Aan te raden ras?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:55

Ts je hoeft je niet te verdedigen hoor ik ga er van uit dat je er goed over nadenkt.
En het is ook verstandig van je eerst eens goed na te denken en anderen mee te laten denken.
Daar pak je gewoon tussen uit waar je iets aan hebt.
Iedereen is eens begonnen en als het niet allemaal meteen lukt dan zijn er best nog wel mensen in je omgeving die je kunnen helpen.
Lekker positief blijven en geniet van de voorbereidingen goed bezig hoor.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:11

amintah schreef:
eventjes een foto ter illustratie, dit was de eerste keer dat hij er op zat:
http://i58.tinypic.com/15xmj9f.png


Paard is niet echt blij zo aan de oren te zien. :D :D
Persoonlijk zou ik dat dus nooit doen, als ik de eigenaresse was. Voor een keertje gaat ie niet kapot nee, maar regelmatig zo een zwaargewicht op de rug en nog eens niet optimaal mee is in de beweging (omdat ie nog niet goed kan rijden) is echt vragen om (grote) problemen.

Wat het ras betreft: zet het arabiertje maar uit je hoofd. Niet alleen de rug is een probleem maar ook de belasting op pezen e.d.
Met 100+ ga je toch al gauw denken aan een grote koudbloed zoals een shire of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:30

amintah schreef:
Dus eigenlijk, de beste conclusie die ik kan hebben is mij toch een arabierke te kopen en hem er pas op te laten eens hij is afgevallen? :P

Ik denk namelijk niet dat hij nog 5j bezig gaat zijn met die sport, fitness daarna wel, maar niet meer zo een massa moeten behouden.. (ze noemen hem nu al 'den bompie' op de trainingen :D)

Andere vraag dan, hoeveel zou hij minstens toch moeten wegen vooraleer hij zou kunnen mee paardrijden?
(Nog altijd hetzelfde principe, max een half uurke.. )

Ik ga hem niet verplichten af te vallen natuurlijk, maar kan hem wel zeggen dat hij pas op het paard mag zodra hij onder de x kg zit.. En anders wordt het grondwerk etc..


Nu ga ik misschien vloeken in de kerk, Maar 105-115 kilo aan spieren is wel een ander soort belasting dan 115 kilo aan vet. (vergelijkbaar met een ruiter die lood mee moet nemen voor een bepaald streef gewicht, dat is ook zwaarder dan een ruiter die gewoon dat gewicht heeft)
Daarbij kan deze ruiter nog niet rijden maar is het plan ook niet om wekelijks uren te gaan rijden. Ik denk dat je met een normaal gebouwde kwpn(van ong. 1.70) prima af kan.

Een AV zou ik vergeten. Dat gaat nu niet lukken en straks als hij af is gevallen ook niet (dan zal hij wss ook wel rond de 80-90 kilo blijven). En daarbij vind ik een AV kwa temperament niet geschikt voor beginners.

Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:46

Mee eens. Ook 80 a 90 kilo is te zwaar voor een arabier.
Dus als een arabier jouw grote wens is zou ik overwegen om er twee te kopen: een flinke koudbloed voor je vriend en een sierlijke arabier voor jezelf :D :D

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 10:47

Babootje schreef:
Mee eens. Ook 80 a 90 kilo is te zwaar voor een arabier.
Dus als een arabier jouw grote wens is zou ik overwegen om er twee te kopen: een flinke koudbloed voor je vriend en een sierlijke arabier voor jezelf :D :D

dat zou ik pas een deal noemen :D

Anoniem schreef:
Nu ga ik misschien vloeken in de kerk, Maar 105-115 kilo aan spieren is wel een ander soort belasting dan 115 kilo aan vet. (vergelijkbaar met een ruiter die lood mee moet nemen voor een bepaald streef gewicht, dat is ook zwaarder dan een ruiter die gewoon dat gewicht heeft)
Daarbij kan deze ruiter nog niet rijden maar is het plan ook niet om wekelijks uren te gaan rijden. Ik denk dat je met een normaal gebouwde kwpn(van ong. 1.70) prima af kan.

Een AV zou ik vergeten. Dat gaat nu niet lukken en straks als hij af is gevallen ook niet (dan zal hij wss ook wel rond de 80-90 kilo blijven). En daarbij vind ik een AV kwa temperament niet geschikt voor beginners.


Vroeger, tijdens zijn triatlon-fase, woog hij eerder rond de 70-75kg hoor :D al zie ik hem eerder rond de 80-85kg blijven hangen op iets langere termijn
ik zie hem echt niet zen hele leven 100kg+ wegen :P
AV is inderdaad niet geschikt voor beginners, geef ik je helemaal gelijk in.


Babootje schreef:
Paard is niet echt blij zo aan de oren te zien. :D :D
Persoonlijk zou ik dat dus nooit doen, als ik de eigenaresse was. Voor een keertje gaat ie niet kapot nee, maar regelmatig zo een zwaargewicht op de rug en nog eens niet optimaal mee is in de beweging (omdat ie nog niet goed kan rijden) is echt vragen om (grote) problemen.

Wat het ras betreft: zet het arabiertje maar uit je hoofd. Niet alleen de rug is een probleem maar ook de belasting op pezen e.d.
Met 100+ ga je toch al gauw denken aan een grote koudbloed zoals een shire of iets dergelijks.


hihi, hij zat er toen 5 minuten op (voor de eerste keer), en het paardje is er om bekend dat ie nogal es humeurig kan zijn als hij 'nog eens' moet rijden. Hij had er net een uurtje werken met mij op zitten en die wou naar zen stal en hij mocht nog niet :P

Eigenlijk wel lastig, heb me nooit geen vragen gesteld bij het draagvermogen van een paard omdat ik mij daar ook geen zorgen in moet maken met men 55kg. Tot hij aangaf het ook wel te willen leren.. Hij is nl. wat ouder dan mij en zal dus ook eerder in pensioen zijn, en hij zou dan gemakkelijk voor de paardjes kunnen zorgen later }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:53

amintah schreef:
Anoniem schreef:
Nu ga ik misschien vloeken in de kerk, Maar 105-115 kilo aan spieren is wel een ander soort belasting dan 115 kilo aan vet. (vergelijkbaar met een ruiter die lood mee moet nemen voor een bepaald streef gewicht, dat is ook zwaarder dan een ruiter die gewoon dat gewicht heeft)
Daarbij kan deze ruiter nog niet rijden maar is het plan ook niet om wekelijks uren te gaan rijden. Ik denk dat je met een normaal gebouwde kwpn(van ong. 1.70) prima af kan.

Een AV zou ik vergeten. Dat gaat nu niet lukken en straks als hij af is gevallen ook niet (dan zal hij wss ook wel rond de 80-90 kilo blijven). En daarbij vind ik een AV kwa temperament niet geschikt voor beginners.


Vroeger, tijdens zijn triatlon-fase, woog hij eerder rond de 70-75kg hoor :D al zie ik hem eerder rond de 80-85kg blijven hangen op iets langere termijn
ik zie hem echt niet zen hele leven 100kg+ wegen :P
AV is inderdaad niet geschikt voor beginners, geef ik je helemaal gelijk in.



Maar een triathlon-er is heel anders gespierd. Dat zijn duursporters (en daarmee heel anders bespierd). Maar wanneer je zegt dat hij gaat stoppen met wat hij nu doet maar wel wat blijft fitnessen geloof ik echt niet dat hij terug zal vallen naar 70 kilo eerlijk gezegd.

