yes , ik mag een eigen paard ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

doen : ja of nee?

Ja tuurlijk , is een super kans
38 (14%)
Ik zou het niet doen
14 (5%)
Gewoon proefrijden ,dan zie je het vanzelf
209 (78%)
Blijf lekker rijden zoals je nu doet
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 265


marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 18:28

Ik heb geen idee waar ik dit moet plaatsen :(
Dus vandaar dat het hier staat

Een verhaal beginnen kan ik niet dus straight to the point.
Ik heb een meisje in mijn les die haar paard nu gaat verkopen .
Hij is 16 jaar , heeft z dressuur en b springen gelopen , kan prima op buitenrit en is niet gemeen .
Mijn (voorheen anti-paarden papa ) heeft nu gezegd dat ik hem.wel mag proefrijden ! Super leuk , maar ik heb een paar maar's .
- hij is al 16 dus hij kan niet zo lang meer mee . (Over het algemeen , geen discussie hierover , de meeste paarden van 20 lopem niet meer actief mee in de sport).
- ik vind hem absoluut niet moeders mooiste .
- hij loopt erg dicht met zijn mond naar de borst ," te ver aan de teugel" , weet niet hoe je dat noemt .

Maar hij is natuurlijk een super leerpaardje voor mij en ik heb er nu de tijd zeker voor ( ga nu ook 5x per week 10 km op en neer op de fiets en thuis scheelt dan zeker in tijd) ook is hij gewoon braaf en is nooit ziek en hij is geen stresskip dus met wat oefening kunnen mij jonge zusjes ook gaan borstelen.

Ik dacht : je moet een paardje nemen dat volgens jou het perfecte paardje is , maar veel mensen zeggen tegen mij dat ik gewoon moet gaan proefrijden en dat je dan kunt bepalen of hij het perfecte paard is of niet. Hoe denken jullie hierover ?
We hebben een stal en genoeg ruimte , bak kan gemaakt worden naast de boerderij . Als ik evt niet kan kan mama ook rjjden. Heb mu bijna 3 jaar ervaring maar rijd nu op een paard dat nog niet kon galloperen de B door met 185 dus ik ben gen echte beginner meer.

Ik ben benieuwd !

fresley

Berichten: 2295
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:31

Je gaat niet voor niks proefrijden. Waarschijnlijk zal je nòòit een paard vinden die helemaal aan je eisen voldoet.. Bijv niet aan de juiste kleur of aan de stokmaat wat jij minimaal of maximaal vindt..

Gewoon gaan proberen, misschien is het wel heel leuk en staat er over 2 weken een paard bij jou op stal. En als het niet is wat je zoekt dan kijk je gewoon eens verder! :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:32

Proefrijden :)
Klinkt wel als een zeer geschikt leerpaard en hoe realistisch is het dat jij naar de topsport gaat? Denk dat je met dit paard heel wat jaren plezier en wedstrijden kan rijden en je dan voldoende ervaring en kennis hebt verworven om met een jong dier te beginnen :)

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:33

Als je weet waar je mee bezig bent en de verantwoording op je kan nemen waarom dan niet?

Lijkt me een geschikt (beginners)paardje! :)

Maar wat ga je van hem vragen?
Een simpel B proefje of wil je Z met heem gaan rijden?
En ik neem aan dat je hem niet meeneemt naar keuringen, en schoonheid zit van binnen ;)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:37

Ik vind dit onvoldoende basis om te gaan proefrijden. Heb je zelf een plaatje in je hoofd van hoe je droompaard eruit ziet? Kun je dit plaatje vervolgens bijstellen naar de werkelijkheid met beperkingen als bijv. budget? Valt dit paard dan in dit reële plaatje of wijkt het enorm af?

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:38

Het klinkt als een goed leerpaard, waar je een lekker buitenritje mee kan maken.
Maar als je niet tevreden bent, moet je het niet doen, het juiste paard loopt rond!

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:38

Ik denk dat je hem het beste gewoon kan gaan proefrijden :j ik heb toen ik 7 was ook een pony gekregen (na mijn shetlander) die al wat ouder was, maar ook zz dressuur had gelopen. Ik heb nog jaren ontzettend veel plezier met haar gehad, en zij is uiteindelijk 32 geworden, en heeft toch wel tot ze 28 was gewoon nog gereden kunnen Worden. Ik heb heel veel van haar geleerd, en ze was niet moeders mooiste, maar wel echt een schat waarmee ik een enorme klik had. Het is zeker het proberen waard!!

cobyg
Berichten: 88
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:40

Ik zou hem gewoon gaan proberen en dan kun je altijd nog beslissen wat je doet.
Het is een superkans, dus waarom niet.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:41

Het lijkt me een zeer geschikt paard om veel van te leren. Ik zou me persoonlijk niet té veel op zijn leeftijd richten aangezien dat voor mij niet altijd zoveel zegt. Ik heb een tijd een 20-jarige gereden die nog veel meer potentie en energie had dan zijn 10-jarige weidemaatje.

Je zult echter nooit hét perfecte paard vinden die aan al je eisen voldoet. Elk paard zal zijn/haar mindere kanten hebben, maar het gaat erom dat de positieve kanten duidelijk overheersen.

