Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:47

Nou zou je denken weer zo'n topic.. Nee totaal niet :)

Ik ben denk nu zo'n 1 jaar gestopt met rijden, reed altijd op een manege waar ze toch wel eens stevig paardje hadden waar ik lekker mee kon rijden en ook dressuurmatig. Helaas is deze sinds eind april ingeslapen, en reed dus al 2 maanden er voor niet. Omdat het gewoon niet meer kon, ze dacht dat het wel goed zou komen. Maar uiteindelijk toch in laten slapen. Na het in laten slapen toch even op zijn broer gezeten, maar is gewoon dunner dan de ander. Dit merkte ik ook wel, vaak struikelen en gewoon niet zijn voeten op tillen ( ik dacht zelfs niet op kunnen tillen ). Ben daardoor ook gewoon soms afgestapt en huilend weg gelopen. Puur omdat het gewoon niet meer ging. Sinds die dag mis ik het elke dag, eigenlijk op geen ene paard meer gestapt. Puur omdat ik bang ben dat ik toch te zwaar ben voor zo'n paard.

Nu heeft een vriendin aangeboden om op een van haar paarden te gaan, maar ik ben gewoon bang dat ik voor dat paard ook te zwaar ben. Ik ben gewoon een meisje van 1.65 en ben gewoon stevig gebouwd.
Natuurlijk laat ik de kans niet liggen, en ga ik binnenkort wel een proef ritje maken.

Maar toch mijn vraag, wat voor paard is nou groot dus denk 1.60 tot 1.80, die toch wel dressuurmatig bereden kan worden, maar waar een stevig persoon op kan? :D

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:53

Er zijn zo enorm veel rassen en overschat een belg niet hoor, hier belgjes luxe typen.. die rennen ieder ander paardje eruit x0x
Maar mischien is een tinkertje leuk ? of gewoon een kruising met een fjord of haflinger zodat het een wat groter maar toch breder paard is ?
Licht er ook een beetje aan hoeveel je weegt natuurlijk, ikzelf ben ook klein en zwaar dus let ook op waar ik op stap, al lis het per paard ook verschillend de ene fjord zou je met gemak kunnen dragen terwijl een jongere ielere er mischien moeite mee heeft.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:01

Ik heb een beer van een kruising amerikaans appaloosa x haflinger. 1.63 stokmaat en echt heel breed. Kan dressuurmatig echt wel wat. Fijn kort gebouwd. Maar een gave tinker zou je ook goed passen en wat dacht je van de grote haflinger?

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:04

Ik weet niet hoe stevig je bent .
Maar je zou eens kunnen kijken naar een wat klassieker gebouwd Gelders paard ...
Deze kunnen echt een heel leuk stukje bewegen en zijn niet zo fragiel als t huidige sport paard ...

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:18

Hangt inderdaad erg af van je gewicht. Met jou lengte kun je overal op. Wat vind je van een grote tinker, fries oud type? fjorden en haflingers lijken wel steeds kleiner te worden gefokt.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:27

Tja het hangt nogal af van wat je normaal stevig gebouwd vindt. Tot een kilo of 80/90 pas je nog wel op een gezond normaal paard hoor.

freemax
Berichten: 48
Geregistreerd: 04-03-15

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:28

Een wat grotere tinker? Of een grotere ouderwetse hafinger?
Mischien een noriker?

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:29

Ik heb een vuilnisbakkie als verzorgpaard!
Weet niet precies wat er allemaal in zit (weeg zelf rond de 55/60 kilo) maar hij is toch wel wat stevig
gebouwd!


Afbeelding

horsefriend9
Berichten: 113
Geregistreerd: 10-08-14
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:31

een fries :D die zijn best stevig gebouwd en elegant tegelijk :j

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:34

Friezen hebben vaak een wat zwakkere rug.

Ts, even heel eerlijk.
Hoe zwaar ben je en wat voor inchmaat zadel zou je moeten hebben?
Behoort afvallen tot de mogelijkheden?
Weet je heel zeker dat het paard echt moeite met je had of gewoon totaal niet aan het opletten was?

freemax
Berichten: 48
Geregistreerd: 04-03-15

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:39

Friezen raad ik inderdaad af ivm de rug.

Hoe zwaar ben je?

Ik weeg zelf een kleine 80 kilo (moeten nog wat kilotjes af na zwangerschap ;) ).
En ik heb verschillende paarden die ik rijd.

Een is een grote kwpn merrie van 1,72
Ander is een gelderse van 1,60.
Laatste is een ouderwetse haflinger van 1,45.

Ik merk bij geen van 3en dat ze moeite met me hebben.

Wel ben ik mijn best aan het doen af te vallen. Waar ik 90 woog ben ik al wel wat kwijt. Maar gaat langzamer dan ik hoopte :)

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:39

Ik ben zelf ook geen lichtgewicht ruiter en rij al jaren Groninger paarden.
Sterk, voldoende maat en voldoende ruimte voor een zadel waar mijn kont in past.

Vaak wordt gezegd een paard met een korte rug voor een zware ruiter, maar dan krijg je dus een enorm zadelprobleem.
Korte rug = weinig ruimte voor een zadel, dan kom je al snel bij een 17 of 17,5 inch zadel uit, dat is voor een fors persoon te klein. Dan kom je teveel tegen de lepel te zitten, dat geeft extra druk aan de achterkant van het zadel op de rug van het paard.
Een ander nadeel is, zeker bij een diep kort zadel dat je billen en bekken naar voren geduwd worden door de lepel, je gaat dan met een holle rug zitten. Daar krijg je rugklachten van en je gaat je paard hinderen in zijn beweging.

Fries zou ik niet doen i.v.m. zwakkere rug.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:50

Wat een voordelen over de ruggen van de friese paarden. Mijn friese (fok) merrie heeft tien veulens gehad en nog steeds een zeer nette strakke rug.
Ja er zijn friese paarden met een weke rug maar kijk eens naar de afstamming / training etc.

Maar wat is je gewicht? Ga ervan uit dat een paard 1/3 van zijn gewicht probleemloos kan dragen. Oke, qua formaat of gezicht zullen bepaalde paarden dan ook direct afvallen maar er zijn er voldoende waar je toch een mooi geheel mee zou kunnen vormen.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:57

friesiszwart schreef:
Ga ervan uit dat een paard 1/3 van zijn gewicht probleemloos kan dragen.


1/3 ? Er is laatst weer eea gepubliceerd waarin 10 tot 15 (20?) procent als richtlijn aangegeven wordt. Iemand van 150 kg kan toch niet op een pony van 450 kg klimmen :+ ?

Met 1.65 ben ik eerlijk gezegd ook wel heel benieuwd naar je gewicht.

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:05

friesiszwart schreef:
Wat een voordelen over de ruggen van de friese paarden. Mijn friese (fok) merrie heeft tien veulens gehad en nog steeds een zeer nette strakke rug.
Ja er zijn friese paarden met een weke rug maar kijk eens naar de afstamming / training etc.

Maar wat is je gewicht? Ga ervan uit dat een paard 1/3 van zijn gewicht probleemloos kan dragen. Oke, qua formaat of gezicht zullen bepaalde paarden dan ook direct afvallen maar er zijn er voldoende waar je toch een mooi geheel mee zou kunnen vormen.



Een paard van 600 kilo zou dan probleemloos iemand van 200 kilo kunnen dragen? Lijkt me toch wel een beetje sterk... Ik heb er geen verstand van dus misschien heb je gelijk, maar ik zou het mij niet voor kunnen stellen.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:04

Een Groninger...nuchter karakter en stevig type. Veelzijdig in te zetten (springen, dressuur, buiten ritjes en voor de kar).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:16

Groninger of gelders!
Robuust, wat breder en sterker gebouwd en ik vind ze erg fijn qua karakter.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:18

Dit topic is een jaar oud... Heb je al een paard gevonden?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:19

antje_vip schreef:
Dit topic is een jaar oud... Heb je al een paard gevonden?

Goh, iemand die wel wakker is! Had het niet eens gezien...
Edit: wacht eens... Het is nu 2015 dus is maar een maand oud...

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:22

Wilde net zeggen, is toch echt wel van 2015 :+

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:22

Een jaar? Je bedoelt een dikke maand :Y)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:26

Topic is van dit jaar ;)

Ik zelf ben ook stevig gebouwd. Ik rijd zelf ook niet op alle pony's en paarden. Ik rijd bv niet op een new forest, ook niet op een welsh haha maar een stevige fjord of stevige tinker weer wel. Ligt vind ik ook aan de bouw.

Smalle tinker of smalle fjord of haflinger nee, gelukkig houd ik ook van de ouderwetse stevige tinkers en dergelijke :)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:29

Denk als je een flink postuur hebt dat een Fjord of haf wel gaat maar dat je met het zadel problemen krijgt. Als ik denk aan 18/18,5 inch zitvlak.

Wij hebben een zeer ouderwetse Fries en 2 Boulonnais daar kan je een groot zadel wel weer goed op kwijt.

Ook heb een ook een Poosle Slaska (heavy warmblood stamboek) gehad die was 1.65 en zou ook heel geschikt geweest zijn.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:43

_O- Sorry ik ben blijkbaar nog niet helemaal wakker


TS hoe zwaar ben je? Het is nu een beetje moeilijk te oordelen of je nog op een paard kan zitten of niet. Het is misschien een beter idee om af te vallen, dan op een paardje te hopen die misschien jouw gewicht wil dragen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Grote maar toch stevige paard maar toch geen belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:48

Als je 20% van het gewicht van het paard aanhoudt als richtlijn om het paard te belasten (hierbij ga ik uit van een paard van minimaal 7 jaar), incl. zadel/hoofdstel/kleding, dan betekent dat je bij een paard van 700kg (kwpn'er van 1.80) je 140kg dragen. Haal er 15kg af voor zadel/hoofdstel en kleding en dan blijft er nog 125kg over om te laten dragen. Dan zou ik overigens niet dagelijks rijden en ook niet te lang, want het is wel echt op de bovengrens dan, maar dit moet hij op zich kunnen hebben.

Daarboven raad ik je sowieso niet aan om op een paard te gaan zitten over het algemeen.