Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mensen met een mustang gezocht

 
Profiel   

Ik ben opzoek naar mensen die in het bezit zijn van een mustang.
Ben er zeer nieuwsgierig naar want waarschijnlijk ik velvet surprise de enige 100% mustang in Nederland.
Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze zoektocht.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 18:11 



 
Profiel   

Gezien de reacties op dit eerdere topic
[RP] Wie heeft er nog meer een MUSTANG
ben je idd de enigste in Nederland Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 19:36 



 
Profiel   

ik ben helemaal weg van mustangs. in belgië ken ik alleen een halve mustang. die rijdt vaak mee aan zee. en een prachtpaard is dat!!! ontzettend veel snelheid, hardheid, uithoudingsvermogen...!
vertel je even meer over je mustang? hoe is die hier gekomen?
persoonlijk ben ik er niet voor dat er veel mustangs in europa zijn. ik zie ze liever echt in vrijheid (... blijheid Haha! :p ). maar een enkele die goed verzorgd etc etc is kan geen kwaad. ik vind het gewoonweg prachtpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 20:06 



 
Profiel   

ponyzotje schreef
ik zie ze liever echt in vrijheid (... blijheid Haha! :p ). maar een enkele die goed verzorgd etc etc is kan geen kwaad. ik vind het gewoonweg prachtpaarden.


Euh?? Een Mustang is een verwilderd paard, géén wild paard. Jouw opmerking geldt dus óf voor alle paarden, óf die Mustang kan ook gerust onder het zadel.
Verder zijn het héél veel 'Mustangs' in Europa. Die heten hier alleen Lusitano, Andalusiër of Berber.....
De Mustang is het iberische paard van de conquistadores dat door natuurlijke selectie aan de specifieke omstandigheden van zijn leefgebied is bijgeschaafd.
Je zit waarschijnlijk heel dicht bij de waarheid als je stelt dat de Mustang bijna is zoals de wilde voorvader van het iberische paard dat ergens rond 2000 BC gedomesticeerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-03 23:50 



 
Profiel   

ik kan me bij het woord mustang geen paard voior me halen..

ik ken ze van naam maar niet van uiterlijk..
hoe zien ze er uit dan??

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-03 14:50 



 
Profiel   

een echt cowboy paardje denk ik dan aan... Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-03 15:41 



 
Profiel   

Huertecilla"]
[quote="ponyzotje schreef
ik zie ze liever echt in vrijheid (... blijheid Haha! :p ). maar een enkele die goed verzorgd etc etc is kan geen kwaad. ik vind het gewoonweg prachtpaarden.


Euh?? Een Mustang is een verwilderd paard, géén wild paard. Jouw opmerking geldt dus óf voor alle paarden, óf die Mustang kan ook gerust onder het zadel.
Verder zijn het héél veel 'Mustangs' in Europa. Die heten hier alleen Lusitano, Andalusiër of Berber.....
De Mustang is het iberische paard van de conquistadores dat door natuurlijke selectie aan de specifieke omstandigheden van zijn leefgebied is bijgeschaafd.
Je zit waarschijnlijk heel dicht bij de waarheid als je stelt dat de Mustang bijna is zoals de wilde voorvader van het iberische paard dat ergens rond 2000 BC gedomesticeerd is.
[/quote]

ik bedoel dus wel degelijk die dieren, die nog nooit bereden zijn, de verwilderde kudden, die je hier haast niet meer vind vanwege het plaatsgebrek. dus die zie ik liever in vrijheid lopen. bovendien vind ik dat er heel wat verschil zit tussen de verwilderde mustang en het gedomesticeerde (voort moment) iberische ras ea.
die bijschaving aan de omgeving vind ik juist die eigenschap waardoor het paard niet gedomesticeerd mag worden. pers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-03 16:19 



 
Profiel   

ponyzotje schreef
[
die bijschaving aan de omgeving vind ik juist die eigenschap waardoor het paard niet gedomesticeerd mag worden. pers.
[/quote]


Ahum. 'Het paard' is al erg lang gedomesticeerd. De enige ongedomesticeerde soortgenoten zijn de niet-voorouders zebas en prezwalskis. Er zijn géén wilde voorouders van ons huispaard over.

De mustang was al ruwweg 3500 jaar gedomesticeerd voor de eerste paar voorouders als iberiër op de boot naar de Nieuwe Wereld gingen. Daarna duurde het nog vet 200 jaar voor er voldoende bij de indianen kwamen om de 'Great Planes Indian' te doen ontstaan en daarná nog 200 voor ze in verwilderde staat rondzwalken. De mustang ís een gedomesticeerd paard dat nog niet z lang verwilderd is. Let wel 'verwilderd' en dat is NIET hetzelfde als 'wild'. Je kunt een domesticatieproces niet terugdraaien en zelfs een wildvang mustang is na gewenning een paard dat zich niet fundamenteel onderscheidt van andere.

Je haalt dus een aantal dingen door elkaar óf je verwoordt niet helemaal helder wat je bedoelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-03 16:30 



 
Profiel   

ik weet niet meer of ik nu dingen door elkaar haal hoor Haha!
ik bedoel, dat ik de mustang zo wil zien, en zo wil laten, opdat hij meer zou verwilderen. omdat er toch nog vrije paarden zouden zijn. dit niet uit penny-overwegingen Haha!, maar om te weten, hoe ze zijn, hoe ze zich ontwikkelen, als er geen mens aan te pas komt. helaas is dat nog steeds het geval, omdat er overbevolking zou kunnen ontstaan doordat er te weinig roofdieren zijn. maar ik vind het idyllisch genoeg om dat voor ogen te houden.
domesticatie vind ik hier een vreemd begrip, gezien van het paard uit. een veulen dat afstamt in de verte van gedomesticeerde paarden, zal toch niet anders reageren dan een veulen dat afstamt van volledig wilde paarden.
wil je uitleggen wat je bedoelt met "Je kunt een domesticatieproces niet terugdraaien en zelfs een wildvang mustang is na gewenning een paard dat zich niet fundamenteel onderscheidt van andere". want dat begrijp ik niet helemaal. ik weet niet of hij zich fundamenteel zal onderscheiden, idd dat zal hij niet. maar hij zal toch een andere gedachtengang hebben dan een paard hier geboren? langs de andere kant zal een mustangveulen, bij de mens geboren, idd compleet hetzelfde zijn als een veulen van paarden die al láng bij de mensen wonen. paarden passen zich idd snel aan.
dus: JA, ik snap mezelf niet meer Haha!. ik zou toch graag zien dat die paarden dichter terugkomen bij de natuur, zodat wij weer van paarden kunnen leren die dichter staan bij onze paarden dan de zebra's. ah, nu snap ik mezelf weer Knipoog

met die qoute van me bedoelde ik gewoon met domesticeren het paard weer onder de mensen brengen. dat zal idd verkeerd verwoord geweest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-03 12:14 



 
Profiel   

er zijn maar heel weinig mustangs die nog gewoon uit het wild worden gehaald om er me te rijden.
In amerika valt dit ras onder de beschermde diersoorten en mag je ze dus niet zomaar 'vangen'.
Als je in het bezit wil zijn van een van deze dieren moet een adoptie procedure doorstaan die door de regering wordt gevolgt.
Na een jaar kijken ze of je evt de mustang mag kopen of dat hij terug gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-03 19:23 



 
Profiel   

Hebben jullie dan de documentaire niet gezien pas geleden over wilde mustangs in Amerika, was trouwens al een herhaling. Volgens mij op Animal Planet of Discovery. Mooi om te zien hoor. Ieder jaar wordt een behoorlijk aantal mustangs gevangen (door de overheid) omdat er anders teveel zouden komen en er voedselschaarste komt. (Zal wel een ideetje zijn van de veeboeren daar). Als je een mustang wilt kun je daarvoor inschrijven en er volgt dan een soort loterij waarbij je, als je geluk hebt, een mustang kunt krijgen. Of voor een laag bedrag kopen, dat weet ik niet meer. Het zijn inderdaad afstammelingen van de paarden die vroeger door de Spanjaarden mee zijn genomen. Ze zijn niet zo groot. Deze documentaire was met Monty Roberts die wilde bewijzen dat hij binnen een bepaalde tijd zo'n mustang "getemd" had. Ging geloof ik om een 3 jarige hengst die hij inderdaad zonder geweld mee kon nemen naar zijn ranch. Het dier is daar verder ingereden en later overgedaan naar een bekende. Er is ook een boek over geschreven door hem. Ik vond het einde van de docu wel emotioneel, dan komt die hengst na weer vrijgelaten te zijn, uit vrije wil terug bij Monty Roberts, tranen vloeiden rijkelijk hier op de bank Knipoog. Echt Amerikaans maar ik vond het mooi! Volgens mij heet het boek Shy boy. De andere documentaire ging ook over mustangs die dan jaarlijks gevangen worden door Amerikaanse gevangenen uit een bepaalde gevangenis en dan een soort van zadelmak gemaakt worden. Ik had er gemengde gevoelens over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-03 20:40 



 
Profiel   

shy boy ken ik. deze hengst was al onder mensen geweest voor monty, en het hem dagenlang achterna zitten... enfin er is hier al een hele discussie over geweest. het adoptieprogramma ken ik wel, had me er al in verdiept. je kan ze voor 250 dollar kopen, iets van 10.000 bef dus. bcm vangt deze mustangs. het zijn er wel veel, rel. weinig, maar er zijn wel veel mustangs nu. die loterij is heel gek. gewoon een ummertje of vijf schrijven en hopen dat je de eerste krijgt.
vaak worden deze mustangs eerst dmv een join-up gezadeld, zodat ze dat al ooit gedaan hebben voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan. verder krijg je wel een wild, gehard en sterk maar voll. onbeleerd dier mee naar huis. en dat is anders dan een 'nog niet zadelmak rijpaard' te kopen (k bedoel rij-afstamming he).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-03 22:40 



 
Profiel   

ponyzotje schreef
ik weet niet meer of ik nu dingen door elkaar haal hoor Haha!
ik bedoel, dat ik de mustang zo wil zien, en zo wil laten, opdat hij meer zou verwilderen. omdat er toch nog vrije paarden zouden zijn. dit niet uit penny-overwegingen Haha!, maar om te weten, hoe ze zijn, hoe ze zich ontwikkelen, als er geen mens aan te pas komt. helaas is dat nog steeds het geval, omdat er overbevolking zou kunnen ontstaan doordat er te weinig roofdieren zijn. maar ik vind het idyllisch genoeg om dat voor ogen te houden.
domesticatie vind ik hier een vreemd begrip, gezien van het paard uit. een veulen dat afstamt in de verte van gedomesticeerde paarden, zal toch niet anders reageren dan een veulen dat afstamt van volledig wilde paarden.
wil je uitleggen wat je bedoelt met "Je kunt een domesticatieproces niet terugdraaien en zelfs een wildvang mustang is na gewenning een paard dat zich niet fundamenteel onderscheidt van andere". want dat begrijp ik niet helemaal. ik weet niet of hij zich fundamenteel zal onderscheiden, idd dat zal hij niet. maar hij zal toch een andere gedachtengang hebben dan een paard hier geboren? langs de andere kant zal een mustangveulen, bij de mens geboren, idd compleet hetzelfde zijn als een veulen van paarden die al láng bij de mensen wonen. paarden passen zich idd snel aan.
dus: JA, ik snap mezelf niet meer Haha!. ik zou toch graag zien dat die paarden dichter terugkomen bij de natuur, zodat wij weer van paarden kunnen leren die dichter staan bij onze paarden dan de zebra's. ah, nu snap ik mezelf weer Knipoog

met die qoute van me bedoelde ik gewoon met domesticeren het paard weer onder de mensen brengen. dat zal idd verkeerd verwoord geweest zijn.


