Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Friesen lui??

 
Profiel   

Friezen zijn ook van oorsprong trekpaarden(net als fjorden, haflingers en nog meer van die beesten) maar wij hebben er rijpaarden van gemaakt/gefokt.
Dan kom je soms wat dingen teggen terwijl ze voor de kar niet te houden zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 15:53 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Friezen zijn ook van oorsprong trekpaarden(net als fjorden, haflingers en nog meer van die beesten) maar wij hebben er rijpaarden van gemaakt/gefokt.
Dan kom je soms wat dingen teggen terwijl ze voor de kar niet te houden zijn.


'gewone' paarden zijn van oorsprong ook niet de sportpaarden die we nu hebben
en dat trekpaardachtige is er langzaam uit aan het gaan
ja hebt ze wel, de echte trekkers, die zijn wat groffer en misschien iets minder snel (maar zeker niet lui! met een goede baas)
en de friezen die ik rij, en op wedstrijden ook zie, zijn heel rijtypisch

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 19:39 



 
Profiel   

Ik denk wel dat friezen van nature nuchterder zijn en een wat makkelijker karakter hebben. Combineer dat met een portie uitstraling en zelfhouding en de beetje bange, beginnende ruiter kan al snel een lekker rondje sturen met haar grote zwarte beest. Jammer alleen dat het in no-time een trapzap van hier tot Jeruzalem is...

Ik denk dus dat veel friezen (maar dat geldt helaas voor alle paarden) in verkeerde handen vallen.

Tjalko is ook heel nuchter en dapper, maar verder vreselijk sensibel, werklustig en leergierig en wat mij betreft absoluut geen doorsnee fries! Als we dan toch aan het opscheppen zijn( Knipoog ), Tjal heeft gister 168 en 174 bij elkaar gelopen in het L1 en dat doe je niet in die bloedhitte met een slome!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 22:39 



 
Profiel   

idd Renske- Ynskje heeft heel veel met Quentin gemeen qua karakter en streken. Ynskje is zeker niet lui, ze werkt zelfs zuper graag mee en is super attent aan het been.
Onze andere jonge fries, Wieberta is zeker ook niet sloom te noemen- eerder veels te snel. Wiebke wil alleen maar vooruit en is zeer moeilijk in toom te houden onder het zadel. Wiebke's grootste hobby? Lekker racen door de hei.
Zo hebben we nog twe oudere friezen staan die beide ook niet lui zijn.
Jan gaat ook dinsdags met ze koetsen en ze laten dikwijls de KWPNers ver achter zich!
Ik ben dus zeker van mening dat het voor 90% aan de ruiter ligt, en zeker niet aan het ras. dat ze nuchterder zijn das zeker. dat ze braver of trager zijn? helemaal niet! (hé Renske? hehe.) en wie het met eigen ogen wil aanschouwen mogen ze gerust een keer mee naar de bokkerijder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-03 23:14 



 
Profiel   

veel friezen van tegenwoordig zijn niet lui maar het uithoudingsvermogen is eruit gefokt
vroeger moest het dier de hele dag flink werken, het moest kunnen presteren op draverijen en ga zo maar door
werklustige meegande paarden met temperament maar wel controleerbaar
de fries van toen is een fries geworden die moest kunnen spetteren in de ring
dus een showpaard wat even moest kunnen laten zien hoe mooi hij of zij wel niet kon lopen, maar daar was dus geen uithoudingsvermogen voor nodig en dat is er langzaam uitgefokt
dus als je op wedstrijd gaat rij je je paard los en tegen de tijd dat je de ring in moet is je paard leeg en dan zul je jezelf de pletter moeten werken

geluukig schijnt het dat er weer mensen zijn die bezig zijn dat uithoudingsvermogen er terug in te fokken
dus wie weet komt het weer goed

ps: ik zeg dus niet dat er geen friezen meer zijn met uithoudings vermogen
gelukkig zijn er nog een heel stel zodat het ras in ere hersteld kan worden
en het heeft ook zeker deels met de ruiter te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-03 22:06 



 
Profiel   

Ik wil toch even reageren, omdat ik aan de ene kant zeg generaliseren is fout, maar aan de andere kant, elk ras heeft raskenmerken, daar hoort het karakter ook bij, ik wil niet zeggen dat elke Fries hetzelfde is, maar ze hebben zeker wel overeenkomsten! Even een voorbeeld van een ander ras, de Shetlander bijv. ik heb er zelf 1, ik heb er als kind verschillende gereden en ik heb met veel Shetlanders gewerkt (Manegelessen en op Vlieland werden ze gebruikt als wandelpony's) en laten we eerlijk zijn ooit iemand een niet-eigenwijze Shetlander meegemaakt! Natuurlijk zijn het niet allemaal bijtende schoppende pony's, maar ze hebben wel heel veel karakter! Nu wil ik niet een topic over Shetlanders beginnen, maar met Friezen heb ik ook veel gewerkt ( verschillende Friezen in verschillende omstandigheden en met verschillende bloedlijnen) en ik vindt het gewoon een flegmatiek ras, ik heb hele goeie Frieze paarden gereden maar het blijft een ander manier van rijden als op een KWPN-er. Ik wil niet zeggen dat het negatief is, een Fries zit heerlijk! Maar het is gewoon een heel ander ras met een eigen uitstraling en daarbijhorend karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-03 11:38 



 
Profiel   

Janka schreef
Ik wil toch even reageren, omdat ik aan de ene kant zeg generaliseren is fout, maar aan de andere kant, elk ras heeft raskenmerken, daar hoort het karakter ook bij, ik wil niet zeggen dat elke Fries hetzelfde is, maar ze hebben zeker wel overeenkomsten! ....... en ik vindt het gewoon een flegmatiek ras, ik heb hele goeie Frieze paarden gereden maar het blijft een ander manier van rijden als op een KWPN-er. Ik wil niet zeggen dat het negatief is, een Fries zit heerlijk! Maar het is gewoon een heel ander ras met een eigen uitstraling en daarbijhorend karakter


Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen hoor... Als raskenmerk kan je een Fries nuchterheid en dapperheid toeschrijven, maar flegmatiek zijn is, in mij ogen, een vorm van ongehoorzaamheid! Dat heeft, voor mij, helemaal niets met een fries te maken. Wat wel het geval is, dat een cool en nuchter paard vaak gereden wordt door de minder ervaren ruiters onder ons en daardoor zullen ze sneller flegmatiek worden.

En dat Friezen lekker zitten??? Tjal heeft veel beweging en zit daardoor een stuk minder comfortabel dan een wat vlakkere KWPN-er hoor. En dan nog, elk pard dat goed over de rug wordt gereden laat je zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-03 11:45 



 
Profiel   

Ik heb meerdere friezen gereden. Allemaal goed voorwaart.
Heb meer andere rassen gereden die Lui waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-03 13:07 



 
Profiel   

Ik heb verschillende friezen gereden en die waren helemaal niet lui!!!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-03 19:59 



 
Profiel   

Nou, ik moet zeggen dat mijn Douwe ook niet lui is..als ik hem uit de wei haal om te poetsen noem ik hem wel eens sloffie of sjokkie omdat ik een lamme arm heb eer ik bij het hek ben, maar als er gewerkt moet worden (kan nog niet echt veel is pas 2 1/2 jaar) dan is ie er wel voor je...

Groetjes,

Monica en Douwe

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-03 21:15 



 
Profiel   

Of Friezen lui zijn, hmm dat weet ik niet.
Maar ze kunnen zeker lomp zijn.
Maar voor zover mijn kennis gaat is een Fries een koudbloed en een Kwpner een warmbloed.
En daar zit het grootste verschil, en Fries kruis je met een Fries.
Maar een warmbloedpaard word met andere rassen gekruist die voldoen aan het fokbeeld van de warmbloedpaardenfokkerij.
Zoals volbloeden en paarden met arabische invloeden om er snelheid, maat, edelheid en hardheid in te fokken.

