Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 00:56

Hoi! Ik heb een aantal vragen en hoop dat jullie mij daar meer informatie over kunnen geven.

- Hoe zit het met de ideale grootte van je paard? Ik ben 1.73, hoe groot zal mijn paard dan moeten zijn? Ik weet dat het ook aan mijn gewicht (ben nu zwanger dus weet niet hoeveel ik na mijn bevalling weeg :') maar ga maar uit van rond de 70 kilo als ik nog niet afgevallen ben) en bouw van het paard ligt, maar ik ben een beetje op zoek naar het gemiddelde.

- Als je 'gewoon' wilt rijden voor de hobby, en dus niet met het oog op eventuele wedstrijden in de toekomst, niet een hele spannende stamboom zoekt en gewoon een trouwe viervoeter wilt waarmee je lekker kunt rijden, wat zijn dan paarden waar ik aan moet denken? Uiteraard snap ik dat het ligt aan het karakter van het paard zelf, of de klik er is en ga zo maar door, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. En wat is een realistische prijs voor het paard wat jij noemt?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een paard wat voor beginners fijn is om op te rijden, maar ook als je goed kunt rijden nog uitdagend genoeg blijft. Geen sportpaard wat onwijs veel beweging nodig heeft, maar gewoon een paard waar iedere dag even op gereden kan worden of lekker in de wei kan ravotten.

- Hoe vaak rijden jullie op je eigen paard? Is het de bedoeling dat je iedere dag rijd en dat je paard daarnaast nog naar de wei gaat voor extra beweging, of is het om de dag bijvoorbeeld ook vaak genoeg? Of zou je dan op zoek moeten naar een bijrijder om aan genoeg beweging te komen?

Er zijn nog veel meer vragen, maar dit is even wat ik zo uit mijn hoofd kan bedenken. Alvast bedankt! :)

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:14

ByCJS schreef:
Hoe zit het met de ideale grootte van je paard? Ik ben 1.73, hoe groot zal mijn paard dan moeten zijn?


Ik ben ongeveer even groot en je kan daarmee best veel kanten op. Ik pas keurig op een E-pony van 1.55 maar kan ook prima vooruit op een groot paard van 1.75. Daarin kan je natuurlijk wel je persoonlijke voorkeur meenemen, wat je zelf prettig vind rijden.


ByCJS schreef:
Als je 'gewoon' wilt rijden voor de hobby, en dus niet met het oog op eventuele wedstrijden in de toekomst, niet een hele spannende stamboom zoekt en gewoon een trouwe viervoeter wilt waarmee je lekker kunt rijden, wat zijn dan paarden waar ik aan moet denken? Uiteraard snap ik dat het ligt aan het karakter van het paard zelf, of de klik er is en ga zo maar door, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. En wat is een realistische prijs voor het paard wat jij noemt?


Ook hiermee kun je superveel kanten op. Je kunt kijken naar koudbloeden, die zijn vaak wat nuchterder en kun je sober houden. Maar er zijn zeker ook genoeg warmbloedpaarden te vinden die uitstekend functioneren als recreatiepaard.
Ik begrijp uit je bericht dat je niet heel veel ervaring hebt, dat zorgt er wel voor dat je niet goedkoop uit zal zijn. Veel paarden zijn braaf onder een ervaren ruiter die hen duidelijkheid biedt, maar worden lastig als er iemand op zit die soms wat minder consequent is of onzeker overkomt. De paarden die echt voor een langere periode door een onervaren ruiter gereden kunnen worden en daarbij zich echt netjes blijven gedragen, zijn lastig te vinden. Ik denk niet dat je onder de 4500/5000 euro klaar bent. Een optie is nog om een wat ouder paard te zoeken (15+) die zijn dan weer wat goedkoper vaak.


ByCJS schreef:
Hoe vaak rijden jullie op je eigen paard? Is het de bedoeling dat je iedere dag rijd en dat je paard daarnaast nog naar de wei gaat voor extra beweging, of is het om de dag bijvoorbeeld ook vaak genoeg? Of zou je dan op zoek moeten naar een bijrijder om aan genoeg beweging te komen?


