gecoupeerde staart bij het trekpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

gecoupeerde staart bij het trekpaard

Ik ben het er mee eens laat de staart er maar aan
164 (94%)
Ik ben het er absoluut NIET mee eens een staart hoort niet bij een trekpaard
10 (5%)
Ik zou naar Frankrijk gaan
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 174


Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 18:44

Ik heb nu al zo vaak gezegd, dat wij de trekpaarden helemaal in pakken van de zomer.
Willen jullie nu eindelijk is ophouden over de VLIEGEN???????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:49

En in de winter bij de merries die wind en die kou op hun doos? Of trekken jullie ze dan ook wollen onderbroeken aan? *LOL*

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:13

Euh, volgens mij mag je niet eens meer met een gecoupeerd trekpaard naar de keuring, tenzij deze geboren is voor een bepaalde datum, of dat er aangetoond kan worden dat er medische noodzaak is waarom het paard gecoupeerd is.

Ik neem aan dat als jullie trekpaarden fokken juist de keuring de kroon op je werk is? Verward

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:14

Fjord, zweeds koudbloed, suffolk punch, ierse trekpaard, murakoz, noriker, russich zware trekpaard, en vladimir (ok russisch trekpaard ras) alle trekpaarden die waarschijnlijk hetzelfde werk verrichten of hebben verricht als de staartloze rassen. Waarom mogen deze dan wel hun staart houden? Scheve mond
En inderdaad er zijn trek/span paarden die express klemmen. Maar als je dan een eerlijk mens ben kijk je waarom dat paard dat doet want vaak heeft dat te maken met de relatie paard - Baas!
Als een paard zonder staart zou moeten dan was hij wel zo geboren.... en dat zijn ze dus niet...
Dus hou op met het goed te praten. Het is gewoon weer 1 van die oneerlijke rottrekjes van het soort mens...
Godzijdank denkt niet iedereen zo. OK dan!
En ik ben blij dat het in dit land niet meer mag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:18

Ja maar daar gaat het nou juist om Esther...om die keuring! Meer dan de helft van de trekpaarden zal nooit echt aan het werk gaan, maar de trekpaardenfokkers zijn het niet eens met de beslissing dat er niet meer gecoupeerd mag worden. Omdat het traditie was.
Dus voor een keuring van pakweg 5 minuten een paar keer per jaar, vinden de trekpaardenfokkers dat de staart gecoupeerd hoort, en moet een paard voor de rest van zijn leven zonder....

Hoeveel paarden worden er eigenlijk bij de bosbouw ingezet? Heeft iemand een getal?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132220
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:13

Cassidy schreef:
Hoeveel paarden worden er eigenlijk bij de bosbouw ingezet? Heeft iemand een getal?


Geen idee, maar het zullen er verrekte weinig zijn.

Mijn oude oompje is in onze regio zo ongeveer de enige die nog met een trekpaard het land(je Knipoog ) ploegt.
Een paard MET staart wel te verstaan, hij heeft al sinds zijn jeugd trekpaarden en vecht al tientallen jaren voor het behoud van de staart van trekpaarden.
De beste man is inmiddels de 70 ruim gepasseerd en weet niet beter of er staat "een Bels" Knipoog bij hem op stal.

En dan zijn er nog mensen die mekkeren over tradities, dit geeft toch wel aan dat er ook binnen het stamboek weldegelijk mensen zijn die tot inkeer zijn gekomen.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:58

Waarom zouden we nog verder praten in dit topic?! We kunnen Tanneke toch niet overtuigen... Dit loopt alleen maar uit op een ruzie (zoals gewoonlijk bij dit soort topic's). Gaaaap
Tanneke: Je hebt een geweldige hobby met de trekpaarden (en mini-paarden las ik in een ander topic Haha!), want het zijn prachtige paarden om te zien, maar ik vind het jammer dat er fokkers zijn die nog steeds couperen.... (niet aanvallend bedoelt, want ik heb het over trekpaardenfokkers in het algemeen) Knipoog

Groetjes Jessie

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 21:19

Jessie ik moet je inderdaad gelijk geven. Jullie kunnen me niet overtuigen, met het couperen. Maar wij hebben alle veulens van vorig jaar EN dit jaar NIET laten couperen. Dus we gaan niet naar Frankrijk zoals de MEESTE fokkers wel doen.

Groetjes,
Anneke

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:11

Ik vind een trekpaard zonder staart echt walgelijk om te zien, voor mij is dat gewoon dierenmishandeling. Bovendien is een paard met staart mooier om te zien, de verhoudingen zien er beter uit.
Overigens hoop ik dat het stamboek ook zich goed aan de regels gaat houden, dat alle 'fokkers' die zo nodig die dieren op en neer naar Frankrijk moeten slepen om ze daar te laten verminken gewoon eruit gezet worden. Iemand die coupeert is geen echt paardenmens.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:55

Lekker topic dit Haha!
Ik ben er ook zeker weten op tegen. Ik heb een paar jaar terug een paar weken verzorgd bij een trekpaard-fokker die dus ook coupeerde. En vooral in de zomerdagen was het gewoon 'sneu'. Ik weet zeker dat de algemene fokker echt niet voor al zijn trekpaarden dekens en dozen vol spuitenbussen koopt om die beesten in te spuiten. En dan ook nog 2 maal daags de hele zomer lang...
Voor de rest sluit ik me aan bij de rest die tegen is, alles is al zo'n beetje gezegt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:02

Tanneke schreef:
Jessie ik moet je inderdaad gelijk geven. Jullie kunnen me niet overtuigen, met het couperen. Maar wij hebben alle veulens van vorig jaar EN dit jaar NIET laten couperen. Dus we gaan niet naar Frankrijk zoals de MEESTE fokkers wel doen.


Mag ik dan vragen waarom niet? Als je ergens achter staat, dan ga je daar toch voor? Zelfs al kost het je handenvol met geld omdat er later bekeuringen voor worden uitgedeeld? Haha! Lips are sealed

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 15:54

Zolang het in Nederland niet meer mag, doen wij het ook niet. Want er moet wel handel in deze paarden blijven. En om ieder jaar met 20 veulens naar Frankrijk te reizen, en dan de veulens in Nederland niet meer mogen verkopen. Willen we ook niet. Naar Frankrijk gaan is alleen iets voor de hobbyfokkers.

Groetjes,
Anneke

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:08

Lekkere hobby heb je dan.

Wat ik er principieel op tegen heb is dat een paard met staart geboren wordt. Wie zijn wij om een stuk van zijn lichaam er botweg af te snijden! Om praktische redenen is tot daaraan toe, maar vanwege traditie?!?? Dan wordt het imo gewoon verminking van een prachtig dier.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 16:15

Jessy, dat moet je dan tegen de fokkers zeggen die het vorig jaar en dit jaar NOG STEEDS doen. En niet tegen mij. Want wij hebben het vorig jaar EN dit jaar niet gedaan.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:19

Tanneke schreef:
Jessy, dat moet je dan tegen de fokkers zeggen die het vorig jaar en dit jaar NOG STEEDS doen. En niet tegen mij. Want wij hebben het vorig jaar EN dit jaar niet gedaan.


Jessy heeft het ook over fokkers in het algemeen en niet tegen jou persoonlijk...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:19

en wat die vliegen betreft...
jij pakt je paarden misschien in, maar ik heb al talloze staartloze paarden gezien die hartje zomer gek worden van de vliegen. Dus lang niet elke trekpaardhouder doet zo iets.

en als de paarden het een waardig vervanger vinden.. Ik kan jou ook een arm afhakken, een een plastieken in de plaats geven. of je hoofd kaalscheren en een pruik opzetten. Je hebt iets om het te vervangen, maar als je het ook even goed vind als je eigen arm of haar? Voor mij is en blijft het verminking.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:50

Tanneke schreef:
Jessy, dat moet je dan tegen de fokkers zeggen die het vorig jaar en dit jaar NOG STEEDS doen. En niet tegen mij. Want wij hebben het vorig jaar EN dit jaar niet gedaan.


En de enige reden waarom niet is het verbod. Jullie doen het niet niet meer omdat het principueel gewoon belachelijk is, maar alleen omdat jullie de paarden niet meer kunnen verhandelen, dat zeg je zelf. Jij mag je dus net zo goed aangesproken voelen.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 21:48

Miran"]
[quote="Tanneke schreef:
Jessy, dat moet je dan tegen de fokkers zeggen die het vorig jaar en dit jaar NOG STEEDS doen. En niet tegen mij. Want wij hebben het vorig jaar EN dit jaar niet gedaan.


En de enige reden waarom niet is het verbod. Jullie doen het niet niet meer omdat het principueel gewoon belachelijk is, maar alleen omdat jullie de paarden niet meer kunnen verhandelen, dat zeg je zelf. Jij mag je dus net zo goed aangesproken voelen.
[/quote]

Maar als wij volgend jaar naar de keuring gaan, met de veulens van dit jaar. En we moeten tegen jaarlingers met KORTE staart. Dan staan wij achteraan. Dus de jury kijkt ook nog naar de korte staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:52

Dat is knap, ben je waarzegster?
Weet je ook wat ik volgend jaar ga doen Lachen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:18

Tanneke"]
[quote="Miran"][quote="Tanneke schreef:
Jessy, dat moet je dan tegen de fokkers zeggen die het vorig jaar en dit jaar NOG STEEDS doen. En niet tegen mij. Want wij hebben het vorig jaar EN dit jaar niet gedaan.


En de enige reden waarom niet is het verbod. Jullie doen het niet niet meer omdat het principueel gewoon belachelijk is, maar alleen omdat jullie de paarden niet meer kunnen verhandelen, dat zeg je zelf. Jij mag je dus net zo goed aangesproken voelen.
[/quote]

Maar als wij volgend jaar naar de keuring gaan, met de veulens van dit jaar. En we moeten tegen jaarlingers met KORTE staart. Dan staan wij achteraan. Dus de jury kijkt ook nog naar de korte staart.
[/quote]

dus anders gezegd... de jury moedigt het naar het buitenland gaan om een staart te couperen dus aan... Verward of om het illegaal hier te doen? rare jongens, die jury bij die trekpaarden hoor...

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:39

xKatleentjex schreef:
dus anders gezegd... de jury moedigt het naar het buitenland gaan om een staart te couperen dus aan... Verward of om het illegaal hier te doen? rare jongens, die jury bij die trekpaarden hoor...


Dus als ik het goed begrijp: men haalt de staart eraf... paard krijgt hogere keurings resultaten.... vervolgens kan het paard voor nog duurder verkocht worden..... Verward:? *draait het dan werkelijk alleen maar om het geld?*

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 11:17

runningkawa schreef:
Dat is knap, ben je waarzegster?
Weet je ook wat ik volgend jaar ga doen Lachen


Dat is gewoon algemeen bekend. Een paar weken geleden was keuring. Er waren veulens van dit jaar met lange staart en met korte. Maar alle veulens MET korte staart stonden voor aan. En dat was precies hetzelfde bij de jaarlingers.

denxxxise

Berichten: 30
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:23

hallo Haha!
ik heb een belg met STAART een hele mooie dikke staart,
het is een voschimmel duz de staart is nog lichtblond ook ,,
maar dat maakt niet uit ,,,ff wassen en klaar is de staart ,,
toch Vingers aflikken

veel liefs denise en hummer OK dan!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:39

Een paard word niet voor nix met staart geboren en idd hij zal m missen in de zomer met vliegen!!!! En zo een beest voelt heus wel wat. Ik vind ze met staart veel mooier!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132220
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:04

Tanneke"]
[quote="runningkawa schreef:
Dat is knap, ben je waarzegster?
Weet je ook wat ik volgend jaar ga doen Lachen


Dat is gewoon algemeen bekend. Een paar weken geleden was keuring. Er waren veulens van dit jaar met lange staart en met korte. Maar alle veulens MET korte staart stonden voor aan. En dat was precies hetzelfde bij de jaarlingers.
[/quote]

Als de staart werkelijk het enige selectiecriterium is, dan zou het je sieren om deze corrupte bende te laten voor wat het is en je eigen plan te trekken.
Met zulke mensen wil je toch niks te maken hebben ?