Dressuur rijden met een Bels?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:23

Hallo!

Mijn grote droom gaat uitkomen, ik ga een Belgisch trekpaard kopen.
Over een jaar of 2 dan. Eerst de stal even bels proof maken en natuurlijk genoeg sparen om haar goed te onderhouden.

Nu mijn vraag..

Zijn er mensen die met zijn of haar Belgisch trekpaard dressuur rijden?
Of springen?
Natuurlijk zijn ze er niet helemaal geschikt voor, en is dat ook totaal niet mijn doel.
Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar!

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:25

Volgens mij zijn er wel mensen die met hun belg dressuren! :)
Ik geloof dat ze voor springen niet zo geschikt zijn, een klein sprongetje kan wel maar meer ook niet :P

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:29


Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:36

Inderdaad een prachtig filmpje! En gelijk mijn vraag beantwoord, dankjewel!!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:43

Wat leuk dat je een trekpaard gaat kopen! Ik rijd western met mijn trekpaard. Ik heb wel eens een sprongetje met hem geprobeerd, maar hij vind er niks aan. Springt soms wel, maar soms ook walst hij er gewoon dwars doorheen met een chagrijnig hoofd. Zet ik een paar pionnen en vaten in de bak, wordt hij heel enthousiast. Vaardigheid (zo snel mogelijk een bepaald parcours tussen pionnen door rijden) vindt hij heel leuk om te doen.

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:53

Eerst dacht ik alleen maar aan bos en strand ritten, maar toch verlang ik stiekem wel naar iets meer.
Mijn fjord kon echt niks en was te oud om het nog eens allemaal te gaan leren toen ik begon met rijden.
Maar een nieuw paard, zijn nieuwe kansen.
En het kriebelt om ook mooie lintjes en winstpunten te behalen!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:56

Waar woon je? 16 augustus is er een doe-dag in Zevenhuizen (Groningen) voor trekpaarden en haflingers. Misschien leuk om eens te gaan kijken. En het weekend erna is de nationale tentoonstelling in Den Bosch. Vrijdag zijn de dressuurwedstrijden, zaterdag worden de finales gereden en zijn er een hoop andere shows te zien.

http://www.brabanthallen.nl/evenementen/nationale-tentoonstelling-kvth

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:02

Op Terschelling, dus beetje uit de richting haha!
Maar wel een hele leuke tip, als ik dan vrij kan krijgen ga ik het zeker overwegen!
Bedankt voor de tip!!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:07

Ineke_Britt schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=F0tR3fdvSqM&hd=1

denk dat je dit filmpje wel leuk vindt.


Z1 met een belg, wat gaaf! Niet omdat ik niet geloof dat een belg dat kan, wel omdat je als ruiter toch meer tegenstand ervaart als je met een belg start dan als je met een KWPN'er start :)

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:11

GeekGirl schreef:
Ineke_Britt schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=F0tR3fdvSqM&hd=1

denk dat je dit filmpje wel leuk vindt.


Z1 met een belg, wat gaaf! Niet omdat ik niet geloof dat een belg dat kan, wel omdat je als ruiter toch meer tegenstand ervaart als je met een belg start dan als je met een KWPN'er start :)



Ik heb daar dus totaal geen verstand van, ook dat is natuurlijk erg leuk om dan samen te gaan leren.
Ik heb namelijk ooit 10 lessen op een manege gehad om te leren springen. Daarna altijd buitenritten gemaakt met een fjord. Ik kan rijden, maar niet zoals het "hoort" om het zo maar te zeggen.

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:42

Ik rij met mijn trekpaard dressuur en spring ook regelmatig. Met dressuur hebben we net de zijgangen netjes onder de knie en ze springt foutloos 40cm. Heerlijke paarden om te rijden!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:42

Belgen lopen over het algemeen net iets liever op de voorhand dan het gemiddelde warmbloed paard, ze hebben die nette stap en draf met schwung vaak minder dus dat is iets waar aan gewerkt moet worden.
Het zijn immers dieren die erop gefokt zijn veel gewicht op de voorhand te gooien om zware lasten te kunnen trekken. Ze hebben een brede borst en dragen hun hoofd van nature niet heel hoog. Ook dit is iets waar aan gewerkt moet worden als je hem op een goede manier aan de teugel wil rijden.

Zoals ook het filmpje bewijst is t allemaal wel te doen hoor, het kost alleen net wat meer tijd en moeite. Zeker wanneer je zelf maar weinig ervaring hebt met echt goed dressuur rijden zou ik goede instructie zoeken die je kan helpen alles rustig op te bouwen waardoor het lichaam van het dier de belasting het beste aan kan.

Persoonlijk zou ik niet gaan springen met een Bels. Ze zijn al enorm zwaar gebouwd waardoor zelfs matig bakwerk al een vrij zware belasting vormt voor spieren en vooral gewrichten. Springen met zo'n hoge massa zorgt voor behoorlijke hoge krachten die er op die benen inwerken.

Wat karakter betreft zijn het aan de ene kant hele fijne paarden die hun hoofd koel houden in allerhand situaties. Dit kan zich ook tegen je keren, als ze ergens geen zin in hebben, heb je veel overredingskracht nodig om t toch gedaan te krijgen. T zijn fantastische beesten waarbij alles net even ietsje anders is.

Misschien beetje offtopic: waarom je wil graag een Bels?

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:51

@ lizet_lara. Wat super om te lezen dat dus ook een Bels allround is!

@ black rose. Ten eerste ben ik verliefd op hun uiterlijk. Heb in Frankrijk op een trekpaard gereden en dat beviel me zeer goed. Ik hou er van als paarden groot en een beetje lomp zijn, en het karakter bevalt mee heel erg. En als je er over nadenkt, is het ook een machtig gezicht om een meisje van 1.63 op zo'n enorm paard te zien rijden! Maar goed, ik vond het ook een machtig gezicht als ik met m'n fjord over het strand reed, dus wat dat betreft ben ik blijkbaar niet zo moeilijk haha. En ook vind ik het heel leuk dat er hier volgens mij geen 1 Belgisch trekpaard is. Tenminste die heb ik hier nog niet gezien, hier dacht ik ook pas over na toen ik had besloten om voor dit ras te gaan. Het valt me trouwens op dat veel meer mensen liever "wedstrijdpaarden" hebben dan grote lompe paarden. Tenminste dat is hier zo. Ik ben denk ik de enige die in z'n hele leven nog maar 1 wedstrijd heeft gereden haha.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:54

Ik denk dat je moet uitkijken dat je als iel meisje geen paard krijgt wat boven je kracht ligt. Iemand die ik ken had ook een trekpaard, en die redde het lichamelijk ook niet. Kies liever dan weer voor een fjord oid, denk dat je daar veel gelukkiger van wordt.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Dressuur rijden met een Bels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:55

Er rijdt een vrouw bij ons op de manege met een Bels. Dressuur, springen, crossen, ze doet er alles mee!

Succes alvast!

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:57

@billy ik ben niet iel hoor! Haha ik heb het vet op de goede plek. Daarbij gaat het niet om kracht maar om opvoeding en slimmer zijn dan je paard. Fjord ga ik me diep ongelukkig bij voelen, mijne was geweldig maar nooit meer omdat ik altijd aan haar herinnerd zou worden. En heb al eerder gereden op een trekpaard en vond het geweldig! Hierdoor dus mijn keuze!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:01

Billy schreef:
Ik denk dat je moet uitkijken dat je als iel meisje geen paard krijgt wat boven je kracht ligt. Iemand die ik ken had ook een trekpaard, en die redde het lichamelijk ook niet. Kies liever dan weer voor een fjord oid, denk dat je daar veel gelukkiger van wordt.


Of je nou een fjord hebt of een trekpaard, een wedstrijdje touwtrekken ga je van beide niet winnen. Mijn belg is op de pinken en met hele lichte kuithulpen te rijden. Ook in het grondwerk heeft hij maar hele subtiele aanwijzingen nodig. Het ligt vooral aan de opvoeding. En ja, mijn belg heeft ook wel eens zijn eigenwijze momenten waarbij hij 4 benen in de grond plant en geen stap verder loopt. Maar of je dan aan een fjord of een belg staat te trekken maakt geen verschil. Het is toch vooral het gevoel en idee dat ze sterker zijn, maar met de juiste opvoeding en consequent zijn, zijn het hele werkwillige paarden.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:03

Ene trekpaard is de andere niet. Daarbij is een trekpaard al snel flink aan de maat en torent die al gauw letterlijk boven je uit. Tel daarbij mee dat het een erg massief dier is, en dat hij snel genoeg doorkrijgt dat jij lichamelijk geen bal in te brengen hebt, en dat tegen je gaat gebruiken.
Mijn paard is 1.75, en die kan ik nog wel een beetje uit evenwicht halen als het moet, ik denk maar zo dat je dat met een trekpaard niet gaat lukken...

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:03

tjaakje schreef:
Of je nou een fjord hebt of een trekpaard, een wedstrijdje touwtrekken ga je van beide niet winnen. Mijn belg is op de pinken en met hele lichte kuithulpen te rijden. Ook in het grondwerk heeft hij maar hele subtiele aanwijzingen nodig. Het ligt vooral aan de opvoeding. En ja, mijn belg heeft ook wel eens zijn eigenwijze momenten waarbij hij 4 benen in de grond plant en geen stap verder loopt. Maar of je dan aan een fjord of een belg staat te trekken maakt geen verschil. Het is toch vooral het gevoel en idee dat ze sterker zijn, maar met de juiste opvoeding en consequent zijn, zijn het hele werkwillige paarden.



En hier ben ik het helemaal mee eens. Je kan hangen wat je wilt aan een fjord maar tenzij je zelf 600 kilo weegt krijg je die niet vooruit!

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:04

Goede beglijfing is echt must, ze hebben van natuure niet de goede houding om dressuur te rijden. Les is dus echt nodig.

Kwa karakter zijn het hele lieve en "koel in de kop" paarden met een sterke eigen wil. ik had woensdag les, mevrouw ging midden in de bak stil staan en wou geen stap meer verzetten, zweepje erbij gepakt en tikje gegeven en mevrouw was zwaar beledigd! Echt een trutje af en toe,
Maar ook wel ontzettend grappige beesten :')

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:06

Billy schreef:
Ene trekpaard is de andere niet. Daarbij is een trekpaard al snel flink aan de maat en torent die al gauw letterlijk boven je uit. Tel daarbij mee dat het een erg massief dier is, en dat hij snel genoeg doorkrijgt dat jij lichamelijk geen bal in te brengen hebt, en dat tegen je gaat gebruiken.
Mijn paard is 1.75, en die kan ik nog wel een beetje uit evenwicht halen als het moet, ik denk maar zo dat je dat met een trekpaard niet gaat lukken...



Ik denk dat dit een nutteloze discussie word omdat wij hier allebei duidelijk anders over denken. Ik weet zelf genoeg van paarden af om hier zelf mijn keuzes in te maken en te beslissen of ik hier gelukkig in ben, toch bedankt voor je reactie want je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar de manier waarop je het zegt vind ik het niet zo leuk.

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:08

lizet_lara schreef:
Goede beglijfing is echt must, ze hebben van natuure niet de goede houding om dressuur te rijden. Les is dus echt nodig.


Ik wil ook heel graag gaan lessen! Het liefste Prive zodat ik meer aandacht krijg waardoor ik naar mijn idee, meer en sneller zal leren dan in een groepsles.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:08

Ik vraag me af wat ik verkeerd zeg, ik zeg nl precies wat die kennis van me overkomen is. Maar he, veel plezier met je trekpaard, ik ben benieuwd

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:10

Helemaal mee eens ArinaDiaat, het heeft echt geen zin om een krachtmeting aan te gaan met een Bels, ze winnen het geheid en als ze eenmaal door hebben dat ze sterker zijn, maken ze daar ook graag gebruik van. Als je direct van begin af aan duidelijk en consequent bent zijn het schatten van beesten, nee is nee en ja is ja, ook onder het zadel. Dan houd je ze licht in de hand en hoef je nooit te trekken en duwen.

Mijn bels liep altijd mee aan een lang touwtje. bleef netjes achter mij stilstaan en week altijd voor mijn druk. Onder het zadel was hij op een lang teugeltje en twee pinkjes te rijden. Ik kon bij wijze een klein kind met m aan de wandel sturen.

Leuk dat je zo verliefd bent geworden op het ras. T zijn machtig gave beesten! Tanks en Macho's met een gouden hartje. lijkt me leuk om te zien, zo'n "klein" meisje op zo'n kolos:)

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:11

Billy schreef:
Ik vraag me af wat ik verkeerd zeg, ik zeg nl precies wat die kennis van me overkomen is. Maar he, veel plezier met je trekpaard, ik ben benieuwd


Je zegt niks verkeerd, daarom zeg ik erbij dat je het ook goed bedoeld zou worden. Alleen de manier waarop vind ik zelf niet prettig, ieder zijn mening hiermee. Ook echt heel kinderachtige reactie hierop met : ik ben benieuwd. Ik bedoel niks verkeerd en jij ook niet. Ga ik dan maar vanuit