Voor- en nadelen fjord, haf en welsh

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij als tweede pony kiezen?

Fjord
36 (30%)
Haflinger
39 (32%)
Welsh (c of d)
45 (37%)

Totaal aantal stemmen: 120


PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:55

Ik heb fjord gekozen maar ben erg bevooroordeeld moet ik er bij zeggen...
Mijn zoontje van 7 rijdt op de camping op fjorden met een halstertje, touwen als teugels,zonder zadel...
Stap en draf,of hij het al jaren doet...Heeft zelfs een bosrit met ons gemaakt(wel met begeleiding en een extra oppas naast hem op de fiets) omdat wij hem te paard ook niet zo kunnen pakken,deze keer natuurlijk wel met hoofdstel en zadel
Af en toe komen ze de suikerklonten van tafel jatten....gooien dus meteen maar de tafel om met hun logge lijf Haha!
We komen daar regelmatig en hebben geen van de 4 fjorden een stap verkeerd zien zetten,de haflinger daarintegen wil nog wel eens lelijk doen,al vind ik dat ook een poepie hoor!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:32

het ligt nogal een beetje heel eerlijk als je naar de poll kijkt: 33%, 15 stemmen elk!

ik zou dus zeggen: ga kijken, en koop de pony niet op ras maar op 'klikt het', want ze blijken allemaal geschikt.
zelf zou ik gaan voor een haf of een sterkere welsh

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:43

Ik zou voor een fjord gaan. die vind ik heel leuk. Haflingers vind ik vaak weer drammeriger dan fjorden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:50

Ik zou denk ik toch voor een Welsh gaan, maar dan wel een goed opgevoede. Welshjes zijn pittig, maar je kunt ze wel wat fatsoen bijbrengen, dat valt bij Haflingers en Fjorden altijd een beetje tegen vind ik.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:29

fatsoen kun je elk paard bijbrengen, of hij nou 60 cm is of 1.90m.

Zoiets heet opvoeding.

Ik bezit van allebei 1 exemplaar en heb eigenlijk nooit problemen met ze.
De haflinger is soms wat doordrammerig maar het is geen vuillak.
Nu de fjord in training staat komt zijn werk karakter nar boven, hij is wat snel beledigt maar leert snel en hij doet het graag op zijn gemakkie. Daarom denk ik dat haflingers over het algeem iets meer werklustiger zijn. Je moet in iedergeval duidelijk zijn en consequent blijven, maar dat geldt voor elk paard.

Ik laat Danno wel vaak poetsen door kleine meisjes maar Felix is wat drukker dus die doe ikzelf.


Als ik nu zou moeten kiezen tussen een haflinger of een fjord zou het heel moeilijk worden maar ik denk dat het toch een haflinger wordt.
Wel een veulen/jaarling want de opvoeding is me zeer goed bevallen bij de fjord en ik vind hem kwa omgang ook iets prettiger/rustiger.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:54

@Cowgirl Maar toch ben ik van mening dat een Haflinger en een Fjord "anders tussen de oren" zijn dan een Welsh.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:07

Ik denk dat iedereen vanuit zn eigen ervaring spreekt... ik rijdt nu al een tijdje Haflingers en vind ze geweldig. Je hebt verschillende types; klassiek (meer behang, breder, rustiger) en wat moderner (meer dressuurgericht, hoger op de benen, meer pit). Ik vind ze minder koppig dan Fjorden en Welshjes vind ik te smal... Geef mij maar zo'n brede stoere Haflinger!

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:25

Ik zou voor de welsh gaan
Ben helemaal gek van Welshjes maar haffies zijn ook leuk
ik hou niet zo van Fjorden ,Je zou ook nog voor de New Forest gaan mijn vriednin heeft er 1 en die si echt super braaf een echte kidnerpony kan super springen en is heel snel (als je dat aangeeft).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:06

Ik heb trouwens jaren Haflinger gereden hoor en ik heb leren paardrijden op een Fjord, maar ik vind een Welsh eerlijker qua karakter.
Eerlijk gezegd kun je je beter niet blindstaren op een bepaald ras. Misschien loop je wel een vuilnisbakje tegen het lijf, die precies bij je past.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:12

Je moet gewoon eens hier en daar gaan kijken, bij verschillende rassen, dan loop je vanzelf wel wat tegen het lijf waarmee het klikt.
Ik heb zelf voornamelijk ervaring met Haflingers, en het zijn zeker niet die makkelijke ponies waar sommige mensen ze voor aanzien. Qua fokkerij wordt er meer pit in gefokt, maar ook worden ze vaak anders gehouden dan toen ze net in NL waren (lees: toen werkten ze nog op het land). Die van mij is behoorlijk pittig, wel eerlijk, zeker niet gemeen, maare absoluut geen pony om zonder zadel een bosrit te gaan maken.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 19:44

Dat is ook relatief, mijn huidige paard is ook geen kat om zonder handschoenen aan te pakken, nu kan ik hem ook zonder zadel hoofdstel netjes rijden, echt rijden dan he..
Alleen je kan er gewoon geen beginner op zetten en hij is als de dood in het verkeer..

Maar zoals eerder gezegd, ik ga puur voor rastypische kenmerken nu..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:13

Ik heb graag Welsh Cobs. De meeste zijn koel in de kop maar willen altijd voor je werken. Of, zoals ik vanmiddag na het 6de uur rijden (ben een week Veluwe Trail doen) bedacht: "Het houd nooit op met een Cob"

Ze zijn spijkerhard en kunnen opgaan met hun eigen energie. Bovendien vind ik de gangen heel wat comfortabeler als de gemiddelde Fjord of Halfinger. Ik zou dus op zoek gaan naar een leuke volwassen Cob waar veel mee is gedaan.

(en Billy, vond je Rowan niet leuk dan? *snif*)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:18

haflinger of welsh, ik vind ze allebei leuk..
de fjord is niet zo mijn paard, misschien zijn er wel leuke, maar die ben ik nog niet tegengekomen Haha!

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:38

Citaat:
de fjord is niet zo mijn paard, misschien zijn er wel leuke, maar die ben ik nog niet tegengekomen


Kom maar een keertje bij Danno kijken.
Haha!

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:40

bobby schreef:
een welsh is over het algemeen een pittig paardje niet erg rustig maar je hebt er wel rustige bij zitten.

ik zou als ik jou was zou ik niet echt voor een ras kiezen gewoon rond kijken voor een leuk beginned paard wat rustig en braaf is want ene fjord en haf is natuurlijk een leuke pony maar ontzettend eigenwijs en daar kan een beginnde ruiter ook niet echt zo goed mee overweg


waarom kan een beginnende ruiter niet goed overweg met een haf of fjord...? Zazou is ook een draakje bij mij en dr baasje maar als er een klein kindje op rijd of een beginner dan is ze een engel!

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:57

Waarschijnlijk als de baas er bij is, maar niet als die beginner de hele opvoeding moet overnemen.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:39

Ik zou voor de fjord gaan, ben zelf helemal haflinger gek, maar volgens mij zijn fjorden iets rustiger en zeker koel in de kop.
Wat ik heb gehoord en waar ik het wel mee eens ben:
Haflinger zijn vaak wat heter (bij een fjord vergeleken dan he) en wat makkelijker dressuurmatig te rijden, fjorden zijn wat rustiger in het karakter maar vaak (niet altijd!) minder soepel en buigzaam.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:24

Rastische kenmerken, tja...
Ik ken 3 lieve rustige haflinger, koel in het koppie, kun je echt veel mee doen, geven niks om zogenaamde 'enge' dingen, kunnen heel erg leuk met beginners rijden.
Maar ik ken ook 3 pittige haflingers, iets feller, maar ook niet bang voor zogenaamde 'enge' dingen, niks voor beginners en enz.
Dus dat ligt denk ik toch aan het beestje zelf.
Ik ken 2 fjordjes en die zij niet echt eigenwijs maar ook wat drammerig en het lijkt alsof ze iets minder van jou aantrekken.

En bij welshjes heb ik zo het idee dat ze toch wel heel voelen wie er op hun rug zit, beginner of gevorderde. Iets pittiger en 'reageren sneller'.
Ik zou een fjord/haflinger pakken, om een keuze tussen die 2 te maken, zou ik gewoon in de advertentie zetten: rustige betrouwbare fjord/haflinger gevraagd, gehoorzaam. Dan krijg je wel de goeie te pakken denk ik.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:25

Rocco schreef:
Ik zou voor de fjord gaan, ben zelf helemal haflinger gek, maar volgens mij zijn fjorden iets rustiger en zeker koel in de kop.
Wat ik heb gehoord en waar ik het wel mee eens ben:
Haflinger zijn vaak wat heter (bij een fjord vergeleken dan he) en wat makkelijker dressuurmatig te rijden, fjorden zijn wat rustiger in het karakter maar vaak (niet altijd!) minder soepel en buigzaam.


Hier ga ik helemaal in mee!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15464
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:37

Een Fjord is volgens mij voor een beginner de beste keuze uit deze drie. Ik heb zelf ervaring met Haflingers, het zijn prachtige paarden maar kunnen heel erg eigenwijs zijn. Ik heb zelfs een Halfinger meegemaakt die liever in een sloot stapte dan vooruit lopen, levensgevaarlijk. Welshjes zijn volgens mij erg vurig, maar dit zijn wel echte sportponies.
Een goede opgevoede Fjord, en daar ligt het nog wel eens aan, is rustig en vaak betrouwbaar.
Dit is natuurlijk mijn mening en natuurlijk hoeft dit niet de juiste te zijn.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 20:50

Miran schreef:
Waarschijnlijk als de baas er bij is, maar niet als die beginner de hele opvoeding moet overnemen.


Daar gaat het hier ook gelukkig niet om..

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:15

Ik zou 100% voor de fjord gaan vind ze echt te gek zeker voor jouw doeleinde je kan zelf paardrijden dus dat lijkt me geen probleem OK dan!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:18

Op zich is dit topic niet heel zinvol, zoals diverse malen(ook door jezelf) aangegeven is, gaat het hier om een generaliserende opmerkingen aangaande de diverse rassen. Je vraagt mensen om hun mening, die krijg je, maar afgaande op die meningen is het allerminst zeker dat jij een paard van betreffend ras tot je beschikking krijgen zal. Stel je komt uit bij een ras, de kenmerken spreken je aan, maar net die jij hebt gekocht is totaal of iig wezenlijk anders, dan ben je mooi in de aap gelogeerd!

Jildou7
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:12

Een welhs kan misschien wel weer heet zijn en een beetje pittig
maar fjorden en haflingers zijn ook tankers en meestal te sterk voor beginners vind ik zelf.

heb er ervaring mee gehad vroeger toen ik mijn eerste verzorgpony
had (een haflinger) ik lag er iedere dag af vanwege dat ie te sterk was en
te lomp.
'k heb daardoor nu een bloedhekel aan haflingers en fjorden
en zou er voor geen goud een willen hebben!!!!!

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:28

Ik zou voor een haflinger gaan. Er werd in een ander bericht gezegd dat ze sloom zijn, maar dat is echt niet zo. Ik denk dat het bij een haflinger net zo werkt als bij een ander ras. De een is snel de ander niet. Als je een goed opgevoede haflinger hebt kun je er veel plezier van hebben! Ze vinden het leuk om voor je te werken. Ze kunnen goed springen, leuk dressuur lopen en buiten rijden. Ze hebben een hoge knuffelheidsfactor en het zijn gewoon enige dieren!