Wordt mijn Tinker opgenomen in stamboek? (foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 05:42

oh ja, ik zie iets over het stamboek sluiten, vertel vertel, dit is nieuw voor mij. Scheve mond

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 09:36

Ik weet niet precies hpoe dat zit en of het ok echt gaat gebeuren Tinkermuts, maar wat ik er van begrepen heb is het volgende: Nu kun je nog met alle tinkers naar de keuring, ook al weet je de ouders enz. niet. Over een paar jaar willen ze daarmee stoppen, dus dat je voor een stamboekopname alleen nog tinkers kunt aanmelden waarvan de ouders bekend zijn. Dus eigenlijk alleen nog maar de Tinkers uit Nederland zelf, aangezien de ouders van een geïmporteerde Tinker bijna nooit bekend zijn.

Correct me if I'm wrong, ik ben maar een leek Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:41

Tinkermuts schreef:
oh ja, ik zie iets over het stamboek sluiten, vertel vertel, dit is nieuw voor mij. Scheve mond


ja idd, ik weet niet of iemand dat überhaupt wel weet.

Waarom ga je niet naar het ICS Sonja? Of hanteren ze daar dezelfde regels?

Wat mij weer een vraaf opleverd is; waarom niet primeren en hengsten met goed exterieur en goed sperma toelaten? Wát is een goed exterieur dan? Laten ze hengsten die in aanmerking komen voor een 3e premie ook toe als dekhengst?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:00

Dat vraag ik me ook af eigenlijk, of er minimumvoorwaarden zijn aan een dekhengst (buiten de hoeveelheid goede en levende zaadcellen) en welke. Ik heb het er gisteren over gehad met mijn man om naar het ICS te gaan alvast, dan is ie toch bij één van de stamboeken goedgekeurd/gekeurd. Weet iemand wanneer er bij hen keuringen zijn en waar (belgië?) of waar ik de informatie over hun manier van keuren kan vinden?

Weten ze dan niet bij het NTS dat ze zo vele potentiële erg goede hengsten verloren zien gaan of zelfs gewoon "klanten" voor hun stamboek in de armen van het ICS drijven??? Erg dom van hun!!! Da's pure discriminatie gewoon, kan dat wel???!!! Mannen worden geweigerd ... zouden dat 's bij de mensen moeten doen, "ow, vent ... ow, geen luier meer aan? Dan kom je er niet in hoor" Haha! Haha! Haha! ... Boos!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:13

oh nou begrijp ik wat je bedoelt met het stamboek sluiten. Lachen idd willen ze over een paar jaar geen nieuwe, stamboom-, en registerloze tinkers meer opnemen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:40

ik heb bij het ICS nog niets over stamboek sluiten gehoord, volgens mij kunnen bij het NST veulens die een derde premie hebben gehad zich wel aandienen voor de hengstenkeuring, ze hebben dan ruim 2 jaar de tijd gehad om lekker door te groeien en zijn dan misschien wel tot hele mooie hengsten uitgegroeid, overigens worden er ook bij het ICS hengsten afgekeurd, het is niet zo dat maar elke aangeboden hengst goedgekeurd worden.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:41


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:12

Maar veulens die NIET gekeurd werden, kunnen die ook goedgekeurde dekhengsten worden? Bedankt voor de link, I'm on my way Knipoog

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:29

bedoel je veulens die niet bij de stamboekkeuringen geweest zijn en dan als ze drie jaar zijn en aangeboden worden bij de hengstenkeuring?
als je dit bedoelt dan denk ik wel dat dit mag, mits het stamboek v/h NST niet gesloten word, mijn hengst heb ik aangeboden toen hij 8 was en voor die tijd was hij bij geen stamboek gekeurd omdat hij net geimporteerd was, en ik denk dat er nog veel hengsten geimporteerd worden en bij de hengstenkeuring aangemeld worden, dus waarom zou je jou veulen niet aan kunnen melden, maar het kan dus pas als de hengst 3 jaar of ouder is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:17

Da's wat ik wou weten ... ! Ergens blijf ik het jammer vinden dat ik op het oog van de meester moet wachten tot hij drie jaar geworden is. Denk dat dit in sommige gevallen een opgave is die mensen niet willen uitzitten en dat zo potentiële goede vaderdieren verloren gaan (geruind worden) juist vanwege die twee jaar waarin je niet kan bevestigd zien of het kwaliteit is of niet.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:29

tis inderdaad vervelend om te wachten tot hij 3 jaar is, als ze 2 zijn gaan ze lekker puberen en hengstengedrag vertonen, ik kan me voorstellen dat de eigenaren dan beslissen om te ruinen om v/h gedonder af te zijn, maar het is wel de moeite waard om even door te bijten, uit ervaring kan ik zeggen dat het helemaal te gek is als je hengst goedgekeurd word en dat merrieeigenaars voor jou hengst kiezen omdat ze hem zo ontzettend mooi vinden. Bloos!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:31

Je kan met een hengstveulen gewoon meedoen aan de veulenkeuringen hoor geloof ik. Iig met de echte veulenkeuring mag het, maar er zijn ook keuringen voor Tinkers onder de 2 jaar. Zou je eens over moeten informeren Sonja.

