Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk ras is klein, smal en en heeft een koel karakter

 
Profiel   

Citaat
[*]
[*]

Welk ras is klein, smal, is betrouwbaar en heeft een koel karakter?
Voor recreatief rijden: mij vertrouwen geven, alleen op buitenrit kunenn,in de bak ook een nette basis van dressuur kennen (dus ook aan de teug lopen) en een klein sprongetje kunnen maken. Niet bokken, stijgeren en, niet snel schrikken.

Geen Fries, Tinker, Fjord, Haflinger of Fell pony die zijn mij te breed en een New Forest pony is te klein.
Ik zoek een paardje rond 1.60m
Heeft iemand een idee welk ras geschikt zal zijn voor mij?

Ik heb nu een Engels volbloed. Is een mooi en lief paardje maar te temperamentvol voor mij


Laatst bijgewerkt door SRurenga op 16-02-21 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:07 



 

"Smalle koudbloed" is nogal een contradictio in terminis. :+
Ik zou je niet blind staren op een ras, maar gewoon op zoek gaan naar een passend dier, of dat nou een warmbloed, koudbloed, pony of volbloed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:09 



 
Profiel   

Freiberger? Zouden erg nuchtere beestjes moeten zijn, maar elk individueel paard kan weer anders zijn natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:10 



 
Profiel   

De eisen die jij stelt hebben niets met een ras te maken maar met een netjes opgevoed en doorgereden pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:12 



 
Profiel   

Connemara ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:13 



 
Profiel   

Ik zou niet op zoek gaan naar een bepaald ras, maar gewoon naar een bepaalde pony. Er zijn smalle tinkers, en brede arabieren.. er zijn stressende fjorden, en bomproof volbloedjes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:17 



 
Profiel   

Kijk ook eens naar new forest pony’s, zijn vaak fijne relaxte pony’s

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:23 



 
Profiel   

Freiberger, what else

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:23 



 
Profiel   

Een IJslander?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:25 



 
Profiel   

Ik dacht ook gelijk aan een ijslander

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:35 



 
Profiel   

Een ijslander "rond de 1.60" is héél zeldzaam...
Het is een nogal onwaarschijnlijk pakket eisen, ga mee met vorige posters, zoek naar een individu dat aan je eisen wat betreft africhting karakter etc voldoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:40 



 
Profiel   

Nrps heeft lijnen die wat kleiner zijn, maar verschilt ook erg per bloed of ze koel en nuchter zijn. Dus zoals hierboven gezegd is er geen kant en klaar paardenras wat aan je eisen voldoet. Rustig rond kijken naar de types die je zoekt dan vind je wel een passend maatje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:51 



 
Profiel   

Tennessee Walker. Show type, niet het plantation type. Is wel een speld in een hooiberg in Europa. Maar dat zijn smalle bomproof paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 21:54 



 
Profiel   

Door mijn beperkte beenspreiding kan ik niet op brede paarden. Ik heb echter wel verschillende rassen gereden, die een smaller type hadden.
IJslander, paso peruano, kwpn, Fries, tinker. Dus wat hierboven al gezegd is: het zit niet in een specifiek ras.
Misschien kan je eens een oproepje plaatsen met wat je zoekt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 22:32 



 
Profiel   

Vergis je er niet in hoe "modern" veel huidige Friezen zijn.
Afgelopen jaar er een paar laten staan ivm te smal.
We zochten namelijk een Fries met wat meer body ivm lengte partner.

In jouw geval zou ik niet teveel zoeken op specifiek een ras, maar meer naar type en karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 22:33 



 

Als ik het lees denk ik gelijk, barock paard. Maar je kunt beter niet specifiek naar ras kijken maar naar et paard zelf. Want het kan best zijn dat die lompe dikke fries wel heeft wat jij zoekt in een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 22:44 



 
Profiel   

Coentjuh schreef
Connemara ?


Daar dacht ik ook gelijk aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 22:46 



 
Profiel   

Een IJslander *\o/*
Is wel geen 1,60 maar past denk ik wel in je erg goed in je straatje

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 22:56 



 
Profiel   

Misschien is een Rocky Mountain horse wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 23:13 



 
Profiel   

Klinkt alsof je mijn Akhal Teke beschrijft. Dit zijn ook volbloeden, maar heel erg nuchter en slim. En hun karakter is voor mij echt wat hun eruit doet springen. Betrouwbaar, enorm mensgericht, vrij eenkennig en van nature niet snel onder de indruk.

De Akhal Teke is geen al te groot ras, en heel veelzijdig! Er zijn zwaardere types in terug te vinden (in tegenstelling tot wat velen denken), maar de meesten kennen de Akhal Teke als de windhonden onder de paarden.

Mijn merrie heb ik zelf zadelmak gemaakt en tot nu toe heeft ze nog geen stap verkeerd gezet onder het zadel. Van zodra ik een stuur, gas en rem had, kon ik alleen met haar op buitenrit. In het begin was zij wat onzeker en dat merkte je wel, maar nooit heb ik me onveilig gevoeld op haar.
Ook als we met anderen op buitenrit gaan en ze een galopje doen, kan ik haar zonder problemen (ik rij haar bitloos) bij mij houden terwijl de andere paarden van ons weg galopperen.

Mijn Teke merrie is nu 5.5 jaar oud en staat door een te natte bak al 2.5 maand stil. Als ik nu wil rijden, is het gewoon opstappen en wegrijden. Het maakt niet uit hoe lang ze stilstaat, nooit hoef ik vooraf te longeren. Dit heb ik ook nooit gedaan tijdens het beleren.

Dit zijn echt paarden die een band met hun mens willen opbouwen en dan gaan ze voor je door vuur. Gevoelig ja, dat wel, maar goed controleerbaar. Ze hebben een speciaal karakter en een sterke eigen mening, daar moet je wel mee om kunnen gaan. Je kan hun niet dwingen om iets te doen, daar reageren ze slecht op. Maar als je iets vraagt, geven ze het je vaak cadeau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 03:20 



 
Profiel   

Gelders paard! Zijn nuchter, vriendelijk karakter, veelzijdig en hebben fijne gangen. Dan wel een Gelderse zonder al te veel tuiger bloed. Dat maakt ze vaak wat heter en pittiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 06:16 



 
Profiel   

Ga niet op zoek naar een bepaald ras, maar naar een paardje die voldoet aan jouw eisen.
Dus 100% braaf en relaxed buiten.

Aan de teugel lopen ligt grotendeels aan de ruiter.
Net zoals de breedte.. mijn Fjord was smaller dan mijn Engels volbloed.

Dus zoek echt uit op het karakter en wat bij jouw postuur past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 06:30 



 
Profiel   

Ik zie nu net bij de bokt advertenties een brave smalle merrie te koop staan van 1.56, die een beetje klinkt wat jij zoekt,misschien is dat wat? Een IJslander die hierboven wordt genoemd is naast dat ze te klein zijn tegenwoordig ook niet meer standaard bomproof, vergis je daar niet in. Succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 07:45 



 
Profiel   

Quarter, pleasure gefokt...die hoeven niet breed te zijn, vaak wel wat hoger....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 08:17 



 
Profiel   

highlandpony....alleen is dit wel eenpony ras
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 08:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen