Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voeren jullie je haflinger?

 
Profiel   

Star is te dik....
Momenteel staat ie 2 uurtjes per dag op het land. 2x een handje biks (standaardbix) en een plukkie hooi 's ochtends en 's avonds.
Ik rij elke dag minimaal een uur en daarnaast als ik eens geen zin heb gaat ie aan de longe of in de stapmolen...
Wat voeren jullie en hoeveel beweging krijgt jullie haflinger?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-03 21:54 



 
Profiel   

kijk eens bij wat voeren jullie je fries, scheelt niet zoveel, alleen wat kleinere porties

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-03 09:30 



 
Profiel   

Mijn haf krijgt 3/4 schep brokken. 2x Per dag.
Verder staat ze op de wei en ligt er stro in de box. Hooi krijgt ze niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-03 14:11 



 
Profiel   

Die van mij krijgt 's morgens 2 handjes brok met wat haver en een portie hooi. 's Middags gaat hij een paar uurtjes naar buiten op een kaal landje. 's Avonds krijgt hij weer dezelfde hoeveelheid brok en een flink portie hooi. Hij is wel iets dik (IETS???), maar een slanke haflinger is ook niet mooi, wel dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-03 19:22 



 
Profiel   

Helemaal mee eens Quellian Tong uitsteken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 15:46 



 
Profiel   

Stagave staat nu dag en nacht op de wei en krijgt niets. Af en toe een appeltje. Straks als hij weer op stal staat krijgt hij ± halve kilo biks en 3 x per dag hooi. Ook wortels. Maar hij doet nu ook nog niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 19:04 



 
Profiel   

Anton staat het grootste deel van de dag op de wei dus hij krijgt verder niks, alleen als we gereden hebben krijgt hij wat hooi of wat brokken en als de wei weer wat kaler wordt krijgt hij s'avonds nog wat hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 19:05 



 
Profiel   

feetje;geef jij je haf geen ruwvoer? ik denk dat bij haflingers ruwvoer (en dan niet stro) belangerijker is dan brok. als je je haf niet superintensief berijd heeft hij maar een paar keer per week een handje brok nodig, voor de rest kan ie leven van hooi.
of gras (afgezet stuk in de wei, elke dag er wat bij)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 19:11 



 
Profiel   

feetje;geef jij je haf geen ruwvoer? ik denk dat bij haflingers ruwvoer (en dan niet stro) belangerijker is dan brok. als je je haf niet superintensief berijd heeft hij maar een paar keer per week een handje brok nodig, voor de rest kan ie leven van hooi.
of gras (afgezet stuk in de wei, elke dag er wat bij)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 19:12 



 
Profiel   

Sheril was vorig jaar ook te dik, nu valt het gelukkig wel mee. Ze heeft wel een beetje een buikje, maar na 7 veulens krijg ik dat toch niet meer strak.
Ze krijgt 2 keer per dag een bodempje bix en hooi, 2 handjes muesli met knof en wat appels. Verder loopt ze van 10 tot 5 in een kale wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 19:50 



 
Profiel   

missnynke schreef
feetje;geef jij je haf geen ruwvoer? ik denk dat bij haflingers ruwvoer (en dan niet stro) belangerijker is dan brok. als je je haf niet superintensief berijd heeft hij maar een paar keer per week een handje brok nodig, voor de rest kan ie leven van hooi.
of gras (afgezet stuk in de wei, elke dag er wat bij)


Ze staat op de wei. Maar ze krijgt geen hooi. Wij voeren niet zelf nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 20:30 



 
Profiel   

ok gras valt geloof ik ook onder ruwvoer, maar ook al voer je zelf niet, een paard heeft volgens mij echt ruwvoer nodig....dat lijkt me belangrijker dan brok....of heb ik dat weer verkeerd begrepen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 20:36 



 
Profiel   

Ja, ik weet het...heb je trouwens goed begrepen Lachen
Maar ze staat gelukkig wel nog op de wei een uur of 3-5 Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 20:39 



 
Profiel   

waarom voeren ze geen hooi dan? dit lijkt me toch de goedkoopste, volwaardigste voedingsbron