Dat hengsten geen premie krijgen vind ik goed, want het is zeker zo dat hengsten met een 1e premie dan meer werk krijgen. De hengst is goedgekeurd op sperma en op type, dus goed genoeg. Ook de "mindere" hengsten zijn waardevol voor de fokkerij vind ik.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:34

er zijn idd wel keuringen voor tinkers onder de 2 jaar maar dan alleen merries en ruinen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:45

Of bij het ICS als ik het goed begrepen heb ...

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:02

wauw !! die laatste foto !!!
*kwijl*
mooi beestje hoor !!

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:27

bij het ics worden geloof ik wel enters en twenters geprimeerd

Rachella
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:54

Ben benieuwd of mijn nieuwe tinkertje opgenomen zal gaan worden in het stamboek

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:07

plaats eens een fotootje?

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:43

Ten eerste is er nog helemaal geen sprake van het stamboek sluiten over een paar jaar.
Over keuring van 1 en 2 jarige hengsten, dat is 2 jaar geleden eens gedaan en toen waren er iets van 10 hengsten. Dit is een kostbare aangelegenheid. Je moet de lokatie huren, de jury moet komen en alle bijkomende kosten en dit kan je niet gaan doen voor 10 hengsten, helaas. Om jonge hengsten op een merrie keuring te laten komen is zeer onverantwoord. De meeste tinkereigenaren zijn beginnende paardeneigenaar en als je dan hengsten bij de merries doet dan krijg je zeker brokken. vooral als er merries hengstig zijn. Al is je hengst nog zo mooi en zou hij een 1e premie krijgen, hij kan met 3 jaar altijd nog veterinair of op sperma worden afgekeurd en dat weet je dan ook pas met 3 jaar.

Rachella
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:03

Tinkermuts schreef:
plaats eens een fotootje?


Is onderweg, er wordt aan gewerkt Haha!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:46

bij friezen hengsten worden pas dekhengst als ze een 1e prmei hebben gehaald en als 3 generqaties keur of preferent zijn. is hij dat niet en nog zo mooi helaas pindakaas!!

bij ons is het zo dat als je hengst goed gekeurd is door en VET en op sperma dan is hij goedgekeurd, omdat ze nog geen afstammelingen hebben die geregistreerd zijn moeten ze ergens beginnen.
Over een x aantal jaar stopt het stamboek met aannemen van aannemen van paarden. merries en ook hengsten
Dus alleen met de register en stamboek paarden die ze op dat moment hebben gaan ze specifiek fokken.

Zlefde als de hengsten. die worden over een X aantal jaar op afstammleingen gekeurd fotk een hengst iets door. BV weeke rug dan kan hij er uit worden gegooid.

ik zie het al ik l*l er om heen hahahahahaha

PS ik denk dat dat paardje om zijn uiterlijk een Vanner is maar qua hoogte een Cob. ze kijken ECHT aleen maar naar uiterlijk en nniet naar KLEUR. die keurings meesters keuren bij welsh friezen kwpner dus niet alleen bij tinkers kleur BOEIT ze niet.

kijk ff in me profiel als je een mooi hengst wilt voor je merrie ( hihihihihihih sluip reclame hahahah)

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:54

hey wat lijkt jouw tinker op die van mij alleen ik heb een ruin maar hij is ook zwart en het lijkt aardig erg gaaf.
Je kan makkelijk naar de keuring gaan hoor echt waar.


xxxx
Donna
OK dan!

Maitjuh

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:25

Haha! Mooie tinkers allemaal, hoe krijg ik mijn plaatje zo hier naast??? Scheve mond

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:30

JEmig. Hier heb je helemaal niets aan hoor maar moet het even kwijt. Wat een prachtige Tinker. Ik ben geen fan van trekpaarden onder het zadel maar deze toontwel heel erg mooi. Krachtig.

Supermooi. Ben erg onder de indruk.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:14

Fasel schreef:
JEmig. Hier heb je helemaal niets aan hoor maar moet het even kwijt. Wat een prachtige Tinker. Ik ben geen fan van trekpaarden onder het zadel maar deze toontwel heel erg mooi. Krachtig.

Supermooi. Ben erg onder de indruk.



Dank je Bloos! Lachen

Dit jaar zal het 'm wel niet meer worden met de keuring, maar wie weet volgend voorjaar, samen met Soxje ...