Is het geen mogelijkheid dat hij gaat leren rijden op de manege? Daarmee heb je meer keuze in paarden wanneer je gaat kopen.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:54

100+ dan zou je toch eerder gaan denken dat je vriend beter een andere sport zou kiezen...Sorry hoor een beginner kan niet meebewegen en in balans blijven om paard te rijden ongeacht welk ras. Ik hoop dat jij je droompaard vind want jullie bouw en gewicht verschillen teveel , als er al een paard is die dat aankan. Denk ook aan het zadel, jij hebt een 17,5 nodig en je vriend zeker een maat groter dus ook daar is het verschil groot.Veel wijsheid en succes !

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 10:58

Anoniem schreef:
Maar een triathlon-er is heel anders gespierd. Dat zijn duursporters (en daarmee heel anders bespierd). Maar wanneer je zegt dat hij gaat stoppen met wat hij nu doet maar wel wat blijft fitnessen geloof ik echt niet dat hij terug zal vallen naar 70 kilo eerlijk gezegd.

Is het geen mogelijkheid dat hij gaat leren rijden op de manege? Daarmee heb je meer keuze in paarden wanneer je gaat kopen.


Euh ja, 't is een speciaal manneke, die is van de triathlon naar strongman gegaan :o
En ik zei zelf dat ie wss eerder tussen de 80-85 zal hangen na verloop van tijd..

Maar leren rijden op een manege is toch even slecht voor die paarden hun rug?
Heb het wel al overwogen hoor, dat hij toch al wat 'juist' kan rijden zonder mijn/ons paard te veel extra te belasten daarna.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:02

Mennen is mss wel een hele leuke sport in jullie geval ?
Jij lekker rijden en samen ritjes maken op de bok ! Dan maakt het ras ook niet meer zoveel uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:06

amintah schreef:
Anoniem schreef:
Maar een triathlon-er is heel anders gespierd. Dat zijn duursporters (en daarmee heel anders bespierd). Maar wanneer je zegt dat hij gaat stoppen met wat hij nu doet maar wel wat blijft fitnessen geloof ik echt niet dat hij terug zal vallen naar 70 kilo eerlijk gezegd.

Is het geen mogelijkheid dat hij gaat leren rijden op de manege? Daarmee heb je meer keuze in paarden wanneer je gaat kopen.


Euh ja, 't is een speciaal manneke, die is van de triathlon naar strongman gegaan :o
En ik zei zelf dat ie wss eerder tussen de 80-85 zal hangen na verloop van tijd..

Maar leren rijden op een manege is toch even slecht voor die paarden hun rug?
Heb het wel al overwogen hoor, dat hij toch al wat 'juist' kan rijden zonder mijn/ons paard te veel extra te belasten daarna.


De meeste maneges hebben wel flinke paarden staan die zijn gewicht kunnen hebben. En wanneer hij kan rijden word de keus in paarden een stuk ruimer.

Om op te leren rijden zal hij een flinker groninger of een grof gelders paard nodig hebben. Maar als een AV je ideaal beeld is zal je zo'n paard wss niet mooi vinden. Maar als hij kan rijden en wat balans heeft kan hij imo ook best op een normaal gebouwde KWPN. Sowieso als het maar voor 1 keer per week is.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:09

Waarom leert hij niet eerst rijden op een manege?
Dan leert hij de basis goed aan en misschien zegt hij na 3 maanden dat hij er geen zak meer aan vind omdat zijn *** zeer doet van die rot knol....
Zit jij met een paard dat je eigenlijk maar 99% leuk vind. En een vriend die er niets meer mee te maken wil hebben.

Vind hij het rijden dan toch super, en het gaat beter als nu, kun je altijd nog samen gaan kijken wat bij jullie past.
Dan kan hij zelf ook even proefrijden (ipv hobbelen) voor de aankoop!

Geduld is een schone zaak!

Furi
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:31

Wat ik je aan zou raden is om deze tijd (zolang je nog niet serieus gaat kijken naar een eigen paard) te gebruiken om daadwerkelijk ervaring op te doen met verschillende rassen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar kijk in je buurt naar les/rijdmogelijkheden, vraag eventueel vriendinnen/kennissen met paarden of je een paar keer mee mag en evt erop mag rijden.
En indien het een robuust paard is, je vriend mee nemen.

Verder heeft niet ieder paard ras specifieke kenmerken, de ene arabier is de andere niet.
En vaak kom je uiteindelijk thuis met iets waar je niet naar op zoek was :)

Uit nieuwsgierigheid, welke eigenschappen van een Arabier trekken je aan?
En heb je al ervaring met omgaan en rijden met een Arabier (dit is niet verkeerd bedoeld, maar het zijn eenkennige paarden en meestal geen beginnerspaarden). Een Arabier als verzorgpaard erbij zoeken is misschien een goed idee?

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:33

Het is super goed om je te informeren op deze manier. Zelf zou ik niet al te veel rekening houden met je vriend. Ik heb net mijn zoektocht naar een 1e paard achter de rug en mijn vriend vind de paarden ook erg leuk en is beginnend ruiter. Het was idd de bedoeling een paard te kiezen waar we allebei op kunnen. Maar toen puntje bij het paaltje kwam, is het toch een paard geworden dat 100% MIJN droom vervult. Als hij erop wilt zal hij nog flink wat lesjes moeten volgen. Maar het is totaal geen probleem, mijn vriend vind hem super leuk en soms gaan ze ook wandelen samen en dan smelt ik zo'n beetje.

amintah
Berichten: 159
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:53

Anoniem schreef:
De meeste maneges hebben wel flinke paarden staan die zijn gewicht kunnen hebben. En wanneer hij kan rijden word de keus in paarden een stuk ruimer.

Om op te leren rijden zal hij een flinker groninger of een grof gelders paard nodig hebben. Maar als een AV je ideaal beeld is zal je zo'n paard wss niet mooi vinden. Maar als hij kan rijden en wat balans heeft kan hij imo ook best op een normaal gebouwde KWPN. Sowieso als het maar voor 1 keer per week is.


Ik ben zelf vertrokken na 4 maand rijden bij een manege omdat ik ze erg paardonvriendelijk vond, vandaar dus dat ik het nog niet heb voorgesteld aan hem. Ondertussen woon ik wel in een hele andere buurt met hopelijk iets betere maneges.

Overigens, een AV is inderdaad mijn droompaardje als sinds ik klein ben, maar dat betekent daarom niet dat ik een ander paard niet mooi kan vinden of persée een AV wil. Uiteindelijk is er veel meer van belang dan dat hé. Friese paarden vind ik ook mooi, net zoals een BWP, KWPN,..
Maar euh ja, je moet toch ergens een keuze gaan maken uiteindelijk :D of een uitgangspunt hebben om mee te beginnen..


Furi schreef:
Wat ik je aan zou raden is om deze tijd (zolang je nog niet serieus gaat kijken naar een eigen paard) te gebruiken om daadwerkelijk ervaring op te doen met verschillende rassen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar kijk in je buurt naar les/rijdmogelijkheden, vraag eventueel vriendinnen/kennissen met paarden of je een paar keer mee mag en evt erop mag rijden.
En indien het een robuust paard is, je vriend mee nemen.

Verder heeft niet ieder paard ras specifieke kenmerken, de ene arabier is de andere niet.
En vaak kom je uiteindelijk thuis met iets waar je niet naar op zoek was :)

Uit nieuwsgierigheid, welke eigenschappen van een Arabier trekken je aan?
En heb je al ervaring met omgaan en rijden met een Arabier (dit is niet verkeerd bedoeld, maar het zijn eenkennige paarden en meestal geen beginnerspaarden). Een Arabier als verzorgpaard erbij zoeken is misschien een goed idee?