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 20:46 



 
Profiel   

Ik zou het werkelijk niet weten. In de winter krijgt ze btw wel hooi Verward

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-03 20:47 



 
Profiel   

Mijn haflinger staat nu dag en nacht in de wei. Hij staat in een wei met redelijk veel gras waar steeds weer een vers stukje bijkomt, daar heeft hij genoeg aan qua eten.
Hij krijgt als ik niets met hem en ik kom gewoon ff kijken bij hem, een kleine halve kilo gemengt.. Als ik heb gereden krijgt hij meer als beloning 3/4 kilo gemengt musli met biks.
Verder heeft hij helemaal niets nodig in de zomer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-03 10:56 



 
Profiel   

de haf die ik een jaar heb gereden krijgt als ie op stal staat 1 keer per dag voordroog gras en 2 keer per dag graszaadhooi(1 a 2 kilo voordroog en ongeveer 5 kilo graszaad)
en twee keer per dag een heel klein handje basisbrok puur omdat als de andere krachtvoer(brok) krijgen en hij niets het ook zo sneu is

in de zomer als ie naast stal ook weidegang heeft krijgt ie twee keer per dag hooi(graszaad, een kilootje of 3) en twee mini handjes brok om dezelfde reden als in de winter

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-03 16:23 



 
Profiel   

Mijn leeft momenteel meestal alleen op gras... Ze staat dag en nacht buiten... Alleen als ze op een kaal stukje staat krijgt ze een halve kilo biks met wat musli als ik geredenen heb, maar meestal staat ze op een wat verse wei, anders wordt ze dun( jaja die haffies bestaan ook;))

's winters krijgt ze 2 keer per dag biks meest zon 3/4 met 1/4 musli en als ze niet gereden heeft minder. Voorderest krijgt ze 3 a 4 plakken hooi op een dag ( ja ik bene rg gul met hooi, maar dan hebben ze wat te doen) en meestal geef ik ook 1 a 2 plakken stro wat ze opeet( ze staat op zaagsel)

Hierbij beweegt ze gemiddeld dagelijks een uurtje. Maar dat kan ook nog wel is wisselen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-03 23:14 



 
Profiel   

op het moment staat me verzorghaf op een vrij ei wit rijk land. daarom krijgt ze biks (van Pavo gewoon standaard) 2 of 3 handjes.. het is meer al beloning na het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-03 12:11 



 
Profiel   

jezus, hier sta ik eigenlijk wel van te kijken hoor. Dan zijn onze hafs toch wel heeeeel raar. Die van ons staan ook 24 uur per dag buiten. Dan staan ze in de paddock ( alleen zand dus), eerst gingen ze dan woensdag de hele dag een middelmatige wei in en van vrijdagavond tot zondag avond ook. Dan kregen ze elke avond 3 kilo brok. Daar staan jullie dus vast van te kijken. Ik dus ook dat dat zo'n groot verschil is. Bovendien worden ze maar twee keer in de week intensief gereden en dan nog +- twee keer langs de fiets of longeren.
Nu is het even ander want we mogen ze in een wei van iemand anders zetten en daar staat tot hun buik toe gras, daar gaan ze dus elke dan +- 4 uur in en dan nog twee kilo brok, maar dat gaan we nu ook minderen want ze worden nu wel een beetje dikker.
Maar die kilos zijn ook nog per pony he. Ik snap er niets van maar anders worden ze echt te dun. En ik ben dus echt geen persoon die van dik houd dus mijn gedachte van te dun is dus ook gewoon te dun en niet toch nog dik zeg maar. Jezus ik sta echt te kijken.
In de winter krijgen ze eigenlijk hetzelfde maar dan nog een hele plak kuilvoer erbij. Dat hebben ze dan ook echt wel nodig om warm te blijven.
Maar eerst voerden wij ook niet zo veel en toen waren ze wat loom en werden wat dun ( was ook in de winter). Ik heb toen bij de dierenarts geinformeerd ( had altijd shet dus wist ook niet precies hoe veel ze moesten), maar die heeft me toen uitgelegd dat ze toen meer brok nodig hadden voor de vitaminen ook. In het kuilgras zat dat ook wel veel. Maar ook tijdens de zomer moesten ze toch wel ( als ze niet in een vette wei konden dan) die drie kilo per dag hebben omdat er in het gras ook niets meer zat aan voedingswaarden omdat er tegenwoordig niet meer veel gemest mag worden enzovoort, dat het gras tegenwoordig niet veel anders meer is dan een maagvulling, maar dat ze alle echt nodige dingen toch uit het brok moeten halen.
Ohja op woensdag krijgen ze ook nog meusli een kilo in plaats van een kilo brok en op zondag meestal een kilo granenmix in plaats van een kilo brok.
Nou ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
De ene heeft wel veel meer de neiging snel dik te worden als de ander trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-03 14:44 



