Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 54 [ 1348 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 54  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

 
Profiel   

De Achal Teke is altijd een van mijn droompaarden geweest.

Er is een ding wat niet zo past. Ze zijn niet vreselijk groot. Dat in combinatie met een vrij ranke bouw en mijn erg lange benen...

tja...dat vind ik niet mooi.

Ik doe het dus maar met een Gelders Peerd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 14:45 



 
Profiel   

Ik vond ze als klein meisje ook al geweldig. :)) Maar voor windhonden heb ik ook een groot zwak, en ik ben sowieso een groot liefhebber van extreme 'uitersten'. Ik vind uit de kluiten gewassen trekpaarden met veel behang ook machtig mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 14:46 



 
Profiel   

Wat betreft mijn mening trouwens: ik vind de AT wel boeiender dan veel andere rassen. Het is nog steeds niet mijn favoriet maar ik ben dan ook geïndoctrineerd door mijn opa destijds. :+ Vond het altijd wel een debiel mooi beest zo op de foto's!

NatasjavE: Jaaaaaaa. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 14:47 



 
Profiel   

ik vind ze prachtig!!! =O

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 14:50 



 
Profiel   

Applausje voor jou dat je me toch dmv je schrijfstijl hebt weten te motiveren zo'n groot stuk tekst te lezen over een ras dat me (in eerste instantie) niet boeide :D

Ik vind het aparte paarden. Ik vind de iele types niet erg mooi, maar jouw merrie bijvoorbeeld vind ik wel een plaatje.
Ik ben vooral onder de indruk van de kleurvoorbeelden die je liet zien, en dan met name de goudvalk. Zijn er nog meer 'bijzondere' kleuren bij dit ras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 14:59 



 
Profiel   

Je hebt zoveel verschillende typen binnen het ras: als ik bijv. naar " Dam " kijk in jouw profiel, denk ik.. Nee danku :+ Maar als je de wat vollere paarden ziet, vind ik ze wel prachtig!

Toevallig loopt er een soortgelijk topic over de Draver, waar we ook zo tegen de vooroordelen moeten vechten. Binnen elk ras zijn er uitzonderingen, zowel negatief als positief denk ik dan maar ;)

En ik ga dan maar eerlijk bekennen dat ik niet je hele OP heb gelezen :)) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 15:00 



 

Ik vond als kind eigenlijk alleen de kleur mooi.
Qua bouw kunnen ze mij echt niet bekoren, ook de massalere types niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 15:01 



 
Profiel   

Wat een goed stuk, complimenten zeg!
Erg interessant. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 15:05 



 
Profiel   

Ik heb ze altijd prachtig gevonden! En als ik jouw paard zie... :~

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 15:09 



 
Profiel   

Roane schreef
Waar kan ik er eentje halen? }> :)) vond ze al mooi toen ik ze eens tegenkwam als klein meisje in een paardenboek :D dat was dat 'standaard' akhal theke plaatje met het 'zilveren' paard :D


Zelfde paardenboek misschien, hier namelijk ook van jongs af aan onder de indruk! Vind het een enorm sierlijk paard en het voorkomen is vaak betoverend met die prachtige glans!

Overigens ben ik voor een Tinker gevallen. Iets betaalbaarder en het past wat beter bij mijn figuur. Echter ook hier hoor je zó vaak "normaal hou ik er niet van, maar de jouwe, blabladiebla" :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 15:12 



 
Profiel   

Zo, hele topic gelezen :D

Ik vind het een onwijs facinerend ras. Naast de bijzondere kleur, bouw en hardheid vind ik ook het verhaal achter het ras erg interessant. Ik heb nog nooit echt de tijd gehad om me er in te verdiepen, maar als ik af en toe jouw berichten over het ras lees dan begint het helemaal te kriebelen :)
Waar haal jij de informatie vandaan? Literatuur lijkt me voornamelijk in een niet-Engelse taal en hoe staat het met informatie online?

Als ik ooit ergens tijd kan plannen, dan lijkt het me erg leuk eens fokkers te bezoeken :) Kijken of het ras irl nog leuker is :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 16:09 



 
Profiel   

Wow, bedankt voor alle nieuwe reacties. Vind het leuk om te lezen dat mijn liefde voor het ras zo goed overkomt en het stuk uitnodigt tot lezen, ondanks de lengte. <3

ponies: Kaspische paarden en Arabieren (vooral de Perzische!) vind ik ook helemaal geweldig. En dan precies het oorspronkelijkere, kleinere type. Commercie is een groot gevaar voor deze rassen. De reden dat ik ze toch onder de belangstelling wil brengen is om juist de rassen in hun oorsprong te laten zien en diverse rassen als endurance en langeafstands-paard te promoten. Of desnoods als sportpaard, met oog en respect voor hun oorspronkelijke doeleinden. Er wordt binnen dit ras (AT) namelijk al op grote schaal voor commercie, show en sport gefokt. Er wordt nog maar zeer weinig traditioneel gefokt. Dat is geen probleem mits de genetische poel groot genoeg is, maar met 3000 stuks is dat lastig, en bij het Kaspische paard is dat helaas niet anders. Mijn grootste droom zou zijn een stoeterij op te zetten waar diverse oosterse paardenrassen worden gefokt, zoveel mogelijk naar traditionele maatstaven (selectie op basis van een bepaald gebruiksdoel en een bepaalde hardheid binnen het raamwerk van oorspronkelijk gebruik ipv puur op type of moderne sport). En ja, die markt zal dan klein zijn, maar mijn passie is wel groot genoeg. Nu nog de middelen...

Het verschil tussen de Turkoman en Akhal-Teke ligt hem vooral in de selectiemethode. Er zijn Akhal-Teke die nog dicht liggen bij de oorspronkelijke en huidige Iraanse en Afghaanse Turkomans, maar er zijn er ook (veel) die in een heel andere richting gefokt zijn sinds de Sovjets en Russen de boel overnamen. Of dat positief of negatief is ligt uiteraard aan wat je voor ogen hebt wat betreft gebruiksdoel e.d. Heb ook een grote interesse in de Turkomans, waaronder diegenen die Louise Firouz fokte (zij fokte diverse lijnen waaronder Yamoud, Goklan, Akhal-Teke en Teke).

Lijnteelt en inteelt heeft idd zo zijn gevaren en die gaan ook op voor de AT. Binnen de Turkoman fok in Iran wordt er door sommigen nog heel traditioneel gefokt. Toch is ook daar het gevaar van sportpaardenfok (en eerder al) van Engels Volbloeds voor de rensport. Toch is er ook sprake van kruisbestuiving tussen de diverse Turkoman subgroepen: bijv. een Akhal-Teke hengst op een Yamoud moeder die samen een Akhal-Teke veulen produceren. Dat werkt in het MAAK stamboek van de Russische en Turkmeense AT niet, omdat het gesloten is. Ik ben er voorstander van om Iraanse Turkomans te onderzoeken en mogelijk gebruiken voor bloedspreiding, maar daar is nog veel weerstand tegen.


Nemurin: geldt bij mij ook zo. Als kind riep ik al heel hard "ik wil geen paard, ik wil een Akhal-Teke" maar andere paarden en pony's kregen daar echt niet minder liefde of aandacht om. :)) Maar voor mij geldt nog steeds dat ik alleen Oosterse paarden wil, voor mezelf, omdat dat nu eenmaal het type is waar ik aan verknocht ben.



Dat standaard plaatje ken ik wel. Is ook de aanstichter van veel AT liefhebberij. Dat was de Turkmeense palomino renpaardhengst Kambar, Karlovach lijn.


NatasjaVE: groot zijn ze voor tegenwoordige begrippen niet, nee. Ik ben zelf klein dus heb dat probleem niet. Eigenlijk jammer dat dat je zou moeten weerhouden. Ze worden tegenwoordig wel groter gefokt (of dat goed is, is een tweede) en er zijn er steeds meer van rond (en groter dan) 1.65m. Bij oorspronkelijke alaman ats was 1,60 overigens helemaal geen uitzondering; zij werden wel de tanks van de oudheid genoemd. Maar ook dat is niet groot vergeleken met veel tegenwoordige warmbloedpaarden inderdaad. En een Gelder is ook leuk, toch? :D

Marloez: dat heb ik dus ook. Een prachtige Boulonnais kan ik ook zeker waarderen. Maar mijn grootste passie ligt toch bij Oosterse paarden. :j

Cynthy: er zijn zeker nog andere bijzondere kleuren. Ik zal zo eens wat voorbeeldplaatjes opsnorren maar er is bijv. de koperkleur bij bruinen en vossen, witgoud en zilverglans bij buttermilk buckskin/witte/schimmels en er is zelfs in zeldzame gevallen sprake van een blauwe (!) gloed over zwarte Akhal-Teke.

Marrit13: klopt! En dat vergeten veel mensen gewoon, omdat ze een bepaald stereotype voor ogen hebben. Alles wat daarbuiten valt is dan ineens een uitzondering of niet rastypisch, wat vaak dus helemaal niet zo is.

Chubby: grappig, want ik heb al van meerdere Tinker eigenaren gehoord dat ze vroeger altijd een Akhal-Teke wilden, maar die toch wat te rank en/of buiten budget lagen. Dat terwijl het toch een heel ander type paard is. Bijzonder. :)


Bedankt ook voor de leuke complimenten aan het adres van mijn merrie. Ik ben zelf natuurlijk uitermate bevooroordeeld naar haar toe. :o <3

RianneH: mijn informatie komt uit een breed scala aan historisch bronmateriaal (ik ben historicus) in uiteenlopende talen (Europese talen, maar ook Russisch) en ook Perzische en Chinese middeleeuwse bronnen, Latijnse bronnen, enz. heb ik inmiddels al geraadpleegd in mijn zoektocht over dit ras. Ook via Midden-Oosten experts heb ik Arabische, Nubische en verdere bronnen onderzocht en gebruikt in het vastleggen en achterhalen van informatie over dit ras en andere oosterse paardenrassen.

Verder is er natuurlijk Russisch bronnenmateriaal, modern en historisch. De stamboeken zijn allemaal in het Russisch en het is ook moeilijk aan eenduidige informatie te komen. Uit diverse bronnen is bijvoorbeeld gebleken (en is inmiddels bekend binnen de AT community) dat onder Kroetsjov (maar ook daarna!) vele AT werden geslacht omdat het paard als zodanig uit de tijd zou zijn.
Veel waardevol genetisch materiaal is toen verloren gegaan en verdere rampspoed in de afgelopen 100-150 jaar heeft het ras diverse malen bijna de das omgedaan.

Zo blijkt uit schattingen op basis van historische bronnen dat er in het begin van de negentiende eeuw nog minstens (waarschijnlijk zelfs veel meer) 50.000 argamaks (beste kwaliteit Turkomans) waren en tegen het einde van die eeuw waren hun aantallen gereduceerd tot om en nabij de (schrik niet) 100. Daarna zijn er nog diverse momenten geweest waarbij grote aantallen gedood werden (nog diverse oorlogen en andere slachtpraktijken) of weggekruist werden. Dat is ook de reden dat ze zo zeldzaam zijn.

Online is er zeker ook een en ander te vinden, maar veel bronnenmateriaal zit 'gesloten' achter wetenschappelijke sites waar of voor betaald moet worden of een toegangscode via een wetenschappelijk instituut kan worden aangevraagd. Er zijn wel diverse interessante artikelen en sites online, maar niet alle informatie is even betrouwbaar of idd niet in het Engels verkrijgbaar. Bij diverse Russische en historische bronnen heb je dan ook nog te maken met politieke elementen die meespelen. Het vergt kennis en tijd om de informatie te destilleren. Ik ben van plan diverse van deze zaken ook aan te stippen in mijn project over oosterse paarden. Dit topic is dan eigenlijk onbewust een soort testballonnetje.


En wat betreft je bezoek aan fokkers RianneH: jammer dat je net te laat bent, want op 17 en 18 juli was er een algehele keuring in Nancy, Frankrijk. Helaas worden er in Nederland geen keuringen georganiseerd, maar in Luxemburg, Frankrijk en Duitsland wel, omdat dit centraler gelegen is. In Nederland zijn er gewoonweg te weinig om een keuring financieel haalbaar te kunnen maken. Als je wilt kan ik je contact gegevens geven van diverse fokkers die relatief in de buurt zijn. :) :) Het is zeker een aanrader, maar ook handig is tevoren te weten wat bepaalde fokkers fokken, want daarin zijn de verschillen soms best groot. Misschien kun je dan zelfs met ons meerijden. :)


Zie, oma raakt niet snel uitverteld over oosterse paarden. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 17:59 



 
Profiel   

heb nog niet heel je verhaal gelezen,
Maar ze doen me zeker aan mij denken,.
Vaak amandelvormige ogen, en een Goudkleurige kleur etc.
Zwakke rug kan dus ook? heb ik ook.
Ik kom uit egypte, Mag ik dat ook oosters zien.
Vind het practpaarden die rust kalmte maar toch vurigheid en vertouwen uitstralen, Gezag en macht zijn de woorden die ik bij idt ras vind passen. Imo zijn het paarden die voor je door het vuur gaan, Kan niet wachten om er 1 te ontmoeten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 18:04 



 
Profiel   

Haha precies hoor! Ik ben toevallig fan van Gelders net als Natasja (ze heeft de zoon van mijn avatar in d'r profiel staan, de jatterd :+) maar dat betekent niet dat ik een AT of een draver (kom ook uit het dravertopic gezeild) niet meer zie staan.

Een van mijn maatjes op de manege, waar ik zeer graag mee rij (wel liever in het bos, in de bak toch hard werken) is een draver bv. en ook al heb ik niets met het type paard, hij is toch één van mijn favorieten!
Zou er gewoon zelf niet eentje kopen.

En die kleuren van de AT's vind ik dan wel weer zo bijzonder dat het zeker een studie waard is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-10 22:11 



 
Profiel   

Leuk geschreven. Ik vind de kleuren geweldig, maar ik vind ze qua bouw heel erg lelijk. Ik word helemaal eng van die giraffenekjes.. Maar ik ben dan ook een groot fan van volle paarden! Smaken verschillen, daar valt niet over te twisten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 09:44 



 
Profiel   

ik snap idd wel dat sommige dingen gewoon gezegt worden zonder dat ze de harde feiten weten.
maar toch een mening blijft een mening, dan kan het zijn dat ze tegen jou dan wat anders zeggen.
maar dat is gewoon zielig.

ik persoonlijk vind die lange nek niet zo mooi, ook houd ik wat meer van de wat forsere paarden.
( forsere van dit ras vind ik dan ook wat mooier. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 12:16 



 
Profiel   

Hallo Jorieke (en rest van de topic leden hier)

Hier is een link naar stukje film (wat je mogelijk al ken) waarin Louise Firouz uitleg geeft bij een door haar gefokte
Turkoman na plusminus 5 minuten gaat ze over naar de Kaspische mocht iemand daar ook geinteresseerd zijn :D

Ik was verliefd op dit type AT/Turkoman ik dacht dat het Teke type was of kan jij mij dat vertellen.

http://s253.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 12:43 



 
Profiel   

Enyaa, ik kan je zeker aanraden deze paarden eens in levende lijve te zien.
Het is alleen jammer dat ze nogal zeldzaam zijn en je dus vaak een heel stuk moet reizen, en al helemaal als je meerdere verschillende types wilt zien.
Egypte is wat mij betreft ook gewoon oosters hoor. :)

Nemurin, het leuke aan die kleurtjes is dat ze het ook kunnen doorgeven aan kruisingen. Bij bijv. de Don (Russisch warmbloedras) komt de gouden kleur veel voor, en dat is een erfenis van de AT.

Tulandro: deze halzen vallen nog mee hoor. Als ik sommige van het moderne showtype zie dan denk ik zelfs (en ik ben die lange hals gewend!) wow dat is eerder een giraffe! :=

wilmatj: oh, mensen zijn voor mij vrij een mening te hebben, maar ik heb er weinig respect voor wanneer die mening niet onderbouwd kan worden of is gebaseerd op speculatie op basis van te weinig kennis over dit type paard.
De lange hals is bijvoorbeeld ontstaan als balansmiddel over moeilijk terrein en om uit te kunnen zien naar gevaren over de vlakte. Bij de bergtypes van de Turkoman-subgroep is de hals bijvoorbeeld weer wat korter (maar nog steeds relatief lang vergeleken met veel andere paardenrassen) omdat het voor bergachtig terrein makkelijker balanceren (en fijner rijden) is met een net wat compactere bouw.

Leuk filmfragment, ponies! Ik kende dit specifieke filmpje nog niet. Zover ik kan zien is dit een Iraanse Akhal-Teke, Teke type dus. Louise Firouz had voornamelijk (al wisselde haar populatie nogal eens door tegenslagen) Yamouds, Gatmans (Goklan substrain) en Akhal-Teke. En natuurlijk Yabous en Kaspische paarden. Haar Yamoudi en Getman waren vaak wat zwaarder.
Ze werden af en toe ook ingekruisd om de Teke wat zwaarder bot te geven en te zorgen dat de hals en rug niet te lang werd. Fascinerende vrouw met ongelooflijk veel kennis en passie voor Turkomans en Kaspische paarden. Ik had haar heel graag eens in het echt ontmoet, maar helaas is dat er nooit van gekomen. Het is jammer dat er daarmee toch een wandelende encyclopedie verloren is gegaan.
Net als enkele andere liefhebbers wil ik graag ooit eens de mogelijkheid hebben een aantal Turkomans en Kaspische paarden uit Iran te importeren.

Echt een prachtige hengst in dat fragment. Absoluut ook mijn type paard. En dit type Kaspisch paard spreekt me ook zeker aan. Beide minder commercieel weliswaar, maar er zijn diverse paardenrassen die toch hun weg naar liefhebbers vinden. Ik vind ze prachtig. :j En gezien de reacties in het topic heb ik toch een paar medestanders. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 19:34 



 
Profiel   

Oh echt?
Ik vind het sowieso knap hoe die kleuren werken... Voor zover ik weet is het alleen de AT en ik heb ooit een foto van wat ik dacht een Fins ponyras (weet het niet meer, ik was toen echt nog zo'n onwetende penny) en die had ook zo'n grijze metaalglans.

Maar ik vraag me toch echt af wat er anders is aan de kwaliteit van het haar dat het zo'n glans krijgt in de zon. :+

Overigens heb ik in mei een Kaspisch hengstje gezien bij ons op het terrein, op de Dag van het Aangespannen Paard. :) Leuk beestje, beetje aan de kleine kant voor mij helaas maar ja je kunt niet alles hebben. Vond hem zeker boeiender dan de Arabische dekhengst die constant achter ons stond te brullen.


Laatst bijgewerkt door Nummus op 04-08-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 19:40 



 
Profiel   

ik wou dat ik die paardjes kon betalen het zijn echt mooi diertjes <3
maarja ik ben een beetje een armzalige student :o
maar het paardje wat ik nu heb is gelukkige wel een kleine schat :D
dus als ik ooit de loterij win hoor je nog wel van me!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 19:41 



 
Profiel   

speedfiets_2 schreef
ik wou dat ik die paardjes kon betalen het zijn echt mooi diertjes <3
maarja ik ben een beetje een armzalige student :o
maar het paardje wat ik nu heb is gelukkige wel een kleine schat :D
dus als ik ooit de loterij win hoor je nog wel van me!


Ik ben ook een student en ik heb geeneens een paard! ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 19:41 



 
Profiel   

je bent echt een leifhebber, leuk om te zien/lezen dat je het ras zo promoot.
ik kende het ras ook niet, vind de kleuren geweldig maar qua bouw vind ik ze minder, maar inderdaad ieder zijn smaak, en op elk potje past een dekseltje

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 19:53 



 
Profiel   

Leuk filmfragment, ponies! Ik kende dit specifieke filmpje nog niet.

Ik heb hier nog wel meer van dit is 1 deel van de vijf delen. Ik heb ook nog een film van een duitse filmploeg uit 2000
en nog wat oud engels materiaal over de kaspische alleen. Laat maar weten als je interesse hebt.

Fascinerende vrouw met ongelooflijk veel kennis en passie voor Turkomans en Kaspische paarden. Ik had haar heel graag eens in het echt ontmoet, maar helaas is dat er nooit van gekomen. Het is jammer dat er daarmee toch een wandelende encyclopedie verloren is gegaan.

Ik heb haar ontmoet in 2004, 3 dagen lang in de UK op een internationale conferentie van het Kaspische Paard.
Een heel bijzondere vrouw met een groot gevoel voor humor en mentaal geweldig sterk. Ik meen dat ze een film willen gaan maken
over haar leven dat natuurlijk een groot avontuur is geweest. Een groot gemis voor de Kaspische en de Turkoman.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 20:12 



 
Profiel   

Ken het ras wel, maar vind hun karakter niet altijd even fijn.
Ben ook geen liefhebber van fijn gebouwde paarden zie liever de forsere paarden, maar ze hebben geweldig mooie kleur, vooral die goudkleur vind ik mooi.
Maar het is maar goed dat iedereen er anders over denkt, want wat zou het toch saai worden zeg als er allemaal dezelfde paarden lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-10 21:33 



 
Profiel   

Zo, dat was even een pittig stukje leesvoer in de openingspost zeg :)!

Nu moet ik ook eerlijk bekennen, dat ik bij het woord AT gelijk aan zo'n hazewindhondtype moet denken. En inderdaad, die vind ik lelijk.

Ik wist dus ook niet dat je meerdere types had. Uiteraard na het verhaal reuzebenieuwd naar jouw paardje, enige wat me daaraan onwijs opvalt, is de lange, dunne nek. Verder zou het ook gewoon voor een ander ras door kunnen gaan. Nu wil ik je zeker niet beledigen hoor :), maar ik vind er niet echt typische kenmerken bij uitspringen. Net zoals op de foto's die je showt in je openingspost.

Zelf vind ik dus een lange dunne nek niet mooi, vind het dan zo snel uit proportie lijken. Ik hou zelf graag van de kleine, compacte paardjes, zoals quarters. Maar zoals je dus ook al aangaf: kwestie van smaak.

Moet wel zeggen dat die gouden palomino echt een verschrikkelijk mooie kleur is!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-10 13:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 54 [ 1348 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 54  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen