Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:13

Hallo allemaal,

Voor ons afstudeeronderzoek naar temperamentverschillen bij warmbloedpaarden, zijn wij opzoek naar mensen die in het bezit zijn van een warmbloedpaard. Met jullie medewerking hopen wij een goed beeld te kunnen schetsen over temperamentverschillen bij de warmbloedpaarden in Nederland en of dit ook problemen veroorzaakt bij de omgang en training van het paard.

Graag willen wij jullie uitnodigen om de onderstaande enquête volledig anoniem in te vullen.
https://docs.google.com/a/schutrups.eu/ ... rm?c=0&w=1

Delen via Facebook mag natuurlijk ook, we hebben namelijk 400 ingevulde enquêtes nodig.

Alvast hartelijk bedankt namens het onderzoeksteam,

Marieke, Inge en Ytje

troi
Berichten: 17034
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:17

Wat vind jij warmbloeden? Ik bedoel, bijv gangenpaarden en westernpaarden zijn ook warmbloedig maar wat minder regulier, zoek je dat ook?

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:42

Alle warmbloedpaarden zijn welkom. Dus ook westernpaarden en gangenpaarden.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:56

Ik heb hem ingevuld

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 18:24

Super!

Renaatt92
Berichten: 310
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:30

Ik vind het echt een rare enquete, ik denk niet dat jouw onderzoek wat wordt. Wanneer is een paard temperamentvol? En wat heeft de leeftijd hiermee te maken? Mijn pony bijvoorbeeld, toen ze 11 was temperamentvol maar toen ze 19 was ook nog. Ik ben benieuwd wat je met deze enquete denkt te kunnen bereiken.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:55

Ingevuld, maar ik kon niet invullen dat hij maat een halve kilo krachtvoer moest krijgen omdat het per se een heel getal moest zijn...

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:21

Ik zou ook een aantal verbeteringen aan willen dragen:

- ik heb maar 1 paard, die over het algemeen totaal niet temperemantvol is, eerder flegmatiek. Hoe kan ik dan de vragen invullen over mijn meest temperamentvolle paard?
- Er staat nergens een definitie van temperament/temperamentvol, terwijl je die term erg vaak gebruikt. Houd er rekening mee dat mensen verschillende definities gebruiken en dat je onderzoek dus op hun definities is gebaseerd (en dus niet representatief) en niet op de jouwe.
- Ik mis het gebruiksdoel 'cross'
- Ik mis ook de definitie van woorden als 'rust', want wat is rust? Welke factoren spelen daarin mee?
- Vraag 25 richt zich opeens weer op paarden in het algemeen, en niet op mijn eigen. Of dit is gewoon niet zo duidelijk.

Ik zou de enquete nog eens goed overkijken en wat dingen aanpassen. Ik denk dat je met vragen die zich richten op paarden in het algemeen veel verder komt, dus 'welke eigenschappen passen volgens u bij een zeer temperamentvol paard' ipv 'uw meest temperamentvolle paard'. Als ik uitga van mijn meest temperamentvolle paard, dan krijg je een scheef beeld, aangezien ik maar 1 paard heb. Hij is dus automatisch mijn meest en minst temperamentvolle paard. Op die manier worden je resultaten erg onbetrouwbaar.

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 19:41

Bedankt voor de tips! Er staan wel een aantal definities uitgelegd hoor Saar88, misschien heb je er over heen gelezen:) In deze enquête staan vragen die voor ons van belang zijn, maar ook vragen die van minder belang zijn. Dit is vooral gedaan om er een zo goed mogelijk lopende enquête van te maken. De cross zijn we inderdaad vergeten, maar er is wel een optie: anders, namelijk; Ik hoop dat je het daar bij ingevuld hebt.

Super bedankt voor het invullen allemaal!

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:46

Ingevuld, wel inderdaad hetzelfde als Saar88, ik heb ook maar 1 paard, wat absoluut geen slome is, maar wel nuchter genoeg is om niet als echt temperamentvol beschreven te worden. En inderdaad kwam ik ook het puntje tegen dat de hoeveelheid voer een rond getal moest zijn.

Succes met jullie onderzoek :)

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:35

We hebben even wat dingen aangepast, hopelijk is het zo beter!

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:46

Zijn er nog meer mensen die deze enquête willen invullen? We hebben nog heel veel enquêtes nodig. Alle hulp is welkom!

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:41

Even de enquête weer omhoog plaatsen:) Er zijn nog steeds reacties nodig.

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:49

Ik vind het lastig invullen dat de vraag in het begin 'Hoeveel warmbloedpaarden heeft u in uw bezit/ of op stal?' is, waarop ik denk, ja ik heb er geen, maar wel op stal staan er een aantal, die ook onder mijn zorg vallen.
Vervolgens zijn alle vragen gericht op training, wat ik niet doe met deze paarden.
Dan loop ik met invullen eigelijk vast..

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:51

De link werkt bij mij niet?

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:52

Ik heb geen warmbloed, maar kan 'm wel invullen voor mijn vorige paard.
Misschien een idee om BWP toe te voegen aan het lijstje? ik vul voorlopig gewoon KWPN in :-)

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:10

Sabinee: Ik denk dat je dan toch iets verkeerd hebt ingevuld, omdat als paarden niet worden getraind de trainingsvragen helemaal worden overgeslagen:)

xMercury: Als het goed is moet hij het doen, heb er nog niet eerder klachten over gehoord.

Billionache: Je kan andere rassen gewoon bij 'anders, namelijk:' invullen, dan zetten wij het in ons onderzoek, maar KWPN is ook prima:)

Sure_lee

Berichten: 10433
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:13

Ik heb hem ook ingevult. Echter mis ik de optie een beetje dat een warmbloed ook 24/7 buiten kan staan. Ik denk dat dat ook invloed heeft op het temperament en nu kun je alleen aangeven hoe ze zich gedragen op stal.
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 11-08-14 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:14

Zag het ook net, dus heb gewoon bij 'anders' aangeduid :-)

Verder vind ik het ook best verwarrend, omdat KWPN/NRPS/BWP geen rassen zijn maar stamboeken. Een paard met als ras Oldenburger of Hannoveraan kan even goed bij het KWPN staan ingeschreven. Als ik het goed heb.

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:26

Sure_lee: Er staat een vraag bij over hoeveel uren je paard per dag naar buiten gaat en daar kan je gewoon 24 uur invullen. De afbeeldingen die erbij staan, geven alleen aan op welke manier je paard contact kan maken met andere paarden, misschien dat je daar mee in de war bent?

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:33

arabisch volbloed stond ook niet bij het lijstje. juist een ras wat bekend staat als temperamentvol. verder wel ingvuld

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:34

talithaa_0 schreef:
arabisch volbloed stond ook niet bij het lijstje. juist een ras wat bekend staat als temperamentvol. verder wel ingvuld


Maar dit gaat toch over warmbloeden? zoals het ras zelf zegt is het een volbloed :-)

maj0

Berichten: 6621
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:36

Ytjuuuh schreef:
Sure_lee: Er staat een vraag bij over hoeveel uren je paard per dag naar buiten gaat en daar kan je gewoon 24 uur invullen. De afbeeldingen die erbij staan, geven alleen aan op welke manier je paard contact kan maken met andere paarden, misschien dat je daar mee in de war bent?



Ja maar daar boven staat wel de vraag hoe hij/zij zich gedraagd op stal.
Ik heb die maar ingevuld hoe ze op de wei doet. Maar die keuze kon ik niet maken.

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:38

Owja duh |o zat er nog niet helemaal bij met mn hoofd geloof ik

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:42

Ik heb het ingevuld, maar wel met de nodige opmerkingen:

Eerlijk gezegd vond ik het een zeer onduidelijke vragenlijst. Bij veel vragen was niet duidelijk wat er precies werd bedoeld of kon het gewenste antwoord niet worden geselecteerd. Er werd bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het verschil tussen zomer en winter en de gevolgen die dit vaak heeft voor de huisvesting en het voeren. Verder vond ik het taalgebruik erg suggestief en stonden er veel taalfouten in de vragenlijst. Het viel mij op dat de vragenlijst erg in de breedte gaat en weinig in de diepte, waardoor het denk ik lastig wordt om er conclusies aan te verbinden. Het idee is volgens mij heel leuk, maar de uitwerking verdient nog veel aandacht. Het geheel komt ondoordacht en rommelig over, jammer! Desalniettemin wens ik jullie veel succes met jullie afstudeeropdracht.