Ga gewoon proefrijden en kijken of je een klik hebt met het dier en of je denkt dat jullie een team kunnen gaan vormen. Het is niet voor niets proefrijden.

Daarnaast moet je je wel afvragen wat je per se met hem wilt bereiken. Als je echt de topsport in wilt kun je misschien beter overwegen een wat jonger dier aan te schaffen, met een goede bloedlijn en die duidelijk veel potentie heeft. Al zit je dan ook meteen in een hogere prijsklasse.
Als je zo af en toe een wedstrijd mee wilt pakken en voornamelijk wilt leren dan zal dit paard wel het ideale paard voor je kunnen zijn.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:42

Tsja, als je hem niet mooi/leuk vindt moet je hem niet kopen natuurlijk. Het is wel jouw paard, en je moet er wel helemaal weg van zijn. Hij gaat je ouders veel geld kosten, en het zou zonde zijn als daar tegenover staat dat je hem maar 'mwah' vindt.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:44

Gewoon proefrijden. Je moet eens weten hoeveel mensen met een paard thuis komen die totaal niet aan hun wensenlijst voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:45

Weet je ook wat de rede is van de verkoop?
Ik zou zelf persoonlijk eerder gaan voor paard van 10~12 jaar. Bij een 16 jarig loop je het risco dat er medichse kosten aan kunnen komen en/of dat die op gegeven moment enkel geschikt is voor een recratie ritje. De aanschaf prijs van een paard/pony is maar een fractie van wat de rest er omheen kost. Stalgeld, hoefsmid, dierenarts, zadel maker, enz.
Dus in dat opzicht mag je best wel wat kritische zijn en er staat ook nog genoeg te koop.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 18:50

Quote:
Ga gewoon proefrijden en kijken of je een klik hebt met het dier en of je denkt dat jullie een team kunnen gaan vormen. Het is niet voor niets proefrijden.

Daarnaast moet je je wel afvragen wat je per se met hem wilt bereiken. Als je echt de topsport in wilt kun je misschien beter overwegen een wat jonger dier aan te schaffen, met een goede bloedlijn en die duidelijk veel potentie heeft. Al zit je dan ook meteen in een hogere prijsklasse.
Als je zo af en toe een wedstrijd mee wilt pakken en voornamelijk wilt leren dan zal dit paard wel het ideale paard voor je kunnen zijn.[/quote]

De reden van verkoop is dat zij verder wil in het springen maar het paard "zijn hart ligr bij de dressuur ".

Ik ben het ermee eens dat het een top leerpaard is !

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 18:52

vuurneon schreef:
Proefrijden :)
Klinkt wel als een zeer geschikt leerpaard en hoe realistisch is het dat jij naar de topsport gaat? Denk dat je met dit paard heel wat jaren plezier en wedstrijden kan rijden en je dan voldoende ervaring en kennis hebt verworven om met een jong dier te beginnen :)


Dat is de doelstelling met dit paard ,
Vertrouwen opbouwen
Zelf de knopjes leren , zodat ik later met een jonger paard kan
Veel ervaring op doen

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:00

Je klinkt zelf al wel heel positief erover vind ik :)
Maar gewoon lekker proefrijden, als het niets wordt volgens jou kan je altijd nee zeggen!

Simbaa
Berichten: 3964
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:02

Ik zou zeker eens gaan proefrijden, het klinkt als een goed paard voor je!
Aan de andere kant ben ik wel van mening dat je niet een paard moet nemen, omdat "het goed uitkomt". Dus omdat deze toevallig in de buurt is oid.
Bovendien raad ik mensen altijd aan om meerdere paarden te proberen. Meestal krijg je dan pas een beeld van wat je echt wil en heb je vergelijkingsmateriaal :)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:05

Het wordt je eerste eigen paard, een super mooi leerpaard dus! Ik zou gaan proefrijden en als het klikt gewoon doen! schoonheid zit van binnen, o ie nou "lelijk" van buiten is of niet. En je doel is ervaring op doen schreef je, nou dat kan je mooi met hem!
Dat hij "te diep loopt" kan je met wat lesjes gewoon oplossen ;)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:08

Als je dit beestje niet neemt mag je dan een ander paard?
Want dit heeft ook invloed.
Je moet niet alleen het beestje nemen omdat je anders geen paard mag!
Ik denk, dat als je het beestje niet mooi vind: dat je gewoon moet proefrijden,
Als dit de enige reden is dan!
Over ouderdom tja zolang jij hem fit houd hem goed voert en goed verzorgt denk ik dat hij wel meer dan 7 jaar mee kan.
Dit is wel uit eigen ervaring maar ik ken een paard die in jumping Amsterdam heeft gesprongen en nu ook zo'n leeftijd is en ook nog heel lang mee kan.
Succes!

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:11

Je kunt altijd een kijken of het klikt door te proefrijden.
Ik vind wel dat het dan ook echt moet klikken en dat je hem echt leuk vind en anders niet kopen, anders is het ook oneerlijk tegenover het paard.
Je moet je goed bedenken wat je met hem wil, of je ook echt langer met hem door wil en of je hem ook een plekje kan geven tot zijn tijd gekomen is (voor een ouder paard is het moeilijk om een nieuw plekje te vinden).
Je hebt ook meer kans op kwalen en je kan misschien niet heel lang meer actief met hem rijden.
Paarden kunnen en mogen ook niet alleen staan waar je ook rekening mee moet houden.

Ik zou hem in ieder geval een kans geven en als er geen klik is mag je misschien wel een ander paard.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 21:18

Simbaa schreef:
Ik zou zeker eens gaan proefrijden, het klinkt als een goed paard voor je!
Aan de andere kant ben ik wel van mening dat je niet een paard moet nemen, omdat "het goed uitkomt". Dus omdat deze toevallig in de buurt is oid.
Bovendien raad ik mensen altijd aan om meerdere paarden te proberen. Meestal krijg je dan pas een beeld van wat je echt wil en heb je vergelijkingsmateriaal :)

Ik ben het zeker met jou eens. Ik wil ook zeker weten dat het echt klikt en de eigenaar nu vind dat ook gewoon belangrijk dus ik mag vast een aantal keer proefrijden en evt nog wel een proeftijd . haar paardje is wel haar alles haha
fenijro_tani schreef:
Als je dit beestje niet neemt mag je dan een ander paard?
Want dit heeft ook invloed.
Je moet niet alleen het beestje nemen omdat je anders geen paard mag!
Ik denk, dat als je het beestje niet mooi vind: dat je gewoon moet proefrijden,
Als dit de enige reden is dan!
Over ouderdom tja zolang jij hem fit houd hem goed voert en goed verzorgt denk ik dat hij wel meer dan 7 jaar mee kan.
Dit is wel uit eigen ervaring maar ik ken een paard die in jumping Amsterdam heeft gesprongen en nu ook zo'n leeftijd is en ook nog heel lang mee kan.
Succes!


Ik heb het er niet over gehad , maar papa is er al een stuk makkelijker mee dus ik denk dat als het met deze gewoon niet klikt , hij niet moeilijk doet als ik graag verder wil kijken.

Ik hoop in ieder geval dat hij nog zo lang mee kan !
Loes1996 schreef:
Het wordt je eerste eigen paard, een super mooi leerpaard dus! Ik zou gaan proefrijden en als het klikt gewoon doen! schoonheid zit van binnen, o ie nou "lelijk" van buiten is of niet. En je doel is ervaring op doen schreef je, nou dat kan je mooi met hem!
Dat hij "te diep loopt" kan je met wat lesjes gewoon oplossen ;)

schoonheid zit van binnen, ja daar ben ik het wel mee eens, en hoe meer ik dit lees hoe meer ik ervan word overtuigt.
ik vind hem ook niet lelijk , maar hij is gewoon niet mooi.
QuanneH schreef:
Je klinkt zelf al wel heel positief erover vind ik :)
Maar gewoon lekker proefrijden, als het niets wordt volgens jou kan je altijd nee zeggen!

Ik ben ook positief want ik vind paarden gewoon super leuk en heb er erg veel voor over.
Simbaa schreef:
Ik zou zeker eens gaan proefrijden, het klinkt als een goed paard voor je!
Aan de andere kant ben ik wel van mening dat je niet een paard moet nemen, omdat "het goed uitkomt". Dus omdat deze toevallig in de buurt is oid.
Bovendien raad ik mensen altijd aan om meerdere paarden te proberen. Meestal krijg je dan pas een beeld van wat je echt wil en heb je vergelijkingsmateriaal :)

dat hij in de buurt staat is mooi meegenomen , maar het voordeel is dat ik het paard wel ken en dat ik weet dat hij niet gemeen is en ook op vreemde locaties geen gekke dingen doet. Dat is toch mooi meegenomen , maar als ik met proefrijden denk ``wat heb ik voor malloot ding onder mij`` dan doe ik het ook niet , desnoods ga ik helemaal naar frankrijk voor het perfecte paardje voor mij !

ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:20

Gewoon gaan proefrijden en achteraf jezelf de vraag stellen of je met dit paard nog 5/10 jaar wilt doen :). Zo ja, kan je overwegen om hem te kopen, zo nee, kan je beter verder zoeken.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:45

Mij lijkt het ook een leuk paard om mee te beginnen.

Denk je er wel aan dat hij een ander paard als maatje nodig heeft?

BJMP

Berichten: 33
Geregistreerd: 10-10-14

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:26

Klinkt heel leuk! Heb je misschien een foto van het paard aangezien je hem niet heel mooi vind ben ik wel benieuwd

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:30

Ik zou bij jezelf afvragen of je er ook een klik mee voelt? Als je nergens anders meer aan kunt denken zou ik het gewoon doen ondanks dat hij al 16 is. Als je weet dat er leukere paarden rondlopen zou ik nog even wachten er komt vanzelf wel wat op je pad

janahxginger
Berichten: 910
Geregistreerd: 29-04-14

Re: yes , ik mag een eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:37

20jarige kunnen soms meer dan je denkt. ;)
Ik zou proefrijden. Kan je daaruit gaan beslissen.