Noordzweden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Santano
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-09-06

Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:17

Ben benieuwd of er op Bokt ook andere mensen met een Noordzweed zitten.
Bij stal Castelein zijn er circa 10-15 verkocht.
Zelf ben ik de trotse eigenaresse van Skoy (bij Castelein heette ze Caprice...).
Ben benieuwd!

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:45

Nee, heb helemaal niets haha.
Heb je toevallig een foto? ben wel benieuwd!

EvilSock
Berichten: 90
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:49


Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:15

Hee wat leuk, ik heb ook een Zweedje van stal castelein (Goliat) nu heet hij hummer, hij 4 jaar!
Afbeelding

Heb je een foto van jouw Noordzweed?

Hier op bokt zitten er meerdere!

Santano
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:26

Ha.

Leuk zeg! Ze lijkt wel wat op Skoy. Moet nog even uitzoeken hoe ik foto's op bokt krijg, daarna zet ik er z.s.m. eentje op.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:06

Jep. Een noordszweeds gebruikspaard en een noordzweedse draver.
Maar niet van castelein.
Ze staan in mijn profiel

Santano
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 09:18

Wat een mooie :-) Die van mij is nog iets grover. Ik vind de Brükshäst toch wel het mooist, en het opvallendst.

Wat trouwens erg bijzonder was, was het volgende:
Skoy is voor aankoop gekeurd door de Universiteitskliniek van Utrecht. Prima gezond, alleen te dik. Advies van de dierenarts was weinig voeren, veel rijden.
Bij aankomst vond ik haar wel erg bol geworden, maar ja, april, voorjaarsgras.
Toen na een week een uier ontstond... je voelt hem aankomen...
Dierenarts erbij, opvoelen, en de boodschap: je krijgt binnen 3 weken een veulen.
Na 3 weken werd Loki geboren, een prachtig veulentje. Papa blijkt een arabier te zijn. In Zweden is Skoy meerdere malen door een Noordzweedse stamboekhengst gedekt, zonder resultaat. Omdat ze toch niet zwanger kon worden, is ze tot ze werd verkocht bij een arabische hengst in de wei gezet. En omdat Skoy wel op arabieren valt...

Dus we hebben nu in Nederland niet alleen Noordzweden, maar ook een arabo-zweed :-)
Overigens is Loki verkocht aan een stalgenoot, dus zie hem opgroeien. Rankheid en de beentjes van papa, de manen, staart en karakter van mama. :-D

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:34

Haha, twee voor de prijs van een. Heb je een foto van je brukshäst? Moet dan nogal een tank zijn. Hälga is nl al behoorlijk stevig gebouwd. In het begin had ik behoorlijk pijn aan mijn liezen, al na een stapritje. En dat terwijl ik toch echt koudbloedpaarden gewend ben.

Ik vind zowel het brukshäst als de travare hun charme hebben. Ook onder de dravers heb je prachtige paarden. De draver is trouwens van mijn man. Past ook het beste, want die is aardig aan de maat.

Kruisingen met de NZ zie je hier trouwens wel meer. Niet zozeer met arabieren (hoewel die er vast zijn), maar meer met varmbloed. Heb ook een kruising NZ/new forest gekend.
Leuk dat je je veulen zelf ziet opgroeien nu

En tja... NZ hebben duidelijk een eigen mening... dat blijkt wel weer.. ze viel dus op knappe slanke jongens.

Santano
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:46

Foto's lukt nog niet helemaal (moet ze eerst even online zetten), maar heb wel een filmpje:



Loki is daar 7 uur oud, en mams moet al de hele tijd achter hem aan om hem in de gaten te houden :-)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:52

Leuk leuk....
Het grovere zie ik nog niet zo, eerlijk gezegd, maar ze is volgens mij wel groter.
Mijn hälga is maar 1.50.
Maar een heel leuk paard met een heel leuk veulen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:54

O wauw wat een mooi dier zeg!

Santano
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:37

Misschien lijkt het alleen zo Liljebo, en zijn ze even grof. Skoy is wel inderdaad groter, 1.60 m.
Wel jammer dat Castelein tijdelijk gestopt is met het importeren van Noordzweden. Er is hier nog steeds geen Noordzweedse hengst beschikbaar voor dekdiensten.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:12

Is het niet mogelijk om met KI te werken en dan gewoon een NZ hengst hier in Zweden te gebruiken?
Dat geeft dan ook meteen meer keuzemogelijkheden. Lijkt me toch al niet verkeerd.
Maar ik weet niet hoe dergelijke zaken geregeld worden richting buitenland en of dat mogelijk is? Ben niet zo thuis in de fok...

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:17

Wauw wat een heerlijk veulen, en Skoy lijkt erg op Hummer.
Wat leuk zeg om een filmpje van ze te zien...... Ben erg benieuwd hoe het veulen uitgroeid, wordt volgens mij een ontzettend knap paard!

Ik vind het ook erg jammer dat ze gestopt zijn met noordzweedjes naar Nederland te halen...... kwam toevallig van de week een bijrijdster van castelein tegen, die miste de Noordzweedjes ook erg.....

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:51

Noordzweedse paarden fan meld zich :D

Wat een leuk veulen heeft Skoy <3 Met welk ras heb je haar gekruist dan?

Is castelein dan voor goed gestopt? Ik dacht dat ze alleen een rust pauze hadden ingelast, vanwege geboorte van hun dochter en verhuizing? Dus ik dacht ook dat ze volgend jaar weer naar Zweden zouden? :o

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:56

Ik durf het niet te zeggen maar ik hoop echt dat ze weer gaan starten met de Noordzweden. Het zijn fijne mensen met hart voor de Zweedjes.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:00

Ik hoop echt dat ze weer paarden gaan halen uit zweden, Ben toch van het idee afgestapt om zelf een paard uit Zweden te laten overkomen. :o

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:02

Ja op zich lijkt mij dat best een gedoe om ze zelf te gaan halen.....
Er zijn wel wat voordelen als het paardje al in Nederland is.

Er is dacht ik toch nog iemand die iets in Noordzweedjes doet?

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:10


Santano
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:02

Ja, volgens mij willen ze het op termijn wel weer oppakken, maar weten ze nog niet precies wanneer.
Zelf importeren heb ik ook wel eens over gedacht voordat Castelein bestond (ben op trektocht in Zweden in contact gekomen met de Noord-Zweden), maar buiten het organisatorische gedoe, vind ik het ook nog wel een risico dat je niet weet hoe een paard zich in Nederland gedraagt.

Ik heb tot 3x toe een lange trektocht (125 km) in Zweden gemaakt, o.a. Noord-Zweden erbij, en in het bos leken ze allemaal zeer verkeersmak en rustig. Tot er incidenteel eens een aanhanger over een grindweg voorbij kwam... En als je dan een Hummer hebt die Zweedse bossen gewend is, en door ons dichtbevolkte landje moet, vind ik het niet zo verkeerd ze in Nederland te kopen, zodat je kunt zien en uitproberen hoe ze zijn.

Groetjes Karin

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:41

Nja, ligt ook een beetje aan het paard... Mijn noordzweed is niet zo snel onder de indruk. Ook niet van landbouwmachines, vrachtwagens en aanhangers. Maar goed... een zak kunstmest kan dan wel weer best eng zijn.
Maar er zijn natuurlijk ook aardig wat NZ die wel aan wegen, drukte e.d. gewend zijn. Ligt er maar net aan waar ze zijn opgegroeid en wat ermee is gedaan.

Nederland is natuurlijk wel erg extreem is en kan misschien een cultuurshock betekenen voor het paard. Die krijg ik nl al als ik weer in nederland kom.
Dus in die zin zit er wel wat in, ja.
Kan me ook voorstellen dat invoeren een heel gedoe is.

Maar zelf fokken via KI of kan dat niet vanuit buitenland? Sorry... ben beetje blond op dat gebied.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:06

Dat vraag ik me ook af, Is het fokken niet mogelijk via KI?

In dat opzicht is het kopen van een paard in Nerderland ook makkelijker. Je weet niet hoe het paard hier op alles gaat reageren. Maar het invoeren van een paard valt wel mee, je moet het transport bedrijf regelen, die regelt verder het papier werk ect. En je moet met de eigenaar de rest regelen. Dat is wel echt een heel gedoe over de mail. En ongezien een paard kopen, ja dan blijft er nog altijd een kans dat je word opgelicht.

Hoop voor Noordzweden liefhebbers dat ze snel weer paarden naar Nederland halen. ;)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:47

Ongezien een paard kopen moet je nooit doen. Dat is vragen om problemen.
Ook hier doe je er verstandig aan om niets voor waar aan te nemen in de paardenhandel.

Dus tja.. een NZ en zweden kopen betekent dus een reisje naar zweden en vervolgens vervoer regelen. En ik kan mij voorstellen dat dat een heel gedoe is.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:57

Dat is wel een heel gedoe, en niet idereen heeft de mogenlijkheid om eventjes naar Zweden te gaan. En dan is een Nz kopen bij castelein ook niet duur. :o

Santano
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:17

Volgens mij kan het wel via KI, maar ik begreep dat men met name bij de Noord Zweden nog veel op de traditionele manier (romantisch ;-) fokken. Dus gewoon hengst bij de merrie.
Maar na mijn onverwachte veulentje en een baarmoederonsteking ben ik voorlopig wel even genezen van fokken. Maar wie weet in de toekomst...