Highland pony vinden in de UK

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 18:36

Hallo,
Is er hier iemand op Bokt die een fokkerij kan aanraden in de UK (of eventueel Nederland), waar een Highland pony vandaan geimporteerd kan worden? Ik zoek voor een derde partij een geschikte Highland pony, maar hier in Nederland zijn ze maar weinig te vinden.
Ik heb al contact gezocht met het stamboek en ben benieuwd naar rechtstreekse tips.
Op internet heb ik uiteraard een aantal Schotse fokkerijen gezien, maar tips and trics in de zoektocht zijn zeer welkom!

Anoniem

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:37

Ik volg hier even. Eventueel interesse voor er ook 1tje aan te schaffen :)

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 18:39

Ah, gezellig! Zijn schitterende en veelzijdige pony's, maar zeer schaars in Nederland. Nu vielen de kosten ons nog wel mee, voor het importeren. De meeste fokkers hanteren 500-1000 pond naar West Europa, dus Nederland zal enigzins in de richting van de 500 pond zitten voor de meeste transporten.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:43


Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:28


Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:00

Via highlandpony.nl heb ik inderdaad informatie aangevraagd, thanx!

Ik heb Highlands Unbridled zojuist gemaild, super.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:45

sylva schreef:
Via highlandpony.nl heb ik inderdaad informatie aangevraagd, thanx!

Ik heb Highlands Unbridled zojuist gemaild, super.


Kan even duren voordat ze antwoord geven, omdat ze rond deze tijd vaak op pad zijn om de routes na te lopen/mountainbiken. En daar is niet altijd een internet verbinding.

jecco_ellen

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Hem

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:50

Hoi, wat leuk dat je voor een highlandpony wilt gaan.
Ik heb die van mij uit northyorkshire bij een fokker vandaan naar Nederland laten komen dat hij 1,5 jaar was.
Hij wordt nu alweer bijna 7 jaar.
Succes met het vinden van een leuke pony.

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:15

Leuk dat je opzoek gaat, houd ons op de hoogte en evt foto's als je een nieuwe aanwinst hebt.

Ik stuur je PB met wat namen misschien al bekend bij je of misschien niet.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:15

Bedankt!
Die van jullie zijn ook mooi zeg!
En wat mak al zo, op jonge leeftijd. Had die van jou ook een vervelende ervaring aan het transport over gehouden jecco-ellen? Onrust erna? Duurde het lang om te wennen? Ging het transport bij jou vanuit de fokker uit of heb je het zelf moeten regelen?

Ik heb een zevental fokkers via de Facebook van de Highland Pony Society gemaild. Ben benieuwd naar antwoord.
Van Highlands Unbridled had ik binnen 12 uur een enorm aardig antwoord terug. Erg leuk. Ze hadden niet 1,2,3 een adres, maar toch al een stapje verder gekomen.

Updates zal ik zeker plaatsen als daar interesse in is! :)

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:57

Highlands Unbridled zijn ontzettend aardige mensen! Fijn dat je een snel antwoord terug had. Ze hebben trouwens ook een Facebook pagina. Ik ben wel erg benieuwd naar waarom de keuze op een Highland pony is gevallen? Ok, ze zijn wel ontzettend leuk en ik was erg onder de indruk van ze tijdens een trektocht, maar ben erg benieuwd wat je er in Nederland mee van plan bent.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:09

De keuze is eigenlijk heel vanzelfsprekend. Het gaat niet om een pony voor mij persoonlijk overigens hoor, ik help iemand met de juiste keuze en de zoektocht. Ik heb zelf een Britse Welsh Cob, en ik ben persoonlijk verknocht aan de Britse stevige pony's zoals de Welsh Cob, de Highlander, de Dartmoors, Exmoors, de Fell pony's etc. Fantastische rassen met een moedwillig en prachtig karakter. En zo rastypisch. En dan heb ik persoonlijk weer weinig met KWPN-ers. Mooi hoor, maar niet vanuit het hart mooi. En degene waar de Highlander voor moet worden heb ik mijn besmetting weer van :D
De pony zal gewoon recreatief worden ingezet.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:16

Wij hebben er eentje uit Engeland gehaald vorig jaar.
Particulieren verkopen ook hele nette Highland pony's :j Onze Highlander is van een hobbyist, en heeft een stamboom die terug gaat tot 1850. De stambomen worden ook echt goed bijgehouden, vergeleken met bv Tinkers. Het zijn hele mooie, sterke pony's, maar wel met een sterk karakter moet ik zeggen.

Mijn moeder heeft contact met een aantal fokkers, zijn hele leuke vriendelijke mensen allemaal. Groepen op facebook kunnen je aan goede contacten helpen.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 00:01

Heb je misschien (via pb anders) de naam van deze hobbyist? Ik krijg veelal terug van fokkers tot nu toe dat er eigenlijk alleen maar youngstock verkocht wordt, van 1 en 2, soms 3 jaar. De bedoeling is wel een oudere ingereden Highlander te kopen.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:31

Wij waren bewust naar een jonge merrie op zoek, die kun je naar eigen hand zetten aangezien ze weinig gewend zijn voor ze hier komen (vaak, niet altijd). Deze fokker heeft alleen een 3 jarige zus te koop, denkelijk onbeleerd. De pony's die ons aangeboden zijn geworden waren dus allemaal tussen de 1 en 2 jaar oud. Wij hadden ook de Highlander fokker in Polen? Of waar zaten ze? benaderd maar zij hadden vorig jaar niets te koop en veulens waren weer te jong voor ons.

jecco_ellen

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Hem

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:52

Hoi sylva,
Het transport van mijn pony is erg goed verlopen. Zou zo weer voor dit bedrijf kiezen.
Hij heeft er ook zeker geen nare ervaringen aan overgehouden.
De lieve fokker van hem heeft alles geregeld voor hem, echt super!
Hij mocht daar nog een paar maandjes blijven staan omdat het in de zomermaanden niet handig was om gecastreerd te worden.
Dus een maand na de castratie (nu alweer 5,5 jaar geleden) is hij deze kant op gekomen.
Je zou eventueel ook contact op kunnen nemen met Jan (de fokker in Polen) dat is een beetje het contact persoon voor als mensen hun pony verkopen of willen kopen.
Misschien weet hij er wel 1 in Nederland te koop die beleerd is?

jecco_ellen

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Hem

Re: Highland pony vinden in de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:53

Ps wat een mooie merrie chimello