Weidegang of op zijn minst vrije uitloop is een basisbehoefte voor een paard. Dit kan je niet vervangen door alleen te rijden. Houd er ook rekening mee dat een braaf paard dat dagelijks buiten komt een enorme draak kan worden als hij alleen maar op stal mag staan! Je hoeft niet iedere dag te rijden en als je paard gewoon buiten staat is het helemaal niet erg als hij enkele dagen niet gereden wordt. Wat dan weer niet handig is, is bijvoorbeeld maar één of tweemaal per week rijden en dan wel lang/intensief rijden. Dat is nogal een aanslag op de spieren en kan zorgen voor gezondheidsproblemen. Vergelijk het maar met zelf ongetraind ineens fanatiek sporten. Dat kan misschien een paar keer goed gaan, maar zorgt op den duur geheid voor blessures. Of je een bijrijder nodig hebt is dus helemaal afhankelijk van wat jij wilt en hoeveel tijd je hebt. Als je in het weekend graag urenlang het bos in wilt, maar door de week weinig tijd hebt om te rijden kan een bijrijder een optie zijn bijvoorbeeld.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:17

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik meteen aan een grote Haflinger of eventueel Tinker (minimaal 1.50). Die zijn ook nog wel goed betaalbaar over het algemeen, en kan je lekker recreatief mee rijden :j

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:25

Ik ga mee met Thesserd, deze rassen zijn inderdaad heel fijn voor het recreatieve rijden :D

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 01:37

Bedankt voor jullie reacties! Ik zat zelf een beetje naar haflingers te kijken, naast dat ik ze heel mooi vind, spreekt de grootte me ook erg aan, ik wil geen super groot paard.

Ik ben inderdaad niet heel erg ervaren, het is dan ook niet mijn bedoeling om binnen nu en een korte periode een paard te kopen. Ik moet in april bevallen en wil eerst kijken hoe het daarna lichamelijk gaat en hoe het leven is met een kindje, als ik dan alles op een rijtje heb, ga ik kijken naar de mogelijkheden om een paard te 'nemen'. Het paard zal dan bij onze manege gestald worden, volpension, waardoor ik ook de ondersteuning krijg die ik nodig heb met mijn ervaring en een ritme te vinden met mijn paard. Eventueel zou ik in de toekomst als ik ga verhuizen het paard bij huis willen stallen, maar dan praat ik echt over een jaren plan. Ik vraag dit allemaal aan jullie zodat ik een duidelijk beeld krijg van wat het beste is, ik wil namelijk geen overhaaste beslissingen maken en het beste doen voor mij en het paard. (Ik volg ook het topic 'wat kost een paard nu daadwerkelijk?' om een goed beeld te krijgen van de financiën.

Het paard zal uiteraard de mogelijkheid hebben om iedere dag lekker naar buiten te gaan (wei), ik vroeg me af of het noodzakelijk was om iedere dag te rijden, maar als ik om de dag zou willen rijden zou dit prima zijn? Of doe ik het paard dan echt iets tekort? Dat is namelijk het laatste wat ik wil!

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:40

Iedere dag rijden is absoluut geen must, je zou een paard zelfs 24/7 alleen op een wei kunnen laten staan als je dat wil :)
Als je echt naar conditie en spieren gaat kijken is het natuurlijk wel aan te raden iets vaker te rijden, maar voor iemand die recreatief rijd maakt dit ook al minder uit :)

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:44

De bedoeling is natuurlijk wel om iedere dag even langs mijn paard te gaan, maar iedere dag rijden gaat 'm niet worden. Ik lees best verschillende meningen over de beweging van je paard, ligt natuurlijk aan het soort paard, maar als we nu even een haflinger als voorbeeld nemen, zou je dan ook 1 a 2x per week kunnen rijden (en zo nu en dan een keertje vaker) en je paard voor de rest gewoon iedere dag laten razen in de wei, of heeft een recreatiepaard het echt nodig dat 'ie vaker bereden wordt?

Sorry voor alle vragen, maar wil me er echt goed in gaan verdiepen en weten wat me te wachten staat.
Laatst bijgewerkt door ByCJS op 02-02-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:50

Die vraag kan je niet beantwoorden voor 'een haflinger'. Ik heb er een paar mogen rijden en dat waren werkwillige, vaak zelfs vlugge en gevoelige dieren. Die zouden absoluut niet geschikt zijn geweest voor beginners en ik denk ook niet dat je daar vrolijk van was geworden als die maar eens per week aan het werk zouden gaan. Maar er zijn ook brave, betrouwbare, nuchtere haflingers waar je zelfs na een maand zo weer op kunt stappen en een bosrit mee kunt gaan maken.

meggiemeg

Berichten: 12236
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:51

Ik denk niet dat je een specifiek kaartje aan je "eisen" kunt hangen. Het ene paard is de andere niet. Je hebt paarden die je tijden kunt laten staan en het is opstappen en weg rijden zonder gedoe en je hebt paarden die echt zo goed als dagelijks wel aan de gang moeten om hun energie kwijt te zijn. Weidegang is voor elk paard noodzakelijk. Heb je al eens aan verzorgpaard gedacht? Puur om te kijken of het wat voor je is, de zorg hebben voor een paard, het "moeten" gaan, de verantwoording hebben, kunnen inschatten of een dierenarts wel of niet nodig is enzovoorts.
Hou er wel rekening mee dat je paard niet echt een super conditie krijgt met maar 1x per week rijden. Mocht je willen gaan lessen dan zal je ook niet zo snel vooruitgang boeken als je verder buiten de lessen om niet tijd hebt om je huiswerk te trainen.

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:59

Zoals ik al eerder in dit topic aangaf ben ik absoluut niet van plan om binnen nu en een korte periode een paard aan te schaffen, ik ben me gewoon aan het oriënteren op dit gebied en vandaar dat ik maar gewoon alles vraag wat me te binnen schiet. De mogelijkheid om vaker te rijden is er wel, maar ik vroeg me gewoon af hoe veel beweging een paard gemiddeld nodig heeft naast weidegang.

Het 'moeten gaan', verantwoording hebben en andere zaken die jij opnoemt zijn in mijn geval geen probleem, het is alleen zo dat ik een dochtertje op komst heb waarmee ik rekening moet houden en dus niet iedere dag uren bezig ben met verzorgen en daarnaast ook nog eens een keer moet rijden, daarom zal het paard ook volpension krijgen, zodat ik me echt kan richten op het goed verzorgen en rijden van het paard.

Nogmaals wil ik eerst kijken hoe mijn leven straks is met een kindje, en ervaring op doen en veel vragen aan mensen met een eigen paard (dus ook op de manege) hoe het is en waar ik rekening mee moet houden. Ik ben absoluut niet van plan zomaar een paard te kopen en dan maar te hopen dat alles goed gaat, vandaar dat ik me ook goed aan het oriënteren ben naar wat de mogelijkheden zijn, wat voor soort paarden ik naar moet gaan kijken, om een kostenplaatje te maken etc.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:09

Alleen maar goed dat je er zo over nadenkt en mee bezig bent!

Maar dat gemiddelde waarnaar je op zoek bent, dat bestaat dus niet. Ik ken paarden die na drie weken stilstaan zo'n beetje opnieuw zadelmak gemaakt moeten worden, er zijn er ook waar je na drie jaar gewoon een zadel opgooit en opstapt. Als straks dus blijkt dat je niet altijd tijd hebt om bijvoorbeeld minimaal om de dag te rijden, is dat gewoon een eis die je op je lijstje moet zetten bij de uiteindelijke zoektocht. Daar is helemaal niets op tegen, alleen moet je er wel specifiek rekening mee houden met zoeken.

Anouk1969

Berichten: 43
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:17

Ik ben 1.79 en heb een haflinger van 1.50, ouderwets gebouwd en dat gaat prima. Ik ga echter wel met 0000 mee dat je niet zomaar 'een haflinger' moet nemen. De ene haf is de ander niet. Mijn haf bijv kan behoorlijk nerveus zijn en heeft dan echt een leider nodig. Hij doet geen vlieg kwaad, maar ik kon soms best onzeker zijn als hij zo deed en we hebben daar echt behoorlijk wat maanden aan moeten werken samen en ik ben geen beginner. Maar nu gaat het super goed :j, maar ik kan mij voorstellen dat anderen halverwege misschien wel zouden opgeven, ik heb ook wel eens gedacht 'wat heb ik nou weer gekocht?!' als we weer stuiterend het bos door gingen omdat meneer alles eng vond...:D. Maar ben heel blij dat we doorgezet hebben! Ik heb nu een gouden (en heerlijk lompe) (knuffel)beer, die bij elke rit nog wel eens opzij springt door een boskabouter of mountainbiker, maar nu weet ik wat ik aan hem heb. Ik rij overigens 3 tot 4 keer per week.

Geef tijdens je zoektocht aan dat je nog niet zo ervaren bent en een pony/paardje zoekt die hier mee om kan gaan en zich aanpast. Succes!

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:15

Bedankt voor al jullie adviezen, heb ik heel erg veel aan en ga ik ook zeker meenemen in mijn besluit. Zoals ik al aangaf duurt het nog een poos voordat ik een paard wil gaan kopen, maar ik wil alvast een potje gaan maken voor ten eerste het paard zelf, de uitrusting (zadel, hoofdstel, etc) en natuurlijk voor onverwachte kosten zoals de dierenarts.

Ik wil inderdaad een paard die al heel erg ervaren is en geen rare streken heeft, gewoon een paard die voor een beginner leuk is, maar voor een wat gevorderder ruiter ook leuk is. Een leuk recreatiepaard wat niet iedere dag gereden hoeft te worden en ga zo maar door. Ik zal als ik op zoektocht ga dit nadrukkelijk vermelden en eventueel op de manege eens rondvragen of zij mij daarmee kunnen helpen. Ik wil gewoon een goede band met zo'n beestje opbouwen en lekker borstelen, knuffelen, verzorgen en zo nu en dan rijden.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:23

Hoe groot een paard moet zijn volgens jouw grote en gewicht is niet zo belangrijk, zonder in uiterste te vervallen, tenzij je een bepaald beeld in het hoofd hebt. Een dressuur paard met ruiter is een volledig ander beeld dan een reining paard en ruiter.
Wat belangrijker is dat je paard haar bespiering en houding zo getraind en onderhouden wordt dat ze sterk genoeg is om jou te dragen.

Wil je een rustig paard dat als beginneling te rijden is maar later ook een uitdaging geeft is vooral jullie relatie belangrijk.
Verdiep je in de communicatie, leef- en denkwereld en gebruik dit om je toekomstig paardje op te voeden. Jullie zullen een evenwichtige relatie krijgen en daardoor zal het werken met je paard je veel mogelijkheden en uitdagingen bieden.

Ga eens kijken voor een quarter of een paint. Dit zijn Amerikaanse stamboeken, paarden die afstammen van de paarden die in de VS gebruikt worden op de veeboerderijen.
Zij hebben meestal een rustig en cool karakter en de meeste quarter en paint eigenaars besteden veel aandacht aan opvoeding van hun paarden.
Prijzen variëren sterk afhankelijk van de afstamming, leeftijd en eventueel potentieel.

Als je je paard op een manege zet zal je er toch moeten voor zorgen dat ze voldoende tijd uit haar stal komt zodat ze voldoende beweging krijgt, niet alleen om te werken maar ook om zichzelf af te reageren.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:35

Heb je al eens aan een draver gedacht? Niet super groot (meestal rond de 1,60m), in principe heel braaf, werkwillig en super sociaal. Ook zijn ze een heel stuk goedkoper in de aanschaf dan een Haflinger of een Tinker (rond de 1500-2000euro heb je een leuke, ingereden draver van een jaar of 6). En in ieder geval een stuk minder sterk (zonder mensen met een koudboed tegen de schenen te willen schoppen!)
Ik heb zelf namelijk ook gekeken voor een koudbloed, maar ben uiteindelijk overgestapt op een draver omdat die meer aan mijn wensen voldeed. Ik rijd recreatief, 2 dagen dressuur in de bak en de rest lekker het bos in. Voordeel bij de dravers is ook dat het geen 'bommetjes' worden als ze een keertje wat minder werken.

Je hoort het, ik ben fan! *D

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:54

Nogmaals zal het paard iedere dag naar buiten gaan, in mijn beginpost staat dat misschien niet helemaal duidelijk, maar ik zal het nog maar een keer vermelden. Het ging er meer om dat ik niet iedere dag in staat ben om zelf te rijden, maar wel om de dag a 2 dagen, als dit te weinig mocht zijn is er altijd de mogelijkheid om een vriendin of een bijrijder er op te laten rijden.

Ik ben wat betreft paardenrassen echt een leek en het is dus erg prettig dat jullie mij zoveel suggesties geven, dan kan ik een beetje rond gaan kijken wat bij mij past en wat mij trekt. Uiteraard ook naar de prijscategorie. Ik ben niet van plan te besparen op een paard, ik spaar liever even door dan dat ik iets koop wat het net niet is. Mochten jullie nog meer suggesties hebben, laat het me vooral weten, ik maak een lijstje zodat ik een beetje op onderzoek kan gaan.

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:50

Ik vind het qua leeftijden wel een beetje lastig, ik snap dat dit ook aan het soort paard ligt, maar iedere keer als ik een wat ouder paard tegenkom zegt mijn gevoel dat ik dit niet moet doen.. Ivm gezondheid, maar ook dat ik dan niet lang er meer op kan rijden/een maatje kan hebben. Ik wil ook absoluut een paard wat niet te jong is, en dus onervaren. Wat is een beetje een goede leeftijd voor de in dit topic genoemde rassen?

meggiemeg

Berichten: 12236
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:37

Onze merrie heb ik ook als ouder paard gekocht en die is inmiddels 20, daar heb ik nog altijd veel plezier mee, leeftijd zegt niet alles, als iemand altijd goed is omgegaan met zijn paard en de juiste zorg heeft gegeven zegt dat ook een hoop!

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:07

Voor meer info over quarters zie http://www.aqha.com en voor paints http://www.apha.com, je kan ook naar enkele western wedstrijden gaan kijken.
De meeste quarters en paints zijn kleinere, stevig en breed gebouwde paardjes. Ze bewegen met weinig knie aktie zodat ze een vlakke loop hebben waardoor de ruiter weinig schokken krijgt, dit is een voordeel bij lange buitenritten.
Eind februari is er een grote paardenbeurs in Vlaanderen, in Gent, waarbij ook verschillende stamboeken zich voorstellen, er zijn wedstrijden, demo's, voordrachten en standjes met materiaal. kijk eens op http://www.flanders-horse-expo.com.

Elk leeftijd waarop je een paard koopt heeft zijn voor- en nadelen.
Het eerste paard van mijn dochter was 12 toen we hem kochten doordat er nooit aan zijn opvoeding was gewerkt en er veel rij technisch werk aan was hebben we veel problemen met hem gehad maar dit heeft ons op de weg gezet om een andere en betere manier te zoeken om om te gaan met paarden.
De huidige paint merrie van mijn dochter hebben we groen, recht van de weide gekocht, we hebben aan haar opvoeding gewerkt en als ze er klaar voor was heeft ze haar basistraining gekregen van een gespecialiseerde trainer waarbij 2 a 3 keer per week deelnamen aan de trainingen.
Hierna hadden wij een goed opgevoed paard waar we nooit problemen mee hebben, met een basis waar steeds kan op teruggevallen worden en vormt ze een mooi geheel met mijn dochter.

Een volgende keer zullen we terug kiezen voor de tweede optie, maar het vereist wel een serieuze investering in tijd en geld maar we hebben er zeer veel bij geleerd en voor terug gekregen.

Waar jij voor kiest moet je zelf bepalen, afhankelijk van jouw situatie maar bekijk wel alle mogelijkheden.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:05

De 'juiste' leeftijd hang van veel factoren af, vooral van jouw kant:
- Wat is je budget? Een hele groene of juist wat oudere KWPN'er is vaak wat goedkoper dan eentje van 8-12jr die goed is doorgereden.
- Welk ras gaat je voorkeur naar uit? Sommige rassen zijn al veel jonger 'koel' in het hoofd dan anderen.
- Wat wil je met je paard bereiken? 'Gewoon' lekker recreatief rijden, van alles een beetje, geeft natuurlijk hele andere eisen aan het ras en de leeftijd dan een beoogde carriere in welke tak van sport dan ook.
- Hoe ver ben je zelf met rijden? Rijd je al jaren lekker in de rondte, dan is een jong paard misschien een leuke uitdaging. Ben je juist wat onzekerder of rijd je nog niet zo lang, dan is een goed doorgereden en bomproof paard misschien prettiger.

Kortom: rustig de tijd nemen om te kijken wat je wilt, en dan op zoek naar een leuk maatje! :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:55

ByCJS schreef:
De bedoeling is natuurlijk wel om iedere dag even langs mijn paard te gaan, maar iedere dag rijden gaat 'm niet worden. Ik lees best verschillende meningen over de beweging van je paard, ligt natuurlijk aan het soort paard, maar als we nu even een haflinger als voorbeeld nemen, zou je dan ook 1 a 2x per week kunnen rijden (en zo nu en dan een keertje vaker) en je paard voor de rest gewoon iedere dag laten razen in de wei, of heeft een recreatiepaard het echt nodig dat 'ie vaker bereden wordt?

Sorry voor alle vragen, maar wil me er echt goed in gaan verdiepen en weten wat me te wachten staat.



als je een paard neemt die wat koeler in het hoofd is is het mogelijk minder vaak te rijden en toch nog veilig blijft. Bij het rijden moet je er dan wel rekening houden met de conditie van het paard.
succes met je zoektocht

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 00:59

1.48 is te klein voor mij toch (ouderwets breed type)? Of zou dit wel kunnen? Heb een hele lieve haflinger gezien van 8 jaar die nu 24/7 in de wei staat en goed kan met kinderen/beginners, hij is verkeersmak en kan zowel in een groep als alleen rijden. Verder is hij ontwormt, gechipt en geënt. Uiteraard zal ik het in het echt moeten ervaren, maar als het niets voor mij is kan ik beter verder gaan kijken. Alvast bedankt!

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:46

Meestal gaat dat wel hoor, is een hele nette maat voor een haflinger. Maar nogmaals, 'goed met kinderen/beginners' wil niet zeggen dat hij ook braaf blijft als hij alléén door beginners wordt gehouden/gereden. Ik zou echt zorgen dat je (bij ieder paard) een backup hebt, een ervaren persoon die gewoon regelmatig eens meekijkt en zorgt dat eventuele problemen niet uit de hand gaan lopen.

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 13:45

Dat snap ik uiteraard, alleen als er op dit moment een kind (dus een beginner/onzekere ruiter) op rijd, weet ik al wel een beetje wat ik er van kan verwachten natuurlijk. Ik heb in dit topic al eerder aangegeven dat het paard op een manege (pensioenstalling) komt te staan, en er altijd genoeg mensen zijn die met mij mee kunnen denken om het beste te handelen voor zowel mij als het paard. Bedankt voor je reactie!

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 13:52