[gangenpaard] Hoe in te rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

[gangenpaard] Hoe in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 11:28

Hay mensen,

Nou de vraag is duidelijk lijkt mij Haha!

Ben nu bezig mijn PP merrie in te rijden en ik kan wel wat tips gebruiken. Omdat ze natuurlijk geen draf vertoond en vooral in de tölt(paso Llano) loopt, wil ik graag van jullie weten hoe dit op te vangen en te verbeteren. Ik denk dat met name de Ijslander eigenaren mij daar wel iets over kunnen vertellen? Hoe krijg je die specifieke opgeheven hals?

Hoe kan ik haar het beste longeren? Met bit? Met hackamore?

THANKS!

valeska

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:20

Concentreer je in het begin niet al te veel op de gangen. Laat haar maar gewoon haar voorkeursgang lopen. Belangrijk is dat ze voorwaarts is op lichte hulpen en haar eigen balans leert vinden zonder teveel steun van benen en teugel. Zorg dat ze licht op het bit is. Trek je nog even niet teveel aan van gerommel in gangen. Voorwaarts en licht is nu het belangrijkste, vooral ook dat ze het leuk gaat vinden om te lopen.

Als ze sterker wordt kun je haar gaan vragen meer te gaan dragen, achter meer onder te treden en dus meer verzameld te gaan lopen. Ga nu ook spelen met wendingen (slingertjes rijden als ze te lateraal is) en tempowisselingen. Hier worden haar gangen beter van.

Wanneer ze meer balans heeft kun je draf gaan vragen Vraag hiervoor voorwaarts neerwaarts en ga zelf iets verlicht zitten. Zorg dat het verschil tussen tolt "voorwaarts-opwaarts"en draf "voorwaarts neerwaarts en jij iets uit het zadel duidelijk wordt voor haar. Wees blij met een paar passen. Zorg dat ze lol houdt. Ook goed om eerst draf te oefenen aan de longe. Extreem belonen als ze draf laat zien en langzaam uitbouwen.

Longeren is het allerfijnste met een kaptoom, een hackamore lijkt me niet echt wat volgens mij kom je al snel veel te grof in, maar daar weet ik niet echt iets van.

Heleen Deodatus heeft wel een aardig boek geschreven over de training van gangenpaarden:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... =666764556

En LES is natuurlijk altijd aan te raden.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 12:35

Wow bedankt voor je goede info!! Ze is idd rommelig en gaat van telgang naar de paso llano naar de tölt en weer terug. Soms een drafje en een galopsprongetje.......Aan de longe dan hè;-)

Zal je tips ter harte nemen!!

valeska

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 12:36

ps, dit boekje heb ik al! Goede info, helaas niet zo veel over de PP.

valeska

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:47


Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 12:54

Ja, ik ken de meeste sites al wel, maar geven toch niet echt de info. die ik nodig heb. weet je wat het is; Er zijn veel video's te krijgen via deze sites over het trainen van de PP. Als ze nu alle info op het net gaan zetten dan verdienen ze er niets meer aan, want dan wordt de video niet meer verkocht.

Maar toch bedankt!

valeska

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:57


Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 13:15

Daar komt mijn meisje vandaan!!
Mireille Vermeer is de fokker van Buena:-)

Valeska

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:33

Valeska schreef:
Daar komt mijn meisje vandaan!!
Mireille Vermeer is de fokker van Buena:-)

Valeska


ah, dit waren de enige paso-kenners in nederland die ik kon vinden.
Maar misschien wil zij je wel helpen.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 13:41

Pardon van Meer heet ze....Ik heb haat idd zojuist een mail gestuurd. Wie weet het beter dan haar!!
Maar al jullie tips zijn welkom en ik hoor ze graag!

Groeten,
Valeska