Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esther1o1
Berichten: 211
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:15

Aranel schreef:
Op bokt zit geloof ik ook iemand die een of twee Schwarzwulder fuchs paarden heeft (ongetwijfeld zal ik het verkeerd spellen), die vind ik ook zo machtig mooi :+: Soort haflingers, maar dan steviger en donkerder.


Ja, ik rij der nu een bij en bij ons op de manege staan er nog 2 en het blijven echt mooie beesten om te zien al helemaal als ze door de nek lopen :D

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:19

Ik heb een comtois, iets waar ik nog nooit van gehoord had en ook niet vaak tegenkom op marktplaats. Ook op bokt heb ik een keer een topic geopend met mensen die ook dit ras hadden, geen reactie gehad. Weet alleen _DLS_ want daar heb ik de mijne bij gekocht haha.

Rennie89
Berichten: 37270
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:02

connie64 schreef:
lifaya, had dit weekend naar ons criollo weekend gekomen in huybergen, er waren zo n 40 criollos bij elkaar in alle kleuren en maten!
Er zijn ong 450 criollo s te vinden in nederland en het zullen er zeker niet erg veel meer gaan worden omdat de prijzen behoorlijk zijn gestegen!
Voorheen kwamen ze per boot en dat mag tegenwoordig niet meer, dus nu per vliegtuig en tja dat merk je echt wel in de prijs.

Je moet echt echt wel een criollo graag willen wil je er nu nog een kopen (helaas)

"helaas" zit ik in Amerika :P Anders had ik graag gekomen! Maar wat jammer dat ze niet meer per boot mogen komen zeg, vliegtuig is echt veel duurder. Is er helemaal geen optie meer om paarden met boten te vervoeren?

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:53

Ik heb vorig jaar een hele bups (stuk of 15) Comtois in Duitsland gezien allemaal zilverappel, prachtige dieren.

LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:54

ik marwari echt ene heel mooi ras
jammer dat ze niet in nederland zijn :o

nina023
Berichten: 475
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Oosterhout (NB)

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:57

Is een dartmoor eigelijk een zeldzaam ras?
Voor zover ik weet niet, maar omdat laatst iemand mij erop wees dat dartmoors zeldzaam zijn twijfel ik.
:P

justme83
Berichten: 441
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Almere Buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:18

Ik heb zelf een wielkopolski....(had al eerder gereageerd)
Maar daar hoor ik zeer weinig over in Nederland... Iemand een idee hoeveel er ongeveer zijn in Nederland?

Er is niet veel te vinden over de Wielkopolski's!

Nog ff een fotootje erbij van mn 5-jarige wielkopolski

Afbeelding
Afbeelding

ursulaatje

Berichten: 364
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:26

Zo, een wielkolpolski heb ik ook nog nooit van gehoord! Maar wel een erg mooi paard zeg!
Ikzelf vind de american miniature erg bijzonder, hier in Nederland zijn er niet super veel van, al zijn ze in Amerika wel erg populair. Ik weet pas sinds een paar jaar dat ze bestaan. Maar ik heb geen idee hoe lang dit ras al een beetje bekend is in Nederland, iemand die dat wel weet?

justme83
Berichten: 441
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Almere Buiten

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:57

Wielkopolski is het Poolse warmbloed, maar verder niet al te veel over te vinden helaas! Dus mensen die meer kunnen vertellen, ik houd me aanbevolen!

De American miniature heb ik dan nog nooit van gehoord.....

Rennie89
Berichten: 37270
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 01:03

American Miniature is gewoon de AMHA hier in NL :) je hebt ze eigenlijk best veel, al zijn er een hoop halfbloed en staan bij het NMRPS ingeschreven als ik het goed heb :P

ursulaatje

Berichten: 364
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 01:10

justme83 schreef:
Wielkopolski is het Poolse warmbloed, maar verder niet al te veel over te vinden helaas! Dus mensen die meer kunnen vertellen, ik houd me aanbevolen!

De American miniature heb ik dan nog nooit van gehoord.....


Er staat wel een stuk over de wielkopolski op Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Wielkopolski
Erg grappig dat niet iedereen alle paardenrassen kent!

Ik heb geen foto meer van mijn paardje online en dus op bokt.. maar het is wel een ras dat zo gefokt is in Amerika. Heb je weer verschillende varianten van, de Arabische soort, de quarter en tuiger. Erg leuk, vooral als je bijv een foto van ze maakt zonder dingen waaraan je kan zien hoe groot ze zijn erom heen, dan lijken het net gewone grote paarden, terwijl ze niet groter mogen zijn als 38 inch. http://en.wikipedia.org/wiki/Miniature_horse

ursulaatje

Berichten: 364
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 01:12

lifaya schreef:
American Miniature is gewoon de AMHA hier in NL :) je hebt ze eigenlijk best veel, al zijn er een hoop halfbloed en staan bij het NMRPS ingeschreven als ik het goed heb :P


Ja klopt! Is erg jammer dat men ze weer doorfokken met falabellas of gewone minishetlanders.. weet jij hoelang deze paardjes al in nl zijn?

Maureen97
Berichten: 674
Geregistreerd: 15-08-10

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 02:05

Als ik een Marwari zou kunnen kopen zou ik het direct doen! Wat een prachtpaarden!

Rennie89
Berichten: 37270
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 02:06

Ursulaatje, geen idee eigenlijk, denk dat dat in de wiki van bokt wel aan gegeven kan zijn :P Het zijn iig erg leuke luxe dingetjes met een hoop karakter hahahaha :))

Happinez

Berichten: 8393
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 02:11

ursulaatje schreef:
lifaya schreef:
American Miniature is gewoon de AMHA hier in NL :) je hebt ze eigenlijk best veel, al zijn er een hoop halfbloed en staan bij het NMRPS ingeschreven als ik het goed heb :P


Ja klopt! Is erg jammer dat men ze weer doorfokken met falabellas of gewone minishetlanders.. weet jij hoelang deze paardjes al in nl zijn?

Amha, is niet zeldzaam, je word er mee ****gegooid als je om je heen kijkt.

Waarom is doorfokken zonde ? Nmprs is inmiddels ook een echt stamboek, met keuring en de hele boel erbij.
Amha is ook ooit zo ontstaan door te mixen met diverse kleine pony's.. niets meer en niets minder.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:03

ursulaatje schreef:
lifaya schreef:
American Miniature is gewoon de AMHA hier in NL :) je hebt ze eigenlijk best veel, al zijn er een hoop halfbloed en staan bij het NMRPS ingeschreven als ik het goed heb :P


Ja klopt! Is erg jammer dat men ze weer doorfokken met falabellas of gewone minishetlanders.. weet jij hoelang deze paardjes al in nl zijn?

Hoezo jammer? Het nmprs moet je vergelijken met bijv het nrps. En hoe denk je dat het amha zelf is ontstaan? :)

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:08

Discussie is hier misschien niet geheel op zijn plaats, maar gezien bloedvoering en verbreden van de genenpoel ben ik juist een groot voorstander van dergelijke kruisingen. Af en toe wat vreemd (maar uiteraard wel passend!) bloed inmengen is hartstikke gezond!

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:16

lifaya schreef:
VogeltjeM, denk toch dat jij dan echt geluk hebt, ik kom als fotografe door heel NL en heb er echt pas 3 gezien :P Jij kent dan toevallig een stal waar ze echt alleen met criollo's rijden :P Ik vind het echt geweldige paarden! Dus zou juist blij zijn als ze wat populairder worden over heel nederland :P




Hier in bergen op zoom is een manege en die hebben er een stuk of 5.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:35

Ras is nog maar 1 keer eerder genoemd, ik heb een Groninger. Voor mij onbegrijpelijk dat het een zeldzaam ras is/blijft, gezien de kwaliteiten en karakter deze dieren hebben.
Aan de andere kant wel weer leuk, er is altijd veel aandacht voor flint, wordt regelmatig op buitenrit of wedstrijd aangesproken over wat een mooi dier het is.

justme83
Berichten: 441
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Almere Buiten

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:26

@fliam, ik heb vroeger een groninger gereden! Leuk dier.....

janneke5

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Omgeving Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:46

Ik heb een malapolski :)

justme83
Berichten: 441
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Almere Buiten

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:31

foto??

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:58

palousa88 schreef:
Als ik een Marwari zou kunnen kopen zou ik het direct doen! Wat een prachtpaarden!

Dat kan, maar goedkoop zijn ze over het algemeen niet.
En als je er 1 in bijvoorbeeld India koopt krijg je ze ook niet het land uit momenteel, maar kopen kan zeker.

Over Poolse paardenrassen is wel degelijk eea te vinden, maar het probleem is voor de meesten dan toch echt de taal. Bijvoorbeeld: hier een vereniging van de regio Warschau. Er is ook vrij eenvoudig in het pools te zoeken. Paard is koń, paarden konie. Hoeveel er in Nederland zijn is denk ik moeilijk te zeggen. Er zijn een aantal maneges en handelaren die regelmatig uit het oostblok paarden lieten komen, ook voor de val van het IJzeren Gordijn gebeurde dit al. Warmbloedrassen zijn daarbij altijd het populairst geweest, o.a. uit Polen en Hongarije. De meeste mensen kunnen echter de papieren niet lezen.

Link edit. :) Thanks, Henkje.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 05-06-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:00

Je link doet het bij mij niet....?

edit, dubbele punt erbij :)

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Wie heeft er nu echt een zeldzaam ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:17