arabierenkenners

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:59

Ben het helemaal met Sabiy eens.

Hier in Nederland weten ze niet wat een goed paard waard is, en krijg je dus alleen mensen die weinig geld willen neerleggen. Dat houdt in dat de goede paarden niet aan de man komen, of idd naar het buitenland gaan, wat de kwaliteit in ons landje ook geen goed doet. Een paard wat veel gewonnen heeft op (internationale ) shows, of in de sport, is nou eenmaal duurder dan een luttele €4500,=. Als de mensen meer niet uit willen geven, moeten ze zeer zkeer niet klagen wanneer ze met hun paard onderaan in de show/sportring staan met hun "dure" paard van € 2500,=.

Je kan nou eenmaal niet voor een (euro)kwartje op de eerste rij zitten!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:08

Tsja....wat is een "goed" paard??? Dat is voor iedereen anders. Ik blijf erbij dat "goede" paarden niet altijd duur hoeven te zijn en andersom dat dure paarden niet altijd goed zijn. Soms heeft een paard nog helemaal niets gepresteerd (vanwege leeftijd of instelling eigenaren), maar zitten er talenten in die er nog uit moeten komen. Dan zal je dat in de prijs zeker niet terug zien en wordt het beest dus voor "relatief" weinig geld verkocht. Daar hoef je niet voor naar het buitenland te gaan hoor. Maar dat zegt dus niets over de kwaliteiten van het paard en dus hoeft de kwaliteit van de paarden in Nederland daar helemaal niet mee verziekt te worden. In bepaalde gevallen zal het vast wel zo zijn, maar om het nou te generaliseren vind ik wat overdreven.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:43

hoi,
zal proberen om een voorbeeld te geven wat "kwalitatief goed " is en dus duurder is dan de ongeveer 4500E die ik eerder las op het forum als indicatie [trouwens een goeie , van deze prijs slaan de meeste al stijl achterover]....... en ik realiseer mij terdegen dat idd er geen "slechte paarden bestaan" of "lelijke" of wat dan ook ....het is maar wat de EIGENAAR er mee wilt en wat de STANDAARD is die deze hanteerd......
MAAR we hebben het hier over de prijzen en een markt die "verpest is " en over als ik het goed heb een veulen van 2500E duur is of niet .......[ligt aan wat de dekking gekost heeft en de verder dokters kosten, je laat je merrie dekken voor 1500E excl., je wil je veulen verkopen en dat doe je dan niet voor 1500E lijkt mij want dan GEEF je die inwezen weg]

waar ik heen wil is dit ....
GA NAAR AKEN !!!!!!!!!!!! in dit geval ... Franca , [ en natuurlijk nog van Harte met het super resultaat van je jonge meid OK dan! ]

AKEN!!! kijk!!! en huiver!!! en DAN PRATEN WE VERDER!!!!
over de prijzen-markt ,de kwaliteit en wat goed is ....kijk en vergelijk . Verward en wat de paarden daar kosten bij een eventuele verkoop....
ach daar wil ik niet eens over nadenken want dan krijg ik spontaan heel erge hoofdpijn ....iig veeeeeeeeeeeeeel meer dan bijvoorbeeld een 4500E [daar heb je niet eens 1 hoef of 1 oor voor],
houd niet in dat een arabier van 1500 oude guldens niet goed is , dat je er geen plezier aan kunt hebben en er niet van kunt houden ...echt wel Lovers !! [mijn dame kosten bijvoorbeeld zo weinig , erge MAZZEL gehad]....lucky me *LOL*
gr,sas *LOL*

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:09

Franca, niemand (!!) beweert hier dat een goedkoop paard per definitie slecht is ! Deze discussie hebben we al zo vaak gehad......
Het gaat er hier om, dat de meeste NL-ers de waarde van een goed paard niet herkennen en erkennen, of gewoon domweg weigeren voor een goed paard goed geld te betalen. Met als gevolg dat de weinige ECHT goede paarden die in NL gefokt worden, naar het buitenland verdwijnen (of voor weinig bij een NL-er terecht komen die, net als degene die ze verkocht heeft, geen idee heeft wat hij/zij in huis heeft, waardoor de talenten van het paard er nooit uit zullen komen), waardoor over de gehele lijn genomen, de kwaliteit in NL blijft afnemen.
Feit blijft gewoon dat de meeste mensen hier in NL al op hun achterste benen gaan staan als ze prijzen horen van (de hier eerder genoemde) 4500 Euro, en al bij voorbaat gaan gillen dat je gek bent om zulke bedragen te vragen, zelfs nog voordat ze het paard uberhaubt gezien hebben, of weten waar ze over praten.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:31

hoi hoi,

Wij hebben bv. een merrie gekocht (Sabiy en Dakhilah weten over wie ik het heb) in België met een super bloedlijn. De vorige eigenaar wist waarschijnlijk niet wat ze op stal had staan. Deze schimmelmerrie is nog nooit op shows geweest, wij willen hier volgend jaar mee beginnen. Ze is in ieder geval heel showy, heel vrouwelijk, veel type én vooral uitstraling.
Wij hebben wel wat meer geld voor haar betaald, maar dat is ze dubbel en dwars waard. Ze zit goed in elkaar, mooie body, prachtige bovenlijn, goede bewegingen. Kortom: ik hoop dat ze gewaardeerd wordt door de jury. We zullen zien.
Willen jullie foto's van haar zien, zie mijn website. Het gaat over DA Princess Orayana (halfzus van The Princess of Egypt).

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:35

Heb geduld met mij want ik weet er blijkbaar (te) weinig vanaf. Maar bv die arabieren bij de Kosac stud, die wel leken op kwpn'ers. zijn dat niet echte gebruikspaarden, gefokt voor de renbaan ? Is een "goed" paard hier dan een paard wat aan alle uiterlijke kenmerken van een arabier voldoet, maar verder nog niets gepresteerd heeft ? Wat ik bedoel te zeggen: een arabier hoort per definitie hard, snel een taai te zijn maar door de vele shows worden ze misschien (te)veel op uiterlijk gefokt. Zoals je in mijn avantar kunt zien heb ik ook een arabiertje, 18 jaar geleden op de markt (den bosch) gekocht voor 1750 gulden (merrie) zonder papieren, omdat ze een gigantisch litteken op de bil heeft. Bleek (dna test) af te stammen van Marco Polo, gigantische springcapaciteiten maar moeilijk te rijden. Toen ik wedstrijden met haar reed is er het 15-voudige voor geboden! Je kunt duidelijk zien dat het een arabier is, maar ze heeft geen extreem snoekhoofdje (het is dus een rus). Dus wat is nu de definitie van een "goed" paard ?

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:56

hoi,
ik ken moet ik zeggen geen arabische ...Marco Polo...wel een Marco Polo van een ander ras.....en dat is dus geen arabier Verward

wat de definitie van een goed paard is ...wederom ....
ga naar AKEN!
dan heb je [en alle anderen hier] je antwoord de paarden daar zijn ook "hard en droog" op alle vlakken ,anders doen ze echt niet mee ...er staat te veel op het spel ! ..de hele wereld kijkt namelijk mee Cheese! Pling ...of te wel de ....creme de la creme ...van zo'n 25 landen zijn met hun paarden aanwezig Pling

gr,sas.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:32

Marco Polo is van Neptun, Pommeranet, Prijboj. Wat, Waar precies en Wanneer is Aken ???

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:45

De 2500 Euro voor het jaarlinghengstje van je vriendin, valt best heel goed mee! Vele mensen vinden het idd niet de moeite om wat geld neer te leggen voor een paardje... Hangt er natuurlijk heel hard van af wat je met je paardje wilt gaan doen!
Misschien kopen mensen niet als ze te duur zijn... maar als je je paarden 'te goedkoop' verkoopt, kopen ze ook niet, want dat zal dan wel willen zeggen dat de kwaliteit niet goed genoeg is...
Wat ik weet, is dat soms niet alleen het exterieur of afstamming te maken heeft met de prijs die er voor wordt gevraagd... maar kijk soms maar 's gewoon naar de fokker of eigenaar, dan weet je al genoeg!

Aken gaat door het laatste weekend van September (27 & 28 geloof ik)...
Daar krijg je zeker de welbekende 'goosebumps', van al dat moois samen in één ring te zien... Moet je echt eens gezien hebben...
Hope to see you all there!

Emx

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:19

Mist schreef:
Is een "goed" paard hier dan een paard wat aan alle uiterlijke kenmerken van een arabier voldoet, maar verder nog niets gepresteerd heeft ? Wat ik bedoel te zeggen: een arabier hoort per definitie hard, snel een taai te zijn maar door de vele shows worden ze misschien (te)veel op uiterlijk gefokt. Dus wat is nu de definitie van een "goed" paard ?


Ja dat is dus precies mijn punt een beetje in deze discussie. Het lijkt bij "goed" vooral om het uiterlijk te gaan en de prestaties in de showwereld. Dat blijft natuurlijk een eenzijdige benadering van wat in die tak "goed" is.

Maar ik geloof zeker dat wij zuinige Nederlanders al snel een paard te duur vinden of weinig kijk hebben op wat het waard is. Dat is zonde, alhoewel je wel dan per ongeluk een gelukkige koper kan worden van een relatief goedkoop paard die het dubbele waard was Haha! (door gebrek aan waardekennis van eigenaar). Ik ben heel benieuwd geworden naar Aken nu. Zal zeker eens kijken en wie weet neem ik mijn creditcard mee Tong uitsteken

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:45

horseranch schreef:
Goh staljongen, dat wist ik nog niet !!!!!


Haha! Haha! Haha!

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:37

Vanaf het moment dat je een veulen hebt waarvan vader of moeder een goede naam hebben gemaakt in het wereldje van de arabieren, kan je al gauw 2500euro vragen hoor. Zoals hier al eerder is gezegd: als je al 1500euro dekgeld moet betalen dan ga je dat veulen niet verkopen hoor voor 1500euro, tenzij het door omstandigheden van moeten is. Als het veulen een goede bouw heeft, super beweegt, goede benen heeft en type, dan is 2500 euro veel te weinig, maar dat weet iedereen... Ik denk dat je die vraag beter had gesteld met een foto van het veulen bij, kan iedereen veel beter zijn idee formuleren.


Ik denk dat het daar in Aken nogal een bokt-meeting gaat zijn zonder dat we het weer gaan doorhebben, AKEN is inderdaad the place to be als je prachtige arabieren wilt zien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wij gaan er zeker en vast heen.

groetjes Janna

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:00

hoi,
idd the place to be Cheese! .....het word m'n 1e x ...ben dus met m'n 35jaar nog Aken "maagd" Bloos ...hahahahahahaaa...er is mij voor 500% verzekerd dat ik positief geshockeerd zal zijn en alleen maar goosebumbs zal hebben het hele weekend OK dan! ...nou zo'n "trip" wil ik wel ondergaan ...ik kan niet wachten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *LOL* .......
gr,sas.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:02

Wij zijn al "Aken-ontmaagd". Ieder jaar maken we de reis naar het Mekka van de arabierenshows. Kijk en huiver.........goosebumps constant, en af en toe een traantje wegpinken van emotie !!!! (kan er niks aan doen...)

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:16

hoi,
Ooh ..nee he Bloos! ?!....jij ook al , ik ben ook zo'n mega muts dat als ik een dier heel mooi *LOL* vind ik sta te je weet wellen Huilen Bloos ......zucht! Ach gut
gr,sas. Pling

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:50

De prijs van een paard is de slachtprijs + wat een gek ervoor geeft. Geld, geld!

En sommige paarden zijn nu eenmaal onbetaalbaar

MariekevT

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:53

Het is toch maar net wat je zoekt/wilt, de meeste arabierenkopers in NL kopen een mooi rijpaardje en niet een showtopper.
Als jij ze als serieuze fokker een showpaard aanbiedt denken ze uit gebrek aan kennis dat ze afgezet worden !

Het is misschien ook een beetje overdreven om een Om el Extreem of Al Adeed te kopen omdat hij zo lekker zit in draf, en met een hele lieve netjes aangereden arabier van 2000 euro hoef je niet op een show te verschijnen. ( hele schaarse uitzonderingen daargelaten !??)

Al heb ik het idee dat het jureren in NL ook niet helemaal overeenkomt, of helemaal niet overeenkomt met het buitenland.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:06

hoi,
zeg maar gerust ......helemaal niet overeenkomt met het buitenland Verward Huilen ....
gr,sas..

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:30

Wat moet ik me precies van aken voorstellen ? Hoeveel dagen ? wanneer precies en waar, is er een agenda bekend (of website) Is het makkelijk te vinden ? kun je het best met de trein gaan, dat soort dingen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 00:15

MariekevT schreef:
Het is toch maar net wat je zoekt/wilt, de meeste arabierenkopers in NL kopen een mooi rijpaardje en niet een showtopper.
Als jij ze als serieuze fokker een showpaard aanbiedt denken ze uit gebrek aan kennis dat ze afgezet worden !


Helemaal waar! Het ligt vooral aan de instelling en de doelen van de eigenaar en dus varieren de definities van een kwalitatief "goed" paard. Ik heb een prachtige, lieve, correct gebouwde merrie met prima bewegingen, die wrsch een zeer fijn en lief rijpaardje zal worden. Dat noem ik persoonlijk een kwalitatief goed paard OK dan! Een paard waar je echt wat aan hebt en waar ik zelf ook de tranen van in mijn ogen krijg als ik haar weer eens prachtig zie lopen (daarvoor hoef ik echt niet naar Aken Tong uitsteken ). Inderdaad in de verste verte geen showtopper, maar dat maakt haar niet kwalitatief"slecht". Er is gewoon een verschil in de definitie van wat "goede" en "slechte" kwaliteit is.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:15

hoi,

Ziek

gr,sas.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:48

ik bedoel dat ik voor tranen in mijn ogen niet alleen naar Aken hoef Knipoog. Van Yen krijg ik al tranen....moet je nagaan in Aken Tong uitsteken Ik denk dat ik daar een hele doos tissues wegwerk...

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:30

Zou ik niet doen, want dan zie je ze te wazig.Denk. dat ik zaterdag ga kijken, daar ik vrijdag de hele stal naar Hijen breng, daar Bianca op vakantie gaat en de paarden ook maar meeneemt...vorm van motie van wantrouwen. Wel lekker twee weken niet om 5.00 uur op! Laten we verder het wel of niet duur van een veulen rusten, daar het toch een welles , nietes, wel of niet rasspecifieke kenmerken bezittend of alle eigenschappen van een goed rijpaard al dan niet hebbend, is. Je moet uitgeven wat je er aan kwijt wil! Een duur beestje hoeft geen winner te zijn en een goedkoop beestje geen showmisser. Zelfs de mode heeft nog zijn invloed..dan weer Spaans,dan weer Egyptisch en over een aantal jaren weer Russisch etc.Dan weer schimmel en dan weer bruin of vos. Laten we genieten van alles wat jezelf mooi en eventueel functioneel vind.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:35

Dat vind ik een mooie afsluiter Paduc! Iedereen genieten in Aken!!! *LOL*

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:32

hoi,
mooie afsluiter??????????
waarom krijg ik dan toch nog ff een heetgebakerde PB????
vreemd ...of moest je nog ff je gram halen ...OM NIETS!!!!!
gr,sas.