Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crystallady
Berichten: 99
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:01

waarom kijk je niet eens rond naar een kleine fries. lijkt me ook heel leuk voor je. zijn ook vaak braaf.en je hoeft dan echt niet elke dag te rijden hoor. kijk wel goed uit dat als je gaat voor een halflinger fries fiord of wat dan ook voorn paard dan ook. ze zijn er soms heel braaf voor een super mooie lage prijs klasse. maar laat je paard keuren. ook al is het puur voor recreatie of om te leren. het is niet leuk om een paard te kopen om het te leren naar een half jaar is je paard alleen maar vervelend en blijkt er van alles mis te zijn. de kosten die je dan krijgt zijn waarschijnlijk meer dan de kosten van de keuring. plus je hoeft dan niet zo snel weer afscheid te nemen van je lieve 4 voeter.

houd je ons op de hoogte?

Anoniem

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:17

Als ik jouw post lees, denk ik dat het 'ideale' paard voor jou:

- groter is dan 1m60, maar misschien toch kleiner dan 1m70

- ongeveer 10 jaar oud is, dan is de jeugdigheid er al wat af, maar heb je toch nog een paard dat goed in conditie is en waar je nog veel jaren plezier van hebt

- ras maakt écht niet uit, maar het laatste wat ik zou kopen is een draver. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een leuke KWPN'er of zoiets die goed verkeersmak is, waar je dus fijn mee kan buitenrijden, maar waar je ook je eerste dressuuroefeningen mee kan oefenen, en waar je, moest het ooit nodig zijn, makkelijk mee op wedstrijd kunt (uiteraard gaat dit met elk ras :) )

Hou er rekening mee dat smaken kunnen veranderen door de jaren heen, dus hoewel je nu misschien helemaal weg bent van bv. een Tinker, kan je later misschien toch zin krijgen in een iets sportiever gebouwd paard.

- het paard dat jij zoekt zal volgens mij rond de € 2500,00 liggen.

Wat beweging betreft: als je paard buiten staat geen zorgen maken om rijden! Je kan best na je bevalling rustig samen opbouwen, komt goed.

ByCJS

Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-15
Woonplaats: Groningen

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:34

Wederom weer bedankt voor jullie reacties! Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden in het proces, haha. Zoals ik al eerder aangaf moet ik eerst bevallen, en ik vind het een beetje sneu om een paard te kopen die ik niet meteen mijn volledige aandacht kan geven, dus vandaar dat ik lekker aan het oriënteren ben.

Qua budget zat ik inderdaad een beetje aan een bedrag van 2500 euro (of lager) te denken. Niet dat ik niet meer zou kunnen betalen, maar voor wat ik in een paard zoekt lijkt me dit een reëel bedrag. Mocht er een paard voorbij komen wat het helemaal is, dan ben ik uiteraard bereid om eventueel het budget aan te passen. Ligt er ook aan of er bijvoorbeeld een zadel bij komt, of dat ik die zelf nog moet kopen en ga zo maar door.

Wat betreft een kwpn'er, die werd me in een ander topic ook al aangeraden, toch maar eens goed naar gaan kijken. Iemand had me via een pb'tje al wat leuke opties gestuurd, dus zal het gaan bekijken!

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Vraagjes over grootte paard, ras, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:39

Nog een kleine toevoeging, je hebt het namelijk steeds over rijden, maar je kan natuurlijk veel meer met je paard doen dan alleen rijden om hem beweging te geven! Denk aan longeren, wandelen, grondwerk of gewoon losgooien. Dat kost meestal minder tijd dan rijden :)

Voor de rest heb je al veel tips gehad, blijf je rustig orienteren en zoek een keer een verzorgpaardje of een paardje om bij te rijden. Daar leer je super veel van!