Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 50 van de 54 [ 1348 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

 
Profiel   

Wat ik mij vooral meen te herinneren van een wetenschappelijk dna onderzoek, dat de AT en de Kaspische pony aan de wieg staan van het Arabische paard.
Kan me niet meer herinneren of er ook nog relatie was tussen de AT en de Kaspische pony zelf. Misschien dat Josav dat inderdaad weet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 12:50 



 
Profiel   

Hoi, ik heb de kalender van Artur Baboev binnen gekregen!
Staat vol met super mooie Akhal-teke's!
Hier een voorproefje:
[ img ]

[ img ]
[ img ]
Beetje slechte kwaliteit door flitser.

Hier gaat het ook super met onze drie Akhal-teke's.
Hoe gaat het met Agan?
Was het een leuke vakantie in Drenthe?

Hier Matsie in de kou:




[ img ]
en Karjana

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-17 08:48 



 
Profiel   

Wat leuk om te zien hoe het met je Tekes gaat. Matsie heeft zo'n lieve uitdrukking.
Muzanna gaat goed. Die gaat over een week of 6 op date. :Y)

Ik heb een tijdje onder mijn steen geleefd, vandaar dat er van mijn kant niks is gekomen van een lezing en dagje Teke kijken. Dat zal dan iets zijn voor later dit jaar. Heb me afgelopen twee jaar vooral beziggehouden met onderzoek naar Friese paarden en allerlei privédingen, zoals een nest pups.
Het lijkt me echter nog steeds leuk iets te organiseren. Een kijkdag op een stoeterij met een lezing bijv. waarbij mensen allerlei vragen kunnen stellen.

Wat betreft de relatie tussen het Kaspische paard en de Akhal-Teke hebben genetici onder Gus Cothran in de jaren negentig bij het in kaart brengen van DNA van allerlei rassen ontdekt dat de Akhal-Teke en het Kaspische paard voorouderlijk zijn aan alle 'hotblood' paarden: o.a. de Arabier en de Berber. De Turkoman en het Kaspische paard lijken een gemeenschappelijke voorouder te hebben gehad, of zijn anderszins genetisch aan elkaar gekoppeld. De Arabier en Berber zijn genetisch gezien pas veel later ontstaan en bijv. de EV uiteraard weer heel veel later.

Dat heeft echter wat controverse teweeggebracht aangezien veel liefhebbers van de AV graag vasthouden aan de mythe van het oudste paardenras. Het oudste door mensen gecultiveerde paardenras is dus NIET de Arabier.
Het Kaspische paard en de Turkoman leken een gezamenlijke voorouder te hebben, een oertype, een proto-Toeraniër/Turkoman.
Inmiddels is ook duidelijk geworden dat alle paardenrassen afstammen van een gezamenlijke voorouder uit Centraal-Azië, itt het idee van vier oertypes dat lang bestaan heeft.

Momenteel wordt in Iran verder genetisch onderzoek gedaan naar de precieze verhouding tussen het Kaspische paard en de Turkoman. Op dit moment bestaat het vermoeden dat er zelfs sprake is van een zeer sterk verwantschap en het Kaspische paard mogelijk een miniatuur vorm is van de Turkoman. Hoe kunnen twee zulke rassen ontstaan en naast elkaar blijven bestaan in relatief isolement?
In de eerste plaats is de Turkoman al zeker twee tot drieduizend jaar (mogelijk zelfs veel langer) specifiek een rijpaard, terwijl het Kaspische paard in de eerste plaats voor de (strijd)wagen werd gebruikt. In de tweede plaats verdween het Kaspische paard min of meer van het strijdtoneel en bleef alleen gehandhaafd in een relatief klein, geïsoleerd berggebied aan de oevers van de Kaspische Zee, helemaal aan de buitenste rand van het fokgebied van de Turkoman.
In de regio kregen rijpaarden al gauw de overhand, waardoor het Kaspische paard werd weggeconcurreerd en alleen in haar pure vorm bleef bestaan als rijpaard en menpaardje, geïsoleerd in de bergen aan de kust van de Kaspische zee, waaraan ze hun naam ontlenen. Alleen lokale mensen wisten uiteindelijk nog van het bestaan van deze miniatuurtjes, al doken ze (of kruisingen) ook weleens op in plaatselijke steden en dorpjes (voor de kar). Zij leefden in de bergen veelal in het wild en werden over het algemeen al duizenden jaren niet meer gericht gefokt, maar bleven desondanks identiek aan het type dat duizenden jaren geleden werd afgebeeld en beschreven in o.a. oude Perzische bronnen. Ze werden pas in de jaren zestig "herontdekt" door de Amerikaans-Iraanse Turkoman fokker Louise Firouz.

