tinker keuring houten ???!!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:03

Elk jaar worden de hengsten weer gekeurd op sperma, is dat niet goed, kunnen ze er volgens mij ook uitvliegen.

Mariska_28

Berichten: 10506
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:10

*Tequila* schreef:
Elk jaar worden de hengsten weer gekeurd op sperma, is dat niet goed, kunnen ze er volgens mij ook uitvliegen.

Bij het NTS? Echt niet hoor. Alleen bij de opnamekeuring wordt het sperma onderzocht, daarna niet meer (gelukkig voor de hengstenhouders anders zouden die elke keer weer opnieuw naar Utrecht moeten..

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:26

dat is niet helemaal waar mariska.

Ze zijn nu goed gekeurd. Maar over een paar jaar worden alle nakomelingen bekeken.. Een hengst kan BV slechte knieen door fokken of iets anders. Dan is het geen goede hengst voor het stamboek en kan er uit worden gegooid.

Kijk bij de friezen een goed voorbeeld de vader van min fries Jelte 365 fokte weeke achterhand door en veel nakomelingen vertoonde dat dus je fokt een fries met minder kwaliteiten dus gooie ze die hengst er uit.

Omdat de NTS pas een paar jaar draait kijken ze over 2 jaar volgens mij naar de nakomelingen..

Tequila sperma controleren ze niet ieder jaar dat is pas 1 gebeurt voor opname dekhengsten.

zelf begrijp ik niet dat ze dat niet ieder jaar doen of om de 2 jaar maar goed zelf vind ik dat niet zo er ghahahah

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:30

Annick"]
[quote="Mariska_28"][quote="offspring schreef:
STEL een hengst krijgt aleen maar 1e en 2e premie veulens of nakomingen dan kan zon hengts voor het lven goed worden gekeurd..


Zijn ze dat niet dan?? Ik heb nooit iets gehoord over een tijdelijke goedkeuring van de hengsten..
[/quote]

Precies, mijn hengst heeft een 2de premie behald toen hij 2 en halve maand oud was, en zo ver ik weet kunnen ze die niet meer afneemen.
dus als ik straks met Damian naar een keuring ga en hij ziet er niet uit, dan kunnen ze me geen 3de premie geven maar wel de minste punten voor een 2de premie.
zo zit dat toch, of heb ik het verkeerd. Verward
Annick
[/quote]

een paard kan ook achter uit gaan op bewegingen door een niet goede training of zo.. Een keuring is een moment op name dus het kan best zijn dat je paard eerst een 2e premie kreeg en later een 3e of zelfs geen premie!!!

mijn fries had met de veulenkeuring een 2e premie en laast met 3 jaar stmaboek opname geen premie.

het is dus wel goed mogelijk.

Mariska_28

Berichten: 10506
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:30

offspring schreef:
dat is niet helemaal waar mariska.

Ze zijn nu goed gekeurd. Maar over een paar jaar worden alle nakomelingen bekeken.. Een hengst kan BV slechte knieen door fokken of iets anders. Dan is het geen goede hengst voor het stamboek en kan er uit worden gegooid.

Kijk bij de friezen een goed voorbeeld de vader van min fries Jelte 365 fokte weeke achterhand door en veel nakomelingen vertoonde dat dus je fokt een fries met minder kwaliteiten dus gooie ze die hengst er uit.

Omdat de NTS pas een paar jaar draait kijken ze over 2 jaar volgens mij naar de nakomelingen..

Tequila sperma controleren ze niet ieder jaar dat is pas 1 gebeurt voor opname dekhengsten.

zelf begrijp ik niet dat ze dat niet ieder jaar doen of om de 2 jaar maar goed zelf vind ik dat niet zo er ghahahah


Bedankt voor je uitleg. Maar bij de Friezen krijg je gewoon een dektoestemming voor 1 of 2 dekseizoenen en dan wordt er aan de hand van o.a. afstammelingen gekeken of de hengst goede nakomelingen geeft.

Bij het NTS en ICS worden de hengsten volgens mij meteen voor het leven goedgekeurd. Ik heb er nooit iets over gehoord dat ze tijdelijk goedgekeurd zouden zijn, of over een herkeuring o.i.d.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:05

djenny schreef:
ik doe het wel voor de verkoop en vorig jaar heb ik mijn merrie van drie jaar vader onbekend verkocht vooor 8000,00 euro (vader onbekend) dus waar banketstaaf je over dat ze geen 10.000,00 euro kunnen op leveren en de vader van dit veulen King Rocky is naar Amerika verkocht op 12 jarige leefttijd voor 46.000,00 DOLLAR. !! en nog maals iedere andere merrie had van me mogen winnen !!!!!!!!!!!! doe je best en tot volgend jaar en ik doe het alleen voor mezelf en voor de verkoop van GOEIE veulens zodat ik erachter kan staan als ik iets kan verkopen en weet dat ze goed zijn


goed = kassa?! Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:17

Ik denk het Pellie.
Jammer dat het zo moet gaan dan.