallergeen nou wel of niet bestaat laat ik in het midden.
Wél weet ik dat ik zelf ontzettend allergisch ben voor paarden, maar bij Curly horses zo goed als géén last heb!
Ik heb een tijdje Curly horses verzorgd en was die periode 100% medicijn vrij.
Wel heb je verschillende soorten vachten.
Zo heb je de Curly coat, extreme Curly en heb je de straight coat.
Mensen kunnen op elke vacht anders reageren, ik had het geluk om tegen alle curlys daar te kunnen.

Op Facebook zit een groep "Curly paarden Nederland".
Hier zitten zo'n beetje alle eigenaren op met curlys.
Allemaal heel vriendelijk en gastvrij.

Dus ik zou zeggen, mocht je zekerheid willen over de Curly, plaats daar eens een berichtje.
De mensen daar staan altijd open om je kennis te laten maken met de Curly zodat je kan uitzoeken of het ook voor jou een oplossing is!

Kwa karakter zijn het inderdaad hele vriendelijke en nuchtere dieren!
Soms met een tikkeltje eigenwijsheid erbij, maar welk paard heeft dat niet. :+
Daarnaast zijn ze heel allround.
Zo kun je met ze mennen, dressuren en kunnen ze ook een leuk sprongetje maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 10:10 



 
Profiel   

Dankjewel voor de reacties.

Ik denk dat het artikel zo'n tabloid idee was. Daarom kwam ik meteen hierheen gezien bokt me wat accuratere informatie kan geven dan zo'n artikel :')

De prijs daar had ik ook al naar gekeken inderdaad. Maar ik heb het er voor over om zoveel te sparen. Ik kan nu sowieso nog geen paarden houden. Ik woon veeeel te klein met een minescuul achtertuintje en ik heb het geld nog niet :')
Geld maak ik me het minst zorgen om. Als ik ze perse wil moet ik maar gewoon wat langer sparen :+
Buiten een curly om zou ik zelf heeel graag een Fries willen. Die zijn ook niet bepaald goedkoop :')

Het feit dat ze zo makkelijk zijn vind ik wel weer heel fijn. Kwa rijden ben ik ook nog niet zo ver. Ik ben aan het leren galloperen momenteel, dus ik heb sowieso zelf nog veel te leren voordat ik met mijn eigen paard ga rijden. Nu ben ik er wel een die het liefst gewoon recreatief rijdt met buitenritten etc. Maar om wat sprongetjes te kunnen maken zou niet verkeerd zijn natuurlijk, mocht er een boomstam in de weg liggen :=
Ik kan wel al kleine sprongetjes in draf maken, dus dat scheelt :P

Nogmaals bedankt. Dan moet ik voor mezelf maar eens kijken hoe ik reageer op de beestjes. Gewenning is bij mij een ding. Dat hebben mijn katten me wel bewezen. Dat merk ik op dagbesteding ook. De reactie is minder heftig dan in het begin en wordt vaak wat eventjes heftiger als er een nieuw paard is (is al een aantal keren gebeurd). Dus dat scheelt wel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 11:46 



 
Profiel   

LoveGlove schreef
Ik denk dat het artikel zo'n tabloid idee was. Daarom kwam ik meteen hierheen gezien bokt me wat accuratere informatie kan geven dan zo'n artikel

Bokt is niet altijd zo accuraat hoor :') maar kan af en toe best nuttig zijn :j
BriPi schreef
Helaas heb ik nog geen curly horse in het echt ontmoet, maar de theorie zegt dat deze paarden vreselijk vriendelijk, slim en meewerkend zijn en iedereen die ze heeft bevestigd dit voor zover ik weet. Ook zijn ze veelzijdig inzetbaar, alleen niet in de rensport van wat ik heb begrepen.
Verder is hypoallergeniteit precies wat je omschrijft, een kleine kans op een heftige allergische reactie (die verschilt per persoon en dier).

Klinkt wel als gigantisch leuk :j Ik heb altijd geboefte :') een makkelijk paard lijkt me weleens fijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 17:04 



 
Profiel   

Avalanche schreef
LoveGlove schreef
Ik denk dat het artikel zo'n tabloid idee was. Daarom kwam ik meteen hierheen gezien bokt me wat accuratere informatie kan geven dan zo'n artikel

Bokt is niet altijd zo accuraat hoor :') maar kan af en toe best nuttig zijn :j
BriPi schreef
Helaas heb ik nog geen curly horse in het echt ontmoet, maar de theorie zegt dat deze paarden vreselijk vriendelijk, slim en meewerkend zijn en iedereen die ze heeft bevestigd dit voor zover ik weet. Ook zijn ze veelzijdig inzetbaar, alleen niet in de rensport van wat ik heb begrepen.
Verder is hypoallergeniteit precies wat je omschrijft, een kleine kans op een heftige allergische reactie (die verschilt per persoon en dier).

Klinkt wel als gigantisch leuk :j Ik heb altijd geboefte :') een makkelijk paard lijkt me weleens fijn :D


Haha anders ik wel, twee eigenwijze Shetlanders en nu een rugzakpaardje erbij. :')
Maar er komt hier nu eerder een Rocky Mountain Horse of een IJslander dan een Curly Horse omdat mijn moeder en zusje extra gangen leuk vinden. Dus nog even wachten met de Curly vrees ik.
(Ofwel IJslander/RMH x Curly suggesties zijn welkom hihi)

Ik was trouwens nog gaan zoeken naar onderzoek naar de hypoallergeniteit van Curlies en er is onder andere gekeken naar talg op de huid en daarnaast verwijst men naar bepaalde genen die Curlies hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat de reden voor hypoallergeniteit nog niet helemaal gevonden is, maar misschien vindt men het interessant als ik straks wat linkjes post?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 19:21 



 
Profiel   

BriPi: er bestaan ook gaited curly's volgens mij.
Dan heb je een gangen paard met krullen!

Ik ben zelf niet allergisch dus wat dat betreft geen ervaring, maar curly's voelen echt anders, vetter dan een gewoon paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 19:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen