wie heeft er nog meer een ezel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 21:42

Sinds 2 weken heb ik een ezeltje: Nononono. Het is een klein grijs ezeltje met een Andreaskruis van 3 jaar oud.
Afbeelding
Hij is gecastreerd en ontzettend nieuwsgierig en aanhankelijk. Hij speelt met mijn bejaarde Welshje en tilt z'n kont op voor mijn Noriker......
Nononono woont samen met mijn Noriker ruin en mijn Welshje
Afbeelding
Ze hebben een week ruzie gemaakt en nu is de rangorde duidelijk.
Ik heb hem 1 x horen balken en was verbaasd over de enorme herrie die uit z'n klein beestje kwam :) Gelukkig heb ik geen buren bij de wei 8-)

Ik heb nogal wat vragen, waar is op internet uiteenlopende antwoorden op lees.
Dus ik wil graag horen wat ervaringsdeskundigen ervan zeggen........

Mijn meest dringende vraag is: hoe zit het met regen? Mijn holistisch dierenarts zegt dat ezels absoluut niet nat mogen regenen omdat hun vacht daar niet opgemaakt is. Ik heb dus een schuilmogelijkheid op mijn terras gemaakt,waar hij dan ook direct heen rent als er maar 1drupje uit de lucht valt......

Wat geven jullie je ezel te eten? Wat doen jullie met je ezel? Waar moet ik op letten enz. enz.........

Ik heb al mestonderzoek laten doen en ook op longwormen laten onderzoeken, dat doe ik bij iedere nieuwkomer (niet de longworm uiteraard) en hij heeft géén longwormen gelukkig.

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:59

COOOOL ik doe mee met dit topic :D Ik heb Rommy zoals TS eigenlijk al weet :o Maar voor de anderen, Rommy is nu 6 jaar en hij is 1 jaartje bij mij. Rommy is een felle donder maar wel heel erg mooi en lief en gevoellig eigenlijk gewoon geweldig!! Hij is 1.20m groot, hij staat voor het koetsje men met hem en doe NH met hem.

Hij moest eventjes aan het hek want ik was zijn stal aan het uitmesten :D
Afbeelding

Voor het eerst voor het koetsje
Afbeelding

Dit is de frontriem die ik voor hem gemaakt heb :o
Afbeelding

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:23

hé wat leuk, Rommy heeft streepjes op z'n voorbenen :+

Ik had in jouw topic ook al es gereageerd....

Zouden er echt zo weinig ezels op Bokt zijn?

Vanavond vroegen we ons af of die maantjes echt niet langer worden,vind ze wel erg kort, vooral in verhouding tot die enorme oren <3

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:29

Ja, hij heeft hele duidelijke zebrastrepen op zijn beentjes :D Ben daar heel trots op :D Ja....Ik vraag het me af of er meer zijn....Vast wel...Toch? Ze zullen zich wel melden in deze dagen...Ik heb Rommy's manen in blokjes geknipt. Er bestaan wel ezel's met lange manen...Maar mijne heeft en krijgt dat niet :o

Afbeelding

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:37

mijn schoon ouders hebben er 1 fieneke, fien heeft altijd met mijn paard samen gestaan en dat ging goed
fien krijgt 2xper dag eten hard/oud brood worteltjes/ andere groenten/ appeltjes en lekker hooi,
ze word regelmatig bekapt en heeft een inloop stal, die ze overigens niet gebruikt,
ze word dus nat ook in de winter en heeft hiet totaal geen moeite mee.
ze word elke dag geborsteld en hoefjes uit gekrapt.
ze loopt al meer als 8 jaar rond en is nog nooit ziek geweest ze word 1x per jaar geent
en meerdere malen per jaar ontwormd, hou er rekening mee als hij/zij bij jou paarden loopt dat je meer als normaal moet gaan ontwormen.
suc6

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:45

ik heb mijn paarden al in geen jaren hoeven ontwormen, ik laat regelmatig mestonderzoek doen en het is nooit nodig.
Mijn koudbloed is allergisch voor Ivermectine, dus ik ben blij toe.

Ik heb van alle 3 vorige week mestonderzoek laten doen en Nono moest ontwormd worden, de anderen niet.
Hij vond de wormenspuit heerlijk, ze hadden er 1 met appelsmaak gegeven (Bimectinespuit) :+

Eind sept. weer mestonderzoek, dan zien we wel wat er weer uit komt.Hij had in ieder geval geen longwormen!

De smid komt binnenkort, zal mij benieuwen wat Nono gaat doen :+ Voetjes geven doet hij wisselend, de ene keer wel en de andere keer niet

Als het dit weekend goed weer is, ga ik even met Parelli aan de gang met hem,wijken voor druk doet ie prima,es kijken hoe ie de rest oppikt... Pat Parelli is ooit begonnen met...... ezels :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:45

Leuk ezeltje! Heerlijke dieren zijn het. Hier ook drie geweldige exemplaren (en een pluiskuifpony die onderhand denkt dat ze een ezel is). <3

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:47

Fiffill schreef:
Leuk ezeltje! Heerlijke dieren zijn het. Hier ook drie geweldige exemplaren (en een pluiskuifpony die onderhand denkt dat ze een ezel is). <3

als je de pony uiy je profiel bedoeld; die heeft zeker ene pluiskuif :D hoe doe je dat.,.... iedere dag een beetje gel erin?

Die blokjesmanen zijn ook grappig, heb ik vroeger wel es bij m'n Fjord gedaan als het knippenmislukt was 8-)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:48

Daar hoef ik niks aan te doen, vroeger had ze lange manen en haar kuif bleef fier overeind staan. :')

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:50

Jason & Gijs
Afbeelding

Keji (moeder van Gijs)
Afbeelding

En een oude foto van Jason en mij.
Afbeelding

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:50

fijn dat je niet vaak (jaren haha) hoeft te ontwormen, maat idd die long wormen daar gaat het om,
zolang ze dat niet hebben niets aan het handje, maar bij ezels kan het geen kwaad bij paarden kan het dodelijk zijn.
ezels zijn idd erg leuk, maar ook ohhh zo eigenwijs,
en als je gaat rijden en ezeltje mag niet mee, dan balken ze zo hard

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:54

Ochjee de laatste foto!! Wat een schatje Fiffill!!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:58

Om even antwoord te geven op je vragen: ezels kunnen NIET tegen regen. Hun vacht is niet waterdicht zoals die van paarden. Ze moeten dus een schuilmogelijkheid hebben.

Qua voer... dat is lastig, want ze worden dik van lucht. Hier krijgen ze vooral veel hooi, en 's ochtends wat zemelen/haver en af en toe takken (vinden ze heerlijk!) of gedroogde brandnetels en distels.

Wat je er allemaal mee kunt doen... wandelen, mennen (mits je een wagen hebt, kan mennen, en je ezel het kan), knuffelen (de meeste ezels vinden het heerlijk als je ze in - ja in - hun oorschelp aait!), poetsen, eigenlijk alles wat je met een paard ook doet... maar ezels zijn veel slimmer en leren vaak sneller, longeren weigeren die van ons want die zijn niet zo dom als het gemiddelde paard - als jij in het midden stilstaat gaan ze echt niet om je heen rennen hoor, als je meerent (op de wandeling) is het prima maar anders... niet nodig. :Y)

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:05

Rommy krijgt eigenlijk alleen stro en 's ochtends kuil en nog is hij te dik....NH is ook leuk met ezels :D

(en hij eet natuurlijk gras)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:07

Hier staan ze niet eens meer op echt gras, ze maaien af en toe wat kantjes af maar meer niet. Het gaat zo snel helaas, zeker met die vette weides hier in Nederland.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:09

ach wat een lieve foto!
Nono ploft zo voor m'n neus neer,maar ik heb er nog niet bij gezeten.

Hij heeft inmiddels een keurig afdak:hij mag op het terras bij regen, de pony heeft het ook ontdekt, maar het paard kan er niet komen, tot zijn grote ergernis _-:( maar die kan prima tegen regen en kou,maar weer niet tegen warmte.... koudbloed hè...

Dat ie oren aaien lekker vindt, had ik al ontdekt en dat ie slimmer is dan paarden ook!

Longeren doe ik nooit, ik ben Parellier en laat mijn paarden niet mind-killing rondjes om me heen lopen.

Vanavond rende ik even door de zandbak om iets tedoen en toen rende Nono inderdaad bokkend mee,zo grappig... en dan die kop van m'n paard.....zo van: die is gek, die gaan rennen :+

Volle mestkruiwagens omgooien is z'n favoriete hobby trouwens...... vind ik minder geslaagd....

Ik heb 3 weitjes met niet veel gras en Nono eet precies de plantjes en de hoge sprieten die de anderen laten staan, ik hoef het dus niet te laten bloten straks, ik heb m'n eigen blotertje op 4 pootjes :D (zoals de boer die kuil komt brengen zei vorige week)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:10

Dat van die kruiwagens ken ik! }> _O-

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:11

_O- Ja, moet ook zeggen dat ze het veld aardig leeg gevreten hebben maar krijgen toch altijd weer wat binnen....Rommy begint een speknek te krijgen...Dat wil ik niet dus zijn buurvrouwen krijgen wel brokjes en hij niet...Hahaha best zielig _O-

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:12

TS, ben je bekend met "Het Nederlandse Ezelboek"? Daar staat heel veel informatie in over de ezel, over van allerlei zaken! Erg leuk en informatief boek. :)

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:12

Rommy vind het ook lekker als ik de puntjes van zijn oren masseer :D En ermee rond draaien vind hij ook geweldig :D

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:15

en emmers,dat is ook zo'n fascinatie van hem: hij keert ze om en gaat erop staan en...... zakt erdoor.... ik heb alleen nog maar kapotte emmers sinds ik een ezel heb....... hij gooit er ook mee, creatief typetje hoor!

Als ik de bak sleep met de koudbloed met 2 banden erachter,loopt ie er achteraan.Hij is 1 x op de banden gaan staan en onderuit getrokken, ik kwam niet meer bij...... net zoals ie zondag de mesthoop op liep en tot z'n buik wegzakte in de mest, doet ie vast geen tweede keer.....

Ik ga es op zoek naar "Het Nederlandse Ezelboek", kan Nono het me uitleggen......

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:17

Pas maar op, hier slopen ze echt alles als je niet op let. Ritsen zijn ook zo leuk, Gijs pakt 'm in zijn mond en trekt zo je jas uit. :')
Ze zijn erg creatief in het vinden van oplossingen en het slopen van dingen. :)) Jason is ook behoorlijk onhandig dus die heeft per ongeluk nog wel eens een stukje vel te pakken.

We hebben schrikdraadjes gespannen op het zandstuk (zonder stroom erop) als een soort doolhofje zodat ze meer moeten lopen voor hun eten. Nu was Gijs laatst een beetje kreupel (hoefzweer), dus dan is veel lopen niet prettig... dan ga je er toch gewoon onderdoor, of eroverheen? :Y)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:21

Naast mijn huis lopen Cees en Harry, de ezels van mijn buurman. Krijgen alleen gras en de wei wordt 1 keer in de week gemaaid, omdat ze niet teveel mogen. In de winter krijgen ze stro te eten (goeie kwaliteit). Het zijn leuke dieren, ze balken niet vaak, maar als ze balken, dan zit ik rechtop in bed (want ze doen het maar één keer per maand, maar dan wel altijd in de nacht haha!) :D

Suusje1972

Berichten: 960
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Noord Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:24

He wat leuk, ik meld mij ook.
Sinds vandaag zelfs de trotse eigenaar van 2 ezels! Oh en een Tinker natuurlijk... :D

Ik had al Derk & Black:
Afbeelding

En sinds vandaag is daar dus Kobus de bruine ezel bij gekomen.
Afbeelding

Ik vind ze echt geweldig. Ze komen allemaal naar het hek als je eraan komt maar het paard komt voor wat lekkers en de ezel echt voor jou.
Super zijn ze gewoon. Lawaai maken doet Derk wel maar de nieuwe heb ik vandaag nog niet gehoord. Derk doet het vaak als je aan komt lopen, begint ie eerst wat te hikken en te hijgen en dan gaat die smoel open en komt er een ware Vuvuzela uit! :wow:

Ik heb een paddock met 2 open staande stallen (waarvan in 1 het paard niet kan komen maar de ezels wel) en verder 2 stukken weiland die ik daarbij open kan zetten. Inderdaad zijn de ezels niet waterdicht en willen ze graag binnen staan als het flink regent. Alleen zijn ze soms zo sociaal dat ze toch bij het paard blijven staan. Maar dan worden ze dus tot op de huid nat.

Ik voer een kopje Marstall Vito, net als het paard, en verder hooi en een kale wei. M'n Tinker mag ook niet veel hebben dus dat past perfect bij elkaar.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:29

de mijne heb ik pas 1 x horen balken, ik schrok m rot, wat een herrie, een vuvuzela is er niets bij!

onder draadjes (met stroom) door kruipen doet ie ook, ik heb overal onderdraden gespannen