Hoe staat het met de arabo fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:36

Toen ik nog een beetje een penny meisje was was de fries mijn droom.
Echter, na enkele friezen te hebben gereden kwam ik tot de conclusie dat, zeker de wat oudere friezen de nodige genetische problemen hadden.

Ik weet dat dit probleem inmiddels aardig opgelost is, maar het heeft destijds wel mijn interesse gewekt voor de Arabo-Fries, een kruising die ik jarenlang gevolgd heb.

Echter, "life goes on" en de boodschappen rondom de arabo fries werden steeds minder positief en minder frequent met als gevolg dat ik ook deze kruising (of mag ik het een ras noemen?) een beetje uit het oog ben verloren.

Ik ben wat wezen googlen en zie veel berichten die haaks op elkaar staan. Sommigen zijn er helemaal weg van terwijl anderen zeggen dat er sprake is van een gefaald fokproduct of zelfs een mislukt experiment.

Ik vraag me af waar dit op is gebaseerd. Ik weet dat de Arabo-Fries aanvankelijk doel had als hoog dressuurpaard te dienen maar niet aan de verwachtingen voldeed. Is het alleen dit gegeven dat de kruising als "gefaald" beschouwd is? Omdat het niet aan zijn fokdoel heeft voldaan?
En (ik begrijp dit heel goed) heeft dit gegeven een duwtje in de rug gekregen van mensen die tegen dit soort kruisingen zijn? Of valt het allemaal wel mee?

Ik ben erg benieuwd wat de persoonlijke mening is van mensen die zelf een arabo-fries hebben (ik zou dan ook graag het % arabisch bloed weten), waar jullie je Arabo-Fries zoal voor gebruiken en tot hoeverre je karaktertrekken van de Fries en Arabier, maar ook genetische kenmerken of afwijkingen terug ziet in je paard.

Daarnaast, als iemand nuchter en onbevooroordeeld meer info kan geven dan hoor ik dat graag!

Thanks :)

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:38

Stipje, ben benieuwd naar wat er komen gaat als antwoord.
Ik vond de Arabo opzich altijd een best leuk beestje hoor...

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:29

Gezellig Chiave, ben benieuwd naar de reacties.

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:33

Werden ze ook niet gefokt door een menner om zo meer longinhoud en wendbaarheid te krijgen?

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:33

Vraag lanouska hier op bokt. Ze groomt bij een vierspan arabo friezen in de mensport.
https://www.facebook.com/drents.vierspan?fref=ts

Als je lief kijkt, alle tuigen poetst na afloop, mag je vast een keer mee op de wagen :D :+
Heb je er meteen 4 voor je lopen.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:52

Thanks, zal ik doen! En tuig poetsen klinkt als een dagtaak, haha, met rijtuig kan ik wel overweg maar mentuig XD ik denk dat je door de bomen het bos niet meer ziet na een aantal pogingen om het weer terug in elkaar te zetten ^^.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:22

We hebben reeds met verschillende arabo's gemend en gereden. Momenteel hebben we nog een Danillo zoon van 7 jaar op stal. Een paard met een geweldig karakter die het niet onverdienstelijk doet in de mensport. Hij heeft 18.75% arabisch bloed.

Het doel van dit fokproduct was inderdaad het fijne en koele karakter van de fries te behouden en daar economischere gangen (minder knie-actie) en meer uithouding aan toe te voegen.
Vermits aanvankelijk gefokt werd met arabofriese hengsten (ook max 50% arabier) in combinatie met friese merries was uiteraard de kwaliteit van de merrie vaak doorslaggevend.

Anoniem

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:36

Ik kom best in contact met het ras in de zin dat de staleigenaresse jonge arabofriezen inrijdt. Stalgenootje heeft een merrie en de dekhengst Yk Dark Rico S staat bij ons. Heb er zelf geen ervaring mee maar zie toch fijne dingen en hoor veel goede verhalen.

Als je meer info wil kan ik je wel wat (website)adressen doorgeven, zij zullen je graag meer uitleg geven over het ras. Heb de uitleg wel al gehoord maar kan het zo allemaal niet navertellen, haha ;)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:37


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:10


Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:30

Het is een officieel ras (met stamboom en dus stamboek).
Het principe is goed (meer en vreemd bloed in fokkerij) voor een beter gebruikspaard.
Echter mijn idee is door al het gerommel in het stamboek en geen Friezen die echt door breken (langdurig) is het een beetje op een laag pitje allemaal. Natuurlijk is het ook niet te vergelijken hoe lang bestaat het stamboek immers, dan kun je niet volop in de top meedraaien. Ken verschillende echt goede arabofriezen. Als mensen iets "friezigs" zoeken voor de sport (men of dressuur) zou ik het ook altijd aanraden ipv een gewone Fries.

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:35

Ik rijd op een Arabo-Fries, we denken dat hij ongeveer 12,5% arabier in zich heeft. We gebruiken hem voor dressuur en je kan zeker terug zien dat hij meer Fries is! :') Wij merken ook niks van dat Arabier, behalve dat hij iets kleiner en fijner is dan de meeste Friezen daar. Ook lijkt hij iets minder knieactie te hebben, wat volgensmij wel vaker voorkomt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:19

De Bruine Horst in Ederveen heeft ook Arabofriese paarden.

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:05

Ik ken er 2, maar allebei hebben een ontzettend zwak kruis en een weke rug... probleempjes die je krijgt met arabieren en friezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:10

Ligt dat niet aan de ouderdieren/manier van fokken? Herken het totaal niet, een Arabo-fries is ook geen gewone kruising tussen een willekeurige Arabier en dito Fries... dat denken veel mensen namelijk wel.

In mijn ervaring zijn de dieren die echt volgens het stamboek gefokt worden enorm lief, werkwillig, goed gebouwd, sterk en gezond. Maar overal gaan wel eens dingen mis natuurlijk, genoeg 'gewone' paarden met een slechte bouw/rug ..

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:15

Die ik ken/gezien heb waren ook goed van bouw en goed in het werk.

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:17

Ik heb geen ervaringen met Friezen of Arabieren maar ik heb wel een arabofries :) Mijn arabofries heeft 12,5% arabier en ziet er uit als een Fries.
Ze is 7 jaar oud en pas met 4 jaar ingereden omdat ze nog zo groeiden en erg onhandig was. Maar nu rijden we dressuur en ze wil echt graag werken, leert heel snel en is echt superlief. Soms een beetje schrikkerig maar valt nog mee. Tot nu toe niks gemerkt met benen, hart of longen maar daar is ze natuurlijk nog wat te jong voor.

Btw het is een echt goedgekeurd ras, de arabofries.

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:25

Inderdaad Jelle's home, een bekende in het zuiden van het land.
In de mensport wordt er veel met arabo's gereden. Men is gek van de uitstraling van de fries, maar deze missen vaak het laatste beetje kracht en met name uithoudingsvermogen. Edouard Simonet rijdt voor Jelles Home en het Belgisch team vierspan en is erg succesvol! M.oniek rijdt de paarden van Jelles Home onder het zadel en deze doen het erg fijn in de sport. Jelles Home is nog niet zo heel lang actief in de dressuursport, maar de paarden pakken het werk goed op en scoren in de ring. Als je graag een paard met de uitstraling van een fries wil heb jij in mijn ogen aan een arabo een erg fijn paard!

lanouska

Berichten: 540
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:42

zoals janouk al aangaf groom ik bij een 4 span arabo friezen.. we zijn dit jaar internationaal gegaan na in 4 jaar tijd de klasse 1,2 en 3 doorgelopen te zijn. H rijdt met de arabo's omdat ie gek is op het plaatje fries maar die dus echt het uithoudingsvermogen missen voor in de marathon. onze arabo's hebben allemaal 18.75 % arabier en het sport certificaat en kunnen de marathon goed volhouden.
ook worden ze minimaal 3x in de week door hun eigen amazone onder het zadel gereden en ook op wedstrijd uitgebracht.

wat wij erg goed merken is dat ze een beter uithoudingsvermogen hebben dan de echte fries maar wel het coole karakter behouden (die van ons dan)..

tijdens de marathon in driesum wouterswoude... 11 hindernissen
Afbeelding

een dag later... dezelfde 4 paarden
Afbeelding

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:45

Ik ken 2 arabofriezen (% arab weet ik zo niet). Wordt mee gemend in enkel en dubbelspan. Ik vind het erg leuke paarden, meer uithoudingsvermogen en werklust dan de friezen die ik ken maar wel mooi fries-achtig uiterlijk. Ook erg braaf en nuchter.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:46

Haha Ianouska, wat grappig, we posten precies hetzelfde op hetzelfde moment :D

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:01

Ja gaaf! H. S.treukter doet het echt heel goed!

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:01

H heeft idd gave dieren :j staan hier vlakbij en zie ze vaak.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:22

Ik heb nu sinds 3,5 jaar zelf een arabo-fries. Ze is iets slanker als een fries en heeft meer uithoudingsvermogen als een fries, maar wel het karakter van de fries.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Alle 3 de foto's het zelfde paard.

Het span van Lanouska en de andere 2 vierspannen ken ik ook. Dus de arabo-friezen doen het super in de sport

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:05

De bedoeling van het fokken van Arabobloed in Friezen is simpelweg ontstaan doordat men een meer sportgerichte Fries wilde, die mee kon komen tussen de KWPN-ers en andere sportpaarden.
Met name in de mensport bleek hier interesse in te bestaan, vanwege het verwachtte toegenomen uithoudingsvermogen, waarin de klassieke Fries nogal eens te kort schoot.

De para-menner Jacques Poppen is ook overgegaan op een Arabo Fries, P.P., waarmee hij geweldige resultaten heeft weten te behalen.
Die P.P. is gefokt door en bij Stal v.d Bos, hier in mijn dorp, paar boerderijen verderop. Ik heb P.P. toen hij daar nog was dan ook goed gekend.
Stal v.d. Bos richt zich dan ook met name op Arabo Friese spórtpaarden. Twee van de merries, Bo en Vloor, lopen inmiddels onder de stalamazone in de M en momenteel wordt een nog vers geruine AB hengst doorgetrained aan de lange lijnen, longe , voor de kar en OHZ. Voorts loopt er in de omliggende weides nog wat opgroeiend en aankomend veelbelovend jong spul rond. Ook is een van hun wat sensibeler merries succesvol naar Zweden of Denemarken (weet ik niet meer precies)naar een professionele menner verkocht.

Een andere jonge merrie staat inmiddels bij www.in2dressage.nl, de zoon van Roel van den Bos, Robert, en Mark van de Donk, waar zij niet onverdienstelijk in dressuurwedstrijden OHZ wordt gereden.

Ik kom er vrijwel dagelijks (al járen) over de vloer, om te helpen, heb jarenlang hun jonge en oudere Arabo's gelongeerd, en doe mijn trainingen en lessen in hun buitenbak.

Ik heb zelf géén Arabo Fries, maar een bonte Tinker x Friese ruin en een bonte Fries x Tuiger merrie.

De Arabo Friezen hebben een wat langer been, zijn wat sensibeler, slanker, atletischer en hebben zéker sportkwaliteiten door hun groter uithoudingsvermogen. Van een mislukt product kan ik dus absoluut niet spreken!