 
Profiel   

Rosiewozie schreef
jezus, hier sta ik eigenlijk wel van te kijken hoor. Dan zijn onze hafs toch wel heeeeel raar. Die van ons staan ook 24 uur per dag buiten. Dan staan ze in de paddock ( alleen zand dus), eerst gingen ze dan woensdag de hele dag een middelmatige wei in en van vrijdagavond tot zondag avond ook. Dan kregen ze elke avond 3 kilo brok.

In de winter krijgen ze eigenlijk hetzelfde maar dan nog een hele plak kuilvoer erbij. Dat hebben ze dan ook echt wel nodig om warm te blijven.


Ze staan zomers dus Eigenlijk gewoon op zand en dan woensdag middag en het weekend op het gras? En dan krijgen ze 3 kilo brok?

In de winter krijgen ze ook kuilvoer bij, dus ik begrijp dat ze in de zomer geen hooi/kuilvoer krijgen???
Dan vind ik het niet gek dat ze zoveel nodig hebben!!
En mag ik vragen waarom ze alleen woensdagmiddag en het weekend buiten staan?

Opzich vind ikd ie 3 kilo nog meevallen, die van mij krijgt (s winters dan) iets van 2 kilo per dag alleenn dan verspreid over 2 voerbeurten en een heleboel hooi.
In principe moet volgens mij een paard kunnen leven op alleen hooi, als ze niet werken... Dus dan zullen er genoeg vitamine enzo inzittenm...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-03 16:27 



 

Amanda krijgt nu teveel eten qua krachtvoer, ze gaat nu 3 uur op de weide en dat is zat ('s ochtends en 's avonds nog portie hooi), maar omdat de andere paarden op stal wel krachtvoer krijgen krijgt zij dan ook een handje voer. Thuis was het 's winter 250 gram ponybrok per dag, en zo'n 5-6 kilo graszaadhooi, Engels Raai of Veldbeemd of Rietzwenk. 's zomers 3 á 4 uur gras, en zo'n 3 kilo hooi per dag. 's winters die 250 gram is precies goed, teveel wordt ze onhandelbaar van en hier doet ze het goed op, ze presteert het dan ook om te dik te worden Verward
Ik voer gewoon veel ruwvoer, wat het paard ook gewend is en wat ook het beste is om te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-03 16:43 



 
Profiel   

wow 3/4 kilo biks, biks zet ook nog flink uit hoor! laat maar eens wat biks in de waterbak vallen, dan zie je wat het doet!
nee volgesn mij kun je ze beter hooi of kuil geven met wat biks ernaast

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-03 20:25 



 
Profiel   

Wat krijgt Woestein...

2 x daags hooi/kuil
2 x daags halve kilo brok

en na het werk...
volle schep zemelen
halve schep maismeel
kwart muesli
kwart brok
1/3 haver....
Vork Vingers aflikken

Hij staat niet in het land aangezien hij niet tegen eiwitten kan, wel staat hij veel buiten in de paddock

En dat alles om meneer te houden zoals hij nu is en om hem goed op gewicht te laten blijven.
Hij wordt anders zeer snel mager.

(uniek in zijn soort..... Haha! )

Angenita

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-03 20:36 



 
Profiel   

ik voer haar nu ongeveer 1/4 schep biks (draversbrok van havens) per dag en verder krijgt ze niks, ze staat dag en nacht op het land op een vers stuk dus daar zitten ook al best veel eiwitten in. Ik vind haar nu eindelijk mooi op gewicht, van de winter was ze niet mager maar je kon af en toe haar ribben een beetje zien en ze zag er een beetje ingevallen uit, nu is ze net ietsje voller, alleen jammer van die grasbuik Schijnheilig

Ze heeft hiervoor op een stuk gestaan waar het op een gegeven moment wel kaal was, toen kreeg ze ook wat meer biks (een halve schep per dag).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-03 21:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen