anglo arabier

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 13:28

Al een tijdje zit ik te denken aan een nieuw paard erbij.
Ik heb nu 9 kleine pony's en 3 grote pony's. 1 daarvan word al niet meer bereden door blessure, de draver is nu 14 en rijd ik volop en de 3e is een arabische merrie van 23 jaar.

en daar zit nu mijn probleem. Mijn merrie raakt op en wordt oud. Enige wat ze nog leuk is is buitenritten en niet meer in de bak hobbelen, en voor pony ritjes op de open dagen doet ze het wel braaf, maar de plezier zie ik er niet altijd meer in (soms gelukkig nog wel)

op buitenrit is ze gelukkig nog lekker vlot gaan de oren naar voren en vind ze het leuk om te afentoe te crossen.

buitenritten doen we dan ook maar max 1 a 2 x per week.

nu zoek ik voor de pony ritjes, bakwerk en de langere buitenritten een nieuw paardje erbij . en zodat ik niet in me eentje hoef te rijden. ik neem altijd een vriendin mee die me ook altijd helpt met de weide en dieren

aangezien ik zo dol ben op mijn merrie en haar karakter vind ik het leuk om nog een arabier te hebben. na wat navragen bij kennissen kwam ik uit op een bonte anglo arabier merrie met papieren van 13 jaar en braaf gereden volgens zeggen.

ik vroeg me alleen af hoe je het karakter van anglo arabieren kunt omschrijven ? zijn ze geschikt ook met kleine kinderen of totaal niet?

ik ga morgen bij haar kijken of het wat is. zijn er dingen waar je bij dit ras extra op moet letten ?
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 06-07-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:35

Bont komt niet voor bij de anglo arabieren, dus ze is sowieso geen volbloed.
Zitten er wel volledige papieren bij?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:35

Ik heb een tijdlang een Anglo Arabische merrie verzorgt, beste paard ooit <3 Die was destijds toen ik begon nog erg jong (eind 3) maar was echt heel lief :j Toen ze eenmaal lekker doorgereden was ook met kleine kinderen gewoon echt heel lief. Werkte graag, was altijd dolenthousiast. En gevoelig, maar daar zul je wel mee om kunnen gaan als je nu een Arabische merrie hebt haha.

Kortom alle voordelen van een Arabier, maar dan net iets steviger/stabieler gebouwd en iets minder opgefokt.

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 13:36

ehm sorry :P verkeerd getypt volgens mij zijn het halve papieren die ze heeft. maar ik durf nog niet met zekerheid te zeggen tot ik het morgen gezien heb :)

merrie is trouwens 1.60 hoog, het voordeel daarvan is dat ik ook eindelijk mijn vriend eventueel kan leren rijden ^^
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 06-07-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:36

Ik heb een jaar een anglo-arabier gereden. Was een superbraaf paard, kon er zo mijn vriend opzetten (zonder ervaring) Zette geen stap verkeerd. Volgens wiki zijn ze pittig, maar dat had zij alleen af en toe.

ikke129
Berichten: 631
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:38

Uit mijn ervaring is een anglo ontzettend temperamentvol. Zijn meer paarden voor 1 baas. Als je hun respect hebt gaan ze voor je door het vuur. Elj paard verschilt natuurlijk dus misschien is dit paard wel geschikt. Een bonte dat is wel apart!

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:39

Het moeilijke met halfbloeden is dat ze minder stabiel (kunnen) zijn dan volbloeden.
Ik heb een halve anglo arabier en die kan best wel eens "ontploffen".
Voor mij prima te handelen hoor, ze wordt ook absoluut niet gemeen, maar absoluut niet geschikt voor beginners.
Wel aan de longeerlijn, maar niet zomaar met gewoon rijden.

Je kunt dus bij een halfbloed niet vanuit gaan dat ze het vlotte/stabiele karakter hebben van een volbloed.

edit: wat al gezegd is; een volbloed is meestal een 1 baas paard.
Ik kan nu met de mijne lezen en schrijven, maar het heeft wel even geduurd voordat ze mij volledig vertrouwde en ik nu (echt) alles met haar kan doen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-07-14 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 13:40

en heeft iemand ook enig idee hoeveel zo'n merrie waard zou zijn? de merrie valt zeker in mijn prijsklasse, mischien zelfs er onder.

dus wat word doorgaands gevraagd voor dit ras? dus anglo arabier , merrie 13 jaar en bereden.

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:41

Het ligt er aan waarmee ze gekruist is.
Een bont is nl nooit een volbloed en ben heel benieuwd waar ze dat bonte vandaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-07-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

happyshadow

Berichten: 304
Geregistreerd: 01-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:41

Ik heb ook een anglo Arabier en hij is echt ontzettend lief. :)
Als mijn zusje erop gaat dan houdt hij daar ook echt rekening mee dat zij nog niet zo goed kan rijden! In de 4 jaar dat ik hem heb heeft hij nog nooit getrapt of gebeten!
Maar elk paard is wel anders.

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:42

zo te horen is het karakter dus erg divers . ben erg benieuwd naar morgen dan :)

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:40

ik ben wezen kijken hoor!

ik vond het een erg leuk paard. toen ik haar uit de wei pakte was ze in de hand wel nerveus, gelukkig wel braaf maar stilstaan vond ze moeilijk. toen ik haar vast zette bleef ze netjes staan en ze was erg fijn met rijden. ze heeft een zweverige galop en haar draf veert ook lekker mee.

met het lichtste contact ging ze wel al aan de teugel maar viel daarbij wel op de voorhand.
er zit bijna geen ( naja zeg gerust geen ) spier op maar dat valt te trainen.

ze is 13 jaar en komt van de bonte hengst mecenas ( pools warmbloed??) engels en lichtelijk western gereden.

+ punten
- heel braaf met rijden, lekker tempo doet alles braaf, goede rem en stuur en makkelijk door te zitten
- zat onder de wondjes ( volgens man door de andere paarden op de weide )
- ziet er leuk uit ( ook heel belangrijk ! :P )
- makkelijk te hanteren
- geschikt voor gebruikers doel
- engels + western beleerd
- rijden kinderen van 10 jaar ook zo mee weg

- punten

- zat onder wondjes
- valt iets op voorhand ( maar is niet erg voor mijn gebruikersdoel)
- onbespierd ( valt te trainen)
- is in de kudde wat ik kon zien wel wat dominant


ik vond haar wel echt erg leuk maar het is ook weer een hoop centen ineenkeer

voor foto's + filmpje en vraagprijs graag een pb . dat wil ik niet openbaar bespreken ^^

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:17

Ik snap niet zo goed dat je 'zat onder de wondjes' ook bij pluspunten hebt?

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:24

ik heb een grotendeels anglo (met een klein scheutje holsteiner) Heel makkelijk in de omgang mits je 100% duidelijk bent. Maar ze kan ook onwaarschijnlijk ontploffen waarbij ze een meter van de grond komt en haar benen alle kanten op gaan. Dit heeft ze nog nooit onder het zadel gedaan + als je haar in zo´n explosie kunt pakken is het gelijk over.
Zelfde als Arabier, als ze je vertrouwt gaan ze door het vuur voor je.

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 20:47

@slina , foutje geweest die hoort natuurlijk bij de minpunten !

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:04

Mijn ervaring met een (zuivere) anglo-arabier is dat die heel braaf was, zolang het baasje in de buurt bleef (had ook duidelijk maar 1 baas), ging het baasje weg, dan werd hij echt een draak, ideaal om mee les te geven, maar van zodra ik een oudere lesklant had die alleen wou rijden, werd het echt onmogelijk.

MariJanneke
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-05-13
Woonplaats: in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:09

ikke129 schreef:
Uit mijn ervaring is een anglo ontzettend temperamentvol. Zijn meer paarden voor 1 baas. Als je hun respect hebt gaan ze voor je door het vuur.


Mijn ervaring inderdaad... (en dat bleek vandaag wel weer) :o
Laatst bijgewerkt door MariJanneke op 07-07-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:09

Ik heb een anglo-arabier. Een ontzettend lief maar angstig dier. Alles is eng :+ . Heel bloederig en temperamentvol maar wil altijd voor je werken. Momenteel staat ze op rust door een blessure en ze wordt knettergek omdat ze graag aan het werk is. Leuk ras maar niet geschikt voor iemand die geen goede leider kan zijn. Ze hebben veel vertrouwen nodig. Heb je ze dat gegeven, zijn het de beste dieren die er zijn. <3

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 23:22

durft iemand een prijsindencatie te geven voor een paard zoals deze?

zoals hier het karakter word omschreven vind ik ze alleen maar leuker eigenlijk haha

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 02:11

Ik ben altijd gek van het ras geweest en heb er nu nog steeds eentje. Een taaie rakker van nu 30 jaar. Ik vind het mooie, gevoelige paarden. De vriendschap die je met ze op kan bouwen in heel intens.

Maar ze zijn ook heel snel in hun reactie en kunnen behoorlijk doorslaan in hun gevoeligheid. Dat vraagt van jouw als ruiter elke keer veel geduld.

Wat betreft de vraagprijs voor een bonte kruising... Geen idee. Volgens mij en dat geld uiteraard voor elk paard, maar voor een kruising wellicht nog meer, is het maar net wat je het zelf waard vind. Ik zou er niet meer dan € 3000,- aan willen uitgeven mits gezond en goed gereden. Wel even laten keuren.

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 10:15

3000 euro is voor mij al vrij veel :P gelukkig valt deze er nog ruim onder ^^


keuren laat ik sowieso doen door mijn eigen dierenarts.

ik ga zo even foto's en filmpje oploaden .. :)

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 10:48


Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:56

Dit paard is ook absoluut geen € 3000,- waard. Sorry ik had er even een ander beeld bij. Dit dier zou ik persoonlijk laten staan. Ik vind hem er niet goed uitzien. :n Ik vraag me af of je hem door de keuring heen krijgt..

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:02

ik snap dat het niet moeders mooiste is maar ik denk dat het het wel waard is om hem iedergeval te laten keuren.

de prijs is ook naar dit dier . ( zeker geen 3000 euro )

ik vind het karakter van haar echt prachtig . ze is heel braaf en geschikt voor mijn gebruikers doel.

ja er moet zeker wat meer spier en vet op . maar dat is weer een nieuwe uitdaging voor me ^^

Majabeestje
Berichten: 3832
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:12

Als ze door de keuring komt lijkt het mij een kwestie van goede verzorging en voeding en als ze je aanspreekt en ze is geschikt voor je gebruikersdoel, helemaal prima toch? Je hebt duidelijk 'iets' met het paardje, niet voor niets lijkt me. Is alleen een kwestie van goede gezondheid nu.