Wie heeft er een draver ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brittvd
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-07-22

Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 18:07

Hoi allemaal,

Wij zijn in onze zoektocht naar een leuke kwpn'er tegen een draver aan gelopen.
Het is een Merrie van 4 jaar die door de huidige eigenaar gekocht is om te koersen. Echter is ze hier niet geschikt voor.
De huidige eigenaar zegt dat ze mooi papier heeft voor de fokkerij, maar hier hebben wij dus ook geen verstand van.
Daarnaast is ze nog niet beleerd onder het zadel wat geen enkel probleem is.

Wij zouden graag meer info willen over dravers en/of deze paarden geschikt zijn voor eventuele dressuur sport / familie pony.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:44

Elk paard is anders, dus elke Draver ook. Je hebt er hele koele tussen zitten, maar ook vrij hete. Ik zou na die van mij niet gauw weer een Draver kopen. Begrijp me goed, ik ben gek op hem, maar ik heb soms wel mijn handen vol met hem. Hij is fantastisch met de kleintjes en is een fantastische spiegel, maar daarentegen is het een hete buiten en ik zou nooit een minder gevordene ruiter dan ikzelf op hem wegsturen.
Als het karakter gewoon goed is, braaf en koel, zou ik het gewoon proberen. Lukt het niet, kun je haar altijd nog verkopen. Mijn Fern is goudeerlijk, kan fantastisch springen en met de juiste ruiter leuk lopen voor de dressuur. Net zo goed als dat een KWPN’er niet geschikt kan zijn voor de sport, is dat met een Draver net zo. Ligt aan je eigen kennen en kunnen ;) Behandel een Draver gewoon als elk ander paard en je kunt er een geweldig paard aan over hebben. Ze kunnen alles, zolang je zelf dat ook kan.

Voelt het goed, is er een klik en zie je het aan om met een onbeleerde aan de slag te gaan? Dan zou ik het gewoon doen en kijken waar het schip strand. Ze zijn wel gewoon heel leuk ;)

Succes!

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:54

Als je op zoek bent naar een KWPN voor de dressuursport, dan is een draver niet echt een goed alternatief. Er zitten er best tussen die het leuk doen in de dressuur, maar ze worden er niet op gefokt, galop blíjft een dingetje voor ze, en dragen/verzamelen ook. Met eentje die nog niet eens onder het zadel is beleerd, kun je er geen piep van zeggen of het wat wordt, qua wedstrijdambities.

Zoek je eigenlijk een koel recreatie-/buitenrij-/evt endurancepaard dat 3- 4 uur door kan denderen zonder moe te worden: dan is een draver een hele goede optie. Zeker als je het ook leuk vindt om te mennen, zoals ik :D

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:02

Waarom is ze niet meer geschikt voor het koersen? Blessure?

Brittvd
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 23:37

janouk schreef:
Waarom is ze niet meer geschikt voor het koersen? Blessure?

nee dat niet, ze sprong steeds over en dat moet juist niet. ze hebben haar ook helemaal onderzocht of het ergens door kwam, dat was niet zo. maar of dat echt zo is weet je natuurlijk niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 01:02

Hier een 4 jarige draver ruin.
Gekocht toen hij 3 was.

Qua karakter doet hij zijn naam eer aan... Een kindje eerste klas haha, neemt graag dingen vast met zijn mond om ermee in het rond te gooien. :+

Qua rijden: buitenrit is hij lekker koel, wordt hij niet heet bij het draven. Zou echter geen beginneling ermee weg sturen. Het is nog een jong onervaren paard en sommige dingen blijven nog wat spannend, dan moet je dus wel even afstappen en aan de hand erlangs (dat lukt wel zonder problemen) als hij echt niet meer door wil, als je namelijk blijft aansporen erlangs te gaan stapt hij achterwaarts.
Wel houdt hij gemakkelijk ritten van 2u uit. Heel fijn want ik wil graag eens een dagtocht doen over x aantal jaar.

Rijden in de bak: veel afwisseling nodig anders gaat hij voor zichzelf denken. Ben je bijvoorbeeld 2x in dezelfde hoek in galop aangesprongen wil hij de 3e ronde al uit zichzelf in die hoek naar galop gaan. Hoezo een draver gaat niet in galop? :+
Hij wordt ook erg pittig/heet van balkjes draven.

Ik ben momenteel veel bezig met stap-halt, draf-stap en draf-halt

Zadelmak maken was voor mij geen probleem, zadel keek hij niet naar op of om. Zelfs niet als er plastiek flessen of zakjes aan de zijkanten hingen. Hangen vond die heel even vreemd maar sprong niet opzij ofzo. Opstappen was ook geen probleem. Maar ik heb voor alles wel de tijd genomen.

Op de vraag voor dressuursport heb je al een antwoord. De ene draver kan het makkelijker dan de andere, maar dat is eigenlijk met elk ras wel zo. Er zijn er wel die M dressuur lopen hoor. Maar gezien hun uithouding is jumping, cross of endurance meer geschikt denk ik. Mijn zus had ooit een draver die moeiteloos 1m20 sprong.

Oud topic maar wel leuke ervaringen
[DRS] Dressuur met je draver. (serieus)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-07-22 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 01:30

Ik heb een draver :j Echt het makkelijkste paard wat ik ooit gereden heb, hij vindt buitenritten fantastisch en ook in de bak kan hij leuk lopen. We mogen L1 starten en hebben dit ook één keer gedaan bij een online proefje. Maar ik heb de startpas toen opgezegd, hij houdt niet van trailers en ik heb geen zin om er zoveel geld aan uit te geven (KNHS, startgeld, trailerhuur, benzine...). Maar hij kan het wel. Hij kan ook een leuk sprongetje maken. Soms heeft hij even zo'n moment dat hij wel even moet racen, dat vind ik niet erg. Dan gaan we gewoon een paar rondjes hard door de bak, of ik vind op buitenrit even een plek waar hij mag, en dan is hij ook weer tevreden :D Maar in de omgang super braaf, tijdens het rijden ook. Hij zal nooit expres iets verkeerd doen, hij weet het zelfs als hij het niet goed doet en daar kan hij echt gefrustreerd van raken. Dat is wel een dingetje soms, maar daar vinden we ook altijd wel een oplossing. De galop kan hij best goed, maar soms heeft hij periodes dat hij dat toch minder doet, het blijft er wel een beetje in zitten af en toe. Dus die van mij is best veelzijdig, maar als je naar de Z1 dressuur wilt ofzo zou ik voor een ander ras gaan. Daar zijn ze nu eenmaal niet voor gefokt. Als je gewoon leuk wilt rijden en af en toe misschien een wedstrijdje mee wilt pakken zijn het hardstikke leuke paarden. Maar zoals al gezegd wordt, ook bij de dravers is ieder paard anders, dus je moet het wel echt per paard bekijken of hij bij jou past!

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 01:43

Ik heb ook een draver en eerlijk, het liefste, eerlijkste en fijnste paard dat ik heb meegemaakt.

Loopt M2 dressuur met 5 winstpunten en loopt de kwpn dressuurpaarden er 9 van de 10 x uit.
Ja, er zit heel veel verschil in per draver, afstamming e.d. Ze zijn zeker niet allemaal hetzelfde maar elk paard zou basis sport moeten kunnen mits juiste begeleiding.
Ik heb er hard voor moeten knokken, maar tegelijkertijd is hij zo leergierig, vind alle oefeningen leuk en wil graag.

Mijn draver is nu 8 jaar oud, nakomeling van Timoko, kon niet draven en was niet snel daarom is hij door verkocht.
Maar in de dressuurproeven galoppeerd hij voor een 7.

Je moet er echt de tijd in willen steken als je er dressuur mee wil rijden. Dat hebben ze echt nodig.

Het liefste paard dat ik ooit heb gehad

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 02:29

Is Timoko toevallig van Imoko? Want dan zijn die van jou en die van mij nog familie :j Die van mij is van Imoko.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 02:35

Timoko is inderdaad van Imoko. Wat grappig om te lezen. Zelf ken ik totaal geen afstammelingen maar wel leuk om te zien dat er wat uit die lijn is.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 03:57

Ik ben verder ook helemaal niet bekend in de draverswereld wat betreft hengsten enzo. Maar echt leuk om te lezen dat iemand familie van mijn paardje heeft, al is het verder weg familie :D

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 06:58

Ook ik heb een draver. gekoersd voor de sulky en in de Monte. Het is een Franse Draver, met best een leuke fijne bouw. Heb haar eerst voor de km onder t zadel in de Endurance gereden met als training heel veel dressuur matig rechtrichten en kracht training. Inmiddels zijn we flink met de galop aan t puzzelen. Als de galop bevestigd is ze op M niveau klaar. Tussentijds heb ik er nog een heel knap veulen uit gefokt(KWPN dressuurbloed lijn)

Voor de fokkerij kunnen dravers best interesant zijn, ivbm hardheid en mentaliteit. Vaak wordt er dan met springbloed gefokt.

Er is niets gaver dan een draver.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:15

Ik heb via PB al het een en ander voor je uitgepuzzeld maar wil hier toch ook echt nog even reageren.

Als je hoger wil starten dan B/l: koop geen draver.

De meeste mensen hebben helemaal niet de kunde om dat een draver bij te brengen en een draver is daar helemaal niet voor gebouwd. Het zijn stuwers, geen dragers.

Ik heb er heel veel omgeschoold, 1 op de 20 dacht ik van: met goede begeleiding zou het een 'dressuurdraver' ( dus L, misschien M) kunnen worden.

Er reageren nu toevallig net wat mensen waarbij het wat makkelijker gaat, maar het gros is er niet geschikt voor.

Das niet erg, het zijn super allrounders, ze zijn een beetje goed in heel veel dingen. En hun mensgerichte karakter maakt alles goed :D

Maar als je ambities dressuur is koop je geen draver, net zoals ik geen Tinker koop voor de drafsport :+

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:00

Ik heb een draver van 24 jaar, het liefste dier ooit, kan leuk lopen maar een L/M proef zou echt een Uitdaging zijn, L zou hij nog redden (toen hij jonger was) maar er zit heel veel werk in. Ze zijn uiteraard niet gefokt om te dressuren of springen maar te draven, hun bouw is ( dacht ik) ook anders. Echter voor de endurance en recreatie zijn ze echt super!

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:46

Geen eigen draver, maar rij al een aantal jaar een draver.

Top paard, z'n gewicht zeker in goud waard.
Voor een draver groot en breed gebouwd (1,71 dacht ik en bijna 700kg).

Hij heeft in z'n jongere jaren gekoerst. Won verschilldende wedstrijden, maar vond aangaloperen ook erg leuk..

We rijden geen dressuur, doe je hem geen plezier mee (en ons ook niet). Wel veel buiten of een sprongetje en crossles.

Hij past zich goed aan, aan de ruiter. Zitten er kinderen of onervaren iemand op draaft en galopeerd hij rustig.
Bij ons kan hij ook z'n race kant laten zien, maar wel gecontroleerd.
Een familie paard is het dus zeker.

Trailer op na het een aantal jaar niet te hebben gedaan, gaat in 1 keer.
Onbekend terrein geeft hij geen kik.
Paarden die het eng vinden mogen in z'n billen zitten op rit.

Ondertussen is hij 21 en nog steeds gezond. Gedraagd zich als of hij pas de helft is. Na een 4,5 uurs rit vraagt hij nog om een galopje.
Is hij druk dan zijn stap galop overgangen z'n favoriet..

Elke draver is weer verschillend. Er zijn dravers die je blij maakt met dressuur, maar ken er meer die het niks vinden.

LiannePuthzy

Berichten: 6996
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:51

Ik heb ook een draver, een ontzettend werkwillig dier en een enorme schat. Maar echt geschikt voor dressuur zou hij niet zijn. Ik moet niet verwachten dat ik hoger als de l2 ga komen. Ik vind crossen en springen leuker dan dressuur. Maar ook bij die disciplines hoef ik niet te verwachten dat ik hoger kom als b of heel misschien L. Heeft hij gewoon de bouw en galop niet voor. Een losse hindernis op l hoogte springt hij zo. Alleen een heel parcours is natuurlijk anders. Hij vind dit wel geweldig om te doen, zal nooit zomaar stoppen voor de sprong

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:20

Ik heb ook een dravertje, 21 jaar oud inmiddels en niet zo heel groot (1.51), maar als je echt de dressuursport in wilt zal ik verder zoeken en eerder naar een engels volbloed toeneigen met jullie budget. Mijn draver kan prima nagevelijk lopen en zou een B proefje kunnen lopen maar is tergelijkertijd zo chaotisch en heeft altijd veel ‘go’ in de galop. Dit krijg ik er tevens ook niet meer uit en dat vind ik echt helemaal prima! Ze is perfect met kinderen, kan achter een shetlandertje draven en is absoluut het meest perfecte buitenrijpaard!

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:45

Wat Ruitje beschrijft is heel realistisch en dat klopt!

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:16

Ga ik even een andere ervaring geven. Ik heb ook een draver. Hij heeft lang gekoerst en was ook erg goed. Daarna bij mij gekomen, ik heb hem zelf doorgereden. En ‘t is een figuur :') Er zit een flinke kop op, heeft een duidelijke mening en nee is nee. Onder het zadel is hij explosief en sensibel. Hij moet met heel veel gevoel gereden worden en het heeft mij een flinke tijd gekost om hem normaal door de bak te kunnen krijgen. Op buitenrit gaan vindt hij fantastisch, maar verandert daardoor wel in een onvermoeibare machine die echt gigantische snelheden kan halen. Hij kan uuuuren mee op rit en met dezelfde energie thuiskomen als waarmee we vertrokken. Ook als we op koerstempo de paden over vliegen. Ik vind ‘t vet, maar ik durf niemand anders met hem op pad te sturen. Want ook buiten issie sensibel, schrikt snel en staat binnen een halve tel stil, ook vanuit topsnelheid. Het is een super wendbaar en atletisch paard (1,67m) waarbij je op elke sprong opzij bedacht moet kunnen zijn.

‘t Is gewoon een heethoofd en als hij aan staat, staat ie áán. Logisch ook, want hij is gefokt op explosieve prestaties en ‘t grootste deel van zijn leven zo getraind. Daartegenover heeft hij het geweldigste karakter dat ik ooit heb meegemaakt, zo loyaal, grappig, slim, eerlijk, als hij je vertrouwt doet hij álles. Wel is hij ook erg eenkennig. Als ie je eenmaal kent, is hij vreselijk lief, zó lief en zo knuffelig. Hij kiest echt zijn mensen uit.

Inmiddels issie in de bak top te rijden, veel fijner dan een gangbaar rijpaard, al vind ik het zelf, ontzettend licht in de hand en met een mega werkwillige instelling. Hij wil alles, vindt alles leuk. Maar de hogere dressuur gaat hij gewoon niet halen.

Ik heb mezelf aangeleerd om niet na te denken bij hem, gewoon alles doen en dan is dat voor hem allemaal normaal. Heb echt de gekste dingen met hem uitgehaald en dat blijf ik ook doen, hij is inmiddels gewend dat zijn baassie af en toe op hem springt met alleen een halster om een buitenritje te maken. Hij wordt onzeker van mensen die niet zeker zijn van hun zaak en raakt dan in paniek. En daar is ie lastig uit te krijgen! Maar hij is zo geweldig, zo fantastisch, ik zou hem nooit voor ‘n ander inwisselen.

Ik zou zelf een (jonge) draver niet aanraden als eerste paard, als je niet bereid bent te investeren in lessen en goede begeleiding. Dat is waar het vaak aan schort, in mijn ogen, dravers zijn goedkoop en ik heb het idee dat men dan voor een prikkie op de eerste rang wil zitten. Zadeltje erop en rijden. Maar ook die dravers, juist die dravers, hebben baat bij een baas die de tijd neemt om de basis er goed in te krijgen. Zeker als ze van zichzelf binnenstebuiten de baan door gaan :')

Nog even kleine disclaimer: mijn paard is verder gewoon gezond en zijn explosieve karakter komt dus niet voort uit ongemak := Wordt regelmatig nagekeken door zowel kliniek als osteo, dus dat zit goed.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Wie heeft er een draver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:47

Ik denk dat ruitje een heel belangrijk punt aankaart.
Je moet als ruiter ook de kunde hebben om een draver zo voor elkaar te krijgen dat je m+ niveau dressuur kunt starten.
Hoe je het ook wendt of keert vraagt dat veel meer kunde met een draver dan met een rijpaard zoals de kwpn.
Dus belangrijkste vraag in deze is, wat zijn je ambities.