Wat betaal je voor een [ras]?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:09

Ik zou graag willen gaan sparen voor een (nederlands/belgisch/vlaams/etc) trekpaard, om over een jaar of 3/4 dan een aan te kunnen schaffen.

Ik heb alleen geen idee hoeveel dit kost.

Graag zou ik weten wat sowieso het paard:
-het liefst merrie, ruin mag ook.
-het liefst vos, maar maakt niet zoveel uit.
-geen mok/cpl
-MET staart
-Braaf onder het zadel.

Het tuig:
-(boomloos) zadel
-hoofdstel
-misschien tuig om te mennen.

En het 'onderhoud' kost:

-stalling
-voeding
-inentingen
-tandarts
-hoefsmid
-etc...

Wie kan mij helpen?! Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:13

Wat dacht je van stalling zoeken? Ik weet uit ervaring dat veel stallen zulke paarden niet willen hebben. Ik had namelijk een flinke BWP'er en die was nergens welkom in de buurt op stalling, of ik moest flink bijbetalen.

En voeding, houd rekening met het feit dat ze veel wegeten, vooral hooi in de winter. Groot lichaam, dus ze moeten ook veel kunnen eten voor warmte etc.

Inentingen en tandarts zullen qua kosten niet veel verschillen of zelfs helemaal niet.

Hoefsmid zal ook waarschijnlijk meer kosten dan gebruikelijk.

BootsScoot
Berichten: 388
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:14

Zelf geen idee of er specifiek meer kosten zijn aan een trekpaard maar je zou koudbloed kim eens kunnen vragen!

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:18

Stalling weet ik wel te vinden, waar mijn verzorgpaarden nu staan kunnen ze in de paddock en op de wei, dus helemaal nooit naar een stal in ofzo. Het kan wel, er zijn ook paarden op die stal die gewoon savonds in een stal staan. Geen gedoe met grotere stal nodig oid.

Dat ze meer eten is wel een beetje vanzelfsprekend, maar hebben ze iets extras nodig?

Hoefsmid omdat de hoeven groter zijn=meer werk?

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:19

Hoefsmid zal zo'n 45 euro per keer kosten denk ik. Weet het niet zeker omdat ik daar nog geen ervaring in heb met een groot trekpaard. Voeding moet je gewoon op internet opzoeken hoeveel een Bels ongeveer nodig heeft en dan kijken wat het kost. Stalling ligt eraan waar je hem of haar gaat stallen, ook opzoeken dus en kijken naar verschillende stallen. Hier bij ons in de buurt kost het 100 euro per maand om je paard in een weiland te hebben staan, zonder stal en voeding buiten het gras om. En de rest met tandarts en vee arts ligt er maar net aan hoe gezond jou paard is. Aanschaf van een mak beleerd voor de kar en onder het zadel zou ik rekenen op zo'n €1700 euro. Gewoon goed op internet rond kijken om een idee te krijgen van wat het allemaal kost!

Waar je met een Belgisch trekpaard ( misschien ook andere grote paarden ) rekening mee moet houden is dat mensen altijd denken dat ze heel veel eten nodig hebben, dit moet je echter af stemmen op het werk wat hij verricht dus doe hier ook goed onderzoek naar om een realistische prijs opgave te maken.

Ook ik wil binnen 2 jaar een Belgisch trekpaard op mijn land hebben rondlopen! :D

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:20

Een trekpaard is een sober ras en hoeft absoluut geen grote hoeveelheden brok ed weg te eten,liever niet dan wel zelfs...hooi is over het algemeen wel meer.
Tandarts is niet duurder,alleen in het geval van verdoven,zal het wat duurder zijn,omdat dat per gewicht gaat.
Stallingen ook absoluut geen problemen mee gelukkig.
Klein puntje wel waar ik tegen aan liep:het beleren,mocht je dat uitbesteden,genoeg stallen die daar niet aan beginnen.
Hoefsmid is vaak wel wat duurder,niet veel,maar mocht de smid zijn eigen hoefstal meenemen,wordt dat in de prijs doorberekend natuurlijk

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:26

Ahh leuk Arina! Ik zal nog wel ietsjes langer moeten wachten... Maar de prijs van 1700 valt me echt nog wel mee. Ik weet al dat ik hier in de buurt mijn paard kan stallen voor 250 in de maand. Dat is dus van 17:00 tot 11:00 in de paddock(met hooi) en 11:00 tot 17:00 op de grote wei vol met gras. Hierbij krijgen ze nog wat brokjes bijgevoerd met wortels/appels/brood. Dus dat moet wel kunnen.

Tyley: Mooi om te horen dat ze toch niet zo veel eten, zoals sommige het zeggen klinkt het alsof ze het dubbele eten van een 'normale' kwpner.
Het beleren... Tja, daar ga ik niet aan beginnen. Lang niet genoeg ervaring dus ik zoek gewoon naar een al goed bereden paard.

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:30

Ja ik ben zelf ook erg enthousiast en ga deze maand bij een fokker kijken, maar wil nog bij meerdere stallen kijken. Ik ga het beleer avontuur wel aan omdat ik een jaarling wil kopen. De eerste 2 jaar gebruiken om een band op te bouwen en lekker te wandelen zodat we elkaar helemaal vertrouwen als we aan het beleren gaan beginnen. Ik droom ervan en ben zelfs al namen aan het bedenken haha!

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:31

Ik ken geen trekpaarden boven de 10 jaar zonder mok of cpl dus of dat je gaat lukken..

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:36

Ik heb een trekpaard, zal het eens op een rijtje zetten.
Hoefsmid: 50 euro (4x per jaar)
Weiland: 70 euro
Hooi: 6x grote baal (50 euro) 70x kleine baal (2,75 euro)
Hoofdstel: ideal menhoofdstel (90? Euro)
Zadel: kieffer munchen vzh (300 euro)
Voer: nature's best pavo
Stal: zeecontainer inloopstal.

Het paard krijgt onbeperkt hooi in de winter, we hebben een grote vooraad. Ze eet een grote baal per maand ongeveer. Wij hebben een hoefsmid die met hoefstal komt omdat de meeste trekpaarden geen voetjes kunnen geven. Onze wei is 0,7 hec en dat is genoeg om het paard de hele zomer er van te laten eten. Die is allemaal voor 1 paard die helaas nog alleen staat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:39

Hahaha een naam heb ik al lang, maar die zeg ik liever niet... Iets in me is bang dat iemand die naam dan gebruikt. :+
Ik ben gewoon bang dat ik te lief ben en dan met een onopgevoed paard eindig...

Dankjewel Lizet_Lara! Heeft zij last van mok/cpl en wat kost die behandeling?
En hoeveel heeft ze gekost in aankoopprijs?

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:46

Mijn trekpaard heeft 1750 euro gekost toen ik hem als jonge hengst kocht, 3 jaar geleden.
Ondertussen zie ik ze onbeleerd voor 1000 tot beleerd tot 2000 euro staan op marktplaats ed.
Ik vind 1500 voor een zadelmakke merrie/ruin van 5 jaar geen gekke prijs.

-Hoofdstel heb ik op maat laten maken (western-stijl) voor 100 euro.
-Bring Bit en liverpoolstang voor 20 euro per stuk dus 40 euro.
(Een tweede hoofdstel heb ik op internet besteld voor 60 euro.)
-Ik heb een barefoot Atlanta nieuw gekocht voor 650 euro.
(Een randolls boomloos zadel heb je ook al voor 250 euro.)
-Ik heb een ideal Enkelspan tuig liggen van marktplaats voor 250euro (nieuw ?900)

Hij stond gestald op een plek waar hij in de zomer 24/7 buiten stond voor 75 euro.
In de winter stond hij 4 uur per dag buiten en was stalling en voer in totaal 150 euro.

Ik liet m eens in de 3 maanden bekappen voor 35 euro.
Ik heb m 1 keer op ijzers voren gezet, dit kostte inclusief bekappen 80 euro.

Het enige dat netenduur was, waren de artskosten toen hij ziek werd. Ze vragen zich graag wat meer omdat het zwaarder werken is met een trekpaard. Daarnaast zijn ze ook zwaarder dus hebben ze meer medicatie nodig dan een warmbloed paard.
Laatst bijgewerkt door _black_rose_ op 09-08-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:54

MorganeR schreef:
Hahaha een naam heb ik al lang, maar die zeg ik liever niet... Iets in me is bang dat iemand die naam dan gebruikt. :+
Ik ben gewoon bang dat ik te lief ben en dan met een onopgevoed eindig..


Daar ben ik dus juist helemaal niet bang voor, ik zweer bij de methode lief zijn. Veel belonen en door niet te slaan maar met een lage toon boos praten. Tenzij ze beginnen te bijten dan krijgen ze van mij ook een tikje, net hard genoeg om te laten 'voelen' dat het niet mag.

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:57

Bijna elk trekpaard heeft last van mok/clp, de mijne dus ook. Clp maar een heel klein beetje, ligt aan het seizoen. Winter meer als zomer, mok presies hetzelfde. Ik heb meer last van haar manen exceem, haar dat is niet een typies trekpaarden iets. De mok en clp smeer ik in met mok zal en was ik met betadine. Ook masseer ik voor de doorbloeding, maar dat kost niks. Wel heeft ze last van mijten af en toe en laat ik haar spuiten met decomax, 50 euro is die spuit volgens mij. Ook koop in dat een fles sibacil om nog extra tegen de mijten te kunnen spayen.
Ik heb het paard 5 jaar verzorgd en ingereden en daarom heb ik hem voor een vriendenprijsje, ik weet wel dat hij in 2009 onbeleerd/wild uit de polder is getrokken en is er 1200 euro voor betaald. Maar de mijne is in een minder voorkomende kleur, donker valk.

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:01

Ahh okay, dankjewel voor de informatie! Cpl en mok... ik vind het echt lastig zoiets. Ik verzorg nu een fjord met zomereczeem en vind het verschrikkelijk om haar zichzelf te zien krabben (hoofd tegen de muur schuren tegen de jeuk)

@Arinadiaat, dan moet je maar net het paardje hebben wat daar ook goed mee werkt. Ik ben ook niet van een helse knal met de zweep als ze een klein beetje klieren, maar als ze me echt omver lopen of meesleuren krijgen ze toch wel even een tik, want dat kan gewoon gevaarlijk worden.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:36

Ik weet nog dat mijn toenmalige verzorgpaard, ook een Belgisch trekpaard, ook in een hoefstal werd bekapt. Die man kwam voor haar apart en vroeg 65,- per keer, rondom bekappen. Ze kon prima voetjes geven maar ging na een tijdje toch hangen. Tja, dat is dan toch wat zwaar!
Verder moesten er altijd 2 wormenspuiten voor haar gehaald worden, want de meeste spuiten gaan tot 600/700 kilo en dat is dan toch te weinig voor zo'n tank.
Ook zij had inderdaad mijt en soms mok dus dat vraagt wat extra verzorging. Toch als je dit 2/3 keer per week echt van jongs af aan bijhoudt met wassen, kammen, mengseltje olie (ik weet even de samenstelling niet meer, maar o.a. teatree, geranium en sesamolie) smeren etc. is het prima onder controle te houden. Laat je het even verwaarlozen krijg je dit dubbelop terug. Ze zijn vrij sober te houden maar dit vraagt echt extra aandacht!
Maar trekpaarden zijn verder zó leuk!!

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:44

Dankjewel voor de informatie! Nog iemand anders misschien? Ik wil alles weten zodat ik me goed voor kan bereiden.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:20

Dat elk trekpaard last heeft van cpl/mok is echt grote onzin.
Die van mij heeft hier geen last van en goede fokkers fokken ook alleen met paarden zonder cpl/mok.
Als je ze in een slecht onderhouden wei, paddock of stal zet, tjah dan is het je eigen schuld dat ze last van hun benen krijgen.

Ga voordat je een trekpaard aanschaft al op zoek naar een hoefsmid in de buurt die je trekpaard wil bekappen voor een normale prijs. Deze zijn niet gemakkelijk te vinden.
Die van ons word uit de hand bekapt (als je je paard goed opvoed dan moet dit ook geen probleem zijn), maar de meeste mensen doe het voor het gemak in een hoefstal. Kosten voor bekappen uit de hand liggen ook lager dan die in een hoefstal, of je moet er zelf eentje tot beschikking hebben.

Een trekpaard word net als een shetlander snel te dik en kan bij te veel voer hoefbevangen raken. Een sober dieet is dus veel beter voor ze dan veel brok en een weide met veel gras. Daarin ben je dus goedkoper uit dan met een warmbloed paard.

Voor de rest kun je er vanuit gaan dat alles op maat gemaakt moet worden, wij hebben het halster en hoofdstel van onze man op maat laten maken omdat alle andere dingen te klein waren. Het ligt echt helemaal aan jezelf hoe duur je dit wilt maken. Wij wilden alles van stevig kwalitatief goed leer, maar alsnog waren we goedkoper uit dan wanneer we diamantjes (of meer van die onzin) er op wilden hebben.
Zorg ook dat alles wat je koopt van goede kwaliteit is en flink stevig, anders is het zo kapot!

Voor dierenarts kosten zou je je dierenarts moeten raadplegen, want dit is per dierenarts verschillend. Zoals hierboven gezegd ben je aan verdovingen en medicatie enz gewoon meer kwijt omdat het een zwaarder paard is. Deze kosten kun je van tevoren ook niet echt inschatten, aangezien je dieren hebt die nooit ergens last van hebben en dieren die elke maand wel een keer iets mankeren.
Gewoon zorgen dat je een potje hebt met genoeg geld, voor het geval dat.

Voor de rest, houd marktplaats gewoon goed in de gaten, er komt vanzelf wel een leukerd langs!
Er staat er nu eentje op die ik zo mee naar huis zou willen nemen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:27

Leuk dat je er over nadenkt! :))

Ik zal ook even een lijstje erbij zetten van mijn [ras]. :j
Aanschaf net 3-jarige, onbeleerde merrie: 1650 euro.
Beleren: zelf gedaan, dus niks aan kwijt.
Stalling: Begonnen op 125 euro in 2007, vanwege stalgeldverhoging nu in 2014 op: 163 euro per maand.
Zadel: Na veel zadelleed een handgemaakt zadel laten maken: 2100 euro.
Hoefsmid: 35 euro. (4x per jaar)
Tandarts: 50 euro (1x per jaar)
Hoofdstel: Gemiddeld 80 - 100 euro.

De rest is eigenlijk hetzelfde bedrag als 'normale' paarden. :j

Kim is nu 10 jaar en heeft geen last van CPL of Mok, ze heeft ook geen mega dikke sokken.

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:34

Dankjewel voor de informatie Elise! Mooi om te horen dat het dus toch zonder mok/cpl kan. Ik denk dat er op de stal waar ik het over heb heel veel geregeld kan worden qua voedingsplan, dus dat komt wel goed.

Zijn ze over het algemeen ook een beetje goed te houden op buitenrit enzo? Daar ben ik soms wat huiverig mee.

Koudbloedkim: 2100 euro voor een zadel?! :wow: Ik ben zelf fan van de boomloze zadels van barefoot, die vrijwel op ieder paard zouden moeten passen. Dus hopelijk gaat dat wel goedkomen.

Mooi om te horen dat ook kim geen CPL of mok heeft! (fan van de filmpjes op youtube haha)

Is het over het algemeen wel makkelijk om met ze te werken? Of maken ze snel misbruik van hun kracht?

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:36

MorganeR schreef:
Ahh leuk Arina! Ik zal nog wel ietsjes langer moeten wachten... Maar de prijs van 1700 valt me echt nog wel mee. Ik weet al dat ik hier in de buurt mijn paard kan stallen voor 250 in de maand. Dat is dus van 17:00 tot 11:00 in de paddock(met hooi) en 11:00 tot 17:00 op de grote wei vol met gras. Hierbij krijgen ze nog wat brokjes bijgevoerd met wortels/appels/brood. Dus dat moet wel kunnen.


Waar dat dan...? Die stal klinkt wel heel leuk.

Wil je er mee buiten rijden? Dan zijn ijzers eigenlijk bijna een must, die grote paarden die ik ken hebben allemaal ijzers NODIG omdat de hoeven splijten met dat gewicht.

Een Belg kost niet meer of minder als een normaal paard Morgane, voor ieder paard heb je een goed, op maat gemaakt zadel nodig (zéker voor een trekpaard, is toch een heel ander type rug). Reken daar alvast een €2500 voor voor de aanschaf (gewoon voor de zekerheid, kan ook €1500 worden of €3000 maar je kunt beter te veel sparen dan te weinig).
Ik zou persoonlijk een boomzadel nemen.


Stallingsprijs, ja die zoek je zelf uit. Bij mij kan die voor €120 zonder ijzers en €135 met ijzers staan, maar bij De Groene Vallei ben je toch écht €300 kwijt (en staat die 8 maanden op stal, over de sfeer daar nog niet gesprongen). Galop (€280?) valt écht af (kleine stallen) voor een trekpaard. Brunssumerheide ook door dezelfde reden.
Stallen als Pleijers, Erth (waar ik stond, iets voorbij Pleijers) ben je €250/€300 kwijt (maar voor Pleijers krijg jij er genoeg voor terug met die rijbakken).

Hoefsmid is dus tussen de €35 en even denken... €100? Per 6/8/10 weken (ligt aan je paard, kan 12 weken duren, kan ook 4 weken duren). Ken meerdere hoefsmeden die veel (in ieder geval meer) met trekpaarden werken 'dan anderen'.

Hoofstel moet je ook tussen de €50 en €100 voor rekenen.

En rijden? Weet niet hoe je denkt over Mireille die hier les geeft, maar de Belg die zij heeft ingereden was op de pinken te rijden, binnen en buiten.

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:43

De stal waar ik het over heb ligt naast Pleyers, stal Schlösser. Ik ben zelf 8 jaar bij de groene vallei geweest maar dat is om privé redenen niet meer goed gegaan. Galop ben ik net 5 keer geweest, ik ging er kapot door mijn hooiallergie (bij de groene vallei en stal Schlösser geen last van).

Dankjewel voor de informatie anyway, ik zet het allemaal in een bestandje.

Waarom zou jij liever voor een boom zadel kiezen?

Over ijzers... Ik weet 100% zeker dat dat niet nodig is mits ik geen drie uur lange ritten ga maken alleen op het asfalt. Ik heb namelijk een tijd lang met een natuurlijk bekapper gepraat en hij heeft mij er helemaal van overtuigd dat het prima zonder kan.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:52

Kip, ik ben 't. Beauty en Anouska... Draver en KWPN... Ik zou laatst nog met je zijn gaan rijden.

Is de stal die je bedoeld die waar je VP staan? Die is wel leuk ja, maar een grote groep.

Ik weet niet waarom ik liever voor een boomzadel ga. Heb toch altijd geleerd dat een boomzadel goed is van de mensen die mij hielpen (hebben de paardenwereld en verdienen hier aan, werken er dus 6/7 dagen per week in. Dus niet zomaar mensen die paarden hebben) en daardoor houd ik vast op een boomzadel.
Ben altijd bang dat zo een boomzadel gaat schuiven of scheef gaat trekken (want jij en ik zitten zeker niet 100% recht op het paard).

En die natuurlijk bekapper, mag ik vragen wie? Hij kan niet zeggen dat ieder paard zonder ijzers kan, dat is gewoon niet realistisch. Ik zou die van mij nooit en te nimmer op ijzers zetten maar ik geloof niet (heb mijn informatie ook van meerdere hoefsmeden, natuurlijke bekappers en traditionele bekappers, dus die wat helemaal tegen ijzers zijn en die wat het zonder problemen eronder slaan) dat ieder paard zonder ijzers kan. Heb gewoon vaak genoeg gezien dat het wel écht nodig is.

Heb trouwens nu een baby-belg van 3,5 maand bij beauty op de wei staan. Maar dat heeft er niks mee te maken, gewoon leuk nieuws. :o

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wat betaal je voor een trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:56

Ik had even niet goed naar de naam gekeken hahaha.

Ik wil ook zeker niet beweren dat geen enkel paard ijzers nodig heeft. Maar het is niet zo dat zware paarden per definitie ijzers nodig hebben.

Ik ben vaak bang dat de boom toch niet perfect aansluit en ik daardoor juist schade toebreng aan de rug.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:56

Ijzers kan, is ook geen must (bij jonge paarden zelfs af te raden!), die van mij loopt ook gewoon zonder. Als ik nou alleen maar op het asfalt ga draven, tjah dan zal het wel nodig zijn..

Het goed kunnen houden op buitenrit, dat ligt er echt aan hoe het paard is opgevoed en hoe jij er mee om gaat. Als je een slecht opgevoed paard hebt dat niet naar jou luistert, dan maakt het weinig uit hoe groot of klein dit paard is, maar dan zul je er weinig mee kunnen. Ik heb kinderen van 6 met trekpaarden op shows rond zien lopen, was prachtig om te zien.
Bij draf en galop ging dat jong in de manen van het paard hangen en als hij wilde stoppen dan sprong hij op de grond, ging aan het halstertouw hangen en het paard ging terug stappen.
En zoo heb ik ook shetlanders met volwassenen er vandoor zien gaan haha