Aan te raden ras?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 15:31

Hallo'kes!

Mijn vriend en ik zijn er over bezig om op iets langere termijn een paardje te kopen.
Hij vindt paardrijden namelijk ook wel leuk, maar vooral recreatief (zo een beetje leren draven, niets te ingewikkeld allemaal :+ )
En zo regelmatig zijn er dan eens gesprekjes over wat voor soort paardje we ooit in huis zouden halen. (Ik heb eerst nog erg veel bij te leren over de verzorging van paarden voor ik er eentje in huis haal)

Maar we zitten namelijk met euhm.. een klein bijkomstig probleempje :D (welja, eerder groot).

Beiden zijn we zot van de arabiertjes, we vinden het beiden een prachtig ras en ik zou het liefst vanal zo eentje in huis halen, ooit..
MAAR meneer de vriend, die weegt een pakje meer dan mij. Ik zit rond de 55 kg (1m72, dus niet echt een probleem).. Maar hij is wat groter dan mij, maar vooral, hij weegt gemakkelijk het dubbele. Hij zit meestal tussen de 105 - 115kg).
Nu denk allemaal niets verkeerd, hij is absoluut geen papzak of dikzak... Hij zit met die massa dankzij zijn spieren. (Eventjes ter verduidelijking, mijn vriend doet mee aan strongman wedstrijden, dus hij is écht enorm gespierd. Tractors en camions van een paar ton voorttrekken is geen probleem voor hem.)

DUS ofwel zoeken we een ander ras waar hij wél op kan rijden OF we moeten de zekerheid hebben dat dit geen probleem is voor een arabier (ik zou wel een grotere arabier willen, tegen 1m60)

Hij zal waarschijnlijk wel niet veel meer dan een half uurtje, max een uurtje per week rijden.
(eerder misschien 2x een half uurtje zelfs, hij vindt het wel leuk maar ik zie hem niet direct vaak spontaan gaan paardrijden xD Eerder bvb als ik vraag of hij eventjes kan gaan rijden omdat ik bvb een late meeting heb of zelf niet kan..)

Dus, ik ben erg benieuwd naar wat jullie aanraden of hierover te zeggen hebben!

Groetjes,
A.

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:36

Is er hierover niet ook veel informatie te vinden op google. Wat een Arabier zou kunnen dragen weet ik niet maar ik zou zelf eerder geneigd zijn naar een groter of robuuster ras te gaan kijken, door het gewicht van je vriend. Nu zullen ararbietjes ook geen directe watjes zijn maar dat weet ik niet.
Succes met jullie zoektocht(zodra die begint;))

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:49

Oef 100+ vallen er al echt heel veel rassen af.

DIe 100 + moet in een zadel passen en dit moet weer niet te lang voor de paardenrug zijn. Dat ga je met de gemiddelde arabier niet redden. Helaas.

Zelfs de meeste KWPN-ers zijn niet echt gemaakt voor 100+.

Een forse Gelderse of Groninger misschien en anders toch richting flinke koudbloed (geen fjord/halflinger en de morderne Fries ook niet)

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 15:53

Wel, ik heb google al afgezocht of het een optie is voor toch een arabiertje in huis te halen of niet.. Zeker ivm het 'draagvermogen' van een Arabier. Maar ik vind hier geen deftige informatie over..
Of toch moeilijk te begrijpen informatie :(


Nu rij ik op een fries, en hij heeft er dus ook al op gereden (een halfuurtje per keer, eigenares zei dat het geen kwaad kon).
De fries in kwestie is ongeveer 1m55, en toch al wat vrij breed.

Het zadel paste inderdaad absoluut niet, maar ter informatie, hij heeft geen dikke kont ofzo :D Zijn massa zit in zijn bovenlichaam (gespierde borstkas & armen. Zijn benen/achterste zijn eigenlijk enorm smal in vergelijking met de rest van zijn lichaam :D Ook al zit er enorm veel kracht in)
Probleem is dat hij niet mag afvallen, had zat al aan de limiet om nog mee te mogen doen aan zijn wedstrijden (hij was bijna te licht). En volgend jaar september heeft hij opnieuw wedstrijd en moet hij zeker weer op gewicht staan, Sterkste man van België word je niet zomaar.. (welja, hij won wel niet, maar door zijn behaalde plaats is hij direct geselecteerd om volgend jaar terug in de finale mee te doen)

Zal straks eens een foto posten van hem op de fries in kwestie (maar ik ga zijn gezicht wel weghalen, denk niet dat hij echt wilt dat die foto online staat met hem herkenbaar er op.. )
Laatst bijgewerkt door amintah op 27-08-14 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:54

100+ gaat eigenlijk boven mogelijkheden van alle paarden uit. Zou je vriend mennen leuk vinden?

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 15:58

tamary schreef:
100+ gaat eigenlijk boven mogelijkheden van alle paarden uit. Zou je vriend mennen leuk vinden?


Eigenlijk is het eerder om een klein beetje te kunnen rijden (stap, draf, galop) en bvb ff met het paard te kunnen werken wanneer ik niet kan.
(Ben van plan hem ook te leren wat grondwerk is en leren werken met de longe,..)

Het is dus echt niet zo dat het paard zware arbeid zal moeten verrichten met hem erop :) hij kan nauwelijks paardrijden, maar wilt wel wat basis leren

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:02

Maar 100 kilo die niet meewerkt op een paardenrug kan best verkeerd belasten :)
Vooral niet als hij topzwaar is.
Je kan best een arabiertje voor jezelf aanschaffen, maar daar kan hij niet op.
Dan zou je bij de stevige koudbloeden uitkomen, maar wordt jij daar gelukkig van?

Grondwerken en longeerwerk kan prima als jij niet kan :)

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:10

Een arabier is sowieso al out of the question imo.
Een fries had ik ook echt ammenooit niet gedaan. Mensen denken vaak dat ze veel kunnen dragen maar ze hebben een teer ruggetje.

Ik zou zelf hem nooit met goed verstand op een paard laten zitten, tenzij het een trekpaard oid is. Een groot fors gebouwd paard met een relatief korte rug.

Wat ik zou doen in jou situatie: Leer hem veel dingen op de grond zodat hij dat echt leuk gaat vinden en in gaat uitblinken en koop dan een leuke arabier.

Misschien kan je vriend warm lopen voor onderstaand filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 16:13

Momenteel houdt hij het bij stap en 5 minuutjes draven (wat ondertussen al vrij goed gaat hoor)

Koudbloeden, friezen vooral staan mij zeker ook aan, maar een Arabier is altijd een droom geweest.. dus ben vooral aan het uitzoeken of het een mogelijkheid ooit kan zijn. (Zonder dat hij moet stoppen met zen sport)

eventjes een foto ter illustratie, dit was de eerste keer dat hij er op zat:
http://i58.tinypic.com/15xmj9f.png

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 16:15

PowerReiner schreef:
Een arabier is sowieso al out of the question imo.
Een fries had ik ook echt ammenooit niet gedaan. Mensen denken vaak dat ze veel kunnen dragen maar ze hebben een teer ruggetje.

Ik zou zelf hem nooit met goed verstand op een paard laten zitten, tenzij het een trekpaard oid is. Een groot fors gebouwd paard met een relatief korte rug.

Wat ik zou doen in jou situatie: Leer hem veel dingen op de grond zodat hij dat echt leuk gaat vinden en in gaat uitblinken en koop dan een leuke arabier.

Misschien kan je vriend warm lopen voor onderstaand filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss


De mama van de eigenares (heeft zelf ook een fries) stelde het eerst zelf voor (2 maand geleden, maar toen kon hij niet door een blessure in de lies & omdat hij daarna ook nog een wedstrijd had en zeker zich niet meer wou blesseren).

Probleem is dat ik dus geen flauw idee heb welk type paard wel of niet stevig genoeg kan zijn voor hem. De ene zegt zus en de ander zegt zo.. Van een fries zou je denken dat ie zeker stevig genoeg is, maar dat is ook niet altijd zo..

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:16

Ik vind een Arabier eigenlijk geen optie voor je vriend, ik kan geen ras bedenken die dat wel aankan behalve een mooi koudbloed trekpaard.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:18

Mijn vriend is iets minder breed maar ook "sportief" gebouwd en toen ik hem leerde kennen had hij een Fries van 1.61 (moderne type) waar hij 1x per week mee naar het bos ging. Dit paard is verkocht omdat het toch echt niet ging. Nu hebben we een 17 jarige ouderwetse barokke Fries van 1.75 en een Koudbloed van 1.58 en moet zeggen die koudbloed heeft hij toch het meeste mee en dit gaat goed. Het is echt een trekpaard type. Fries speelt nu grote grasmaaier en soms rij ik haar

De Fries heeft over het algemeen een wat weke lange rug en dat komt niet ten goede met een zwaardere ruiter.

Wij hebben ene ras trekpaard met de gangen van een rijpaard maar de kracht van een trekpaard dat bevalt prima.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 27-08-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:18

Ik ben bang dat je dan inderdaad op een groninger oid uitkomt. Een groter zadel heeft niet altijd te maken met een dikke kont hoor. Ook lengte van de ruiter kan zorgen voor een groter zitvlak. Een stalgenoot is tegen de 1.90 gok ik zo en erg slank (bijna dun) met dunne benen. Toch heeft hij een 19 inch zadel op zijn paard liggen en heeft dit ook echt nodig

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:20

pluisje88 schreef:
Ik ben bang dat je dan inderdaad op een groninger oid uitkomt. Een groter zadel heeft niet altijd te maken met een dikke kont hoor. Ook lengte van de ruiter kan zorgen voor een groter zitvlak. Een stalgenoot is tegen de 1.90 gok ik zo en erg slank (bijna dun) met dunne benen. Toch heeft hij een 19 inch zadel op zijn paard liggen en heeft dit ook echt nodig



Ik ben 1.80 en echt slank (mager) BMI van 18,4 of zo en heb dus ook een 18 inch zadel nodig. en maatje 36 in mijn rijbroeken

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:20

Een Arabier is voor jullie doelen echt niet realistisch :n Even ter illustratie:
Afbeelding
ik heb een stevige compacte Arabier met korte rug en veel draagvermogen, maar jouw vriend zou daar toch echt niet op kunnen. Niet alleen staat het niet qua plaatje, maar ook het aantal kilo's gaat op de lange duur toch echt teveel zijn. Zijn spiermassa weegt natuurlijk aardig wat, en dat zal zeker niet afnemen als hij nog aan de Strongman competities wil meedoen. Dus ook al is het een meisjesdroom, als je vriend ook perse wil rijden zal dat gewoon echt niet gaan :n

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:20

Friezen hebben relatief vaak een zwakke rug.
Je zou op zoek moeten gaan naar een gedrongen paard met een korte sterke rug, maar past je vriend daar dan weer op?

Ga voor je arabier, als hij kan grondwerken/longeren dan kan hij je paard ook beweging geven.
desnoods leen je af en toe een sterk paard erbij voor samen een stapritje maken.

Het blijft namelijk niet bij die 5 min stappen als hij het een beetje onder de knie heeft :)

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:22

amintah schreef:
PowerReiner schreef:
Een arabier is sowieso al out of the question imo.
Een fries had ik ook echt ammenooit niet gedaan. Mensen denken vaak dat ze veel kunnen dragen maar ze hebben een teer ruggetje.

Ik zou zelf hem nooit met goed verstand op een paard laten zitten, tenzij het een trekpaard oid is. Een groot fors gebouwd paard met een relatief korte rug.

Wat ik zou doen in jou situatie: Leer hem veel dingen op de grond zodat hij dat echt leuk gaat vinden en in gaat uitblinken en koop dan een leuke arabier.

Misschien kan je vriend warm lopen voor onderstaand filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss


De mama van de eigenares (heeft zelf ook een fries) stelde het eerst zelf voor (2 maand geleden, maar toen kon hij niet door een blessure in de lies & omdat hij daarna ook nog een wedstrijd had en zeker zich niet meer wou blesseren).

Probleem is dat ik dus geen flauw idee heb welk type paard wel of niet stevig genoeg kan zijn voor hem. De ene zegt zus en de ander zegt zo.. Van een fries zou je denken dat ie zeker stevig genoeg is, maar dat is ook niet altijd zo..



In de paardenwereld werkt het altijd zo. Iedereen heeft een andere mening en als je echt concrete informatie zoekt vind je het niet. Uiteindelijk komt je beslissing neer op jouw eigen mening. Er staat namelijk nergens wat welk paard kan dragen met wetenschappelijke onderbouwing.

Ik heb een quarter van 1.53, een ras relatief veel kan dragen door zijn korte rug en korte benen. Mijn vriend woog 90. Nadat zij een tijd op blessure had gestaan heb ik met hem afgesproken dat hij er niet meer op ging totdat ze weer vol in bespiering zat. Dit heb ik toen der tijd ook gebaseerd op mijn eigen mening om bovenstaande reden.

Houdt er rekening mee dat ieder paard anders is, ook binnen de rassen kan er veel verschil zijn in bouw.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:22


pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 23:10


IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:11

pluisje88 schreef:
friesam schreef:


Die is gaaf! Lijkt echt een lieverd! Zon relax buitenrijpaard. Ooit op en dag wil ik ook een keer zoiets.


Super relaxt maar o zo dominant (geen beginnerspaard) en ik moest er erg aan wennen naast mijn ultra sensibele KPWN-er zo'n beer die je echt af en toe eens op de plek moet zetten anders loopt ze (letterlijk) over je heen. Maar inmiddels ben ik verliefd (zie onderschrift)

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 09:28

Dus eigenlijk, de beste conclusie die ik kan hebben is mij toch een arabierke te kopen en hem er pas op te laten eens hij is afgevallen? :P

Ik denk namelijk niet dat hij nog 5j bezig gaat zijn met die sport, fitness daarna wel, maar niet meer zo een massa moeten behouden.. (ze noemen hem nu al 'den bompie' op de trainingen :D)

Andere vraag dan, hoeveel zou hij minstens toch moeten wegen vooraleer hij zou kunnen mee paardrijden?
(Nog altijd hetzelfde principe, max een half uurke.. )

Ik ga hem niet verplichten af te vallen natuurlijk, maar kan hem wel zeggen dat hij pas op het paard mag zodra hij onder de x kg zit.. En anders wordt het grondwerk etc..

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:32

Grove stelregel is dat het paard 12 tot 20% van zijn gewicht mag dragen (vast niet wetenschappelijk bewezen).
Afhankelijk van onder andere: het ras van het paard, evt overgewicht paard, lengte van de paardenrug, lengte van de ruiter, balans van de ruiter.

Bij het ras zitten de koudbloed paarden over het algemeen meer richting bovengrens en de warmbloed en volbloed paarden (zoals arabier) meer richting ondergrens. Koudbloeden zijn wat steviger gebouwd.
Laatst bijgewerkt door jetm op 28-08-14 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:38

Laat je wel goed informeren als je een arabier aan wil schaffen.
Het zijn over het algemeen geen beginnerspaarden.
Niet vanwege dat ze drukker zijn maar ook in de omgang wat ervaring vragen.
Misschien is het Noord Zweedse paard iets voor jullie ze zijn prijzig maar wel sterk.
Het is een sober ras en een fijn karakter.

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 09:47

lady62 schreef:
Laat je wel goed informeren als je een arabier aan wil schaffen.
Het zijn over het algemeen geen beginnerspaarden.
Niet vanwege dat ze drukker zijn maar ook in de omgang wat ervaring vragen.
Misschien is het Noord Zweedse paard iets voor jullie ze zijn prijzig maar wel sterk.
Het is een sober ras en een fijn karakter.


Daar ben ik me van bewust, dat het geen beginnerspaarden zijn.. Het is ook niet de bedoeling van er onmiddellijk eentje aan te schaffen. Ben niet van plan zoiets ondoordacht te doen :) Zowel financieel (in onderhoud dan, niet aankoopprijs) als te weten dat ik op en top voor het paardje kan zorgen en er mee om kan.

Het was overigens een beetje op vraag van mijn vriend van ons alvast eens te informeren voor we zover zijn. We zijn beiden hetzelfde daarin namelijk: het is een 'plan' dat al langer in ons hoofd zit, bij mij al jaaaren, bij hem iets minder lang. Maar zodra we beiden weten dat we
1) een paard kunnen kopen
2) een paard kunnen onderhouden
3) genoeg tijd hebben voor een paard
4) ik genoeg ervaring heb ervoor (algemeen dan, rijden, verzorging....)
.....

dan duurt het geen 3 maanden voor we er eentje hebben :D
Daarom dat we ons ook op voorhand informeren over vanalles en nog wat, zodat we weten waar we juist naar kunnen uitkijken zodra het zover is.. We gaan niet dan pas alles beginnen opzoeken en nagaan :D Dan is het de moment op direct te beginnen rondkijken en te weten wat we ongeveer willen/zoeken..

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:49

Ik vind dat je nu het arabier gedeelte moet laten. Voor jezelf leuk, prima, maar voor hem écht niet haalbaar. Als je toch wat unieks wilt zou ik voor Drum Horses, Norikers, Nederlands Trekpaard (zijn wat groter dan Ardenners en wat rijtypischer imo) Shires e.d. gaan. Het zwaardere geschut. (Kladrubers ook uniek maar hebben toch body)

Of je moet jaren willen wachten tot hij uitgekeken is strongman competitions en hij flink wilt afvallen