Een draver kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 19:57

Hallo bokt!
Ik ben aan het denken om een leuk recreatie paard te kopen voor bij onze merrie. Ik en mijn moeder hebben haar namelijk samen en zo kunnen we ook samen rijden. We zoeken een lief, braaf ongecompliceerd paard waarmee we voornamelijk buiten zullen rijden. Grondwerk vinden we ook heel leuk. Zijn er hier draver eigenaren? En wat vinden jullie er van?

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:01

Dravers zijn bijzonder leuk om mee te werken!
heb er zelf 1, spring ermee,cross ermee en maak buitenritten.

Afbeelding

Ik raad het zeker aan!
Afbeelding

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:49

Je zou WendyBZ eens kunnen vragen, die heeft veel ervaring met dravers. :)

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:52

Je zou het ook eens aan ruitje hier op bokt vragen, die heeft er ook veel ervaring mee!
Voordeel van ene draver is dat ze goudeerlijk zijn en onwijs lief.. En ze hebben vooral karakter en humor :j Je moet niet verwachten er M dressuur mee te gaan rijden of Z springen te kunnen doen, maar voor de recreatie zijn ze super geschikt :j

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:53

Dravers zijn prima paarden! Zeker voor het doel wat jullie voor ogen hebben. Ze hebben een hartje van goud en houden van buitenritten.
Leuk om zo samen met je moeder te kunnen rijden.
Kijk wel even goed in hoeverre je draver al omgeschoold is mocht hij van de baan komen. Weet niet wat jullie ervaring is als het gaat om rijden :o

Mondy

Berichten: 11877
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:59

Mijn vorige paard was een franse draver.. wat een geweldig dier !! Behoorlijk veelzijdig en gaan voor je door het vuur :j Vooruit velen zullen niet de top halen maar er zijn er die aardig op weg zijn.
Super lief maar ook sensibel (mondy iig).

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:03

Ik rijd op de manege op een dravertje. Echt een schat van een paard. Heel werkwillig onder t zadel, af en toe een beetje een watje maar hij is heel mensgericht en zoekt dan steun aan jou, en vertrouwd echt op zijn ruiter. Scheet van een paardje!

Julia1980
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-10-13

Re: Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:06

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zie in de topics van ruitje hier op bokt echt leuke paarden voorbij komen. Denk dat ze voor het doel dat jullie hebben erg geschikt kunnen zijn!
Succes met de zoektocht!

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:10

Ik heb er inderdaad een, daar heb ik endurance mee gereden, een vriendin dressuur en nu rijden we op het hoogste niveau TREC :)

Mijn ouders hebben nog twee merries te koop, een driejarige en een vijfjarige, die moeten nog wel beleerd worden onder het zadel.

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:14

Voor jullie doel klinkt een draver heel goed geschikt :) Als je geen ervaring hebt met omscholen is het wel aan te raden een paardje te kopen die al omgeschoold is. Dat scheelt een hoop.
Verder zijn het gewoon hele leuke eerlijke paarden waarmee je heerlijk (buiten) kan rijden.

vampmelanie
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-02-12

Re: Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:24

Mijn heerlijke merrie is ook een draver, en ik beleef er heel veel plezier aan.

Hoewel ik zelf geen endurance rij (of enorm lange buitenritten, om het even bij recreatie te houden), vind ik ze hier perfect voor, want het lijkt wel alsof er geen einde aan haar uithoudingsvermogen komt (:
Ik ervaar dravers als mensgericht, trouw en eerlijk.

Ideaal voor de recreatie, wat minder voor de hogere dressuur of springen. Ze kunnen zeker wel dressuren of springen, maar om echt ergens te komen moet je er kei- en keihard aan werken, ze hebben namelijk gewoon het lichaam niet helemaal mee (de een wat minder dan de ander, lopen ook genoeg dravers met een dressuurgebouwd lichaam tegenwoordig!). Zelf vind ik het wel belangrijk om toch, ondanks als je er alleen recreatief mee rijd, wat dressuurlesjes op zijn tijd te nemen, ze zijn toch wel gevoelig voor rugproblemen door de bouw, en correct rijden voorkomt een hoop.

Het klopt dat veel dravers toch problemen hebben met balans etc in de galop, al is het een fabel dat ze dit allemaal hebben. Zeker de dravers die de baan nooit gezien hebben laten moeiteloos een rustig galopje zien (: door de achterhand word het wel wat moeilijker te verzamelen hierin.

Ik vind een draver een aanrader, zeker kwa karakter zijn ze goud. Wees je er wel van bewust als je toch (dressuur)wedstrijden wil gaan rijden dat het vaak extra hard werken is.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:34

Ik ben zelf ook in het bezit van een draver, en ik ben er helemaal weg van! Hij is eerlijk, en kan heerlijk om hem lachen, uiteraard hebben ook alle dravers weer een eigen/ander karakter... Maar ik rij met die van mij recreatief en soms een dressuur lesje, en dit doet ie leuk... Succes met je beslissing

Fenna10
Berichten: 29
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Een draver kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:09

Ook ik heb een draver. Vind het een heeeeerlijk dier om mee te werken. Ze vind het heerlijk om te werken maar buiten is ze echt in haar element! Het zijn over het algemeen echt eerlijke dieren. Mijn draver heeft op de baan gelopen en aankomend weekend gaan we in de dressuur starten. Hard werken word beloont!!

xLianneeee

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:19

Ik heb ook een draver!
Eerst dacht ik, nee he een draver, dat vind ik helemaal niks! (het was een ideetje van mn moeder om toch bij haar te gaan kijken).
Ik zag dr en ik wist meteen dat ze super was! eerste ritje ging niet soepel, ze werd niet veel bereden en ze was nogal eigenwijs en nam meteen een loopje met me haha. Maar ze was ontzettend lief, ookal is het geen knuffelpaard.
Het heeft een tijdje geduurd tot dat we gewend aan elkaar waren, maar ik had me geen leuker paard kunnen voorstellen ! Het is zeker geen paard waar je hoog mee dressuur of springen kan rijden, maar dat vind ik totaal niet erg bij haar.

Het valt me idd op dat het een ontzettend gemotiveerd, eerlijk, lief maar ook gevoellig paard is. Als je boos op dr bent, dan kan je ook merken dat ze 'verdrietig' is zegmaar haha. Ze heeft ook nog nooit chagrijnig tegen me gedaan, niet happen of bijten, trappen enz. Als ze iets liever niet heeft (zoals knuffelen) draait ze gewoon rustig haar hoofd weg, je kan meteen al merken dat ze er niet van houd.

Ik rij nu ook veel recreatief, ze heeft ontzettend veel uithoudingsvermogen en energie. je kan er echt uren lang op rijden zonder dat ze sjokkend naar huis loopt ;) Super fijn dus voor de buitenritten. Een B proefje kan mijn paard zeker aan, ook springt ze ongeveer 1 meter (nooit hoger geprobeerd). Voor cross en endurance is ze zeker geschikt. Ook doet ze heel veel voor me, ze zal nooit tegenstribbelen om iets te doen wat ze liever niet wil.

Daarnaast wist ik niet dat ze zo lekker zaten! ik heb nog nooit op een paard gezeten dat zo fijn en vlak galoppeert. ik hoef totaal geen moeite te doen om in het zadel te kunnen blijven zitten (valt anderen ook op dat ik zo blijf zitten in de galop, kom geen stukje uit het zadel.) daarnaast vind ik een pluspunt dat ze zo ontzettend hard kunnen. Ik heb mijn draver gemeten op 55 kmpu!

kortom, ik zal sowieso nooit weer een vooroordeel hebben op een ras! had me geen leuker paard kunnen wensen.