Ik vind het alleen jammer dat ze rij typischer gefokt worden, daardoor begint het karakter ook langzaam te veranderen, plus het exterieur.
Ik ken 1 merrie die is aangekocht door de eigenaar, wat een bloedmooi beest is, mooi toont, en een zeer mooie uitstraling heeft. En belangrijk nog een heel mooi front.
Ze hebben toen een goede koop gedaan, die merrie heeft alle kwaliteiten wat een Fries nodig heeft.
En zulke Friezen zie je niet meer zoveel

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-03 16:40 



 
Profiel   

ik heb zelf een super mooie barokke fries zoals het hoort maar daar komt ie die is dus absoluut niet sloom die is gewoon snel en dat voorn een koudbloed!!!!!!!!!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-03 22:00 



 
Profiel   

Nou en mijn Fries was toevallig tijdens de parade op het Kringakampioenschap wel de allersnelste (dat was niet helemaal de bedoeling hoor). Hij was de enige die niet stil wilde staan en had op het voorterrein ook al een aantal bok-sprintjes getrokken. Iedereen stond echt te kijken van: is dat een Fries???
Mijn Fries:
Is niet lui, integendeel zelfs, als ik het zat ben wil hij nog wel even doorwerken
Is niet sloom, is juist heel goed voor het been en ook zonder been loopt ie als een trein
Is ook niet nuchter (helaas), fokt zich gauw op (showt wel weer lekker als ik hem de baas ben)
Is wel heel lief!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-03 22:14 



 
Profiel   

Ik wil ook niet generaliseren, maar de friesjes die ik ken hebben over het algemeen een lastig karakter. Een merrie die niets anders doet dan achtjes lopen en dat soort dingen. Je hebt gewoon veel geduld nodig voor dat soort paarden. Het kan best lollig zijn af en toe (Die merrie heeft de gewoonte om met haar lippen te klapperen en scheetgeluiden te maken), maar soms ook behoorlijk frustrerend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-03 21:38 



 
Profiel   

Mijn berijdfriesje is zeer nuchter kan alles hebben en moet ik behoorlijk aanpakken zodat ze eens doorloopt. Best lastig, maar zolang je doordringt leren ze het af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-03 21:22 



 
Profiel   

of de Fries sloom en lui is. Je hebt sommige ertussen zitten. maar die zitten ook bij volbloeden. het ligt groten deels aan de eigenaar en aan het karakter van het paard.
zo stonden er vroeger bij ons van die franse trekpaarden. toen vroegen ze of ik er eens op wilde rijden. Nou die beesten waren totaal niet aan het been. en hoe kwam dat. ze liepen alleen als ze een zweep hadden gevoeld. ingereden op de zweep dus.
Dus ik vind niet dat een bepaalt ras lui is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-03 11:51 



 
Profiel   

ik heb een frieze hengst gereden welke echt niet te houden was !! die kon je bijna beter op de draf baan uitbrengen dan er dressuur mee rijden... die was wel zo verschrikkelijk snel en drammerig en kende ook geen hekken liep overal zo dwars door heen maakt niet uit wat jij op zijn rug aan het doen was of hoeveel stroom er opstond hij kende maar 1 iets en dat was er dwars doorheen !! (terwijl hij ook wel netjes dressuur kon lopen in een goede bui en het lag echt niet aan mij hoor want er zijn nog 4 anderen die hem bereden hebben voor mij en niemand kreeg hem normaal)
maar ook heb ik friezen gereden die gewoon ergens gingen staan en er nooit meer weg kwamen ...wat je ook deed...
het hangt dus helemaal van het karakter van het beestje af ... maar over het algemeen zijn ze niet zo ontzettend snel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-03 14:29 



 
Profiel   

ik sluit me aan bij de mensen die al schreven dat het maar net is hoe het dier getraind en opgevoed wordt.
Ik heb 4 maanden een fries gereden die daarvoor op Wolvega op de renbaan uitgebracht werd.
Dus is ze getraind om hard te gaan!
Nou dat heb ik geweten het beestje is zo ontzettend voorwaarts dat als je haar ziet lopen echt niet kunt zeggen dat ze sloom is!!
Het is geen super mooi beestje om te zien en bij clubles zeiden ze dat ook direct allemaal, maar als ze begint te lopen!!
De instructeur zei het aan het eind van de les ook, wat een prachtig voorwaarts beestje!! Het ligt vast ook aan het karakter, dit paardje zal nooit maar dan ook nooit stoppen, ze gaat maar door echt een super beest!! OK dan!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-03 17:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen