vragen over wel of niet een tinker aanschaffen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 23:46

ze zoekt gewoon een leuke tinker van rond de 1.50 . maakt niet uit merrie of ruin en leeftijd mag rond de 12 zijn. geen piep jonge meer dus want daar heeft ze tijd niet voor om er 1 helemaal op te voeden.

is het blad tinkerland ook te koop??? en waar. klinkt interessant. we hebben nu het een en ander van marktplaats uitgeprint om mee te beginnen.
bedankt voor het meedenken

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:16


mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 21:31

we hebben afgelopen maandag 2 tinkers gehuurd en een erg mooie rit op de hei gemaakt. super gaaf zeg zo'n tinker.

morgen gaan we naar 2 tinkerfokkers toe: tukker tinkerfarm en de bonte parel.

hebben jullie ervaring met deze mensen?? van de bonte parel heb ik al wel gehoord dat het een betrouwbaar adres is. maar van de tukker tinkerfarm weet ik nog weinig. we hebben in ieder geval erg veel zin om te gaan kijken.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:32

de tukker tinkerfarm.....?? Zijn dat die uit Someren? Deze -> http://home.planet.nl/~kante277/tinkers.html die adverteerden laatst met 2.5 jaar livht ingereden tinkers. oh nee, deze -> http://www.detukkertinkers.com/ zijn het. Ik ken alleen hun site en vind dat ze er af en toe leuk spul tussen hebben lopen. Veel import maar niet voor een te gekke prijs zoals je dat bij Gadedijk ziet.

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:43

de tukker , ja die ken ik wel daar heb ik mijn tinker ook vandaan!
prima adres om je tinker te kopen! fijne mensen. rudy van de tukker schijnt eerder ook samengewerkt te hebben met miranda van de bonte parels. tinkerhoeve de tukker ligt in beckum, dicht bij hengelo(ov)
ik heb mijn paardje daar ook vandaan(in aug) en hij bevalt prima. mocht je daar komen en je ziet daar een merrie shetlandertje vos , die is van mij geweest heeft rudy van me over genomen voor zijn kinderen!
mocht je nog wat willen weten over de tukker pb je maar even!
groetjes

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 23:42

ja leuke mensen die tukkers. we hebben nu een dales uitgezocht. dat is een soort van zwarte tinker(ook met van die flinke sokken 1.50 hoog) die daar ook bij liep. hij was net ingereden. moest nog veel leren,maar we hebben er op gezeten en hij was erg braaf. van de week wordt ie gekeurd en dan hopelijk goedgekeurd. als jij je ti nker daar vandaan hebt bianca dan heb je vast de dales ook zien lopen. die was er toen ook al. ooo ik hoop zo dat ie goedgekeurd wordt.. help maar mee duimen voor vriendin.
inderdaad erg fijne mensen om zaken mee te doen leek me.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:16

oooh een Dales is ook erg leuk! Weet je zeker dat 'ie toch nog zo hoog is?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 12:49

we hebben hem niet opgemeten maar als je langs hem staat dan vergelijk hem maar met mijn fjord van 143 en dan is ie echt iets groter. dus ik denk het wel ja.
at leuk dat je de dales kent pellie. Ik had er nog nooit van gehoord

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:33

inderdaad ik heb hem gezien, toen liep ie in de wei voor het huis. voorzover ik me nog herinner leuk paardje. is ie voor je vriendin?
heb je toevallig een inieminie shetje gezien?????
in het weitje voor het huis ??
mooie stallen hebben ze daar he?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:24

ja als ie goedgekeurd wordt dan is ie voor mijn vriendin. nee helaas heb niet je ieniminie shet gezien. maar misschien waren we zo bezig dat ik letterlijk over hem heen heb gekeken..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:32

overblijfsel uit mijn penny tijd mjet Haha!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 23:20

duim duim voor morgen.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 19:27

joepie jee. hij is goedgekeurd OK dan! en staat nu lekker in zijn stalletje. wat we zo horen lijkt de dales wbt karakter op de tinker en is het dus eugenlijk een zwart tinkertje. we hebben hem opgemeten en hij is 1.51. Hij is 5 jaar oud en groeit nog een stuk door. Hij heeft echte dalespapieren en was ook gechipt. dit is meteen gecontroleerd. Carolien kan het nog steeds niet geloven. en ik ook eigenlijk niet dat ze weer een paardje heeft. enne bianca 22: ik moets van rudy zeggen dat de shet van jullie super ondeugend is hahaha . en de groeten van hen beiden.

nu is hij 3 weken op proef maar ik heb er alle vertrouwen in.
groetjes mejet

enne heel erg bedankt voor alle tips mensen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:34

Hee Mjet feliciteer Carolien van mij met haar nieuwe aanwinst!
We wachten hier natuurlijk wel nog op een foto he!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:35

Gefeliciteerd !! Fotoooos Haha! ben erg benieuwd naar de nieuwe aanwinst

Samantha Lovers Splash

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 19:38

ja gaaf he. ik kan het nog bijna niet geloven. morgen ga ik de fotos maken. we zijn door de stress helemaal vergeten hihi

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:24

Ik ben ook reuze benieuwd naar deze Dales, had er nog nooit van gehoord maar ik neem zonder meer aan dat het een soort tinker is. Hopelijk is tie net zo lief en betrouwbaar. Je vriendin kan hem 3 weken uitproberen en dat is een nette afspraak. Voor de tinkers heb je hier 2 stamboeken en in Ierland (moederland) is het moederstamboek. Bestaat er voor de dales dan ook zoiets in Engeland? Is het van oorsprong dan een paard uit Yorkshire (ken de Yorkshire dales nog van de serie james Herriott), deze serie mogen ze van mij blijven herhalen...

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 21:55

yep is de dales uit yorkshire. en hij heeft een paspoort en een ship van daar. dus we moeten ook naar engeland schrijven om alles op haar naam te zetten. is inderdaad van de omgeving van james herriot. In nederland is er zelfs nog geen stamboek. er zijn er nog niet zo veel in nederland.

Ik weet inmiddels dat door het zoeken hier op het net de tinker onder ande gefokt is door te kruisen met de dales.. zo leer je van alles

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 21:59

en inderdaad de serie mogen ze herhalen. de tinker blijkt trouwens( door zoeken op het net) o a ontstaan te zijn door te fokken met o a de dales. dus toch een beetje tinker.

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:13

he gefeliiteerd he! leuk zwart paardje was dat. ik heb hem wel gezien maar was opzoek naar een echte tinker, tja en dan zoek je wat gevlekts he! leuk dat jullie het contact ook als prettig hebben ervaren met rudy. ik heb hiervoor een nare ervaring gehad met een fjord dus had er niet veel vertrouwen in, mocht mijn tinker van rudy 6 weken op proef. mocht ik problemen krijgen met het inrijden volgend voorjaar , dan mocht ik ook altijd bij hen komen.
dus het paardje staat nu al bij haar op stal heb ik bergrepen? hebben jullie hem opgehaald?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:06

Hee en het is ook net een merensje, nu heeft ze van allebei wat, de kleur en bouw van een merens en het karakter van een tinker. Leuk.

Dales zijn toch de grotere broer van de Fell??

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:14

Oh oh oh, een tinker hoeft helemaal niet bont te zijn Bianca22!! Ik heb mijn tinker juist om haar zwarte vacht gekocht (met 4 witte benen + flinke bles). Ze heeft eigenlijk de aftekeningen van een zwarte Shire maar heeft gelukkig geen ramsneus en is een stuk kleiner met haar 1.54.
De stamboeken hier en in Ierland houden de tinkers nu raszuiver dus worden er volgens mij geen andere rassen meer ingefokt. Ik denk overigens dat een Dales geen ras is maar een type dat daar in Yorkshire veel voorkomt of kwam. Siegfried uit de serie heb ik eens zien galopperen met een vriendin op wat ik dacht dat tinkers waren, ook zwarten met witte sokken!! Tot de hoeveelste generatie staat er in de papieren Mjet?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 21:34

zal eens kijken in de papieren. weet wel dat in de tinker ook dales zit, net zoals shire en meer. zoals ik op het internet vindt is het wel een ras, maar ik kan me vergissen.
de dales heeft echt bepaalde raskenmerken waaraan hij moet voldoen. witte achtervoetjes mag bijvoorbeeld maar voorvoeten weer niet. alleen sneb of kolletje is toegestaan op het hoofd en meer van dat soort kenmerken.

dales lijkt inderdaad op de fell maar dan groter. wat het met elkaar te maken heeft weet ik nog niet. maar over een paar maanden ben ik vast dales expert hihi.

biancca: rudy heeft hem gebracht.en paardje staal nu lekker hier in malden. morgen gaan we voor het eerst samen in de bak rijden of even door het bos stappen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:16

Dales is inderdaad een ras Knipoog. En is inderdaad één van de grondleggers van het tinkerras. In tinker zit er Dales, Mérens, Clysdale, Shire en de occasionele draver/volbloed/welsh (cob) ... naarvolgens de hengst die voor het grijpen was Knipoog

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:05

he he ik ben ook geariveerd..

De maat voor je vriendin van het paard.

Je hebt zelf een fjord, dan weet je dat je door de rondingen van je paard ook veel lengte van de ruiter weg neemt.
Als je vriendin dus langis 180m moet ze geen lux tinker type zoeken van 150m maar een ronder type(breed)..hoe ronder het paard hoe meer de benen omhoog gaan, hoe slanker het paard hoe meer de benen er onder gaan hangen.

Er zijn wel grote tinkers van 160m en er boven, daar zit veel shire bloed in bv. maar deze paarden zijn een speld in een hoogberg soms.
De meeste tinkers die in de handels markt te koop aan geboden worden liggen idd in de maat 145m tot 155m..en dan zijn de tinkers van 155m snel weg.

De sprijs is op het moment een soort van sprijzen slag, sommige vragen voor een tinker de hoofdsprijs.(slapend rijd worden)..

Iedere tinker is speciaal, ze hebben allemaal huneigen karaktertje..
Maar over het algemeen is de tinker braaf. ( en braaf zijn is een breed begrip)..
Maar zoals bij ieder paard moet het klikken tussen jou vriendin en de tinker. op ieder potje past een deksel zeggen ze wel eens.

Waar ze zich niet te veel op moet richten is het uiterlijk van de tinker.
je krijgt namelijk niet altijd wat je zoekt!
Als men een zwart bont paard wil, en men is met de zoek toch bezig kan het maar zo zijn dat die tinker helemaal zwart juist het karakter en rij style heeft die jou vriendin zoekt, uiterlijk is heel betrekkelijk.
Ik denk dat men een tinker moet kiezen op karakter en op zijn rijden en gangen enz..
men zoekt tinkers vaak uit op het uiterlijk, omdat ze ook zo bont zijn er er erg verschillend uitzien..en over smaken valt niet te twisten..

Ik heb pas geleden iemand geholpen een tinker te zoeken, en de tinker die voldeed aan het uiterlijk voldeed niet aan karakter en rijd styl.
En die tinker die dus niet voldeed aan uiterlijk deed 100% aan karakter en rij style..
die koper zocht een bruine tinker liefst zonder vlekken.(hoefte ook niet perse sokken te hebben......)maan oog was uit den boze..
Na verschillende handelaren te hebben bezocht en verschillende paarden te hebben gereden is het dus een bont paard geworden met eenmaan oog!
Maar de koper zat na een galopje buiten met een big smile van oor tot oor. dit was het paard van haar dromen..qua kwaliteit voldeed die aan al haar wensen qua uiterlijk dus niet..

maar wat is belangrijker een mooi paard waar je niet mee overweg kunt, waarmee je altijd aan het vechten bent en waarop je niet kunt rijden??
Of een paard waarmee je de sterren van de hemel rijd? en dat het zo goed klikt..en waarmee je maatjes wordt door dik en dun.

Sommige hebben geluk en hebben beide.

idd kun je ook heel gelukkig worden als recreatie ruiter met een ander ras, er worden bv ook veel dravers aangeschaft voor lekker buiten rijden.

Nou in ieder geval heel veel succes..