Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:38

Wat vervelend zeg... Ik zag het al langskomen op hun Facebook, moest meteen aan jou denken

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:15

Voor iedereen allereerst een goede nieuwjaarsgroet,

avalon:wat rot, maar je doet het voor zijn best wil en hij kan dan wel verder dat is ook weer fijn voor hem!
Belinda: hoe is het met kayo zijn benen?
Nadine ,hoe is het met pumba?
Van :hoe is het bij jou...

Hier is het ook best druk geweest, ik zal weer blij zijn als alles straks weer voorbij is en gewoon weer bij het oude!
Verder gaat het hier met de paardjes goed gelukkig en tja de kleine bink is een echte showman!
hij heeft al 2x het kalmste trekpaard van onze buurman doen schrikken.
het trekpaard is zelfs op de filmset van michiel de ruiter geweest zo betrouwbaar maar die kleine laat hem ontsporen _O-
Maar hoe mooi en elegant die skylar dan kan dansen dat is buiten gewoon volgens die zelfde buurman....
smoky...die staat er als een seut bij ze vond het wel best en zag geen gevaar :D

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:58

Oh nee Avalon! Wat jammer en rot zeg.. Hele dappere keuze om hem terug te brengen. Is zeker niet gemakkelijk, maar het is voor zijn bestwil.

Hahah die Skylar! Ben heel benieuwd hoe hij er nu bij staat Kwita. Heb je nog recente foto's van die kleine bandiet?

Hoe is t met onze andere knappe Koniks? En Baby?

Hier alles zijn gangetje.. Net als Avalon weinig tijd, maar elke vrije minuut probeer ik bij Indah door te brengen.

Zo ook dit weekend met een dik pak sneeuw! Indah's eerste sneeuw :D

Op het ijs :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben echt gek op die lichte pluis oren van m <3

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:15

Iedereen alvast een prettige jaarwisseling gewenst!!! :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:40

wat is en blijft je indah mooi :9
(zal binnenkort wel weer eens foto's maken)

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:48

Happy new year! Die eerste foto van Indah <3! Kaiyo ging trouwens ook bijna op z'n muil op die manier haha. Stiekum moest ik wel erg lachen :') .

Kaiyo is nog steeds hetzelfde, al moet ik zeggen dat hij de laatste weken weinig hoeft te doen (beetje wandelen), dus echt beoordelen kan ik het niet. Ik wil hem toch rondom laten beslaan, maar twijfel nu weer met het weer (bevriezing/sneeuw + ijzers ... zucht).

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:59

Allemaal een heel gelukkig nieuwjaar, laat 2015 voor jullie allemaal een prachtig jaar worden!! Zijn jullie paardjes ook goed het oud en nieuw doorgekomen?

Avalon: Jeetje wat een moeilijke beslissing zeg. Ik snap dat je hem heel erg mist. Ik hoop dat hij weer een super goed plekje krijgt. Hoe gaat het nu met jou en Thor?

Kwita: Met Pumbaa gaat alles goed. Ik ben nu meer vrij dus hij wordt een paar keer per week goed aan het werk gezet. Hier is geen sneeuw geweest dus we konden mooi door. Alhoewel ik heeeeel graag sneeuwfoto's had willen hebben :p Gisteren is de stress van het vuurwerk van oud en nieuw er pas bij hem uitgekomen, zo lang duurt dat bij hem. Hij ging als een idioot tekeer, maar ben blij dat dat gebeurt is. Is dat er in ieder geval weer uit. En gelukkig zat ik er niet op hahaha.

Kim: Wat een prachtige foto's van Indah, wat is ze moooooi! Wat heerlijk met die sneeuw! Die eerste foto is te schattig.

Belinda: Jeetje wat vervelend dat Kaiyo nog steeds niet opknapt. Ik snap je keuze van de ijzers. Ja dat lijkt me ook lastig met sneeuw en zo. Ik heb daar verder ook geen ervaringen mee moet ik zeggen. Het is toch veel gladder met ijzers, maar dan kun je er weer van die kalkoenen erin laten draaien. Maar ja, dat zal ook het nodige kosten. Lastig hoor.

Hier een filmpje van Pumbaa!!


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:24

Belinda,
Ik heb vroeger een haf gehad die kon vroeger niet zonder ijzers.
Je kan winter beslag laten beslaan, dat is een stuk leer tussen de ijzers en de hoef (dat hielp wel)
ook waren er plastic plaatjes die je kon kopen bij onze smid, die je er met sneeuw zelf tussen deed en soepel maakte met warm water. heb ze ooit weggegeven en weet ook niet waar je ze nu kan kopen(de smid is overleden).
Ook helpt het om voor het rijden de zool in te smeren met hoeven vet dan blijft de sneeuw niet zo plakken,
kalkoenen kan maar je paard leert er ook mee omgaan hoor!

ohh ik heb vol bewondering naar pumba gekeken zooo knap!

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:24

Kwita & Nadine, dank voor jullie reacties & tips! Ik ga even overleggen met de hoefsmid wat wijsheid is. Kalkoenen is niet heel handig met oog op de andere pony's in de uitloop denk ik. Ik heb 2e hands hoefschoenen voor achter kunnen scoren, tot de hoefsmid komt eens kijken hoe hij het daarmee doet.

Mooi filmpje Nadine <3!

Sienna_
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:50

Een misschien Konik-eigenares to be meldt zich. In België is er op dit moment een openbare veiling van paarden die steeds 'wild' geleefd hebben. Ze leefden in natuurreservaten, zijn dus gewend om mensen te zien maar dat is het dan ook.
Jammer genoeg valt de verkoop in een lastige periode. Ik heb momenteel namelijk examens (combineer werk en een master studie). Bijgevolg is het nogal lastig om te gaan kijken. Sowieso zeggen de mensen met ervaring dat dit minder van belang is omdat je hooguit naar de gangen etc kunt kijken en de groepsinteractie. Er kan een (laag) bod worden uitgebracht voor elke konik, slechts één is niet uitgesloten voor de slacht en daarvoor gaat al iemand bieden.

Wat is jullie ervaring met de Koniks en hun karakter? Heeft iemand ook een pony/paard uit een natuurreservaat gehaald? Ik heb zelf een relatief grote weide met momenteel enkel een Haflinger en zeer oude shet op.

Bedankt alvast voor jullie reactie.

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:08

Hey wat leuk! :D
Met paarden uit natuurreservaten heb ik geen ervaring, hele jonge paarden wel :P

Indah is een halve Konik (Mams is KWPN). Maar kwa karakter kan ik zeker zeggen dat hij zijn lompheid, eigenwijsheid, nieuwsgierigheid en brutaliteit van zijn vader geërfd heeft :')
En toch maken deze karaktereigenschappen hem tot het ideale paard. Hij leert snel en is niet gauw onder de indruk van iets. Ik moet wel consequent met m zijn, maar als hij eenmaal weer op zn plek gezet is, is ook alles prima. Topknollie :D

Nadine haar Pumbaa komt volgens mij uit een natuurreservaat en Avalon heeft hier ook ervaring mee :)

Sienna_
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:25

Hihi, consequent zijn is ook van belang bij mijn Haflinger merrie dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Het is vooral omdat ik wel wat geobserveerd heb qua groepsgedrag bij paarden, maar zovéél ervaring heb ik er ook weer niet in. En heb begrepen dat die paarden vooral die communicatie net goed kennen.

Indah is trouwens echt een kwijldier! Geslaagde combinatie hoor. *D Een iets fijner hoofdje erop en precies toch nog 'barok'. Heb je specifieke plannen met hem?

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:04

Dat van consequent zijn kan ik zeker beamen! Verder inderdaad bang voor niets, wil alles aanpakken/afpakken/mee spelen, heerlijk lomp :j. Mensen op stal vinden hem een clown, dat is hij ook.

Is dit trouwens niet ook een Konik? Ik zag 'm langskomen op boktmarkt:
http://www.bokt.nl/markt/ad/319588/liev ... %82%AC-750

Helaas schiet Kaiyo er een beetje bij in, erg druk met school, naast m'n werk. Gelukkig zijn de tentamens nu voorbij. Weekend lekker even genieten met 't beestje.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:57

Klopt, mijn Konik komt ook uit een natuurreservaat.
Ik heb er hele goede ervaringen mee.
Mijn ene Konik is vanuit de OVP naar een opvang gegaan en enkele maanden daarna naar mij.
Mijn andere Konik heb ik zelf uitgezocht in een natuurreservaat. Ik ben toen voor het meest verlegen en schuwe veulen gegaan, dat zou je nu niet meer zeggen als je hem zag :o
Ze zijn ontzettend nieuwsgierig en niet snel onder de indruk. Daardoor zijn ze ook snel tam.
Consequent zijn en op je strepen staan kan ik ook zeker beamen ja.. Ook opletten dat je ze alles meteen goed aanleert. Eenmaal iets geleerd vergeet een Konik het nooit meer, als je ze goed opvoed, heb je een maatje voor het leven.
Mocht je nog meer willen weten; vraag maar raak :D
Hopelijk wordt het iets met de verkoop, en dan zijn we uiteraard benieuwd naar de foto's ;)