Ik ken enkel mensen met friese paarden momenteel :(
ook door de verhuis ken ik er al helemaal geen meer in de buurt van waar ik nu woon.

jammer genoeg nog geen ervaring in het rijden met een AV, ken ook niemand die er eentje heeft dus. Maar algemeen wat er me in aantrekt (buiten het hoofdje en de elegantie), kan je het eerder omschrijven als het feit dat ze betrouwbaar, intelligent, etc zijn. Ben wel al veel gaan opzoeken/lezen over AV's, oa in deze post: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=155&t=413343&. En over het algemeen staat me dat zeker en vast aan. Het feit dat ze doorzetters zijn, eigenwijs en koppig schrikt me niet direct af. Past voor de volle 100% bij mijn eigen karakter vrees ik :o
Laat ons zeggen dat ik de algemene karakteromschrijving van een AV nogal vind aanleunen bij het mijne (en bij dat van men vriend), wat me dus zeker wel aanspreekt.


Klokjes schreef:
Het is super goed om je te informeren op deze manier. Zelf zou ik niet al te veel rekening houden met je vriend. Ik heb net mijn zoektocht naar een 1e paard achter de rug en mijn vriend vind de paarden ook erg leuk en is beginnend ruiter. Het was idd de bedoeling een paard te kiezen waar we allebei op kunnen. Maar toen puntje bij het paaltje kwam, is het toch een paard geworden dat 100% MIJN droom vervult. Als hij erop wilt zal hij nog flink wat lesjes moeten volgen. Maar het is totaal geen probleem, mijn vriend vind hem super leuk en soms gaan ze ook wandelen samen en dan smelt ik zo'n beetje.


maar jouw vriend zal geen 100kg wegen waar je net ietsje meer rekening mee moet houden als je wilt dat hij ook kan rijden :o Al hoop ik dat tegen dat het zover is, dat hij toch al wat zal gezakt zijn in gewich :D
maar dat je smelt wanneer je ziet wandelen kan ik erg goed begrijpen :D

Furi
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:24

amintah schreef:
Ik ken enkel mensen met friese paarden momenteel :(
ook door de verhuis ken ik er al helemaal geen meer in de buurt van waar ik nu woon.

jammer genoeg nog geen ervaring in het rijden met een AV, ken ook niemand die er eentje heeft dus. Maar algemeen wat er me in aantrekt (buiten het hoofdje en de elegantie), kan je het eerder omschrijven als het feit dat ze betrouwbaar, intelligent, etc zijn. Ben wel al veel gaan opzoeken/lezen over AV's, oa in deze post: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=155&t=413343&. En over het algemeen staat me dat zeker en vast aan. Het feit dat ze doorzetters zijn, eigenwijs en koppig schrikt me niet direct af. Past voor de volle 100% bij mijn eigen karakter vrees ik :o
Laat ons zeggen dat ik de algemene karakteromschrijving van een AV nogal vind aanleunen bij het mijne (en bij dat van men vriend), wat me dus zeker wel aanspreekt.


In dat geval zou ik je echt adviseren om ervaring proberen op te doen met het ras. De paar arabieren die ik echt goed ken zijn verschillend maar hebben allemaal het trotse, het gevoelige en het eenkennige in zich.
Ik heb zelf een eigen Arabische Volbloed merrie (30jr). Sinds driekwart jaar nog een Arabische ruin als verzorgpaard erbij. Mijn eigen merrie is eerst 6 jaar mijn verzorgpaard geweest, mijn eerste echte ervaring met een Arabier. Het had niet veel gescheeld of ik had niet doorgezet bij haar. Het heeft een half jaar geduurd eer ze me niet meer aan keek met een blik van 'wat doet die weer hier'. In het begin had ik hier moeite mee, vooral omdat het verzorgpaard ervoor een ontzettende knuffel was.
Pas na een half jaar kwamen subtiele (voor de beginner/leek niet te herkennen) veranderingen in haar gedrag, ze begon me te toleren ;) Inmiddels zijn we 14 jaar verder en denk ik oprecht dat wij elkaars ideale match zijn.
Zij is temperamentvol en heeft een flinke gebruikshandleiding (baasje ook hoor hehe) terwijl ze ontzettend braaf aan de hand is. Mijn verzorgpaard is qua temperament het tegenovergestelde. Maar weer het eenkennige, in het begin weigerde hij voor me te werken. En omdat ik nuchter en kalm ben, resulteerde dat in een sloom paard. Het heeft niet zo lang geduurd als bij mijn merrie, maar hij neemt me inmiddels serieus en vertrouwt me.

Wat ik je sowieso adviseer tegen de tijd dat je gaat kijken voor een eigen paard, neem het paard op een proefperiode of probeer eerst te leasen. Perfecte manier om te kijken of dat paard (ongeacht ras) de moeite waard voor je is en jullie karakters klikken.

Maximus91

Berichten: 172
Geregistreerd: 28-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 02:12

jeetje wat kunnen mensen zeuren zeg...

een arabier is inderdaad geen goed idee voor je vriend, maar een gelders paard of stevige/wat grotere kwpner of groninger/bwp''er moet gewoon lukken voor wat stappen en draven, leren longeren en grondwerk is ook al een basis...

alsof de mensen niet weten dat in verweggistan kleine pony's en ezels met 1000den kg aan vracht en te grote passagiers voor uren moeten lopen,
daarmee hebben de paarden t hier luxe en ze zijn sterker dan de mensen hier zeggen!

gewoon een paard vanaf 1.65 die stevig is gebouwd en goed bespierd, goed op de rug (bij voorkeur een kortere rug) en gewrichten controleren (klinish en rontgenologisch laten keuren, goedgekeurd is een go) dan moet t voor een half uurtje wel af en toe kunnen! wel deze plekken in de gaten houden, zadel moet goed passen etc...

trek je eigen conclusies uit al deze meningen en doe daar mee wat je wilt... vraag ook gewoon rond aan diverse instructeurs (er zijn heus wel goede die een eerlijk en tof antwoord zullen geven)

het is geen exacte wetenschap!

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 02:56

Ik vind een koudbloed ook niet altijd per definitie handiger voor een zwaarder persoon, het zijn wel grote sterke paarden maar ze zijn altijd geslecteerd op trekvermogen ipv geschikheid als rijpaard. Imo kan je om een zwaar persoon te laten rijden dan vaak net zo goed/beter een iets rijtypischer paard kiezen wat ook iets breder is zoals een groot gelders paard (of een andere wat grovere warmbloed).
Ik denk ook dat zo'n paard over het algemeen wat makkelijker te houden is als een echt trekpaard. De enige kolos die ik ken kampt al op jonge leeftijd met artrose en is bijv totaal niet hittebestendig, volgens mij is hij ook niet op elke pensionstal welkom. Toch wel dingen waar je echt rekening mee moet houden als je ooit zo'n paard koopt.

Rowenah
Berichten: 169
Geregistreerd: 13-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 03:02

Ik heb op een ander forum gelezen dat je uit mag gaan van ongeveer 20 % van het paard zijn lichaamsgewicht in goede conditie ( dus niet een te dik paard) dat Anhoudend mag er op mijn toch wel redelijk kleine fjord al 100 kilo rijden want hij is in topconditie en weegt 500 20% daarvan is dus 100 kilo.
Dus bij een kwpn of toch zeker een flink paardje moet iemand van boven de 100 kilo makkelijk kunnen lijkt me. Zeggen dat iemand boven de 100 kilo niet zou kunnen paardrijden vind ik wat kort door de bocht.
Verder zou ik me niet blind staren op 1 ras. Ik wilde altijd graag een tinker maar ben perfect gelukkig met mijn fjord! Gewoon lekker rondkijken en je orienteren. En wie weet val je voor een paardje waar je nooit eerder aan gedacht had!

Rowenah
Berichten: 169
Geregistreerd: 13-11-14

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 03:06

@maximus91 ik ben het met je eens. Soms betuttelen we onze paardjes ook wel te veel hoor! En goede gezondheid en goed passend tuig lijkt me veel belangrijker om me op te concentreren. Volgens mij worden meer paarden kapot gereden door slechte zadels als door mensen die wat meer wegen. Er blijven dan idd best veel keuzes over TS! Geen zorgen goed rondkijken en er lekker samen een uitzoeken waar jullie beiden gelukkig mee kunnen worden! Succes ermee!

Dapress
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:45

Een ras wat op mij echt indruk maakte (op foto's) was de Araboulonnais. Misschien een idee voor jullie beide?

Horsegirl16
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:37

ik zou niet voor een arabier gaan. eerder een wat rustiger karakter omdat je vriend nog niet kan rijden. voor een paard is het niet fijn als iemand hem tegen werkt op zijn rug met 100 kilo. ik zou gewoon ergens wat paarden gaan kijken je komt er dan vanzelf achter wat goed is

RenskeLap
Berichten: 163
Geregistreerd: 25-01-13

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:50

Wat leuk dat je vriend zich er interesseert! Die van mij vind het ook super.
Even wat info over zijn postuur: 1.90 groot en 95 kg zwaar (is niet vet is ook weer spier) en rijd eigenlijk geen paard.
Maar hij heeft heel leuk in Zweden een buitenrit gemaakt op een grote IJslander en in Denemarken weer een hele leuke rit op een grote IJslander. Beide ritten waren zo 1,5 uur met alle gangen.
Deze ijslanders hadden er totaal geen moeite mee en die van mijn moeder kon je eerder uitgeput noemen (1.60 groot en 75 kg zwaar).
Ook rijdt hij wel eens op onze haflingers, dit zijn alleen paardenmaten en het boerenmodel.

Dus er zal vast ook wat mogelijk zijn voor jou vriend, ik ben zelf heel erg weg van een mooie shire :D

ps. voordat ik commentaar krijg dat hij op een IJslander reed, dit was verantwoord en de IJslander had een stokmaat van 1.55 ;)

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Aan te raden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:00

maar wat vind jij leuk aan een arabier? vindt je ze knap of spreek het karakter je aan. Ik heb juist een kruising van twee koudbloeden om het postuur en karakter ( fjord x fries ) rustig, eigenwijs, niet snel van de leg en wat groter dan een gewone fjord. Wat spreekt jou aan bij het karakter 'kenmerken' van een arab?

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:09

Als ik de karaktertrekken die jij leuk vindt van een arabier zo lees, dan zou een groninger daar ook prima in passen. Die zijn koel in hun hoofd, zeer betrouwbaar (na 4 weken niks doen kun je er zo weer op) intelligent, zeer werklustig en lekkere knuffeldieren. Als je een rustige hebt, zijn ze ook goed geschikt voor beginners. Ze zijn niet zo elegant als een arabier en de meesten niet zo heet, maar ik ken er ook die wel heet zijn en pittig om te rijden. Groningers zijn super geschikt als dressuurpaard, springpaard, menpaard, recreatie en wat je dan ook maar wilt doen. Alleen de topsport zal moeilijker worden, maar als ik je reacties lees is dat volgens mij niet je doel.

Goed dat je er zo lang van tevoren over nadenkt wat je graag wilt. Je komt er vast wel uit als het zover is. Succes

Letizia

Berichten: 12151
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:22

Persoonlijk vind 'n kilo of 70/75 echt de max voor een AV :)

Of een AV een goede beginnerspaard is qua temperament? Juist van zulke fijn gevoelige paarden kan je enorm veel leren en zo lang er ook iemand is die ervaren is, zie ik er totaal geen probleem van in om het dier ook als beginnerspaard te gebruiken, hier mijn AV met m'n moeder (tegenwoordig, als ze er op klimt, rijdt ze gewoon los :) )
Afbeelding
En dochter van m'n collega:
Afbeelding
Afbeelding
Maar goed, ik ben bevooroordeeld over dit fantastische ras en bevoorrecht om zo'n heerlijk dier te bezitten :)