Volgens mij is het beter dat je eerst wat leest over wat domesticatie is en inhoudt dan dat ik hier verder op inga. Domesticeren is níet hetzelfde als temmen. Er gaan tíg generaties heen voordat van domesticatie sprake is. Er zit een wéreld van verschil tussen een wild paard (die Prezwalski) en een verwilderd gedomesticeerd paard.
Maar goed, zoek het eerst maar eens op in een algemeen boek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 14:47 



 
Profiel   

jajajaajaja een handelaar waar ik red had een mustang en ontembaar beest was dat maaar zoooo mooi Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 19:14 



 
Profiel   

Hm, Ponyzotje, ik heb die hele discussie over shy boy blijkbaar gemist, was misschien voor mijn tijd op bokt Knipoog. Dat hij al onder de mensen was geweest kwam niet uit de documentaire naar voren. Was hij dan als veulen al "gevangen" en gebrandmerkt of zo? Maar hij was toch volledig onbeleerd en zo te zien niet echt toegankelijk voor MR in het begin. Enfin, ik vind het leuke paarden maar niet dat ik nou zeg "daar ga ik eens voor sparen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 21:38 



 
Profiel   

[UZ] [NH]Anti MontyRobertsclub; wie heeft de links nog?
O.a.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 22:16 



 
Profiel   

Bedankt Sm, was dus niet voor mijn tijd op Bokt maar ik heb het gewoon gemist... Boeiende discussie hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 22:23 



 
Profiel   

Deze dieren zijn een paar eeuwen geleden door de Spanjaarden naar Amerika overgebracht. Vooral de Mustang is nog steeds heel gewild in Amerika. Deze vrij kleine, stevige paarden zijn sterk en snel. Vandaar dat ze lange tijd geliefd waren als rijdier. In 10 westelijke staten van Amerika grazen tegenwoordig nog zo'n 42.000 wilde paarden en ezels. Sinds 1971 vallen ze onder het toeziend oog van het federale Bureau van Land Management, beter bekend als BLM. De dieren zijn namelijk wettelijk beschermd omdat ze onder meer “het leven van Amerikanen verrijken”. Als een kudde te groot wordt onderneemt het Bureau actie. Jaarlijks worden ongeveer 9000 dieren gevangen en aangeboden voor adoptie.

Voor 150 dollar ben je al eigenaar van een paard of een ezel. Als het dier de 20 jaar is gepasseerd, ben je zelfs voor 25 dollar al klaar. Daar koop je hier nog niet eens een fatsoenlijke bos rozen voor! Inderdaad, het paard is dan nog wel wild maar voor dat geld moet je niet zeuren. Getrainde wilde paarden zijn ook te koop en wel via de Hutchinson gevangenis in Kansas. Gedetineerden trainen de paarden die vervolgens voor 750 dollar van de hand gaan.

Elke adoptiefamilie wordt na een jaar bezocht om de faciliteiten te controleren. Daarna kunnen de dieren een heerlijk leven leiden of toch nog stiekem worden afgemaakt want het slachthuis telt altijd nog zo'n 750 dollar neer voor gezond paardenvlees en zo heb je de onkosten er al snel weer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-03 15:10 



 
Profiel   

Huertecilla, ik zei dat ik het niet over de domesticatie had, en dat dat verkeerd gebruikt was. ik heb er genoeg over gelezen. het domesticatieproces kan je idd niet omdraaien. door mijn verkeerde woordkeuze heb ik jou verkeerd begrepen. maar ik weet wel degelijk dat domesticatie een proces is dat duizenden jaren in beslag neemt. niet enkele generaties eens. een domesticatieproces kan je idd niet terugdraaien.
ik had het dus eigenlijk over temmen, mijn idee was over temmen. dat kan je in enkele generaties terugdraaien en ook weer vooruitdraaien. verwildering, inderdaad.
ik wild het over temmen hebben, omdat ik eerder wou kijken naar wat er omgaat in het hoofd van het paard, dat alleen iets van het temmen voelt, maar niet van de domesticatie. het (gedomesticeerde) paard dat de mustang is, kan zich laten temmen. omgekeerd kan zo'n paard ook verwilderen.een (nooit gedomesticeerde) zebra laat zich niet temmen. of zeker niet makkelijk.
dus wat mij betreft zijn we het eens, tenzij je er toch nog iets op in te brengen hebt? het was inderdaad mijn fout, verkeerde woord en ik heb mezelf dus misbegrepen Lachen

ik kan mezelf dus verbeteren: ik zou graag hebben dat de mustang een verwilderd paard blijft, omdat we dan het gedrag kunnen bestuderen van een dier dat toch in het wild leeft, maar dichter staat bij ons paard (het was immers al gedomesticeerd) dan bv de zebra.
klopt het? Haha!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-03 16:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen