Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:20

Moet zeggen dat het ook niet mijn smaak is al ben ik wel in het bezit geweest van een hele mooie appie alleen dan wel een paard

dit is officieel op papier ook een appie

Afbeelding

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:04

Wat dacht je van een Kaspisch paard? Super kinderpony's met het uiterlijk van een paard en uitstekende gangen, maar de stokmaat van een pony. Zijn zeer lief voor kinderen en hebben een fijn, interessant karakter - kunnen ook leuk mee in de sport, vooral springen. In Nederland zijn er enkele fokkers.
Stokmaat ong. 1,00 tot 1,30m. Heel af en toe zijn ze groter dan 1,30m.
Alleen aan de persoon die ernaast staat kun je zien dat het paard zo klein is. Ik vind ze persoonlijk erg gaaf. :D

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:11

Zou je sowieso niet vast pinnen op een ras. Mijn kwpner/gelderse van 174 is ook een échte kinderpony.

Zou idd aan een welshje, dartmoortje zoiets. Kruisinkje, er zijn echt genoeg betrouwbare pony's!

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 16:36

paard van 1.74 vind ik best gevaarlijk met een kind van 2 jaar al is het paard nog zo lief en kind vriendelijk zo een kleine dreumes zien ze dan gouw niet staan..

Elamor
Berichten: 5176
Geregistreerd: 10-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:39

New forest :j

Maar zoals andere ook zeggen, verschilt per pony.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 17:48

ja dat het per pony verschilt snap ik wel.. maar er zijn altijd wel rassen die er tussen uitspringen voor kinderen en dan bedoel ik dus geen paard mee van 1.74 m
Heb hier zelf 3 lieve paarden staan trappen en bijten niet maar zal haar er nooit zomaar tussen laten..
Het moet wel verantwoordelijk zijn..
en natuurlijk onder toezicht maar tussen mijn paarden knijp ik hem echt.. 1 keer haar niet zien, kan in de ergste senario haar dood zijn..

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:54

Ik zou gewoon naar 'een pony' gaan kijken, niet perce naar een ras. Gewoon de juiste tegen komen.

Ik ben een echt shetten mens en op 1 jonge (iets onbehoude en heel gevoelige, zeker niet gemeen) pony na zijn het allemaal fijne kinderpony's.

Mijn 3 jarige heeft het zoontje van de hengstenhouder van de zomer op gereden toen ze daar gedekt werd, een jochie van 2,5 zat er los in het land onderste boven en achterste voren op :).

Wil je perce geen shetlander zou een dartmoor een goede optie zijn.
Maar kies dan wel voor een al door gereden pony. Want alle pony's (of je nu een shet, dartmoor, Welsh of NF, of weer wat anders) kies, ze zijn allemaal slim ;).

paardemaatje
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:58

een ijslander ? :?

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:00

Die zijn idd wel lief maar om een pony te kopen tussen de 4000 a 6000 euro vind ik iets te ver gaan voor een 2 jarige
en als ze in de toekomst als ze ouder is wedstrijden wilt gaan rijden fok ik er zelf 1 voor haar uit 1 van mijn merrie's

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:01

JoSav; Dat is wel een heel leuk ras zeg!

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:11

New Forest Pony's staan vaak bekend als kinderpony's.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:40

JoSav schreef:
Wat dacht je van een Kaspisch paard? Super kinderpony's met het uiterlijk van een paard en uitstekende gangen, maar de stokmaat van een pony. Zijn zeer lief voor kinderen en hebben een fijn, interessant karakter - kunnen ook leuk mee in de sport, vooral springen. In Nederland zijn er enkele fokkers.
Stokmaat ong. 1,00 tot 1,30m. Heel af en toe zijn ze groter dan 1,30m.
Alleen aan de persoon die ernaast staat kun je zien dat het paard zo klein is. Ik vind ze persoonlijk erg gaaf. :D


Wat zijn dit mooie dieren zeg. Ik ken het ras verder niet. Waar kan je meer info vinden en wat zijn een beetje de prijzen van die dieren? Zijn ze multifunctioneel inzetbaar?

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:04

@Leinearthur: gaaf zijn ze he? :D

@PBA_: er zijn enkele fokkers in Nederland. Als de TS er geen bezwaar tegen maakt kan ik enkele links hier plaatsen en anders kan dat ook via PB. De prijzen zijn momenteel vanaf ongeveer 500 euro, maar kunnen oplopen tot 5000 euro of zelfs nog vele malen hoger.
Het hogere prijssegment is vooral voor genetisch zeer waardevolle paardjes, dit omdat het een zeer zeldzaam paardenras is waarbij de fokkerij in tweeën is gesplitst tussen de Iraanse poel en de Westerse (allen nafok van oorspronkelijk Iraanse import).
Voor informatie kun je me ook een PB sturen. Er zijn ook enkele bokkers actief die Kaspische paarden fokken.
Ze zijn zeer breed inzetbaar: ze kunnen mee aan de hand, kunnen voor de kar, kunnen onder zadel erg leuk lopen en hebben voor zulke kleine paarden een enorm springvermogen. :j
Een leuk weetje is misschien dat dit het oudste door mensen gecultiveerde paardenras ter wereld is: ouder dan de Akhal-Teke en Arabier.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:26

Ik zou wel meer informatie over het ras willen. tzt komt er een pardje bij en is de bedoeling dat die voor mijn zoontje is, en dat we er mee kunnen mennen.