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:19

Sienna,

Hihi dankjewel! Vind hem zelf ook steeds knapper worden en ben heel benieuwd naar hem als hij volgroeid is :D
Ik ga niks specifiek met hem doen, wil graag dingen doen waar hij ook plezier in heeft. Ookal trekt de springsport en het endurance me wel, moet ik toegeven. Maar wil vooral veelzijdig met m aan de slag :)

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:26

Sienna: Als je een jonge Konik hebt dan scheelt dat een hoop. Nog geen slechte ervaringen met mensen dus alles wat op hun pad komt is nieuw en zo kunnen ze positieve ervaringen op doen met mensen. Dan kunnen ze net zo mak worden als elk ander paard. Het 'wilde'is er dan met een beetje tijd en energie zo uit. Mijn Pumbaa komt ook uit een natuurreservaat maar die is pas met 7 jaar daar uit gehaald. Laat geruind en het contact wat hij met mensen heeft gehad is niet heel positief geweest dus ik heb een behoorlijke intensieve trainingstijd gehad om hem te krijgen zoals hij nu is. Hij is nog steeds heel erg bang aangelegd, vertoont extreem vluchtgedrag etc. Hoe wij zijn begonnen kun je terug lezen op bokt. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1670673

Maar dit geldt zeker niet voor alle Koniks! Die van mij is een beetje een uitzondering. :D
In ons vorige topic (zie bovenaan pagina 1) kun je ook nog veel informatie vinden over de Konik eigenaren hier op bokt en hoe ze eraan zijn gekomen.

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:31

Kwita en Belinda: Dankjullie wel voor de reactie op mijn filmpje. :)
Ik heb laatst weer een fotoshoot gehad met Pumbaa (en Nero) met Middeleeuwse kleding. Er gaan nog veel van zulke shoots volgen, ik vind dat zo mooi. Pumbaa had een hele tijd geen bit meer in gehad, dus het was vreselijk wennen voor hem. Hij was dan ook continu aan het kauwen op het bit :')

Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:37

Sienna,
Ook mijn konik is echt nieuwsgierig en echt niet snel onder de indruk.
Ze is echt heel lief/kalm en betrouwbaar, maar kan ook fel zijn !
Dat consequent zijn is echt een pre want ze zijn heel slim en maken er misbruik van!, ook dat goed aanleren is echt een must dat vergt enige verantwoordelijkheid.
alhoewel smoky niet echt een knuffel pony is vind ze het wel leuk om in je buurt te zijn, ook is het een avontuurlijk ingesteld paardje ze gaat graag mee naar buiten.
Wat ik wel vind dat smoky een echt oerpaard is van bouw en kleur, dat trekt bekijks vele moderne paarden freaks vinden het lelijk omdat het geen adel ( arabischeinvloeden) uitstraalt maar ook van "kudderegels" en dat vind ik wel een merkbaar verschil met mijn vorige ponys ( toevallig ook hafjes).
Ze heeft de bevalling helemaal zelf gedaan en is echt een hele goede moeder.
Ook haar zoon heeft haar lieve rustige karakter en is dus wel weer een knuffeltje <3
Als ze iets niet begrijpt gaat ze in staking en vergt het wel veel geduld om haar daaruit te krijgen en over te halen meetewerken en dat moet je dan ook gewoon doorzetten! :o ( maar dat kan ook met haar verleden als kermispony te maken hebben)
verder zijn ze sterk en gezond en sober dus je betaalt je niet scheel aan onderhoud!
Ook ik ben benieuwd naar foto's als het door zou gaan..

En wat een mooie foto weer nadine, ik benijd je ! :)
hoe gaat het nu met kayo

Sienna_
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:09

Geniet van jouw tijd nu met jouw paardje Belinda! Hier is het nog een weekje wachten.
Om eerlijk te zijn, is tijd nu ook een issue. Tot (hopelijk) eind juni combineer ik een voltijdse job met een master opleiding (België) en dat vergt bijgevolg wel wat tijd. Meestal zal ik de paarden verzorgen etc, maar af en toe gaat mijn vriend ook. Ik weet dan niet of het 'slim' is om een 'wild' paard in de kudde te zetten. vriend kan best al goed om met de huidige paarden en begint veel te leren, maar heeft ook geen tonnen ervaring natuurlijk. Morgen of overmorgen eens bellen naar de boswachter voor meer informatie. Daarnaast blijf ik het gewoon een gevaar vinden om zo een paard te kopen, maar het lijkt wel een super kans. Als ik jullie dan bezig hoor over het karakter vind ik dat wel leuk. :D Maar het uiterlijk, ik vind ze niet lelijk (allesbehalve) maar het is geen ras waar ik voordien aan dacht. Terwijl ik bij mijn Haf dat wel wist. Daarnaast wil ik ooit eventing starten (laag niveau), maar heb geen idee of dat met een Konik zou lukken. Vrijheidsdressuur vind ik tof om te zien, maar ik ben wel echt een ruiter.

Mooie foto Nadine! Enkel de zijkanten vind ik iets teveel bewerkt. Maar jullie staan er wel prachtig op!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:39

Nu die eventing zou geen probleem zijn Van ook hier op dit forum doet het ook....en mijn eigen paardje zou het geweldig vinden, de bak vind ze stom maar lange ritten vind ze heerlijk!( alleen kan ik niet op haar rijden ivm mijn lengte en gewicht!)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:09

Ik lees af en toe stil mee.wat zijn het prachtige pony,s helaas dat je er niet zo makkelijk aan kunt komen.zijn er ook konik dekhengsten bekend?

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:02

Volgens mij zijn ze in Duitsland en zeker ook in Polen, veel makkelijker te krijgen. Dekhengsten heb ik ook wel eens naar gezocht en deze zijn in eerder genoemde landen ook te vinden. In Nederland is de Konik als "tam" paard nog niet heel bekend.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:38

KimIndah schreef:
Volgens mij zijn ze in Duitsland en zeker ook in Polen, veel makkelijker te krijgen. Dekhengsten heb ik ook wel eens naar gezocht en deze zijn in eerder genoemde landen ook te vinden. In Nederland is de Konik als "tam" paard nog niet heel bekend.

Ja duitsland heb ik gezien.maar als je toch een sobere maar sterke pony wilt is dit zeker een aanrader of kruising er van.vind sommige echt prachtig bij ons in het dorp lopen er ook.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:26

welkom Sienna_, mijn ervaring met het karakter van de Konik; ze zijn vreselijk nieuwsgierig en brutaal en daardoor heel makkelijk 'tam' te krijgen. Wel zijn ze ontzettend intelligent en kunnen ze ook prima voor zichzelf denken en daar moet je wel mee om kunnen gaan, kun je dat dan heb je er echt een ontzettend fijn paard aan(ik heb zelf niks met domme paarden haha). Ik vergelijk de mijne ook vaak met een ezel, als ze iets eng vind zal ze eerder in de ankers gaan of het gevecht aangaan, vluchten zal ze niet snel doen, maar ze is ook wel echt een alpha merrie.

kwita schreef:
Wat ik wel vind dat smoky een echt oerpaard is van bouw en kleur, dat trekt bekijks vele moderne paarden freaks vinden het lelijk omdat het geen adel ( arabischeinvloeden) uitstraalt maar ook van "kudderegels" en dat vind ik wel een merkbaar verschil met mijn vorige ponys ( toevallig ook hafjes).
grappig dat je dat zegt kwita, want er zit wel degelijk en flinke scheut (poolse) arabier in de Konik :P

en ik rij geen eventing maar endurance. Maar eventing zal met de mijne ook prima kunnen, springen kan ze prima (lees; uit stilstand over 1,40m :=).
Koniks zijn juist ontzettend veelzijdige paardjes waar heel veel mee mogelijk is, als jullie qua combinatie goed passen(ze zijn toch wat aan de kleine kant) dan moet eventing vooral op laag niveau geen probleem zijn. Wel zou ik dan opzoek gaan naar één die wat sportiever gebouwd is dus eentje die mooi rank is en hoog op de benen (en niet zo'n bijzettafel model die je hier in NL best veel ziet)

voor dekhengsten moet je inderdaad in Duitsland of Polen zijn.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:58

:o sorry Van had n verkeerde aansluiting... En van dat poolse arabierenbloed had ik echt geen weet, maar ik vind het toch niet zo dominant aanwezig over het algemeen.
Vind het wel leuk voor de weet bedankt voor het delen!