Welke ras paard pas het beste bij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Welke ras paard pas het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 19:24

Heyy bokkers!
Helaas heb ik na 2 maanden een eigen paard gehad te hebben haar moeten verkopen. ;( Omdat de oude eigenaar het niet aankon om der kwijt te zijn. (Allemaal een beetje raar verhaal indd)
Nu ben ik dus opzoek naar wat anders! Maar mijn vraag is: Wat voor ras past er het best bij mijn eisen?
- rond de 1,60 / 1,65 (iets daarboven mag ook maar onder de 1,70)
- goed in dressuur zijn
- een sprongetje kunnen maken
- bruin bij passen zoals zadel hoofdstel enzo (een luxe dingetje dus hoeft niet perse maar zou wel leuk zijn :D )
- wedstrijd paard
Het mag hier iets van afwijken maar het liefste niet te veel.
Alvast bedankt! :j

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke ras paard pas het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:25

KWPN?

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Welke ras paard pas het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:06

ik zou zeker niet naar kleur kijken maar meer naar het karakter van het betreffende paard.

joyenbeau
Berichten: 282
Geregistreerd: 01-09-14

Re: Welke ras paard pas het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:16

Ik zou niet op een specifiek ras gaan zoeken, maar naar advertenties van allerlei soorten paarden gaan kijken. Dus bijv. hier op de bokt markt. Dan kun je al je eisen ook aanvinken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke ras paard pas het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:25

Tja een heel belangrijk iets lijkt mij ook je budget?

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Welke ras paard pas het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:28

je hebt als eis dat bruin erbij moet passen? zeer aparte eis :') maar goed, echt een ras zou ik niet zo 1,2,3 voor je weten.
gewoon lekker rondkijken naar de inhoud van het paard & niet naar de kleur ;)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:33

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen meteen over kleur vallen :+ Tuurlijk, karakter is belangrijk maar als TS naar 100 bruine paarden gaat kijken gaat er daar zeker ook een tussen zitten die leuk is en precies past bij haar droomplaatje. Er zijn namelijk genoeg bruine paarden. Vind dat echt een beetje vreemd dat mensen daar zo op reageren, als er nu geen bruine paarden te vinden waren oke, maar wat is er mis met bij 100 paarden op bezoek gaan en ze zijn allemaal bruin? Zo zeldzaam is bruin toch niet?
Buiten dat, ben ik het wel eens met de rest, lekker gaan kijken naar verschillende paarden en niet aan een ras hangen, want zo ga je een leuke tegen komen als je je niet te sterk beperkt, maar laat bruin nu in heel veel rassen zitten ;) genoeg keuze dus!

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:26

friesiszwart schreef:
ik zou zeker niet naar kleur kijken maar meer naar het karakter van het betreffende paard.

Ja klopt weet ik. Maar als een paard lelijk is koop je hem natuurlijk nooit. ;)

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:26

joyenbeau schreef:
Ik zou niet op een specifiek ras gaan zoeken, maar naar advertenties van allerlei soorten paarden gaan kijken. Dus bijv. hier op de bokt markt. Dan kun je al je eisen ook aanvinken.

Bedankt voor je tips! :j

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:27

Ineke2 schreef:
Tja een heel belangrijk iets lijkt mij ook je budget?

rond de 5 duizend

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:27

dream_lot schreef:
je hebt als eis dat bruin erbij moet passen? zeer aparte eis :') maar goed, echt een ras zou ik niet zo 1,2,3 voor je weten.
gewoon lekker rondkijken naar de inhoud van het paard & niet naar de kleur ;)


Waarom apart? Anders kan ik gelijk alles anders gaan kopen. ;)

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:29

chimello schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen meteen over kleur vallen :+ Tuurlijk, karakter is belangrijk maar als TS naar 100 bruine paarden gaat kijken gaat er daar zeker ook een tussen zitten die leuk is en precies past bij haar droomplaatje. Er zijn namelijk genoeg bruine paarden. Vind dat echt een beetje vreemd dat mensen daar zo op reageren, als er nu geen bruine paarden te vinden waren oke, maar wat is er mis met bij 100 paarden op bezoek gaan en ze zijn allemaal bruin? Zo zeldzaam is bruin toch niet?
Buiten dat, ben ik het wel eens met de rest, lekker gaan kijken naar verschillende paarden en niet aan een ras hangen, want zo ga je een leuke tegen komen als je je niet te sterk beperkt, maar laat bruin nu in heel veel rassen zitten ;) genoeg keuze dus!

Ik bedoel niet perse een bruin paard. Maar waar een bruin zadel en hoofdstel bij past. ;)

Ilona_Mambo

Berichten: 560
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:30

kimmie636 schreef:
dream_lot schreef:
je hebt als eis dat bruin erbij moet passen? zeer aparte eis :') maar goed, echt een ras zou ik niet zo 1,2,3 voor je weten.
gewoon lekker rondkijken naar de inhoud van het paard & niet naar de kleur ;)


Waarom apart? Anders kan ik gelijk alles anders gaan kopen. ;)


Je moet dan ook maar het geluk hebben dat het past.

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:32

Wilde ik net zeggen

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:32

Ik snap TS wel.. Bij een vos vind ik bruin tuig niet mooi staan bijvoorbeeld.. Zou dan zonde zijn als je alles nieuw moet kopen stel het kan aangepast worden.

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:36

xLeoniee schreef:
Ik snap TS wel.. Bij een vos vind ik bruin tuig niet mooi staan bijvoorbeeld.. Zou dan zonde zijn als je alles nieuw moet kopen stel het kan aangepast worden.

Jaa indd!

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:40

kimmie636 schreef:
friesiszwart schreef:
ik zou zeker niet naar kleur kijken maar meer naar het karakter van het betreffende paard.

Ja klopt weet ik. Maar als een paard lelijk is koop je hem natuurlijk nooit. ;)

Wat is lelijk?
Ik heb wel eens een paard gekocht die echt lelijk was (in mijn ogen); maar dat was op dat moment wel degene die in mijn plaatje paste qua karakter/rijden.

Heb nu al jaren een fjord; en tussen ons gezegd.... ik vind Fjorden niet echt knappe paarden. :+

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:42

Een goed paard heeft geen kleur. Het karakter is het aller belangrijkste.
Wat en hoeveel ervaring heb je? Wat zoek je voor karakter in het paard? Dat lijkt mij belangrijker dan of het tuig wat je nu hebt bij je toekomstige paard past... Een hoofdstel is zo duur nog niet en een zadel moet maar net passen op je paard en dat zou een enorme toevalstreffer zijn als dat het geval is, want ik ben 3 zadels verder in een jaar tijd en nu pas een echt goed passend zadel gevonden met behulp van een goede zadelmaker.

Lotte1801
Berichten: 358
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:11

Ik denk een Haflinger, zijn niet al te groot, lopen vaak netjes dressuur en kunnen ook goed springen, en bruin tuig staat ze geweldig!

Afbeelding
springen

Afbeelding
dressuur

Afbeelding
super betrouwbaar!

Afbeelding
western

Afbeelding
met bruin tuig


Kortom, een echte allrounder en voor iedereen geschikt! Elke haflinger is anders, ik heb echte stuiterballen, maar ook grote goedzakken gezien, dus je zit altijd goed!


p.s: Al deze fot's komen gewoon van google hoor *-:)

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:22

Haflingers zijn wel wat aan de kleine kant.
Gewoon gaan voor een (Russische) Arabier. Heel mensgericht, lief en gevoelig. En in verschillende kleuren :P en ze worden voor elke sport gebruikt. De Russische hebben vaak wat meer dressuur aanleg

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:29

friesiszwart schreef:
Wat is lelijk?
Ik heb wel eens een paard gekocht die echt lelijk was (in mijn ogen); maar dat was op dat moment wel degene die in mijn plaatje paste qua karakter/rijden.

Heb nu al jaren een fjord; en tussen ons gezegd.... ik vind Fjorden niet echt knappe paarden. :+


Sommige rassen vind ik niet zo mooi. Dat zou ik zelf niet doen. Dan zou ik eerst wachten tot dat ik echt iets vind wat beide goed in is. Sommige sport fjorden zijn echt wauw! Maar de meeste helaas niet.

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:32

Ineke2 schreef:
Een goed paard heeft geen kleur. Het karakter is het aller belangrijkste.
Wat en hoeveel ervaring heb je? Wat zoek je voor karakter in het paard? Dat lijkt mij belangrijker dan of het tuig wat je nu hebt bij je toekomstige paard past... Een hoofdstel is zo duur nog niet en een zadel moet maar net passen op je paard en dat zou een enorme toevalstreffer zijn als dat het geval is, want ik ben 3 zadels verder in een jaar tijd en nu pas een echt goed passend zadel gevonden met behulp van een goede zadelmaker.


Ik rij nu al 8 jaar iedere week soms meerdere keren en op verschillende paarden. Dus genoeg. ;) Een lief paard, aardig. En voor de rest maak het me niet zo veel uit. Nee zoals je misschien al hierboven gelezen heb gaat het om me cap, sporen, handschoenen, paardrijlaarzen , zweep. En om dit allemaal nieuw aan te schaffen terwijl het allemaal nog goed is vind ik onzin.

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:33

LotteIsabel schreef:
Ik denk een Haflinger, zijn niet al te groot, lopen vaak netjes dressuur en kunnen ook goed springen, en bruin tuig staat ze geweldig!

[ Afbeelding ]
springen

[ Afbeelding ]
dressuur

[ Afbeelding ]
super betrouwbaar!

[ Afbeelding ]
western

[ Afbeelding ]
met bruin tuig


Kortom, een echte allrounder en voor iedereen geschikt! Elke haflinger is anders, ik heb echte stuiterballen, maar ook grote goedzakken gezien, dus je zit altijd goed!


p.s: Al deze fot's komen gewoon van google hoor *-:)


Helaas vind ik haflinger niet zo geweldig. En zoek ook wat groters. Maar wel bedankt! :j

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:37

corrina1994 schreef:
Haflingers zijn wel wat aan de kleine kant.
Gewoon gaan voor een (Russische) Arabier. Heel mensgericht, lief en gevoelig. En in verschillende kleuren :P en ze worden voor elke sport gebruikt. De Russische hebben vaak wat meer dressuur aanleg


Zoek wel iets grovers. Arabieren zijn totaal niet grof gebouwd. Zoals een Kwpner. Maar echt bedankt!! :j
Ben volgens mij wel een moeilijke in paarden :oo :n

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Welke ras paard pas het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:46

Je kan kijken naar Duitse rassen, die kunnen wel wat groter uitvallen, maar je kan dan dus kijken naar wat kleiner gefokte paarden. Als ik zo jou wensen lijst zie denk ik al snel aan Hannoveraan of Holsteiner of Oldenburger. Je zou ook nog naar KWPN'ers kijken of Belgische warmbloed paarden.
Maar ben het wel eens met de bokkers hier die zeggen dat je niet perse op ras hoeft te zoeken, jou "eisen" komen wel veel voor denk ik zo, kijk eens gewoon random tussen de paarden op de bokt markt of op marktplaats, wie weet zie je er iets tussen wat perfect bij je past, zonder specifiek naar ras te kijken.