gecoupeerde staart bij het trekpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

gecoupeerde staart bij het trekpaard

Ik ben het er mee eens laat de staart er maar aan
164 (94%)
Ik ben het er absoluut NIET mee eens een staart hoort niet bij een trekpaard
10 (5%)
Ik zou naar Frankrijk gaan
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 174


Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 21:13

Oscar"]
[quote="Tanneke"][quote="runningkawa schreef:
Dat is knap, ben je waarzegster?
Weet je ook wat ik volgend jaar ga doen Lachen


Dat is gewoon algemeen bekend. Een paar weken geleden was keuring. Er waren veulens van dit jaar met lange staart en met korte. Maar alle veulens MET korte staart stonden voor aan. En dat was precies hetzelfde bij de jaarlingers.
[/quote]

Als de staart werkelijk het enige selectiecriterium is, dan zou het je sieren om deze corrupte bende te laten voor wat het is en je eigen plan te trekken.
Met zulke mensen wil je toch niks te maken hebben ?
[/quote]

Wij hebben de staarten toch ook niet meer gecoupeerd, vanaf het niet meer mocht. Dus we trekken ons er toch niks van aan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:03

Hierin spreek je jezelf tegen. Je zegt dat je couperen mooier vind, maar dat jullie het niet doen omdat je de handel levendig wilt houden. En nu zeg je dat je je er niets van aantrekt. Contradictio in terminis?

Overigens vind ik het niet kunnen dat de gecoupeerde staarten vooraan staan. De jury hoort hier ook een bekeuring voor te krijgen.

Paarden met gecoupeerde staarten na een bepaalde datum behoren op wedstrijden gediskwalificeerd te worden. Dat is het enige wat helpt.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:33

Ik heb een bels verzorgd MET staart, en niks zo mooi als een mooie dikke bos die de vliegen weg mept.
Ze worden niet voor niks MET geboren!

En wat Cas zegt, zonder staart niet meer toelaten!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 06:54

Cassidy schreef:
Hierin spreek je jezelf tegen. Je zegt dat je couperen mooier vind, maar dat jullie het niet doen omdat je de handel levendig wilt houden. En nu zeg je dat je je er niets van aantrekt. Contradictio in terminis?

Overigens vind ik het niet kunnen dat de gecoupeerde staarten vooraan staan. De jury hoort hier ook een bekeuring voor te krijgen.

Paarden met gecoupeerde staarten na een bepaalde datum behoren op wedstrijden gediskwalificeerd te worden. Dat is het enige wat helpt.


Maar dat gebeurd niet. En als je er wat van tegen de jury zegt. Zeggen ze gewoon dat, dat paard mooiere gangen heeft, of mooier gebouwd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:25

paarden worden toch niet voor niets met een staart geboren? en dan leven we nog in Nederland insektenland, ze hebben die staart kei en keihard nodig. Wie is de mens om nou weer te vinden dat die er af moet? En als je paard op de keuring moet, dan vlecht je die staart toch eventjes in tot een knotje? Koud kunstje. Ruiters en amazones die de manen van hun paarden in moeten vlechten voor een dressuurwedstrijd zeiken daar toch ook niet over?? (behalve ik hm...). WAarom kunnen die lui dan niet een keertje vlechten?

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:30

ik bracht de verkeerde stem uit wééééééééééééééééééééééé
ik vind de staart bij het paard horen die moet er aan blijven!

ik klikte het verkeerde aan dat hij er af moest wééééééééééééé

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:56

Tanneke"]
[quote="Cassidy schreef:
Paarden met gecoupeerde staarten na een bepaalde datum behoren op wedstrijden gediskwalificeerd te worden. Dat is het enige wat helpt.


Maar dat gebeurd niet. En als je er wat van tegen de jury zegt. Zeggen ze gewoon dat, dat paard mooiere gangen heeft, of mooier gebouwd.
[/quote]

Dat van die mooiere bouw of mooiere gangen, misschien is dat wel zo?
En ik zou iemand anders aanspreken dan de jury over het feit dat gecoupeerde paarden nog steeds mee mogen doen.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 17:09

Cassidy"]
[quote="Tanneke"][quote="Cassidy schreef:
Paarden met gecoupeerde staarten na een bepaalde datum behoren op wedstrijden gediskwalificeerd te worden. Dat is het enige wat helpt.


Maar dat gebeurd niet. En als je er wat van tegen de jury zegt. Zeggen ze gewoon dat, dat paard mooiere gangen heeft, of mooier gebouwd.
[/quote]

Dat van die mooiere bouw of mooiere gangen, misschien is dat wel zo?
En ik zou iemand anders aanspreken dan de jury over het feit dat gecoupeerde paarden nog steeds mee mogen doen.
[/quote]

We hebben het al ZO VAAK tegen het stamboek gezegd, maar ook tegen de jury's. Het enige wat je daarmee bereikt, is dat je ruzie krijgt. De jury's vinden die wet gewoon belachelijk, dus zij keuren nu extra zo. Omdat de meeste toch wel GRAAG een goed keuringsresultaat willen hebben. En nu de veulens met korte staart vooraan zetten, dan doen de meeste mensen de staart weer couperen. Dat is dus hun doel.

Mariska_28

Berichten: 10522
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:53

Misschien eens contact opnemen met het PVE? Zij kunnen misschien het stamboek erop aanspreken.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 18:57

Nee, daar heb je niks aan. En wij hoeven ook geen ruzie te krijgen met het stanmboek en de jury's. We zijn namelijk trekpaardliefhebbers onder elkaar. En niet om ernstige ruzies te krijgen. Heb ik namelijk GEEN zin in.
Wij geven er niks meer om hoe ze keuren. We weten namelijk dat we goede paarden hebben, met goede afstamming, en dat is het belangrijkste

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:22

Dus waarom nog aan een keuring meedoen? Als iedereen wegblijft, dan komt de boodschap toch ook over?

Uiteindelijk moeten er paarden in de ring staan om te keuren. Blijven die weg (en je zult niet iedereen zover krijgen dat ze wegblijven) komt de boodschap wel over denk ik?

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 07:38

Ze moeten wel een premie hebben.

Maar zondag is er een keuring afgelast vanwege gecoupeerde staarten. Niemand had een bewijs bij zich, van Frankrijk wat ze konde tonen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:28

[quote="Ethelate"]Ik heb een bels verzorgd MET staart, en niks zo mooi als een mooie dikke bos die de vliegen weg mept.
Ze worden niet voor niks MET geboren!

Helemaal mee eens!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:29

Tanneke schreef:
Ze moeten wel een premie hebben.

Maar zondag is er een keuring afgelast vanwege gecoupeerde staarten. Niemand had een bewijs bij zich, van Frankrijk wat ze konde tonen.


Kijk kijk...blijkbaar wordt er toch ingegrepen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:59

Tanneke schreef:
Nee, daar heb je niks aan. En wij hoeven ook geen ruzie te krijgen met het stanmboek en de jury's. We zijn namelijk trekpaardliefhebbers onder elkaar. En niet om ernstige ruzies te krijgen. Heb ik namelijk GEEN zin in.
Wij geven er niks meer om hoe ze keuren. We weten namelijk dat we goede paarden hebben, met goede afstamming, en dat is het belangrijkste


Waarom zet je je dan niet in voor het trekpaard.
Waarom doe je niet meer de moeite om ze te overtuigen?
Dit mag volgens mij ook helemaal niet.
Ze moeten naar het paard in het algemeen kijken en niet alleen naar de staart (stompje).
Dat is toch onterecht?
En je komt toch wel op voor je zelf.......(zoals je op komt voor de traditie).

En volgens mij is het l*lkoek.
Veulens zonder staart mogen niet meer op de keuring verschijnen ookal hebben ze de staart in Frankrijk laten couperen.
Dus je heb geen tegenstanders zonder staart toch?

En de traditie..........ik vindt dat de mensen die in die traditie geloven wel eens moderner mogen worden.
Ik vindt het dan ook echt NIET ras typisch.
Het heeft nu geen nut meer...en we praten wel over dieren!!
Dieren die niet mee kunnen beslissen ,en als ze dat wel konden hadden ze besloten om de staart er aan te laten zitten.
Maar mensen kijken niet naar het dier ze kijken naar de EIGEN traditie.
Ze willen dat het paard wat ze fokken een 1ste premie haalt en zodat ze het paard weer kunnen verkopen en dat hun naam omhoog gaat door de behaalde premies.
Ze vechten niet voor het paard maar voor hun zelf.
Als ze echt zo'n liefhebber van trekpaarden zijn waarom promoten ze dan nu niet de moderne versie van het trekpaard?
Waarom zien ze niet in dat dit het beste is voor het paard en dat ze juist deze kans moeten pakken.

Tanneke, je zegt steeds dat jullie veulens hun staart nog hebben omdat het couperen van de staart niet meer mag.
Je doet het niet meer omdat het van de WET niet meer mag.
Dat vindt ik wel jammer.
Probeer je eens van die traditie af te zetten en gewoon kijken naar het paard.
Wat is het beste voor jouw paard?
En ik vindt het heel erg dat je zegt dat ze wel zonder staart kunnen want je gebruikt een vliegen deken.
Probeer je zelf er van te over tuigen.....en lukt dat niet.....sorry.....maar dan vindt ik dat je je zelf geen fokker mag noemen want je heb niet het beste voor met je paarden.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 17:12

odje"]
[quote="Tanneke schreef:
Nee, daar heb je niks aan. En wij hoeven ook geen ruzie te krijgen met het stanmboek en de jury's. We zijn namelijk trekpaardliefhebbers onder elkaar. En niet om ernstige ruzies te krijgen. Heb ik namelijk GEEN zin in.
Wij geven er niks meer om hoe ze keuren. We weten namelijk dat we goede paarden hebben, met goede afstamming, en dat is het belangrijkste


Waarom zet je je dan niet in voor het trekpaard.
Waarom doe je niet meer de moeite om ze te overtuigen?
Dit mag volgens mij ook helemaal niet.
Ze moeten naar het paard in het algemeen kijken en niet alleen naar de staart (stompje).
Dat is toch onterecht?
En je komt toch wel op voor je zelf.......(zoals je op komt voor de traditie).

En volgens mij is het l*lkoek.
Veulens zonder staart mogen niet meer op de keuring verschijnen ookal hebben ze de staart in Frankrijk laten couperen.
Dus je heb geen tegenstanders zonder staart toch?

En de traditie..........ik vindt dat de mensen die in die traditie geloven wel eens moderner mogen worden.
Ik vindt het dan ook echt NIET ras typisch.
Het heeft nu geen nut meer...en we praten wel over dieren!!
Dieren die niet mee kunnen beslissen ,en als ze dat wel konden hadden ze besloten om de staart er aan te laten zitten.
Maar mensen kijken niet naar het dier ze kijken naar de EIGEN traditie.
Ze willen dat het paard wat ze fokken een 1ste premie haalt en zodat ze het paard weer kunnen verkopen en dat hun naam omhoog gaat door de behaalde premies.
Ze vechten niet voor het paard maar voor hun zelf.
Als ze echt zo'n liefhebber van trekpaarden zijn waarom promoten ze dan nu niet de moderne versie van het trekpaard?
Waarom zien ze niet in dat dit het beste is voor het paard en dat ze juist deze kans moeten pakken.

Tanneke, je zegt steeds dat jullie veulens hun staart nog hebben omdat het couperen van de staart niet meer mag.
Je doet het niet meer omdat het van de WET niet meer mag.
Dat vindt ik wel jammer.
Probeer je eens van die traditie af te zetten en gewoon kijken naar het paard.
Wat is het beste voor jouw paard?
En ik vindt het heel erg dat je zegt dat ze wel zonder staart kunnen want je gebruikt een vliegen deken.
Probeer je zelf er van te over tuigen.....en lukt dat niet.....sorry.....maar dan vindt ik dat je je zelf geen fokker mag noemen want je heb niet het beste voor met je paarden.
[/quote]

Zolang het mocht hebben we het dus gedaan (net zoals iedere fokker), maar nu het niet meer mag hebben wij het dus ook NIET gedaan. Maar gaan even goed nog naar de keuringen met ze. Maar de staart houden ze er gewoon eraan.

Maar dat heb ik al zo vaak geschreven hier op dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:36

Ik ben dus ook zeer TEGEN het couperen van de staarten, maar waarom worden jullie zó boos op Tanneke Verward ? Ok, zij vindt het couperen misschien wél goed, dat is een mening van haar. Maar zij couperen de staarten toch niet meer? Nou dan, wees daar blij om!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 17:46

Ja, Sammm dat vind ik ook. We hebben het toch steeds gedaan volgens de regels zoals het moest. We hebben nu wel een veulen van een kennis met korte staart bij ons op de wei. Maar dat moet ie weten. Wij doen het in ieder geval NIET MEER.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:58

Tanneke schreef:
Wij doen het in ieder geval NIET MEER.


Goed zo! OK dan!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 17:59

dank je wel SAMMM, met jou kan ik praten!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132220
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:07

Tanneke schreef:
Zolang het mocht hebben we het dus gedaan (net zoals iedere fokker), maar nu het niet meer mag hebben wij het dus ook NIET gedaan. Maar gaan even goed nog naar de keuringen met ze. Maar de staart houden ze er gewoon eraan.

Maar dat heb ik al zo vaak geschreven hier op dit topic.


Nu scheer je alle fokkers over 1 kam.
Hierboven heb ik al een stukje geschreven over m'n oom(pje) die er nooit aan meegedaan heeft (en toch heel wat merries met 1e premies heeft gefokt Knipoog ) en zo ken ik er persoonlijk nog twee andere fokkers die al meer dan 10 jaar geleden gestopt zijn met het couperen van staarten bij hun trekpaarden.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 21:16

1ste premie krijg je bijna altijd, maar het gaat natuurlijk ook om de kampioen. Wij hebben nog altijd 1ste premie merries gefokt.

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:18

Vind het wel een beetje héél erg vreemd dat hier een aantal mensen zijn die hier reageren met dat ze tégen couperen bij trekpaarden zijn, maar zelf wél een hond hebben met gecoupeerde staart!! Kan iemand mij dat uitleggen waarom dát wel geaccepteerd wordt en bij trekpaarden niet Verward!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:35

schaapjuh schreef:
Vind het wel een beetje héél erg vreemd dat hier een aantal mensen zijn die hier reageren met dat ze tégen couperen bij trekpaarden zijn, maar zelf wél een hond hebben met gecoupeerde staart!! Kan iemand mij dat uitleggen waarom dát wel geaccepteerd wordt en bij trekpaarden niet Verward!


Couperen van staarten en oren mag in NL bij honden ook al een tijdje niet meer hoor! Haha!
Voorheen was er nergens bv een ongecoupeerde rotweiler te vinden, nu krijg je in NL bij fokkers alleen nog maar ongecoupeerde.
De wel gecoupeerde komen uit Belgie of zijn geboren voor de datum dat het verboden werd!

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:37

En als we t toch over paardestaarten hebben...Hoe zit t dan bij tuigpaarden? Ook daar wordt het paard onnodig verminkt! Niet door couperen nee, maar door enkele spieren en pezen in de staartwortel door te snijden om van een hoge staartdracht verzekerd te zijn. Zo'n paard kan dus óók geen vliegen meer verjagen. Of we doen t op een andere manier: gember op de anus smeren, dan houden de paarden ook hun staart mooi hoog. Nou lekker dan hoor Boos! .
Hiermee wil ik niet zeggen dat het bij elke tuiger gebeurd maar wel bij vele. En héél vroeger werden er ook staarten bij tuigers gecoupeerd, dus niet alleen bij trekpaarden!

Overigens ben ik tegen couperen e.d. maar de meesten die tegen couperen e.d. zijn weten niet eens wat het nut en de oorzaak was daarvoor. Zolang je dat niet weet kun je niet iets gaan beoordelen!

En het couperen bij honden, varkens en schapen dan? Zijn ook heel veel redenen voor, maar de meeste mensen weten die niet eens. Maar ondertussen wel bevooroordelen.

En alleen het couperen in Nederland te verbieden heeft geen zin, je hebt alleen maar kromme regels. Verbied het dan wereldwijd of iig in heel europa