wie heeft er nog meer een ezel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:31

ik zie ze gewoon hoor :)

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:32

Oh nu zie ik ze wel!
Wat een leuk beest :D
Bij Truus hoef je er niet op te gaan zitten, dat lukt nieteens ben ik bang :P

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:35

ach Pep wordt dolgraag gereden :D
op de moment lig ik eruit met een gebroken sleutelbeen maar stiekem durf ik wel eens op haar te gaan zitten, dat is 1 van de weinige momenten dat ze dan echt lief is :')

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:37

Haha :P
Ik had een keer een klein jongetje op truus gezet, nou dat vond ze echt niks..
Het jongetje was er zo weer af. :')
Beterschap met je sleutelbeen :)

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:40

ow maar kleine kindjes halen hier ook niet meer dan 5 minuten hoor :D
Pep heeft de pest aan kinderen :')

bedankt! :D

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:30

Lang geleden... Vordjack is inmiddels al gegroeid tot 1m57 en nog steeds hengst, helaas dekt hij nog niet, ik heb er al heel de tijd mijn merrie bijgezet in de hoop op een muildierveulentje... Maar dat zal dus niet voor volgend jaar worden :+

Verder is hij een echte waakezel... Niemand komt heelhuids de weide op of af als het aan hem ligt :o Ik heb er geen problemen mee, maar blijkbaar heeft hij al regelmatig anderen aangevallen. Verder schijnt ook niemand mij serieus te nemen wanneer ik zegt dat 'ie bijt. Laatst nog de smid, "zal ik hem komen vasthouden, hij durft bijten?", "Oh nee laat maar hoor, de jouwe is één van de makkelijkste ezels die ik heb om te beka...aaaaauuuwww!" :Y) Vraag me alleen af wat ik daaraan moet doen, ik ken hem al en weet wannee hij dat gaat proberen dus ben hem te snel af, maar als hij dan bijt en je wordt boos op hem trekt hij zich dat toch helemaal niet aan.

Ben paar dagen geleden voor de tweede keer met hem op wandel gegaan. Vorig keer was ik zó overdreven blij dat hij gewoon méé wandelde met mij dat ik maar ongeveer 100m gewandeld heb en veiligheidshalve maar terugkeerde voor het fout kon gaan. Nu had ik dus een heuse wandeling gepland. Om te beginnen durfde hij al niet af het erf, je hebt een heel klein drempeltje waar hij af moet om op straat te gaan. Uiteindelijk sprong hij er dan maar overheen. Idem aan de overkant om weer op het voetpad te geraken. Die eerste 100m die vorig keer zo vlekkeloos gingen, daar deden we nu een kwartier over... Toch maar doorgezet. Om de zoveel meter stond hij stil en nu ja, een ezel dwing je inderdaad absoluut nergens toe. Op een bepaald moment kwamen we aan een bouwwerf, de wapperende zeilen interesseerden hem niet, maar de waterput die een eindje verderop heel vaag te horen was, dat was een ramp. We hebben daar dan ook een half uur gestaan, mét allerlei toeschouwers die wilden komen helpen en maar niet begrepen dat dat absoluut geen nut heeft :') Uiteindelijk ging hij er tóch voorbij, alleen iedere keer wanneer ik dacht "ok, nu is hij braaf, nu keer ik terug" stond 'ie weer stil. Dus blijven verder wandelen tot hij uiteindelijk toch enkele minuutjes braaf meewandelde, en dan teruggekeerd. En natuurlijk, op de terugweg stond 'ie niet één keer stil...

Ik heb 1,5u gedaan over een stukje dat ik normaal gezien te paard op 10-15minuutjes doe, maar uiteindelijk heb ik wel altijd m'n zin gekregen en liep Vordjack iedere keer wel mee dus dat is wel fijn. Tijdje geleden een soort schriktraining willen doen in de piste... was me dat een ramp. Over balkjes wilde die wel, maar op een palet kreeg ik hem zelfs niet met enkel een voorvoet. En dan hadden we nog een groot zeil, hij ging er één keer overheen en nadien nooit meer. Ik mocht het echter wel gewoon op z'n rug en over zijn hoofd leggen, maar no way dat hij er een voet op zou zetten. Vreemde dieren hoor!