Saaams

Berichten: 13297
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:28

Een leuke A welsh. :o

SharonSaloon

Berichten: 34
Geregistreerd: 02-03-11

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:29

welsh, dartmoor, connemara, new forest??
dat vind ik altijd wel leuke pony's :D

juval

Berichten: 13311
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:33

de ideale kinderpony is braaf en geduldig, daar hoeft geen merkstickertje op. mijn eerste pony was een kruising, en de meest superpony die er ooit heeft geleefd. Het karakter is veeel belangrijker dan het ras. en een goede stamboom is ook geen garantie voor een brave pony. kijk uit naar een wat oudere pony, rond de 1.30, daar kan je dochter lekker mee vooruit! veel succes.

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:50

Een dartmoortje of een dartmoorkruising is heel leuk en fijn !(:

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 00:11

JoSav schreef:
@Leinearthur: gaaf zijn ze he? :D

@PBA_: er zijn enkele fokkers in Nederland. Als de TS er geen bezwaar tegen maakt kan ik enkele links hier plaatsen en anders kan dat ook via PB. De prijzen zijn momenteel vanaf ongeveer 500 euro, maar kunnen oplopen tot 5000 euro of zelfs nog vele malen hoger.
Het hogere prijssegment is vooral voor genetisch zeer waardevolle paardjes, dit omdat het een zeer zeldzaam paardenras is waarbij de fokkerij in tweeën is gesplitst tussen de Iraanse poel en de Westerse (allen nafok van oorspronkelijk Iraanse import).
Voor informatie kun je me ook een PB sturen. Er zijn ook enkele bokkers actief die Kaspische paarden fokken.
Ze zijn zeer breed inzetbaar: ze kunnen mee aan de hand, kunnen voor de kar, kunnen onder zadel erg leuk lopen en hebben voor zulke kleine paarden een enorm springvermogen. :j
Een leuk weetje is misschien dat dit het oudste door mensen gecultiveerde paardenras ter wereld is: ouder dan de Akhal-Teke en Arabier.


neee linken zijn welkom ben benieuwd

jessebes
Berichten: 17
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:12

welshjes en merens lijken mij wel geschikte pony"s

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 00:13

juval schreef:
de ideale kinderpony is braaf en geduldig, daar hoeft geen merkstickertje op. mijn eerste pony was een kruising, en de meest superpony die er ooit heeft geleefd. Het karakter is veeel belangrijker dan het ras. en een goede stamboom is ook geen garantie voor een brave pony. kijk uit naar een wat oudere pony, rond de 1.30, daar kan je dochter lekker mee vooruit! veel succes.

op dit moment pas ik voor oude paardjes..

heb net mijn oudje in moeten laten slapen van 34 jaar en dat wil ik voorlopig naja eigenlijk nooit mee meemaken

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:24

Het hoeft toch niet zoo oud te zijn. Onze pony's zijn 17 en 20 maar gaan voor mijn gevoel nog jaaaren mee. Zijn nog superactief en gezond. Hier in de kring werd vorig jaar een meisje kringkampioen bij het springen met een ponytje van 30. Dus als je nu een pony van rond de 15 koopt is je kind groot voor hij/zij te oud is. Je kan natuurlijk altijd pech hebben. Gek genoeg heb ik altijd "oudjes" en de jongste die ik als 12-jarige kocht is plotseling overleden. De rest van nu 16, 17 en 20 zijn er allemaal nog. De DA komt alleen voor het inenten.

Ik zweer echt bij een ervaren pony voor jonge kinderen. Mijn dochter zet haar pony los in de gang terwijl ze hem afzadelt en hij denkt er nog niet over een stap te verzetten. Staat alleen maar heel geduldig te wachten. Maar als ze een stukje wil racen gaat ie bijna zonder aansporing plat door de bocht. Zegt ze dan "hooo maar" komt ie als vanzelf weer terug. De andere zat ze ook achterstevoren zonder zadel en hoofdstel op, in galop door de wei en terug naar de stap op "hooo...". Daar krijgen kinderen vertrouwen van (en ouders ook).

tiwi1969

Berichten: 7673
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:29

Ga voor een volwassen, fijn doorgereden pony. Geen jonge hittepetit zo uit een weiland.
Veel pony's gaan kijken en zien en voelen of je er een klik mee hebt.

Heb ik ook gedaan voor mijn dochter met beperking, gevonden op Bokt 11 jaar, kruising en verschrikkelijk mak en een hoge aaibaarheidsfactor. Zie profiel.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 00:34

wil ook geen onbeleerde pony absoluut niet en ook geen hittepetit
maar een jaar of 8 is denk ik wel een leeftijd tot max 13 a 14
durf het gewoon niet aan..
het heeft bij mij echt een trauma bezorgt
Ras is ook totaal niet belangrijk hoor, papieren ook niet ..
maar soms heb je gewoon rassen die er geschikter voor zijn..
Ik heb alleen NRPSers, alleen sportpaarden..
super respect volle kudde die echt gek zijn op Neva maar niet geschikt voor haar..

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:36

Ik snap dat je geen shet wilt, misschien eens kijken naar Welshjes of een kruising (die ontsnappen minder rap, maar kunnen nog wel klein en knuffelachtig zijn!)