Friesen lui??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Friesen lui??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 20:28

Bij ons in de buurt was vandaag een barokke wedstrijd. Merendeel Friesen volgens mij wel 90 %. Wat me toch echt opviel dat de berijders er zo hard aan te werken hadden. Zijn Friesen gewoon lui of rijden die mensen ze verkeerd?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:48

Een paardrijvriendin van mij heeft ook een Fries. Die is vreselijk lui en ze loopt er hard aan te denken haar te verkopen. Op buitenrit loop ik altijd voorop totdat we op terugweg gaan, dan wil Maaike wel lopen hoor, lekker terug het land in Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:59

Menig Fries moet je eerst een zweep op kapot slaan, willen ze je serieus nemen....

Friezen zijn over het algemeen wat later kwa begrip, en ze zijn wat minder sensibel...ze leren minder snel, je hebt als ruiter net wat meer overredingskracht nodig, vaak...

Mijn dierenartst zegt: er zijn 2 soorten friesen, ze zijn OF heel makkelijk OF knettergek. Ben ik het wel wat mee eens...

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:44

ik moet zeggen dat mijn fries vandaag tijdens die wedstrijd niet bepaald lui was Haha!
hij liep lekker vlot door.
maar ik heb er idd een paar gezien..... Lips are sealed
heb je zelf meegedaan met die wedstrijd in reusel?
ik wel, met een fries Haha! , misschien heb je ons wel gezien.
ik was de 1e proef 1e met 174 pnt en de 2e proef 2e met 172 pnt.
lekker 2 winstpuntjes dus!!
toedeledoki
gillian

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:01

Ik heb heel kort op een fries gereden en ik kreeg dat paardje zelfstandig niet in draf. Niet omdat ik zo'n slechte ruiter ben (het is me met alle andere paarden verder wel gelukt, is wat overredingskracht voor nodig), maar deze madam was niet in draf te krijgen en al helemaal niet te houden. Ik kreeg het niet voor elkaar. Ik weet dat ik niet al te sterk ben (in m'n benen, daar schiet ik altijd in te kort op een gegeven moment), maar zo erg had ik niet verwacht.
Ik zou niet zeggen dat het aan het Friese ras ligt, vind ik wat generaliserend, maar ik zal ook zeker niet zeggen dat het er NIET aan ligt. Alles kan!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:47

hahaha nou als je Jaike ziet lopen kun je echt niet zeggen dat
ze lui is hoor!!! Heb al meerdere malen op mijn protocol gekregen
dat het een lekkere voorwaartse proef was *LOL*

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:54

t ligt ook vaak aan de ruiter hoor
veel ruiters schaffen een fries aan omdat die in hun ogen een makkelijker karakter heeft, en niet zo hard gaat
die ruiters willen vaak niet zo hard, en dat heeft zo beest zomaar in de gaten
kijk op een gewone wedstrijd en je ziet net zoveel ruiters zwoegen om hun paard vooruit te krijgen
beetje kortzichtige stelling

de twee friezen die ik rij zijn alles behalve sloom

en ja, er zijjn wel slome friezen, maar je hebt ook slome wpners, haflingers, arabiertjes

t ligt um wel vaak aan de ruiter, paard past zich vaak heel erg aan

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:09

ik ken qua rassen, meer lui friezen, fjorden en haflingers dan kwpn'ers hoor!maar ik ken ook een fries die net zo gek is als Quwentin, he merel Knipoog

maar toch, de friezen die ik ken die willen best werken hoor, maar dan moet je ze dat wel 1x goed duidelijk hebben gemaakt, dan is er nix meer aan de hand!
fjorden en haflingers zijn niet mijn soort beesten!!er zitten hele leuke tussen hoor, maar t grootste gedeelte van wat ik zie, nee das niet mijn type

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:12

hey die van mij is niet lui hoor en ook niet knettergek
maar hij heeft weinig conditie maar lopen doet ie wel!
dus kweet ook niet

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:36

Bodien schreef:
t ligt ook vaak aan de ruiter hoor
veel ruiters schaffen een fries aan omdat die in hun ogen een makkelijker karakter heeft, en niet zo hard gaat
die ruiters willen vaak niet zo hard, en dat heeft zo beest zomaar in de gaten
kijk op een gewone wedstrijd en je ziet net zoveel ruiters zwoegen om hun paard vooruit te krijgen
beetje kortzichtige stelling

de twee friezen die ik rij zijn alles behalve sloom

en ja, er zijjn wel slome friezen, maar je hebt ook slome wpners, haflingers, arabiertjes

t ligt um wel vaak aan de ruiter, paard past zich vaak heel erg aan
ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb ook verschillende friesen gereden waarvan 2 in de wedstrijden de 1 was erg groot en had moeite met zijn onderbenen goed neer te zetten en daar moest je contenu bij wezen anders viel hij om of stond stil maar de ander hoefde ik maar een beenhulp te geven en hij was al weg.
maar ja friesen lui? alle paardenrassen hebben er wel veel luiere tussen zitten.dus vindt het een betje rare stelling deze vraag.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:42

Dees schreef:
Menig Fries moet je eerst een zweep op kapot slaan, willen ze je serieus nemen....

Friezen zijn over het algemeen wat later kwa begrip, en ze zijn wat minder sensibel...ze leren minder snel, je hebt als ruiter net wat meer overredingskracht nodig, vaak...

Mijn dierenartst zegt: er zijn 2 soorten friesen, ze zijn OF heel makkelijk OF knettergek. Ben ik het wel wat mee eens...
slaat nergens op sommige friesen moet je gewoon op een andere mannier rijden maar echt niet een zweep kapot slaan op de rug Boos! dat zulk mensen zijn geen fries waard.Ik heb een erg luie fries gereden van 1.70 en zonder zweep en sporen toch in de M gekregen toen is hij verkocht dus mensen die zo friesen naar de wedstrijden willen rijden moeten hem/haar gauw verkopen en zo'n fel beesje kopen die voor de kleinste dingen al schrikken.Daar komen pas ongelukken van.
de meeste Friesen zijn betrouwbaar,wat koeler in karakter,en een echte vriend voor je.Als je goed presteerd in de wedstrijden met een fries waardeer ik het meer dan met zo'n kwpn want die lopen wanzelf wel Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:52

Tis maar net hoe je een paard aanrijd. Net als dat stomme commentaar van haflingers en fjorden zijn sterk in de mond.
Dat wordt er in gereden.
Een paard moet je fel maken voor je been.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:57

Cowgirl schreef:
Tis maar net hoe je een paard aanrijd. Net als dat stomme commentaar van haflingers en fjorden zijn sterk in de mond.
Dat wordt er in gereden.
Een paard moet je fel maken voor je been.

daar sluit ik me graag bij aan! duidelijk afspraken maken met het paard en je er van beide kanten aan houden, zowel paard als ruiter, het paard moet "electrisch" worden voor het been (been=antwoord) en dat geldt voor elk ras hoor!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:27

Volgens mij wordt er hier behoorlijk off topic gegaan hoor. Zet jullie commentaar maar bij rijtechnische problemen Knipoog Heeft ook niets met Friezen te maken.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:53

rhijnauwen"]
[quote="Cowgirl schreef:
Tis maar net hoe je een paard aanrijd. Net als dat stomme commentaar van haflingers en fjorden zijn sterk in de mond.
Dat wordt er in gereden.
Een paard moet je fel maken voor je been.

daar sluit ik me graag bij aan! duidelijk afspraken maken met het paard en je er van beide kanten aan houden, zowel paard als ruiter, het paard moet "electrisch" worden voor het been (been=antwoord) en dat geldt voor elk ras hoor!!
[/quote]

Precies! Natuurlijk heeft het ene ras/paard van zichzelf al heel wat pit of juist niet, wat er ook wel mee te maken heeft. Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:00

Soxje schreef:
Volgens mij wordt er hier behoorlijk off topic gegaan hoor. Zet jullie commentaar maar bij rijtechnische problemen Knipoog Heeft ook niets met Friezen te maken.

het is gewoon antwoord geven op een vraag hoor! echt niet off-topic! ik heb zelf ook een Fries (en een kwpn-er) en geef ook verschillende rassen les en voor elk paard/ras gelden de zelfde regels!
dus alle Friezen lui? onzin!!!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:12

Dezelfde regels ben ik dus niet met je eens. Je kunt een koudbloed niet vergelijken met een warmbloed. Dus dezelfde regels hanteren. Kwpn'ers worden gefokt voor de sport, dat stralen ze ook helemaal uit, druk en energiek. Een Fjord of Fries zijn koudbloeden zoals je weet en komen langzamer op gang. Ik zeg niet dat ze lui zijn, ik heb die rassen ook niet, maar ze zijn wel anders qua tempo. In ieder geval zijn de meeste tuigpaardenlui die ik ken niet gecharmeerd van Friezen. Te weinig doorzettingsvermogen geloof ik. In ieder geval is de Fries waar ik mee samenrijd wel lui, en het schijnt dat ze ook een luie moeder heeft of had. Bepaalde bloedlijnen schijnen dat in zich te hebben bij de Friezen, als je dan een naam noemt weten ze gelijk hoe en wat Knipoog

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:22

Soxje schreef:
ik heb die rassen ook niet, maar ze zijn wel anders qua tempo. In ieder geval zijn de meeste tuigpaardenlui die ik ken niet gecharmeerd van Friezen. Te weinig doorzettingsvermogen geloof ik. als je dan een naam noemt )

tja, dat is een mening..
ik heb wel ervaring met verschillende rassen en ik vind het een beetje dom om alle Friezen dan maar als lui te bestempelen, te weinig uithoudingsvermogen etc. er zijn goede en slechte kwpn-ers er zijn goede en slechte Friezen etc. ze hebben allemaal een vader en een moeder en ze zijn allemaal verschillend gefokt en misschien kun je met 50 van de 100 kwpn-ers op topniveau komen en slechts met 10 van de 100 Friezen, maar waarvoor rijden we paard? om bij de top te komen of om PLEZIER te hebben en te genieten en steeds voor ons zelf een beetje beter te worden?.........

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 08:51

gillian schreef:
ik moet zeggen dat mijn fries vandaag tijdens die wedstrijd niet bepaald lui was Haha!
hij liep lekker vlot door.
maar ik heb er idd een paar gezien..... Lips are sealed
heb je zelf meegedaan met die wedstrijd in reusel?
ik wel, met een fries Haha! , misschien heb je ons wel gezien.
ik was de 1e proef 1e met 174 pnt en de 2e proef 2e met 172 pnt.
lekker 2 winstpuntjes dus!!
toedeledoki
gillian


Hoe laat heb je gereden want ik was er rond een uur of 5 tot een uur of 6. Ik heb 2 hele mooie hengsten gezien. 1 Meisje reed met hoedje, was jij dat misschien. Die andere is de vrouw van een ex-collega en het was de 1e keer dat ik haar had zien rijden. Die was me toch een partij aan het zagen en aan het schuppen echt geen gezicht.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:24

sietske ( 1 van de friezen waar ik op rijd ) is nou ook niet bepaald lui soms heeft ie wel is zo'n dag maar dat hebben alle paarden wel

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:02

Nina"]
[quote="rhijnauwen"][quote="Cowgirl schreef:
Tis maar net hoe je een paard aanrijd. Net als dat stomme commentaar van haflingers en fjorden zijn sterk in de mond.
Dat wordt er in gereden.
Een paard moet je fel maken voor je been.

daar sluit ik me graag bij aan! duidelijk afspraken maken met het paard en je er van beide kanten aan houden, zowel paard als ruiter, het paard moet "electrisch" worden voor het been (been=antwoord) en dat geldt voor elk ras hoor!!
[/quote]

Precies! Natuurlijk heeft het ene ras/paard van zichzelf al heel wat pit of juist niet, wat er ook wel mee te maken heeft. Lachen
[/quote]

wou het net het zelfde schrijven had er over heen gelezen
scheeld mij weer typ werk *LOL*

maar zal het nog ff voor alle duidelijkheid in het kort .zegen
dat je paard meestal is hoe jij hem/haar maakt ,al heb je natuurlijk wel paarden met meer werklust en minder werklust maar ja dat is bij mensen toch ook zo Knipoog

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:08

Kom gerust een keertje kijken hoe snel Riekie is. Ik heb nog nooit een paard gezien wat zo snel is en zoveel energie heeft. En dat voor een fries!!!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:37

Lobke98 schreef:
En dat voor een fries!!!

tja die laatste zin had je nu net niet erbij moeten zetten ,
net zoiets als wanneer een jury tegen je zegt: niet slecht hoor, voor een Fries Boos! ...een paard is een paard de ene is lui de ander is dom, weer een ander is super mooi of juist heel lelijk of eigenwijs!!, net als bij mensen!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:39

nee friezen zijn echt niet lui vind ik.
altijd als ik friezen voor een kar zie lopen, lopen ze flink door, en nooit te sjokken.
vandaag reed ik trouwens les op een fries, en ik ben er afgekletterd Haha!. hij vloog opeens op zij, en ik bleef zitten, was alleen een beugel kwijt. maar de 2e keer hing ik er dus opeens onder Tong uitsteken en toen liet ik maar los... lag ik in het zand hihi.
sinds 6 jaar weer van een paard gevallen

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:18

Citaat:
1 Meisje reed met hoedje, was jij dat misschien

ja dat was ik Haha!
mijn paard heeft een blind oog, bijna helemaal wit.
misschien dat je me daar wel aan herkend Knipoog