Suusje1972

Berichten: 960
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Noord Groningen

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:16

Ha ha, klinkt heel typisch en de aanhouder wint hè!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:22

haha die kuren komen bekend voor :+

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 20:24

mij ook :+ helaas begint mijn pony ook al met die ongein, ze nemen elkaars slechte gewoontes over...

bui nummer 10001 deze zomer, check de oren van Nono, hij is not amused (de rest ook niet trouwens)
Afbeelding

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:44

haha allemaal boze blikken :+

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 20:52

ja boze blikken: net eten gehad, volle hooinetten en mij dan aankijken met een blik van: zorg dat het droog wordt en dat ze zon gaat schijnen.... lekker stel...... morgen vroeg weer 3 kruiwagens mest en een half uur het terras vegen als dank......

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:59

Merry X-mas to all donkey-lovers {:)

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:10

wat een lieve foto!

Met Nono gaat het heel erg slecht: white line disease en stokkreupel, al maanden. Alles is al geprobeerd en hij loopt nu op een streepje Metacam. Het ziet er niet uit, maar hij kliert en is niet te houden met wandelen. Zo lang het duurt....

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:35

Dank je! Gezien de sneeuw is het wel duidelijk dat de foto van vorig jaar is, maar er is dan ook ook echt niks aan gefotoshopt. Vond hem zo leuk dat ie nog wel een jaartje meekan. Ook omdat we met Hummer redelijk in hetzelfde schuitje zitten als jij met Nono, en ik gewoon heel blij ben dat ie er nog is. Hij blijft bij vlagen flink kreupel. Chronisch bevangen, (daardoor) white line disease etc... het is een heel lange weg, en wij weten ook niet of hij er ooit helemaal vanaf komt. Voorlopig heeft ie wel zijn heel goede periodes, we weten dat de omstandigheden bij ons op zich ideaal zijn voor hem maar helaas nu na 15 maanden bij ons is het nog steeds af en toe heel moeilijk. Misschien binnenkort nog een keer opnieuw foto's maken om te kijken hoe hoefbeen er nu aan toe is. Is het bij Nono alleen WLD? Dat hebben wij op het moment wel aardig onder controle.
Sterkte met 'm!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 16:19

ik weet het niet meer, als je hem ziet, zeg e: hij staat hoefbevangen, hij staat helemaal onderuit met de voorhoeven. De sukkel gaat wel vrijwillig op de stoep staan terwijl hij ook in het natte zand (geen gebrek aan na al die regen) kan staan......de laatste weken in de wei (november) hebben hem de das om gedaan denk ik, toen is het begonnen. De WLD zit ong. 2 cm diep volgens de smid, daar giet ik hoef&zool in (alles is dus paars op stal) CleanTrax lukt ons niet en geen enkele DA durft een ezel plat te spuiten, ze weten hier ook niks van ezels en ik had moeite om er 1 te vinden die een ezel een tetanus enting wilde geven. Het is een stelletje snobs hier in het Gooi: ik ben PAARDENarts, wat denk je wel, ik doe geen ezels....

We tobben maar voort, ik weet dat veel ezels dit hebben en als je foto's ziet uit andere landen, lopen ze er ook zo bij. Een voorbijganger dacht dat ik hem van Brooke hospital had......

Hij heeft wel een dekentje aan deze natte winter, want de sufneus gaat rustig een nachtje in de regen staan en liggen terwijl ie ook gewoon naar binnen kan......

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:41

oh arme Nono :(

Mooie foto Karina :j

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:01

Nono is wel schattig hoor: dan ga ik zijn voeten doen en kom ik met een borsteltje en een fles met paars spul aan, dan tilt ie al 1 voet op, maar hij wil ook ruiken aan dat spul dat ik in die hoef giet en dat gaat dus niet,dan valt ie om _O-

Soms gaat ie ineens met 1 voet omhoog staan, dan rijdt de smid langs, hij herkent de bus _O-

Van modder houdt ie niet, maar soms moet ie erdoor, dan schudt ie na iedere stap z'n benen schoon, dat ga ik nog es filmen, dat is zo hilarisch :D
Verder "helpt" ie nog gewoon mee met uitmesten: gaat er met de hark of het poepbakje vandoor als ik ze even ergens parkeer en gooit de volle kruiwagen om, hulpvaardige dieren, ezels..... -O-

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 02:03

WLD kan zoveel ongemak geven dat het beeld klinisch aan hoefbevangen doet denken, andersom kan een ezel/paard hoefbevangen zijn zonder dat je ooit die zgn. "kenmerkende" stand ziet. Wil je echt weten hoe ie er voor staat dan moet je eigenlijk toch röntgenfoto's laten maken. Ik heb ze bij Hummer laten maken door e-digit, een mobiele röntgenservice, omdat hij destijds eigenlijk te slecht was om te vervoeren. Stal e.d. voldeed niet helemaal aan de eisen die ze hebben qua ruimte om foto's te maken qua afmeting en stroomvoorziening enzo, dus hebben we hem in de eetkamer gezet :D . Lang leve de tuindeuren en een waanzinnig brave poitou...

Afbeelding

Foto's zijn niet zaligmakend maar geven je bekapper wel veel informatie om zo goed mogelijk te begeleiden.

Kun je Nono met de voeten die aangedaan zijn in een emmer zetten of ziet ie dat niet zitten? Ik denk dat hoef&zool de truuk niet gaat doen, dan nog beter pure jodium. Je moet iets hebben wat zowel bacterie als schimmel aanpakt. Ik heb hoefbaden met chloor, biotex, colloidaal zilver gedaan, en hoefverbanden met jodium. Ben er echt heel druk mee geweest. Laatste restje ging goed weg met NT-dry, is een poeder die je aanbrengt, in principe bedoeld voor rotstraal. Thrush remedy schijnt ook goed te werken.
De witte lijn is bij Hummer gewoon heel gevoelig omdat ie door de hb verbreed is.

WLD bestrijden blijft continu kiezen uit een aantal kwaden... spul wat de foute bacterieën om zeep helpt, roeit ook goede bacterieën uit... schimmels zijn énorm hardnekkig.
Let trouwens echt goed op jezelf met de behandeling van WLD, bij voorkeur (chirurgische) handschoenen aan, want ik ben zelf een paar maanden en een aantal dermatoloogbezoeken en veel zalven zoet geweest met een hele lelijke plek op mijn handen... niet fijn. Ik had een heel klein wondje gehad en die WLD heeft zich daar echt in mijn huid gegraven... yuk. Het komt nu nog steeds wel eens beetje terug op moment dat mijn weerstand wat minder is, mijn handen het beetje zwaar gehad hebben etc.

Vervelend dat je zo slechte ervaringen hebt met de dierenartsen in je regio trouwens. Misschien een idee om eens te kijken welke DA er bij de ezelopvang in Soest etc komt?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 07:58

is er een ezelopvang is Soest? Ik dacht alleen een paardenrusthuis?????

Nono kan ik niet in emmers zetten, hij staat zelf wel altijd in z'n emmer, maar als het moet, vertikt ie het, dingen om 'n hoeven binden is ook niet mogelijk, vandaar dat ik hem plat wilde laten spuiten,maar ook dat schijnt erg tricky te zijn bij een ezel en geen DA wil het doen.

Gooiland DA heeft ook mobiele röntgen, hadden ze vroeger tenminste wel, maar ik vermoed dat het bij mij ook niet aan de eisen voldoet en ik woon 2 hoog 2 dorpen verderop, dus ff in de kamer zetten, is geen optie.

Ik had graag Steffie vd Laarse erbij gehad, maar zij komt niet meer "aan huis" en vervoeren gaat ook niet lukken. We tobben dus maar voort.

Bij de dame die bij mij op stal helpt en die het meest van Nono gedaan krijgt, is met haar handen het tegendeel gebeurd: ze had al tientallen jaren hele diepe pijnlijke kloven waar ze al van alles op smeerde, zowel huismiddeltjes als van het ziekenhuis. Door alle troep die ze in Nono's hoeven smeerde, zijn die kloven nu helemaal genezen.

Die chloor, doe je dat verdund of onverdund? Ik had CleanTrax gekocht (dat mislukte) en dat rook puur naar chloor

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:57

Sorry, ik bedoelde Zeist. Ik heb het even nagekeken en daar komt in ieder geval Den Hoek (De Bilt). Ik weet natuurlijk niet waar jij precies woont maar lijkt me wel een optie om eens te informeren gezien je voorkeur voor Steffie.
Jammer dat het niet lukt met voetenbadjes. Al eens geprobeerd met clickertraining bijvoorbeeld? Chloor wel verdund ja. Cleantrax is idd ook iets van chloor, maar daarvan is de bedoeling om te "gassen" toch?
Ik heb voor Hummer nu ook hoefschoenen, daar kan ik evt ook een hoefverband met jodium o.i.d. inleggen. Misschien is dat nog een optie?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:56

ik zal Den Hoek es bellen, maar vrees dat ik echt te ver weg zit voor ze. Bij mij kwam Nijkerk, maar die is PAARDENarts en KIJKT niet eens naar ezels (en poezen), de snob.

Vandaag is de eerste dag in tijden dat de voeten niet warm aanvoelden, maar gewoon, net zoals bij de pony en Morrie.

Het lijkt wel voorjaar trouwens, ik heb Morrie zonder deken gezet en zag 2 vogels al vieze dingen doen in een boom......morgen de loonwerker maar es bellen of ie tijd heeft om m'n bak diep te woelen, dan krijg ik niet meer zo'n zwembad als het weer een maandje gaat regenen straks

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:05

ah den Hoek is Laarakker, die komen ook niet aan huis, daarom had ik Steffie, die kwam nog wel aan huis vroeger

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:22

Bij de ezelsocieteit komen ze in ieder geval aan huis, dus een telefoontje er aan wagen zou ik altijd proberen :) .
Wie uit Nijkerk was dat? Mag ook per pb

Van WLD krijg je in principe geen warme voeten zover ik weet... wellicht dan toch bevangen geweest.

Inderdaad voorjaarstemperaturen! Ik heb net Hummer z'n voeten gedaan en wat met hem gewandeld, maar mijn jas moest echt uit, veel te warm.
Nu kop koffie en zo even lekker paardje zadelen... ik kom de kerst wel door {:) .

Ik heb hier afgelopen week ook een kraan op het terrein gehad... paddock van de paarden omgezet, bovenlaag van de bak er af, en alles is weer lekker droog. Het was zo nat allemaal dat ik helemaal de zenuwen kreeg hoe het zou moeten als het ineens zou gaan vriezen.
Hummer staat met mini Peanuts en m'n 2 nubische bokken in een stuk "bos", en dat is echt wonderbaarlijk droog gebleven, ligt ook wat hoger dan de rest hier. Ideaal hoor.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:36

de loonwerker is zowaar geweest:

deel 1: diepwoelen

deel 2: vlakken

deel 3: dolle beesten

zonder geluid kijken, want we kletsen er doorheen en in het 3e filmpje hoor je dampige Ukkie ademen waar je echt beroerd van wordt :)

is die ezel nou hoefbevangen of niet??? ik weet het niet meer....

rosant

Berichten: 116
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:45

knappe actie , dat woelen , vlakken en zotte beesten!
hier is het te klein om zo'n gevaarte het nodige werk te laten opknappen. Spijtig, het resultaat ziet er erg goed uit....