Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Fjord met 1 jaar onder het zadel: gekkenwerk?

 
Profiel   

Ik moet zeggen dat er ook wel verschil is tussen de renbaan en er op anderhalf-, twee-jarige leeftijd mee gaan spinnen en sliding stops willen. Dat is de pest bij de Amerikaanse westernpaarden. Als je er alleen maar een rondje bos mee ging maken dan zal het beest het ook wel overleven, maar die dieren moeten gelijk de harde manouvres leren, en reken maar dat een spin van 5 minuten (heb ik zien gebeuren) de pest is voor het beenwerk.
Ik vind 3,5 een mooie leeftijd om er eens rustig op te stappen, de basis hulpen aan te leren en de rest van de winter misschien 2x per week een half uurtje mee te werken. Dan kan je er in het voorjaar wat serieuzer mee aan de slag, en kan je als 't spul 4,5, misschien 5 is op competitie niveau mee aan het werk. Iemand die trots verklaard dat z'n 5-jarige M loopt is wat mij betreft dus te vroeg te hard gestart....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 22:38 



 
Profiel   

ArwenLune schreef
Probeer in Amerika maar eens een groene 3-jarige te vinden. Vind je niet.


dit vind ik wel een beetje heel erg over 1 kam scheren Verward
m'n zus komt regelmatig in amerika (nu weer voor 7 weken), en ze heeft daar op een merrie van 10 gezeten die nog nooit iemand op zich had gehad... en ook op andere oudere paarden die onbereden waren.
in de omgeving waar zij altijd komt houden mensen paarden als grasmaaier en tuindecoratie en fokken er wat mee voor zichzelf.
dus het is net waar je zoekt in amerika Knipoog

een fjord (of elke ander paard) met 1 jaar inrijden vind ik kinderarbeid

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 23:43 



 
Profiel   

Wat dacht je van 5jaar en Zlopen? maar dat van 'in welke loopt een paard' heeft dus ook wel te maken met de wedstrijdgeschiedenis van de ruiter zelf. Iemand die al 500(oké beetje overdreven, but get the piont) paarden in de B,L,M heeft gebracht zal met een 'nieuw' paard idd de basis beginsellen aanleren, maar de rest(de l en M stuff) veel eerder bij een paard leren dan iemand die éérst de B doet, dán de L1 en na al die winstpunten gehaald te hebben de M doet. Is overigens wel knap als je dat allemaal lukt als 't beestje 5 is.

Maar goed, sommige mensen doen alles voor de sport en sommige dingen zitten er door de geschiedenis zo in gebakken dat het normaal is geworden. Denk maar aan dat stieren en kippen rennen/gevechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 23:45 



 
Profiel   

BM: " Over ijslanders: schijnen laat rijp te zijn dacht ik. Vertelt Botervlieg ons vast wel."

Yep.
IJslanders zijn laat rijp en worden vanouds pas met vijf jaar ingereden.
En dan nog heb je met een bengel te maken.
Op IJsland krijgen de paarden ook veel meer de gelegenheid om fysiek en mentaal uit te groeien in de kudde.
En ik weet zelfs van een paard in training dat, nadat het een keer vastgelegen had in de stand, zonder aarzelen (wedstrijdseizoen gemist) onmiddellijk voor een jaar de bergen in gestuurd werd om het trauma te verwerken.
Maar ja, die mensen kijken dan ook erg raar op als je met 'maar' 1 paard in je achtertuin aan het prutsen bent. Dat kènnen ze daar nauwelijks.
Je hebt een paard voor dit en een voor dat en weer een ander voor zus en een volgende voor zo enz., dus altijd iets omhanden.

Zo. B'vg heeft gesproken Schijnheilig Haha!


Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 10-07-03 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 23:50 



 
Profiel   

DeesDeBest,
ik vind jouw verhaal toch wel iets anders als waar dit topic in eerste instantie over begon. Sommige paarden hebben gewoon heel veel talent en kunnen met nauwelijks intensieve training zo naar het Z doorstromen.
Als ik al zag hoe snel dat bij mijn vos ging die helemaal niet talentvol is, vooral in het oude systeem waarbij je maar 5 puntjes per klasse hoefde te scoren kon je soms met 2 wedstrijden al door naar de volgende klasse.
Verder ben ik ervoor om pas met 3 te beginnen met alles (dus ook al niet beginnen met longeren wanneer ze 2 zijn). Maar ook dan met mate, ik heb gister weer voor het eerst op mijn hengst gezeten sinds 3 weken, zo houdt je het leuk en je houdt ze heel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 23:54 



 
Profiel   

Ook even offtopic:
Onze merrie was ook 5 toen ze M2 was en de punten voor het Z binnen had. We hadden toen al besloten om even gas terug te nemen omdat ze er verder nog niet aan toe was.

Maar wij hebben echt geen super getalenteerd paard en zoveel wedstrijd ervaring hadden mijn zus en ik ook niet (ik was toen 15 en mijn zus 17).

Wat mijn intructrice ooit zei: als je een paard hebt dag netjes zijn proefje loopt en de ruiter/amazone zit er ook nog een beetje netjes op zijn de punten zo binnen.
Of dat nou de bedoeling van de sport is...dat laat ik in het midden Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-03 01:05 



 
Profiel   

Citaat
ArwenLune schreef:

Probeer in Amerika maar eens een groene 3-jarige te vinden. Vind je niet.



Ik denk dat ze er gerust wel zijn, maar dat zullen dan niet de toppers zijn.
De toppers moeten scoren dus vroeg inrijden. Tenzij je een veulen gaat aanschaffen die een toekomst kan hebben als zeer goed westernpaard.

Ik kwam wel eens op amerikaase sites met haflingers ook deze staan met 2 jaar al voor de wagen en hebben dan ook al eens een ruiter op de rug gehad.

het hele rare vind ik nog dat Ijslandse mensen zich wel aan een bepaalde leeftijd houd terwijl de ijslander ook gewoon maar een paard is.
Tis overigens wel gaaf hoe ze daar opgroeien, paarden worden daar tenminste nog als paard behandelt en niet als barbie pop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-03 10:35 



 
Profiel   

" het hele rare vind ik nog dat Ijslandse mensen zich wel aan een bepaalde leeftijd houd terwijl de ijslander ook gewoon maar een paard is.
Tis overigens wel gaaf hoe ze daar opgroeien, paarden worden daar tenminste nog als paard behandelt en niet als barbie pop. "

Begint daar jammer genoeg ook lelijk te veranderen, hoor, Cowgirl.
Het geld, he?
.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-03 11:15 



 
Profiel   

Sjuimpje schreef
DeesDeBest,
ik vind jouw verhaal toch wel iets anders als waar dit topic in eerste instantie over begon. Sommige paarden hebben gewoon heel veel talent en kunnen met nauwelijks intensieve training zo naar het Z doorstromen.
Als ik al zag hoe snel dat bij mijn vos ging die helemaal niet talentvol is, vooral in het oude systeem waarbij je maar 5 puntjes per klasse hoefde te scoren kon je soms met 2 wedstrijden al door naar de volgende klasse.
Verder ben ik ervoor om pas met 3 te beginnen met alles (dus ook al niet beginnen met longeren wanneer ze 2 zijn). Maar ook dan met mate, ik heb gister weer voor het eerst op mijn hengst gezeten sinds 3 weken, zo houdt je het leuk en je houdt ze heel!


Ik zeg ook niet dat ik het heel erg/verschrikkelijk vind, je hebt er best paarden tussen zitten die heel snel makkelijk doorstromen, maar ik wilde eigenlijk alleen maar duidelijk maken dat er ook paarden al in de Z komen doordat de ruiter vaak wedstrijden op verschillende paarden heeft gereden. Het paard wat ik eigenlijk bedoelde met Z lopen en 5 jaar zijn, is eigenlijk meer een persoonlijk ervaring. "t beestje is nu afgemaakt voor katrose(schrij je dat zo? Verward ), omdat hij veel te jong te werk is gezet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-03 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen