Haflinger x PRE (Help! Welke van de 2 hengsten!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Haflinger x PRE (Help! Welke van de 2 hengsten!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:41

Haha heb je volkomen gelijk in maar kon t niet laten om er even op te reageren :+ Dan kan TS t beste een jonge PRE kopen als er gedoeld wordt op de gangen en de uitstraling van een PRE. Het kan ook zijn dat t veulen echt veel van een haflinger gaat hebben maar t kan ook andersom.. Das dus de gok die je neemt..

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:42

Heb je nog een duidelijke standfoto van je merrie? Ik denk dat je qua beweging tegenwoordig binnen de haflingers ook kan vinden wat je zoekt, maar als je echt veel groter wil gaan fokken wordt dat lastig. Al weet je nooit of je kruising PRE ook groot wordt, je weet niet hoe groot de moeder fokt (of wat ze mee gaat fokken).

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:42

Op deze foto's zijn hengsten en merrie niet goed te beoordelen.
Ik zou in ieder geval goed op de bovenlijn van de hengst letten, die is bij een PRE nogal eens erg week. Haflingers hebben vaak een korte hals, dus kijk ook goed naar de lengte van de hals van de hengst.
En hoe groot is de merrie en wat is de schofthoogte van de hengsten?

Overigens heb ik zelf ook PRE x Haf gefokt waar ik erg blij mee ben.

riemkje1

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-01-15

Re: Haflinger x PRE (Help! Welke van de 2 hengsten!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:44

ik zou de schimmel doen ik vind zijn bouw mooier en hoe hij loopt vind ik er ook fijner uitzien dan die ander, ik weet eigenlijk niet waarom

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:47

Ik zeg ook schimmel, mooier gebouwd!

Leuk combi trouwens, haf x PRE! zou zo maar een heel gaaf veulen kunnen worden :D

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:50

xLeoniee schreef:
Haha heb je volkomen gelijk in maar kon t niet laten om er even op te reageren :+ Dan kan TS t beste een jonge PRE kopen als er gedoeld wordt op de gangen en de uitstraling van een PRE. Het kan ook zijn dat t veulen echt veel van een haflinger gaat hebben maar t kan ook andersom.. Das dus de gok die je neemt..



Goed hoor, dat je het niet laten kon, je komt op voor het ras.

Fokken is gokken..........ik zeg ook altijd als je eisen hebt die je aan het dier stelt, moet je niet gaan fokken maar een bestaand dier gaan kopen.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:13

Wat ik hier "mis" in dit verhaal is karakter :o
Lees nl alleen maar dat ts kruisingen fa x pre kent, die er mooi uitzien.
Hartstikke leuk maar is karakter niet belangrijker?
Hoe zijn deze kruisingen onder het zadel bijv? Want dat is uiteindelijk toch ook heel erg belangrijk, lijkt mij :j .
Wat als je een paard krijgt met het sensibele hete coole karakter ve pre en toevallig ook het coole ( misschien wat lompige onbeholpen koudbloedsterkte) ve haflinger?
Dat zou een combi zijn om te verongelukken...

Ben zelf in bezit van pre x kwpn en heb vd 8 combi's daaruit diegen, die qua uiterlijk en gangen het meest
op papa lijkt maar toch ook zo springerige van mams heeft. Wat niet altijd handig is bijv...

In jouw geval ga je wel een warmbloed en koudbloed mengen. 2 uiterste qua karakter wat niet wil zeggen dat dat automatisch aanvult qua karakter.
Ik zal wel te voorzichtig zijn met mijn gedachten maar wilde het toch ff uiten omdat er alleen maar over mooi en gangenwerk wordt gesproken...
Succes iig met je keuze!

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:51

Ik snap ook niet echt dat je met een paard als dat tweede wilt gaan fokken en dan helemaal niet op een toch al wat ouderwetse haflinger zoals ik dat zo zie op de foto.

Dan zet je 2 paarden die allebei wat op de voorhand zijn gebouwd op elkaar en is er dus een minieme kans dat het iets verbetert als je geluk hebt. En stel nou dat je het veulen ooit een keer moet verkopen is het met een beetje pech weer een slachtdier of komt het ergens in een achtertuin te staan.

Er is een paardenoverschot dus als je dan nog iets wilt verkopen moet het of heel veel talent hebben of een correcte en goede bouw en karakter hebben.
Ik vraag mij dan ook af of beide paarden goedgekeurd zijn?

Waarom koop je niet gewoon een paard erbij omdat je ook een paard groter wilt dan de haflinger. Als je een veulen fokt heb je nooit zekerheid dat het veulen ook werkelijk waar groter wordt, en zet je op de Haflinger merrie een mooie, correct gebouwde hengst als je er persé een hengst op wilt?

Ik stel maar wat voor hoor! :P
Maar ik zou zeker weten de eerste hengst doen! De 2e vind ik zo op het plaatje helemaal niks, ook niet op jouw merrie. Die zal er maar weinig aan verbeteren.

(Het berichtje komt misschien wat boos en verwijtend over, maar zo bedoel ik het niet.)

Likemaaike
Berichten: 2994
Geregistreerd: 04-06-09

Re: Haflinger x PRE (Help! Welke van de 2 hengsten!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 22:53

Het wordt de eerste hengst zoals het nu lijkt! Omdat ik graag bij deze voor mij speciale merrie nog een veulen wil fokken. De merrie is zelf niet heel ouderwets gebouwd is elegant type. Maar we hebben al een kwpn van 1.75 erbij. Gaat ons meer om wens om nog een veulen bij deze merrie te hebben!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Haflinger x PRE (Help! Welke van de 2 hengsten!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:11

Ik begrijp ts heel goed dat ze zelf wil fokken in plaats van een paard fokken. Het fokken en zien opgroeien van een veulen naar volwassen paard is het mooiste wat er is. Daarbij koop je niet de ellende van een ander.
Overigens heeft Evelinepien wel een beetje gelijk qua karakter. Wij hebben het eerste jaar onze handen vol gehad aan onze cruzado. Wat een tante zeg, een mix van het gevoelige van paps en het eigenwijze van mams. Maar ook daar ben je dan zelf bij, opvoeden die handel :D We weten inmiddels beter wat we aan elkaar hebben en nu gaat het goed!