wie vind fjorden geen karakter hebben?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:39

Waarom worden fjorden en Haflingers vaak met elkaar vergeleken??? Het zijn 2 verschillende rassen. Je kan een hele suffe fjord hebben, maar juist ook een erg pittige, en idem met Haflingers. Guus is een hele lieve betrouwbare haf, maar ik hoor ook wel eens andere haflingereigenaren zeggen dat hun Haflinger erg druk en juist niet betrouwbaar is. Elk paard heeft een eigen karakter lostaand van het ras. Het ras zegt eigenlijk weinig over het paard zelf. Tuurlijk zijn er altijd bepaalde kenmerken maar dat hoeft helemaal niets te zeggen.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:33

Misschien omdat ze ongeveer in dezelfde prijsklasse (misschien goedkoop omdat te zeggen, maar gelukkig zijn ze goedkoper dan andere paarderassen en ik vindt ze mooi) zitten en ze op de zelfde manier gehouden kunnen worden?
Ook achtergrond is beetje het zelfde en de maat!

Vidaltje

Berichten: 152
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:49

Nou Fjorden hebben dus absoluut wel een karakter!!
En inderdaad, het ras zegt weinig over het paard ja...
Bedoel, kijk mijn fjord nou; eerlijk,lief,betrouwbaar en ga zo maar door... Dan de fjord van een kennis; oneerlijk,lief,onbetrouwbaar ( gaat wel steeds beter met die fjord hoor )...
En toch zijn het allebei fjorden...
Ik ben het er dus absoluut niet mee eens dat fjorden geen karakter hebben! Elk paard heeft een karakter, welk ras dan ook...!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 23:03

ben het echt heelmaal eens met je hoor vialtje, het lijkt net of ik het ook vind zeg maar, haah ik zie het nu pas.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:35

shasta schreef:
Elk leven wezen heeft een bepaald karakter. Wat bepaald word door ras en genen van de ouders en de omstandigheden waarin het opgroeid.
Of een karater/ras bij je past is iets heel anders.
Moet eerlijk toegeven dat het het algemeen het karater van een fjord mij niet ligt, maar dat is iets heel anders.


precies!! volgens mij weten de meeste mensen de betekenis van het woord karakter niet helemaal Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 12:21

ja, loulou, ik had ook al in een eerder antwoord van mij gevraagd, of iedereen erbij wilde vermelden wat die onder karakter verstond, iedereen vind wat anders, dus dan is het ook niet gek dat iedereen het oneens is.

Epona
Berichten: 369
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:12

elk paard heeft zijn eigen karakter, dus waarom een fjord niet???
wat is dat nou weer voor onzin? wij hebben bij on sop stal (ff als voorbeeld) twee heeeeeel verschillende fjorden staan. een lief (beetje sloom) beginners paardje. en een sterke, snelle (spring in het rond) fjord.
ik moet wel zeggen dat bijna alle fjorden (ik ken er teminsten geen 1 die vals is of zow) heel lief en betrouwbaar zijn, iig op stal.

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:57

wij hebben thuis 4 fjorden staan.(okee,1 ervan is kruising fjord x arabier) stuk voor stuk allemaal een eigen karakter.we hebben een ''sloompie'' die vindt alles best en deinst nergens voor terug.
we hebben er 1 die is heel wisselend de ene keer kan je er een kind mee wegsturen en de andere keer ben je blij dat je ze zelf kan houden.
mijn oudste merrie(16)is de relschopper van allemaal die moet iemand mogen om ervoor te willen werken,m'n instructrice b.v brengt en traint zelf haar paarden uit in de z1 dressuur en hoeft dus niet op m'n merrie te kruipen want dat wordt bal daar wil ze niet voor werken maar draait het om 1 ding hoe krijg ik dat mens er zo snel mogelijk af?
de 4 de is nog maar 8 weken dus daar valt niet zo heel veel over te vermelden,maar je merkt al goed dat ook hij al grenzen heeft waar je niet overheen hoeft te gaan of hij gooit z'n kont in de krib terwijl hij het een dag later met alle liefde en plezier voor je wil doen.
dus je ziet-->hetzelfde ras maar 4 verschillende karaktertrekken/eigenschappen.
ieder ras heeft karakter...........zo ook een fjord!!
de vergelijking met haflingers?
hmmm,beide koudbloedig en goedkopere prijsklasse?
groetjes angela hilde en zaffier

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:29

iedereen heb toc heen karakter?!?!?!?! maarjah het zal wel

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:21

newforestlover schreef:
Fjorden geen karakter? die beesten barsten toch juist van het karakter


helemaal mee eens, als er een ras is dat gekend staat om z'n uitgesproken persoonlijkheden zijn 't toch wel fjorden, dacht ik
(en schetlanders ook natuurlijk Knipoog )

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:03

Elk ras heeft gewoon een karakter, sommige rassen hebben wel een paar karatker eigenschappen maar meestal wordt het grotendeels bepaald door de opvoeding...

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:19

gisteravond was ik naar alblasserdam omdat er paardenshows waren.
er was dus ook een onderdeel met koetsen en ringsteken (was zeer saai maar goed Bloos ).
er liep ook een fjord bij voor een kar, zei die man die het praatje hield zoiets van: "fjorden zijn idale paarden omdat ze altijd mak zijn en overal voor gebruikt kunnen worden" (weet niet wat hij letterlijk zei, maar dat atijd mak zat er zeker in *LOL* )

bij dat altijd mak had ik toch zoiets van Verward
ze zijn misschien niet zo heethoofdig, maar ze sleuren je zo overal naar toe als ze een bepaalde richting op willen, en ze hebben meestel slimme streken waar niet iedereen mee uit de voeten kan.
ik voel me eigen nog door de bak vliegen op een fjord die niet in galop wilde en die wel moest van mij en toen maar flink in protest ging.
en die voltes.... was je bijna weer op de hoefslag, schoot ie opeens de andere kant op. en no way dat ik hem dan de goede kant op kreeg Bloos
maargoed, tis allemaal goed gekomen met dat fjordje hoor hihi. (hij flikte dat soort geintjes bij iedereen toen )

fjorden vind ik juist super veel karakter hebben. en ze zijn zo ontzettend slim......... hoe komen ze anders op al die ontsnappingsmaniertjes en werkontduikingen, daar moet je echt wel slim voor zijn Lachen

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:08

elk ras heeft karakter. Of het nou een fjord is of een ander ras.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:37

Wat een belachelijke uitspraak; Fjorden geen karakter. Even zwart-wit dan hebben chinezen ook geen karakter..ze zijn allemaal zo hetzelfde met spleetoogjes.

Nee hoor fjorden, niks mis mee (en met alle andere rassen ook niet)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 14:48

Boomerang schreef:
Wat een belachelijke uitspraak; Fjorden geen karakter. Even zwart-wit dan hebben chinezen ook geen karakter..ze zijn allemaal zo hetzelfde met spleetoogjes.

Nee hoor fjorden, niks mis mee (en met alle andere rassen ook niet)


haha, moets wel lachen om je grapje, maar je hebt wel gelijk vind ik, ik vind het ook echt raar dat mensen zo'n uitspraak doen,
ik snap best dat een bepaald karakter niet bij je past(omdat het te confronterend is) maar om dan te zeggen dat ze geen karakter hebben, hmmz Verward

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:55

Ik ben het er niet mee eens. Ik ken twee fjorden waar ik ook weleens wat mee deed en die twee waren echt totaal verschillend ----> wel karakter dus..
Ik heb wel eens van iemand gehoord dat fjorden hun gemoedstoestttand minder laten blijken dan andere rassen. Dus bijvoorbeeld als ze boos zijn minder gauw oren in de nek e.d.
Of dat zo is weet ik niet, maar ik ken dan ook niet veel fjorden waar ik echt wat mee doe.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:19

ik denk dat deze topic echt wel onzinnig is aangezien iedereen het erover eens zal zijn dat álle paarden karakter hebben en het feit dat paarden de naam 'geen karakter' kregen, beruste op persoonlijke ervaringen. uiteindelijk zal iedereen erover te bepraten zijn dat alle paarden karakter hebben...
slotje? onzinnig topic, vind ik

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:45

dus omdat jij het onzinning vind een slotje Verward

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:46

sorry, nog even over dat alle fjorden het zelfde lijken Haha!
dat vind ik zelf ook altijd
maar pas was ik op een fjordendag, en als ze allemaal zo bij elkaar lopen, dan zijn ze allemaal totaal anders! qua bouw en qua tint kleur!