De Turkoman bleef vrijwel onveranderd omdat ze al duizenden jaren gericht gefokt zijn als oorlogspaard en renpaard in een gebied dat grotendeels bestaat uit woestijn (verder halfwoestijn en steppe). Het laagland van Toeran (vandaar ook dat de historische verzamelnaam voor de onder veel namen gekende Turkoman, Akhal-Teke, Yamoud, Iomud, Goklan, etc. ook wel Toeranpaard of Toeranisch paard is) wordt omringd door hoge bergketens als de Hindukush, de Pamirs en Karakoram, die uitlopen in de Himalaya, en verder de Tian Shan en de Altai in het (noord)oosten, evenals hoogvlaktes. En in het westen? Daar ligt de Kaspische Zee en die wordt verder begrensd door het Zagros gebergte en de Caucasus. Noordelijk was de grens effectief gezien de Syr Darya, al kwamen ze daarbuiten ook wel voor, alleen al omdat er aan alle kanten een enorme vraag was naar deze paarden (vanuit het Midden-Oosten, vanuit het westen, vanuit Rusland, China en India...)
De grens met het oude Perzië (nu o.a. Iran) werd getrokken door het Kopet-Dag gebergte, waarbij door rovende Turkmenen gebruik werd gemaakt van bergpassen om Perzië in te komen. Zij lieten hun kuddes ook grazen in dit gebergte aan de noord (Turkmenistan) en zuidzijde (Iran). Als absolute grens gold daar historisch over het algemeen het Zagros gebergte. Daarbuiten werden ze wel verkocht maar zoals nu lijkt vrijwel niet gefokt. Als je op de wereldkaart kijkt zie je dat het eigenlijk een heel geïsoleerd gebied is, waar je echt niet "per ongeluk" kunt komen, hoogstens als je op expeditie de bergen in gaat of de Kaspische Zee/Zee van Azov doorkruist. Tot ver in de negentiende eeuw moest je daar als buitenstaander ook heel erg oppassen want je werd zonder pardon gedood of geroofd en als slaaf verkocht. De beste paarden werden waarschijnlijk zelfs bewust verborgen gehouden gewoonweg vanwege de enorme vraag naar deze paarden (wat zelfs diverse oorlogen ontketende en een belangrijke factor was in het ontstaan van de Zijderoute...)
Dat is bijvoorbeeld niet te vergelijken met het Friese paard, dat van oudsher werd gefokt in het "moerasgebied" langs de Noordzeekust tussen Zeeland en Denemarken. Dat was geen geïsoleerd gebied, dus daar was de invloed van paarden van buiten logistiek gezien veel eenvoudiger en effectief vrijwel onvermijdelijk. Nog los van de rol van een al of niet sterk aanwezige factor binnen (later) Islamitische paardenculturen in de vorm van asala (asil fokkerij).
Een uitgebreider, verder onderbouwd antwoord laat ik nog even achterwege, maar kan ik desgewenst natuurlijk nog doen. Daar heb ik nu de energie niet voor, want dan moet ik allerlei bronnen erbij halen, waar ik momenteel niet aan toe kom omdat ik tot mijn oren zit in ander werk, o.a. over het Friese paard (en dus in een totaal andere hoek qua onderzoek...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 15:17 



 
Profiel   

Verder...

Sinds kort is er een DNA test beschikbaar voor NFS, naar aanleiding van onderzoek door een Zwitsers-Duits team, waarvan de resultaten binnenkort gepubliceerd zullen worden. De resulterende test hebben ze al via UC Davis beschikbaar gemaakt.
Een zeer goede zaak!

Vooralsnog zijn er nog niet veel fokkers die hun paarden hebben laten testen (maar de test is er ook nog maar net en er is nog niet veel reclame voor gemaakt) en ik hoop van ganser harte dat testen binnen afzienbare tijd de norm wordt of zelfs verplicht wordt gesteld vanuit de overkoepelende organisatie(s). Van mij hoeven dragers vooralsnog absoluut niet te worden uitgesloten voor de fokkerij, mits ze verder over voldoende kwaliteit beschikken en niet worden gepaard met andere dragers.
Een drager beschikt echter over 1 kopie van een gemuteerd/defect gen en dat betekent dat er vanuit de allelen minder of zelfs geen bijbehorende enzymen voortkomen, of de eiwitproductie anderszins beïnvloed wordt, wat het fenotype weer beïnvloedt en ook de gezondheid van het betreffende individu zou kunnen beïnvloeden. De exacte invloed van dit gen op de gezondheid van dragers is echter nog niet onderzocht. Het syndroom zélf is nu pas daadwerkelijk onderzocht. Dat dragers van autosomaal recessieve genmutaties ook vatbaarder kunnen zijn voor aandoeningen is iets dat nog niet zo lang bekend is.

Het feit dat er nu een officiële test is voor NFS is goed nieuws, alleen al omdat sfinxveulens nu niet meer een kwestie van toeval cq. pech gaan zijn, maar een kwestie van onwetendheid en onverantwoord, op goed geluk fokken zonder gebruik te maken van de beschikbare middelen. Hopelijk gaat het geen jaren meer duren voor testen op NFS de norm is.
De Amerikaanse AT rasvereniging heeft inmiddels een actie in het leven geroepen waarbij eigenaren van geregistreerde dekhengsten en drachtige merries via hun slechts de helft hoeven betalen als zij deze paarden nu op NFS laten testen.

Wat informatie over NFS:

Naked Foal Syndrome is een aandoening die resulteert in haarloze veulens, oftewel sfinxveulens. De veulens in kwestie produceren geen vacht en ook zijn manen en staarthaar afwezig. Soms groeit er ineens extreem veel vacht op bijv. de benen, wat aangeeft dat er in de aansturing van haargroei duidelijk iets verstoord is. Ook de tanden ontwikkelen zich abnormaal, vaak groeien tanden en kiezen bijvoorbeeld de verkeerde kant op.
Daarnaast vertonen ze problemen met hoeven (op laminitis of chronische hoefbevangenheid lijkende problemen) en problemen in het verteringsstelsel. Het lijkt allemaal aan elkaar gekoppeld.

NFS is vrijwel zonder uitzondering dodelijk. De meeste veulens sterven binnen enkele weken of maanden. Met intensieve zorg leven sommige sfinxveulens langer, maar de meeste halen hun derde verjaardag niet.

NFS is autosomaal recessief. Dit houdt o.a. in dat uiting van de aandoening past volgt wanneer een veulen twee defecte genen krijgt, oftewel 1 van zowel moeder als vader. Zowel moeder als vader moeten dan dus drager zijn van NFS.
Zoals bijvoorbeeld OLWS bij frame overo's (bijv. bij Paints), resulteert drager x drager in 50% van de gevallen in een drager en in 25% van de gevallen in een lijder. Bij NFS is er in geval van een lijder sprake van een haarloos, niet of nauwelijks levensvatbaar veulen.
Hoe het exact vererft is ook nog niet duidelijk. Een Nederlands-Amerikaanse fokker in de USA heeft vroeger jarenlang gebruik gemaakt van een hengst die naar nu blijkt drager was, maar van de hele schare nakomelingen die er nog rondloopt op de stoeterij heeft slechts 1 het gen meegekregen (drager). Of deze fokker dus de verervingsloterij heeft gewonnen of het niet zomaar een kwestie van 50/50 oftewel ja/nee is qua doorgeven is (nog) niet helemaal duidelijk.

Verder onderzoek onder dragers zou sowieso interessant kunnen zijn. Opvallend is dat veel dragers, net als de sfinxveulens, extreem rastypisch zijn. Dragers hebben vaak ook weinig haar en veel glans. Dat is overigens niet altijd zo dus of er wel of geen correlatie of zelfs causaliteit is, valt nu nog niet te zeggen.
Mogelijk is dat stukje genotype in bepaalde mate gekoppeld aan deze mutatie en beïnvloedt de mutatie/vermindering van gekoppelde enzymen het fenotype op een manier die onbedoeld als wenselijk is gezien in de afgelopen 100 jaar van selectie (mede) op basis van type versus selectie (vrijwel) uitsluitend op prestatie.
Gezien de gebitsproblemen, problemen aan hoeven en problemen in het verteringsstelsel zou het bijvoorbeeld ook kunnen dat gevoeligheid voor problemen op dat vlak vaker voorkomen onder dragers.
De vraag is dan of dragers vatbaarder zijn voor bijv. hoefproblemen of koliek.

De gezondheid van de populatie staat bij een dergelijk recessief op de tocht. Het is aannemelijk te maken dat dragers mogelijk ook een verminderde gezondheid hebben of in elk geval vatbaarder zijn voor bepaalde zaken. Dan is het zaak dit gen, ook al zijn sfinxveulens een zeldzaamheid, zoveel mogelijk uit te dammen en alleen te fokken met dragers die dat defect compenseren door een verdere set van uitzonderlijke kwaliteiten, i.e. genen.
De eerste fokker die op dat vlak haar verantwoordelijkheid heeft genomen (castratie van drager) is er al en dat is iets dat ik absoluut toejuich (al maakt dat het individuele verlies en verdriet niet minder want het gaat om een jong dier dat voor de fokkerij en sport was aangekocht).
Wat mij betreft zou elke fokker en eigenaar die wil fokken of anderszins wil bijdragen zijn of haar paarden moeten laten testen. De uitslag zal niet in alle gevallen iets zijn waar je blij van wordt, maar met een drager van goede of uitzonderlijke kwaliteit kunnen met de juiste selectie nakomelingen worden gefokt die vrij zijn van NFS, maar zonder test is het blind varen en hopen dat er geen risicoparing wordt gedaan. Voorlopig blijft dat het geval indien een verder uitmuntende drager wordt gekoppeld aan een ongeteste hengst of merrie. Zo is het generaties lang al gegaan, maar hopelijk heel binnenkort niet meer.
Dat is iets dat mij na aan het hart staat.
Binnen het KFPS (Friezen) wordt momenteel hard gewerkt fokkers het belang van testen duidelijk te maken: als je weet dat je merrie geen drager is van een defect, recessief gen, kun je haar aanparen met welke hengst dan ook, of die nu drager status heeft of niet. Weet je het niet van je eigen merrie speel je in geval van een dragerhengst gewoonweg Russisch roulette. Dat doe je dan niet alleen over de rug van een dier, maar het is tegelijk kapitaalvernietiging (je gooit bijv. een jaar dracht weg voor een niet levensvatbaar of onbruikbaar veulen). Het economisch belang weegt daarin mee. De vraag is dan bij sommige fokkers wellicht: en de waarde van mijn merrie dan? Als blijkt dat mijn merrie drager is van aandoening x, halen kopers dan niet hun neus op voor mijn veulen?
Fokken is verbeteren, niet vermeerderen. Het doel is de zwakke punten van je merrie te verbeteren in volgende generaties. Het doel is in dit geval om óók een veulen te fokken dat vrij is van deze of gene defecten, of dat nu genmutaties van autosomaal recessieve aandoeningen zijn of weke(re) rug of koten. (Ik noem maar een voorbeeld...)
Uiteraard is het ene defect ernstiger dan het ander, maar het is de som der dingen die bepaalt of een dier met een defect toch waardevol (genoeg) is voor de fokkerij.
Een veulen is m.i. niet ineens minder waard wanneer deze drager is of uit een drager komt, want een goed veulen blijft een goed veulen. Er speelt echter een mogelijk gezondheidsaspect mee bij dragers, wat nog lang niet duidelijk is. Om op basis daarvan nu direct te stellen dat alle dragers zouden moeten worden uitgesloten lijkt me niet alleen niet haalbaar maar ook gevaarlijk binnen een populatie die al ernstig gefragmenteerd en klein is. In die zin denk ik dat we best eens mogen kijken naar hoe bijv. het KFPS het aanpakt wat betreft recessieve aandoeningen.

Voer voor discussie, wellicht.
Aan het einde van de rit is het absoluut winst voor het ras dat er nu een test beschikbaar is. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 15:30 



 
Profiel   

Wat een heerlijke berg nieuwe informatie weer Jo. Thanks _/-\o_
Enne, met wie mag Muzanna op date?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 15:48 



 
Profiel   

oeh wat een lap, daar ga ik deze avond eens goed voor zitten !

Ja zeg, effe melden dat Muzanna op date mag en verder niks ?!?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 16:01 



 
Profiel   

Ik hoor wel wat jullie verdere gedachten zijn over beide lappen tekst. :D Zoals altijd weer met liefde geschreven. :Y)
Goed, een tipje van de sluier... als alles meezit mag ze op date met Kardash 4, een hengst uit Dagestan. Uiteraard alleen als ze hem zelf ook leuk vindt. :Y) Het is een match die al jaren op de planning stond en die ik op papier al maakte toen Muzanna nog in de opfok stond. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 16:18 



 
Profiel   

Ohhhh ja eindelijk komt er een Kardash baby??? :D :D Dan kom ik wel op kraamvisite hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 16:32 



 
Profiel   

M'n zoekkunsten zijn niet goed genoeg om er een plaatje van te vinden :+
Maar eh, als ze 'm leuk vind? Gaat Muzanna dan helemaal op reis naar Rusland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 16:37 



 
Profiel   

Fenrir schreef
Ohhhh ja eindelijk komt er een Kardash baby??? :D :D Dan kom ik wel op kraamvisite hoor!

*\o/* Ja en spannend dat ik het vind. :')
Je bent zoals altijd van harte welkom.

Piekosjj: hihi, nog een hint dan. :+ :+ Hij is 1 van slechts 20 nakomelingen van de beroemde Omar, en de enige in Europa. Dus nee, ze hoeft gelukkig niet helemaal naar Rusland voor haar date.
Oké nog een hint, ik ben gul vandaag: hij wordt door zijn eigenaren niet Kardash genoemd. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 17:10 



 
Profiel   

Ja haaaallo %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 17:20 



 
Profiel   

Ok, zoekwerkje. Ik heb 1083 Omar gevonden, maar helaas vind ik het lastig om zijn offspring te vinden. Tot nu toe heb ik de hengst 1226 Maidan 6 uit 1990 gevonden die wat veulens heeft in Stavropol, waaronder de (bekende?) hengst Gazomet. Gezien de leeftijd van Maidan (hij zou nu 27 worden?) gok ik dat dat 'm niet gaat worden. Verder kan ik niks over hem vinden. Dan de tweede hengst die ik heb gevonden is Maksut 2. Deze hengst komt uit '89 dus nóg onwaarschijnlijker dan Maidan. Ook heb ik het idee dat Maksut niet het type is waar jij mee zou willen fokken.
Dan heb ik nog wat merrieveulens van Omar gevonden maar dat lijkt me lastig worden :))

Ik moet wel zeggen dat Maksut mij totaal niet aanspreekt maar Omar juist wel ontzettend, altijd grappig om te zien hoe de fokkerij uit kan pakken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 17:44 



 
Profiel   

Volgens mij heb ik zijn stamboom al gevonden, maar nu nog een foto vinden... :') Ik ben nieuwsgierig. xD

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 18:05 



 
Profiel   

Maksut is de grootvader van Muzanna. Een hengst met zeer goede nakomelingen die het bovendien erg leuk heeft gedaan in de eventing (o.a. kampioen van Rusland). Dat is de echte kwaliteit van Maksut 2. Hij heeft echt uitmuntende nafok gegeven.
En ja, dat betekent dat ik een lijnteelt op Omar wil gaan toepassen. Kenners zijn daar erg enthousiast over.
En je redeneert verder helemaal correct. Omar is namelijk in 1991 veel te vroeg overleden (hij was toen 10 jaar). En dat betekent dat zijn nakomelingen automatisch minimaal dik in de twintig zijn.
Kardash is geboren in 1989 en is daarmee nu alweer 28 jaar. Maakt het allemaal nog spannender, maar hij dekt nog steeds en afgelopen jaar zijn er maar liefst 2 veulentjes van hem geboren, waarvan 1 uit een merrie van inmiddels ook alweer 26.
Een tip voor als je een specifieke AT zoekt: gebruik de database van VNIIK. :D Niet altijd even up to date maar de paarden staan er vaak wel gewoon op.
Ik zal uiteraard nog wel foto's plaatsen. :j

Oh, en Maksut is al in 2000 overleden en Maydan in 2006. Dus nee, die kunnen sowieso niet. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 18:15 



 
Profiel   

Wauw, dat zo'n oude hengst dan nog zo fit is om te dekken. Dat zou in de warmbloedenwereld waar ik op dit moment (helaas) iets meer in zit toch echt not done zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 18:50 



 
Profiel   

Weet iemand trouwens nog of de twee (?) Shael paarden zich nog in NL bevinden? Dat zou eventueel ook leuk zijn om daar bij een Teke-info-dag langs te gaan :)


Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 23-02-17 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 18:55 



 
Profiel   

Kan ik me voorstellen, weet nog wel dat we het er jaaaaren geleden al over hadden :') en dan eindelijk... *\o/*
Veulen mag wel deze kant op hè, bij deze alvast gereserveerd O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 18:55 



 
Profiel   

Voor een Muzanna-veulen hou ik me ook altijd aanbevolen hoor. }> Wat een prachtig paard is ze toch. En jouw passie kennende, gaat 't een prachtige match zijn met de hengst. :D

Ik moet wel dringend eens euromillions gaan winnen, ik begin zo stillekes aan een verzameling bokt-paarden aan te leggen die mijn kant mogen opkomen. :')

Bon. Tekst lezen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 20:07 



 
Profiel   

Het verhaal van het Kaspische paard en de Turkoman kende ik al (hé ik ben ook al jaren geïnteresseerd in die rassen hoor, alleen ben ik niet zo gepassioneerd als jij :D ) maar altijd fijn om nog eens op te frissen.

NFS kende ik niet. Niet iets dat je wilt meemaken, me dunkt. Mooi dat er een test is. Als ze hem nu nog algemeen willen gaan gebruiken, dat zou fijn zijn.
Dappere maar harde beslissing van die fokker. Respect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 20:15 



 
Profiel   

Je bedoelt Makka en Oyun? Makka is waarschijnlijk op de stoeterij Shael om veulens te maken en zal daarna weer in training gaan voor Grand Prix dressuur. Rien en Inge van der Schaft zullen nu wel geen tijd meer hebben om ze te trainen dus ik verwacht dat ze voorlopig niet nog eens naar NL komen. Daarbij is de combinatie sinds vorig jaar veranderd, want Makka heeft een andere ruiter. Hij wordt nu gereden door Marina Aframeeva, die afgelopen jaar in Rio haar land vertegenwoordigde in navolging van haar zus die ook Olympisch ruiter was. Daar staat ie volgens mij ook op stal buiten het dekseizoen.

Oyun is vorig jaar verkocht naar Engeland. Het is de bedoeling dat hij beschikbaar zal zijn voor de dekdienst. Dacht zeer binnenkort ook via KI. Verder gaat hij ook verder in de sport. Weet er verder het fijne niet van.

Is dat zo ongebruikelijk in de warmbloedwereld om een hengst van in de 20 nog in te zetten? Of vinden warmbloedhengstenhouders (wat een woord) dat dit teveel vergt van een oudere hengst? Bedoel je dat met not done? Ik weet niet beter dan dat zolang ze nog willen en kunnen (als in: vruchtbaar en kwalitatieve veulens geven) ze nog mogen of ze nou 15 of 25 zijn. Veulens van afgelopen jaar waren beide erg mooi.
Zolang de hengst nog vruchtbaar en in goede conditie is en zijn rikketik nog goed meegaat zou ik niet weten waarom niet te dekken met een hengst van die leeftijd.
Weet van een Turkmeense hengst in Iran die met een jaar of veertig nog dekte. En nog vruchtbaar ook. Leeftijd was hem niet aan te zien. Ik weet dat een dergelijke leeftijd binnen de warmbloedwereld al helemaal :wow: is.

Haha, Bente. Moet ik ook nog een speciale bestelling influisteren bij vader en moeder in spé? :P :P
Oei je krijgt concurrentie. :P Een paar miljoen op de bank zou hier ook wel welkom zijn, dan zou ik de grootste AT stoeterij van Europa beginnen en een KI databank. :j :D
Het is inderdaad een heel weloverwogen combinatie, jokari. Ik heb een heel duidelijk type voor ogen. De hengst is niet alleen een van de weinige Omar nakomelingen (Omar is m.i. een van de beste AT hengsten van de afgelopen 40 jaar), hij is ook heel sterk geënt op Fakirpelvan en laat dat nou 1 van mijn favoriete lijnstichters zijn. Een echte allrounder en een super vertegenwoordiger van het ras. Deze hengst is ook een allrounder en hij heeft het leuk gedaan in de dressuur en springsport (bij de AT niet evident dat ze in Europa in de sport worden uitgebracht, omdat ze zeldzaam en duur zijn) en is voornamelijk gebruikt voor de fokkerij van Duitse sportpony's. Hoop er een heel oorspronkelijk type mee te kunnen fokken, dat je tegenwoordig nog maar heel weinig ziet en geschikt voor lange afstanden (en als vriendje voor het leven, zoals ze bedoeld zijn.)
De (weinige) volbloed nakomelingen van deze hengst ben ik stuk voor stuk over te spreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-17 18:40 



 
Profiel   

Hum, ik vond de moeder (Kaima) en vader van moeder (Kaltaman) van Kardash denk ik, maar als ik daarop zoek, kom ik uit op een hengst genaamd Asat uit 1992, wel geboren in Dagestan. Maar ik kan geen andere hengst nakomelingen van Omar vinden met die precieze moeder. Kom wel op n boel duitse sites uit dus hij zou dan in Europa staan lijkt me.
Laat ons nou niet langer in spanning :P We willen foto's!

Erg interessant weer de info over het Kaspisch paard/Akhal-Teke!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-17 05:00 



 
Profiel   

Emma gaat door voor de broodrooster. *\o/* Het gaat inderdaad om deze hengst.
Hier zijn enkele recente foto's van hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-17 09:09 



 
Profiel   

Oeh gaaf dier :D wordt vast een super stoer veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-17 20:07 



 
Profiel   

Josav leuk dat je weer komt schrijven hier!
Interesant stukje over het kapsisch paard.

Wat leuk zeg dat Muzanna dit voorjaar op date gaat!
Ik wist natuurlijk al met wie, omdat je me dat vorig jaar al had verteld.
Goede keus! Knappe hengst hoor.

Ja inderdaad een goed iets het testen op NFS, fijn dat er nu een test is.
Heb jij Muzanna ook laten testen?
Ik zou Guli ook wel willen testen als ik weer met haar ga fokken, maar voorlopig houd ik het even bij rijden.
Dat is ook wel een leuke afwisseling.
En ik ben ook niet zo goed in afscheid nemen, al vind ik drie akhal-tekes en een kwpn er best veel.

Ik las in ieder geval dat de hengsten in de Wijk geen drager zijn dat is wel fijn voor de Nederlandse fokkerij in ieder geval.
Ja inderdaad een goede beslissing van de Belgische fokster, niet makkelijk maar wel verstandig.

Josav word jij dan de derde fokster in Nl van een officiële akhal-teke?
Ben echt benieuwd wat voor veulen er uit komt, en wil tegen die tijd ook graag op kraamvisite komen!

In de teke mania stond ook een stuk over NFS, ziet er echt gek uit zeg een naaktveulen, hopelijk behoort het nu tot het verleden.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-17 11:48 



 
Profiel   

Dat is inderdaad een plaatje die Kardash! Kan niks anders dan een enorm gaaf veulen woren Jo :j
wbt de warmbloeden fokkerij, ik vind het zelf allemaal altijd erg snel-snel-snel gebeuren. Elk jaar word er weer ontzettend veel nadruk gelegd op de nieuwe 3-jarige hengsten om zo snel mogelijk meer 'kwaliteit' en nieuw bloed er bij te krijgen. Hierdoor krijg je elk jaar zo veel nieuwe hengsten er bij en verdwijnen de 'oudere' (lees; 10-15 jarigen) al best snel naar achter in de pedigree. Zelf vind ik dit erg jammer, je hebt imo een veel beter overzicht in de hengst als deze wat ouder is, volledig uitgegroeit is en zichzelf heeft kunnen bewijzen in de sport of in offsprings. Maargoed, ik ben dan ook wel echt 'n leek in het fokken hoor :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-17 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 50 van de 54 [ 1348 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen