Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:48

Super Goeroe dat je de enquête toch hebt ingevuld en bedankt voor je commentaar.

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:37

Heeft iedereen de enquête ingevuld? We hebben nog veel meer reacties nodig, alle hulp is welkom:)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:38

Ik ga hem voor je invullen. :)

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:18

Ingevuld.

Ik vond het ook wat lastig, mijn oude paard is zonder meer de temperamentvolle, dat wil zeggen: diegene met de meeste power, de meeste go.

Mijn andere paard houdt niet zozeer van snelheid en werken, maar is in zijn schrikreacties 100 x heviger (mijn oude paard is juist heel nuchter). Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor mijn jonge paard als meest temperamentvol, omdat die erg kijkerig is en gemakkelijk steigert als reactie.

Hopelijk krijgen jullie uit de enquêtes wat jullie zochten!

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 11:34

Super! Dat is ook lastig inderdaad, maar bedankt voor het invullen!

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:03

Nog meer mensen die de enquête willen invullen? Onze dank is groot!

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:20

Ik ben begonnen aan de enquête, maar gestopt omdat er te veel niet goed in te vullen is voor mij.

Ik heb een behoorlijke heetkop maar wel heel eerlijk. Ik kan er prima mee, maar voor hetzelfde geld vindt een ander hem een drama en veel te heet?
Ik heb geen idee hoeveel eigenaren hij voor mij gehad heeft.
Wat is een goede gezondheid? Momenteel doet hij het aardig, maar hij heeft zijn dingen.
In de omschrijving staat dat luchtzuigen als te temperamentvol wordt gezien? erg vreemd...
Mijn paard is een luchtzuiger. Hangt samen met stressgevoeligheid en maagproblemen in zijn geval. Maar té temperamentvol vind ik hem niet.

Ik heb zelf 1 paard. (ruin, 20 jr, Lusitano) op stal staan nog wel een stuk of 20 warmbloeden, maar daar heb ik verder niets mee te maken. Maar als ik de vragen letterlijk moet nemen, zou ik die wel in moeten vullen? Ik heb 1 paard, staat op gemiddeld grote pensionstal. Staat op onbeperkt ruwvoer, geen krachtvoer. (enkel een vitaminenkoek in overleg met veeartsen) hij staat van sochtends 8 tot savonds schemer met 3 andere paarden op een heel groot stuk wei. Snachts op stal.


Na vraag 8 heb ik het opgegeven. Ik wil op zich best nog wel vragen beantwoorden, maar dan moeten ze wel te beantwoorden zijn. Dus wil je mijn gegevens toch gebruiken in je onderzoek, stuur dan de vragen die je nog hebt maar per pb. Dan beantwoord ik ze alsnog.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:27

Ik vond je enquete niet logisch.
Ten eerste is temperament een verzamelnaam voor eigenschappen. Temperamentvol is een woord uit de spreektaal wat eigenlijkniet echt wat betekend.
Flegmatiek is ook een vorm van temperament. Daar had je je dus eigenlijk wat beter in moeten lezen.
Daarnaast zijn een aantal vragen zo geformuleerd dat je blijkbaar altijd problemen zou moeten hebben met temperamentvolle paarden. Zelf als je dan aangeeft dat niet te hebben, komen toch de vervolgvragen over de oplossingen en gaf mij irritatie. Die zouden dan eigenlijk automatisch geskipt moeten worden.

daarnaast is de definitie een probleem. Voor mij is het spreeekwoordelijke temperamentvolle paard een moedig paard dat onvermoeibaar in de strijd is.
Schrikkerige, loperige en bange paarden vallen daar voor mij niet onder.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:35

18. Hoe kan uw MEEST temperamentvolle paard contact maken met andere paarden? *

Je hebt plaatjes van op stal & op de wei als voorbeelden. Moet ik nu kiezen voor de huisvesting snachts of overdag? De mate van contact verschilt daarin.

Je noemt ook een aantal keer OMGANG. Ik neem aan dat je training daar ook mee bedoelt?

Ik vond het geen fijne enquete om in te vullen en zoals bovenstaande posts ook zeggen, temperament kan je op zoveel manier opvatten. En ook ik zie eigenlijk geen problemen in het hebben van een temperamentvol paard. Ik ben gestopt met invullen, omdat ik problemen kreeg met het invullen van mijn MEEST temperamentvolle paard. Het is namelijk van de situatie afhankelijk welk paard het meest temperamentvol is.

Succes met afstuderen!
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 30-08-14 11:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:38

Als het goed is moeten er dan inderdaad vragen overgeslagen worden. Daar gaan we nog even naar kijken. Voor de rest kan ik zeggen dat het onderzoek niet alleen uit een enquête bestaat, in deze enquête staan een aantal vragen die voor ons belangrijk zijn. Er staan ook veel controlevragen in, waardoor het voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen is wat we met deze enquête willen bereiken. En dat is ook een beetje de bedoeling:) Maar bedankt voor de invulpogingen!

Om terug te komen op Femke_Tweety; stereotype gedrag kan een uiting zijn van temperamentvol gedrag, maar dit hoeft niet natuurlijk. Het is alleen als voorbeeld genoemd.

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:40

DaisyDarling: Het gaat erom hoe je paard in het algemeen contact kan maken. Als je paard overdag bij andere paarden in het land staat, dan kan hij dus volledig contact maken met andere paarden.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:04

Ik heb die vraag niet gezien, omdat ik gestopt ben bij 8.

Maar ondanks dat mijn paard dus ongeveer 14 uur per dag op het land staat met andere paarden, lijkt hij geen volledig contact te kunnen maken. Zowel ik als anderen zien dat mijn paard zich wat apart gedraagt bij andere paarden. Niet vals, niet lelijk, geen gebijt of geschop. Maar echt contact zoekt hij niet, en als andere paarden contact zoeken, loopt hij weg.

Hij wordt dus, door de manier waarop hij gehouden wordt, zeker in staat gesteld om contact te maken, ook fysiek.
Maar hij lijkt daar zelf slecht toe in staat. Volledig contact, nee niet echt dus...


Overigens: denk nu alstjeblieft niet dat ik zweverig ben of zo, ben broodnuchter, 2 benen op de grond, docent biologie. Alleen het gedrag van mijn paard is nogal afwijkend, als je het vergelijkt met andere paarden. Geen probleem, hij staat in een stabiel groepje paarden, en dat gaat goed. In een minder stabiele groep komt hij wel in de problemen, is de ervaring.


Apart geval, dat paard van mij...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:08

De vraag over behandelingen vond ik ook raar. ieder paard gaat toch naar de hoefsmid :?

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:27

Ik heb hem ook proberen in te vullen maar ben halverwege gestopt omdat ik merkte dat ik bij het beantwoorden van de verschillende vragen van het ene paard naar het andere ging. Lijkt me dat je zo een weinig consistent antwoordenpatroon krijgt? Of vergis ik me daarin?

Ik worstel met de definitie van temperamentvol en wat ik zou moeten verstaan onder een 'meest temperamentvolle paard' en een 'overmatig temperamentvol' paard. Volgens de gegeven definitie van 'overmatig temperamentvol' zou juist het in mijn ogen minst temperamentvolle paard bij mij op stal vallen, dit is de enige met een aan stress gerelateerd stalgedrag (weven).

Onder temperamentvol versta ik een heet paard, met snelle, felle reacties op omgevingsprikkels. Klopt dat met zoals jullie de enquête hebben opgesteld?

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:02

Bij de definitie staan enkele voorbeelden, het zijn geen eisen die een paard moet hebben om overmatig temperamentvol te zijn:) Maar, bedankt voor het invullen allemaal!

Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Re: Enquête over temperamentverschillen bij warmbloedpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 13:02

De enquête is inmiddels gesloten, iedereen heel erg bedankt voor het invullen!