Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fjord met 1 jaar onder het zadel: gekkenwerk?

 
Profiel   

Ik keek toevallig even op de verkooplijst van het Fjordenstamboek.
Daar werd een 2-jarige merrie te koop aangeboden die al een jaar onder het zadel is.

Bij mij op stal kwamen ook eens een meisje met pa met hun 2-jarige Fjordenruin, vers aangeschaft, had daarvoor al ponykampen gelopen.
Meisje in no time dressuur- en springwedstrijden rijden en pa ook nog enthousiast mennen.

Ben ik nou gek of lopen er zo veel oenen rond in Fjordenland? Boos!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 08:47 



 
Profiel   

Op de fjordensite van Thier is hier al volop over gemopperd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 08:50 



 
Profiel   

Op de fjordensite van Thier is hier al volop over gemopperd.
Er lopen op de hele wereld gekken rond, dus waarom niet in fjordenland?

Wel vreemd dat hun omgeving er niets over heeft gezegd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 08:50 



 
Profiel   

Ik ken die site niet?
Thier, istat?

Ik weet wel dat het (ZELFS op IJsland!) helemaal hype aan het worden is om IJzen met vier jaar te gaan rijden. Vind ik al knots.

Alsof mensen altijd naar hun omgeving luisteren (NOT).
Toen die mensen bij mij op stal kwamen heb ik ze uitgelegd dat ze een peuterpaard hadden en gevraagd hoe oud ze hem wilden laten worden.
Glazen blik en gaan met die (arme, arme) banaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 09:05 



 
Profiel   

http://www.thier.nl/fjordnl

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 09:07 



 
Profiel   

Dank, Yoline, ik ga kijken!

(Maar waar ben ik mee bezig? Ik HEB geeneens wat speciaals met Fjorden! Tong uitsteken *LOL* )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 09:14 



 
Profiel   

Botervlieg schreef
(Ik HEB geeneens wat speciaals met Fjorden! Tong uitsteken *LOL* )

Dan komt dat vast nog wel Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 09:15 



 
Profiel   

Dus echt niet slim, als het echt zo is, dat beestje krijgt er alleen maar last van! NOT slimme eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 09:22 



 
Profiel   

Nerd Site + berichten gezien!
Ben er niet blijer van geworden... Huilen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 09:30 



 
Profiel   

Achterlijk. Willen ze een paard dat met 10 jaar versleten is? Kan ik echt heel kwaad om worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 09:54 



 
Profiel   

Kennelijk geven Stamboek en fok/rijverenigingen geen of onjuiste voorlichting...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 10:19 



 
Profiel   

In elk boek lees je toch dat paarden toch TENMINSTE 3,5 jaar moeten zijn (ja mag van mij ook ouder, al las ik ergens dat je met fjorden eerder moet beginnen naders worden ze te sterk!)

Maar deze mensen zijn wrs. te druk met rijden om eens iets te lezen enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 10:21 



 
Profiel   

Ik onderschrijf dat over eerder beginnen met fjorden trouwens niet hoor.
igenlijk moeten wij die mensen maar mailen. Ga ik NU doen.
heb ik zin in. Wie weet helpt het...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 10:22 



 
Profiel   

Ooit wel eens gedacht aan een druk foutje in de advertentie of gewoon weer iemand die de boel op stang wil jagen. Slapen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 11:04 



 
Profiel   

ik denk wel dat het een typfout is hoor, dat zie je vaak,
in de bit stond ook een keer een advertentie van een haflinger van 3 en die was al 4 jaar onder het zadel en volkomen verkeersmak, hahhah
leuk, hij werd bereden als zaadcel zo ongeveer, hahah

maar als het wel zo is, dan is het hard, en niet respectvol, grrr, kan die mensen wel schieten, want ik weet wel dat het gebeurd,
ik vind 2,5 a 3 jaar nog jong om in te rijden, als je ziet dat de meeste pas uitgegroeid zijn op 4e of 5e jaar, en sommige rassen nog later...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 13:23 



 
Profiel   

Botervlieg schreef
Ben ik nou gek of lopen er zo veel oenen rond in Fjordenland? Boos!


Laten we nou niet iedereen over 1 kam scheren, deze gekken lopen overal rond, niet alleen in fjordenland.

Maarja wat doe je eraan........
Als je achter dit soort dingen komt ben je toch al te laat en wie koopt er in hemelsnaam zo'n beestje? Ik niet in ieder geval.

Viv

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 14:58 



 
Profiel   

B'vlieg: " Ik weet wel dat het (ZELFS op IJsland!) helemaal hype aan het worden is om IJzen met vier jaar te gaan rijden. Vind ik al knots. "

Zeg ik dus, Vippie,
en het is niet zo dat ik met 'zo veel ' oenen bedoel iedereen over 1 kam te scheren.
Ik weet heus wel dat er mensen met verstand op Fjorden rijden.
Op Thier zie ik bijvoorbeeld 'Caroline' wanhopig proberen mensen wijzer te maken.
Is er net een serie berichtjes geweest, vraagt ijskoud de volgende weer of inrijden van een veel te jonge Fjord al kan.
Echt dweilen met de kraan open.

Bij de IJzen gebeurt het nu WILLENS EN WETENS (wat ik eigenlijk nog veel erger vind).
DIE oenen kun je niet eens verexcuseren met onwetendheid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 15:11 



 
Profiel   

Of dit nou een drukfout is of niet, het gebeurd wel...

Probeer in Amerika maar eens een groene 3-jarige te vinden. Vind je niet.

Zelfs een twenter valt niet mee. "Just coming on 2 years, has had 60 days of professional training", klinkt bekend? Met andere woorden, ze beginnen met inrijden als de paardjes anderhalf zijn. ANDERHALF. M'n bek valt ervan open...

Alleen al daarom zou ik nooit een paard van een onbekende uit Amerika willen halen. Een hele hoop van de 'eerste generatie' Quarters die men rond 1990 begon te importeren zijn nu al versleten. Hoefkatrol, arthrose... Veel te jong veel te hard aan het werk gezet. Op de stal hebben we er eentje staan die al vanaf haar 8ste stok-kreupel is. Triest hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 17:16 



 
Profiel   

Das werkelijk waar gekkenwerk!! Mogen die beestjes dan helemaal geen kind meer zijn?? Een jong paard (ongeacht ras) hoort naar mijn mening thuis in een groep/ kudde mety leeftijdsgenootjes om sociaal te worden en echt uit te kunnen groeien naar een paard. Dat is waar wij naar mijn mening gek op zijn, zo´n "half mensenpaard" is toch geen paard meer? Een paard hoort van nature thuis in een kudde en lekker buiten, laat ze daar toch zo lang mogelijk van genieten alsvorens je er überhaupt iets mee gaat doen.

En tja Fjorden zijn nou eenmaal sterk van nature maar ik zie geen reden om dan maar eerder te beginnen met het beleren en berijden. Die mensen zien de consequenties niet in voor het paard en zijn naar mijn mening alleen maar bezig met zichzelf.

Zo Noesje heeft weer gesproken, wie hier verder niemand mee voor het hoofd stoten, geef alleen mijn mening. En of je nou wel of niet iemand voor het hoofd stoot (qua advertentie) het is wel een interessant onderwerp al zeg ik het zelf. Hoe vaak zie je het niet om je heen?? Een jong stel meiden die een veulen kopen omdat het zo goedkoop is maar geen geduld hebben en het beestje dus al eerder onder het zadel brengen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 17:29 



 
Profiel   

ach ja de veelgehoorde(door mij dan) zin
fjorden zijn zo sterk, die kunnen met 2 makkelijk ingereden worden(van haffies hoor je het ook wel eens)
ik hou dan altijd weer een heel verhaal over waarom niet mer twee, hoe hoort het wel , maar helaas zijn er genoeg mensen m,et een dikke loden plaat voor de kop waar niet doorheen te komen is

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 19:20 



 

tja mensen zijn niet altijd even slim.. zo is Guusje ( ja de Z2 guusje) ook al op 1jarige leeftijd bereden( niet door Jo zelf natuurlijk).. maar gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 20:12 



 
Profiel   

arabieren staan met 2 jaar bij de trainer en met 2,5 staan ze op de renbaan, minstens. Wij kochten een 3,5 jarige arabier die al een jaar 'gelopen' had (3 of 5 koersen, daar wil ik vanaf zijn). Uhuh, hij is nog steeds van ons en heeft in de afgelopen 3,5 jaar (inmiddels kl 3 endurance klaar) geen verdere slijtage gehad. Sterk beessie en dat zei iedereen die wij maar horen wilden toen over dát beest. Onlangs hebben we er ééntje bijgekocht die 7,5 was op dat moment en een jaar niet geraced had, maar daarvoor zo'n 4 jaar wel geraced, zeker weten. Beest had 2-tjes, knoerdhard.
Ik wil het niet goedpraten, maar dat je een paard er de vernieling mee in rijdt, mwah. Ik zie het liever ook niet hoor, die van mij zijn 3,5 als ik ze een zadel laat zien, better safe then sorry.
En ik snap niet helemaal waarom IJslanders met 4 inrijden knots is? Ik ken de IJslander niet zo, maar 4 is toch een goede leeftijd om in te rijden? Tenminste, met een groot sportpaard zou ik tot 4 wachten, maar een kleinere krijgt met 3,5 met mij aan de stok hoor Knipoog IJslanders zijn toch juist bekend om hun hardheid? Kweenie, typo of is het heel slecht als je een IJslander met 4 inrijdt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 20:13 



 
Profiel   

Dat van die ijslander snap ik ook niet helemaal. Hoe oud moeten die dan zijn om wel te mogen worden ingereden. ( Scheve mond rare zin, maar ik neem aan dat jullie 't snappen) Die engelse Volbloeden worden volgens mij , naar wat ik gehoord heb allemaal zo rond het 2de jaar ingereden. Daar zijn toch ook speciale races voor 2 jarigen? Zal ook niet goed zijn voor hun gewrichten. Worden nooit heel oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 20:27 



 
Profiel   

Engels én Arabisch volbloeden worden vroeg ingereden ja. Erg? Ja en nee. Ja omdat je het paard zo geen kans geeft om echt te groeien en uit te harden, maar als je zo begint zou je pas met het 8e jaar op een paard mogen klimmen. Dure hobby wordt dat. Dit overigens ivm de gewrichten (vloeistof, kraakbeen en banden) die tot die tijd echt de tijd nodig hebben om uit te harden. Heel veel paarden krijgen rond hun 8e artrose, hoefkatrol en andere gewrichtsaandoeningen, rara hoe kan dat. Gaan we dat dan ook verbieden? Ik ben het er mee eens dat 2 wel erg vroeg is omdat dan ook de botten nog moeten groeien.
Maar aan de andere kant geldt ook dat er op deze manier een 'goede' selectie plaatsvindt. Of je het er mee eens moet zijn ga ik niet zeggen, persoonlijk zie ik het liever anders, maar ik weet heel erg zeker dat onze twee (veel te vroeg belaste, ingereden kan ik het racen nl écht niet noemen, onze hengst kent behalve rem, beetje stuur en vooral gas verder niks hoor, beest is 8!) ex-racers niet kapot te krijgen zijn. Enige probleem kan bijv. een stijfheid zijn of een (daaruit voortvloeiend, in ons geval) rugprobleem zijn. Als je goed bent met je paard dan merk je dat in een vroeg stadium en trek je op tijd aan de bel en rem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 20:56 



 
Profiel   

Over ijslanders: schijnen laat rip te zijn dacht ik. Vertelt Botervlieg ons vast wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 21:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen