Wat voeren jullie je haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 23:34

ppff wat krijgen sommigen enorm veel zeg....

Amu staat 24/7 op het land (zomer en winter) hij loopt op dit moment ongeveer 6 dagen per week, krijgt een halve kilo biks per dag en na het rijden 2 handjes muesli.
In de winter krijgt hij hooi (in de zomer dus niet) met een halve kilo muesli.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:59

Ik voer hem een halve kilo granenmix na het rijden, en altijd nog een wortel of appel. Verder staat hij dag en nacht in het land. In de winter krijgt hij ¾ kilo granenmix, hooi en staat hij s'nachts op stal.

Resannalove
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Opende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:16

Mijn haffie stond zomer's altijd overdag in de bak en 's avonds op kort gras. Cool
Verder kreeg ze af en toe wat brokjes als beloning.
's Winters kreeg ze 's morgens altijd een 1/4 haver en 1/4 biks en een plak kuil en 's avonds een plak hooi!!
Vingers aflikken

Groetjes!!!

Charaz

Berichten: 24284
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:28

's ochtends 1/4 draversbrok van Havens en 's avonds hetzelfde

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 07:51

Granenmix? Daar krijgen ze toch heel veel energie van? Ik bedoel daar zit toch onwijs veel in?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:04

die van mij worden al hyper al ze teveel brok krijgen, terwijl ze niet zoveel werken....laat staan haver en granenmix....

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:19

Leetje"]
[quote="Rosiewozie schreef:
jezus, hier sta ik eigenlijk wel van te kijken hoor. Dan zijn onze hafs toch wel heeeeel raar. Die van ons staan ook 24 uur per dag buiten. Dan staan ze in de paddock ( alleen zand dus), eerst gingen ze dan woensdag de hele dag een middelmatige wei in en van vrijdagavond tot zondag avond ook. Dan kregen ze elke avond 3 kilo brok.

In de winter krijgen ze eigenlijk hetzelfde maar dan nog een hele plak kuilvoer erbij. Dat hebben ze dan ook echt wel nodig om warm te blijven.


Ze staan zomers dus Eigenlijk gewoon op zand en dan woensdag middag en het weekend op het gras? En dan krijgen ze 3 kilo brok?

In de winter krijgen ze ook kuilvoer bij, dus ik begrijp dat ze in de zomer geen hooi/kuilvoer krijgen???
Dan vind ik het niet gek dat ze zoveel nodig hebben!!
En mag ik vragen waarom ze alleen woensdagmiddag en het weekend buiten staan?

Opzich vind ikd ie 3 kilo nog meevallen, die van mij krijgt (s winters dan) iets van 2 kilo per dag alleenn dan verspreid over 2 voerbeurten en een heleboel hooi.
In principe moet volgens mij een paard kunnen leven op alleen hooi, als ze niet werken... Dus dan zullen er genoeg vitamine enzo inzittenm...
[/quote]

Ja klopt, ze staan alleen op woensdag (overigens wel de hele dag) en in het weekend ( ook 's nachts) in de wei. Het is namelijk zo dat de wei bijde paddock niet zo groot is en eigenlijk "paarden" moe. Daar staan ze dus alleen woensdag in zodat we daar ook geen zandwei krijgen. In het weekend brengen we ze naar de "grote" wei. Dit is een stukje verderop dus daar kunnen we ze niet elke ochtend naar toe brengen omdat ik nog op school zit en mijn vriendin werkt, het is geen doen om daarvoor nog de ponys weg te brengen. Vandaar dat we het zo hebben geregeld. We hebben wel nagedacht en bekeken of we de wei bij de paddock niet konden laten omploegen en opnieuw laten inzaaien, maar daar is 1 de wei te klein voor, 2. er staat een hele grote boom in ( waardoor het om te ploegen oppervlak te klein wordt) en 3. Het is niet zeker hoelang we daar nog kunnen blijven i.v.m een gemeenteproject en dan is het zonde om voor de gemeente een beetje het land opnieuw in te zaaien als we vervolgens kunnen opzouten.
Verder krijgen ze geen hooi zomers omdat we niet de mogelijkheid hebben om meer als 4 hooibalen op te slaan en dat zou betekenen dat we elke week 4 nieuwe balen moeten halen ( want die brengen ze niet wegens het kleine aantal), dit is dus ook geen doen, aangezien de auto van mijn vriendin geen aanghanger kan trekken en we zelf geen aanhanger hebben enz. In de winter bestellen we zo'n groot kuilvoerpak, daar doen we dan 3 weken mee, maar in de zomer krijgen ze minder omdat ze dan ook gras hebben. Het is al twee keer voorgekomen dat we een half pak moesten laten liggen omdat het verrot was. Dat is zonde en bovendien kunnen we die halve pakken niet kwijt.
Verder onze pony's werken wel maar niet iedere dag. We hebben al meegemaakt dat ze vitaminen gebrek hadden in de winter toen ze minder brok kregen en meer kuilvoer, dit wil ik niet graag nog een keer.
Tegenwoordig is de situatie dus ff anders omdat ze in een andere hele vette wei lopen en omdat ik vakantie heb kan ik ze elke dag ff 4 uur erin laten, ze krijgen nu een halve kilo brok en nog steeds op woensdag en zondag meusli of granenmix.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:34

Mijn haflingeruin staat in de zomer op het land, dan eet hij dus heel veel gras!! Verder krijgt hij 1/3 haver. Hij wordt gelukkig niet snel dik hoewel hij nu aardig aan de forse kant is.
In de winter staat hij op stal. Ik moet dan goed opletten dat hij niet te mager wordt. Hij krijgt dan 's ochtends en 's avonds een flinke plak kuilgras. In de namiddag krijgt hij 1 1/3 kg. sportbrok. Verder krijgt hij na het rijden nog 1 kg. muesli met haver en wortels/suikerbieten/brood ed. Best veel ja, haha, een haf die eet als een KWPN-er, maar ja, anders wordt hij echt te mager. Ik rijd elke dag ong. 3 kwartier op hem.

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:57

Mijn haflinger is ook te dik
hij staat dag en nacht op de wei en staat veel en vers gras
en s' avonds krijgt hij een bak met brok en muesli (ongeveer een kwart kilo) en ook brood erbij
in de winter staat hij over dag op de wei en s' nachts staat hij in een soort padockje met een inloopstal en dan krijgt hij s' ochtends en s'avonds hooi en meer brok


Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:58

Rosiewozie, besef je wel dat regelmatige voeding en ruwvoer van levensbelang zijn? Naar mijn mening is dit vragen om koliek.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:21

ja dat besef ik me heel goed, maar ik weet ook dat het er ook aan ligt wat de maag gewend is. Onze pony's staan daar nu al een jaar en ze hebben nog nooit koliek gehad. Nou ja een keer maar dat is zeker dat dat door wit brood kwam.
Ik weet het heel goed ik heb er ook extra op gelet, maar sommige mensen hebben nou eenmaal niet alle mogelijkheden en tot nu toe doen ze het er prima op.
En wat denk je van al die pony's op sommige pensionstallen die op zaagsel staan en alleen 's ochtends een beetje hooi en brok krijgen en 's avonds, dat is in de loop van de dag ook allang verteerd hoor.
Maar ik bedoel dit niet kwaad en ik snap je opmerking heel goed.
Ook is het zo dat ze wel elke avond om dezelfde tijd eten krijgen dus daar kan hun lichaam zich ook op instellen. En dat ze nu bijna geen brok meer krijgen hebben we langzaam afgebouwd.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:26

LindaM schreef:
Granenmix? Daar krijgen ze toch heel veel energie van? Ik bedoel daar zit toch onwijs veel in?


Nee hoor, kan aan mij liggen maar de mijne is er rustiger op geworden Knipoog hij krijgt dan ook maar een halve kilo, is genoeg voor hem.