Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe staat het met de arabo fries?

 
Profiel   

Wat ik nu zie is dat de meeste arabo-friezen dezelfde benen hebben: Best dunne beentjes en echt enorme hoeven! Youri heeft dat ook heel erg. :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 19:28 



 
Profiel   

terpentijn schreef
Ook is een van hun wat sensibeler merries succesvol naar Zweden of Denemarken (weet ik niet meer precies)naar een professionele menner verkocht.

Moet Denemarken zijn want mijn Arabofries is de enige in Zweden (dat is net onderzocht voor een artikel in een Zweeds paardenmagazine ). En ik ben geen professionele menner :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-15 14:39 



 
Profiel   

Thanks voor alle reacties! Heeft me een veel beter perspectief gegeven :). Ik ben dus eigenlijk een beetje verkeerd geinformeerd geweest. Maar ik houd de arabo-fries zeker in mijn achterhoofd!

Op korte termijn gaat er nog niks gebeuren, eerst moet mijn (Zweedse) vriend maar eens een baan krijgen en dan willen we graag naar Zweden verhuizen (ik hoop dat ik jou prive lastig mag vallen met wat vraagjes Oblicaja?) maar daar kunnen nog wel wat jaartjes overheen gaan helaas.

Ik ben gewoon een beetje aan het dromen :). Dat verhuizen naar Zweden is iets "nieuws" (heb nu 10 maanden een relatie) maar wel degelijk serieus. Ik wil dolgraag een kleinschalig pension beginnen in Zweden, dat zou ook inhouden dat, als een baan in Zweden rond is en er voldoende geld is voor een huis met grond ik zelf ook eindelijk aan een eigen paard kan beginnen. Dus tot op zekere hoogte komt mijn droom wel dichterbij.

Ik ben geen professioneel ruiter, ik ben meer serieus recreatief. Ik ben niet iemand die graag op wedstrijd gaat maar ik zou bijvoorbeeld wel graag Z kunnen rijden met mijn paard, gewoon voor het doen. Maar ik wil ook kunnen springen en, allerbelangrijkste, lange lange buitenritten maken.
Ik ben op zoek naar een paard met temperament, mag best een uitdaging zijn maar moet wel goudeerlijk zijn. Dus een vurig paard dat je laat weten als je fout zit maar je niet gelijk zand hoeft te bijten.
Ik merk zelf dat ik erg op robuuste en klassieke rassen val zoals de Andalusier, Fries, Shire, Morgan, Mustang, Berber en Rocky Mountain horses maar over het algemeen zijn deze rassen erg koel in hun hoofd of voldoen simpelweg niet aan mijn eisen (Shire). Ik heb toch graag wat vuur ^^ ik houd liever mijn paard tegen als dat ik hem moet aanmoedigen. Maar ik weet het, elk paard is anders, tis gewoon een zoektocht en als het eenmaal zo ver is zie ik wel wat er op mijn pad komt, maar een arabo fries is zeker een optie voor mij na dit topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-15 21:06 



 
Profiel   

@lanouska, ik heb het span en het viertal wel gezien op pd Driesum Wouterswoude :D

Intressant topic, was al nieuwschierig hoe en waarom een araboFries werd gefokt.

Misschien een domme vraag, maar waarom is een araboFries altijd zwart ? Is zwart dominant over andere kleuren ? Of zijn ze er ook in andere kleuren ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-15 21:24 



 
Profiel   

Volgens mij is het grotendeels de dominante kleur, maar het heeft ook zeker meegespeeld dat men een fries wilde fokken met meer uithoudingsvermogen en economischer gangen. Het uitgangspunt is dus altijd geweest om een "verbeterde fries" te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-15 21:30 



 

Ze zijn niet altijd zwart, maar 99% wel volgens mij :j In november op de keuring was er een vos hengstenveulen, zuiver arabo. Dus ze bestaan wel, maar weinig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-15 00:45 



 
Profiel   

Xyris schreef
Op korte termijn gaat er nog niks gebeuren, eerst moet mijn (Zweedse) vriend maar eens een baan krijgen en dan willen we graag naar Zweden verhuizen (ik hoop dat ik jou prive lastig mag vallen met wat vraagjes Oblicaja?)

Natuurlijk! ^^ Stuur alle vragen maar :D Ik zal ze proberen te antwoorden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-15 10:37 



 
Profiel   

Supper gaaf toppic heb nu zelf ook een arabo fries op het ook met 18,75% Arabier vader = Dark ynte 002 en moeder is wike B ik heb alleen echt geen idee of op papier dit paard aan te raden is... Weet namelijk niet veel van de friezen wereld :D :( kan iemand mij misschien meer vertellen over de arabo fries in de sport van cross springen en dressuur als hij dit papier heeft?...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-15 22:16 



 
Profiel   

Citaat
Misschien een domme vraag, maar waarom is een araboFries altijd zwart ?

Omdat een fries zwart is :)

Shiva Iben Gharib de stammoeder van de gharib lijn was trouwens een schimmel maar daar zal je nergens een foto van vinden want fries is zwart. Dit is een jammerlijke keuze die het stamboek gemaakt heeft want zo beperken ze zich tot zwarte arabieren voor bloedverversing in de toekomst. Zwarte volbloeds zijn zeldzaam behoudens in de showlijnen. Die showpoppen zijn net wat je niet nodig hebt.

Citaat
cross springen en dressuur
voor cross en springen zijn ze niet gefokt

ps : mocht iemand er één zoeken ik heb er nog één te koop staan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-15 22:46 



 
Profiel   

@arun, maar arabier kan wel vos oid zijn. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-15 10:19 



 
Profiel   

Arun welk ras heb je te koop staan dan een arabo fries of Arabier en ik weet dat ze niet goor cross en springen zijn gemaakt maar het hoeft ook niet op top niveau

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-15 10:47 



 
Profiel   

@hielkebro het is wel zo dat arabieren vaak verschillen de kleueren hebben hun ouders en friezen hebben altijd zwart dus ik denk dat daarom die kleur eigenlijk standaard beter door komt het zit gewoon dieper in de genen. dit gok ik hoor maar weet echt niet zeker..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-15 10:50 



 
Profiel   

@Caroline52 voor m'n arabo fries zoek ik een plek waar hij aan het werk kan. Hier staat hij maar te niksen dat is zonde.

Imv de kleurtjes ... zwart shimmel (zonder wit geboren) of koffievos zijn kleuren die perfect kunnen voor de inkruising van vers bloed. F1 producten kunnen dan wel eens afwijkend kleur of schimmel zijn maar dat is niet zo erg. Het is pas vanaf F2 dat je een eindproduct krijgt dat je arabofries kan noemen. F1 kan goed lukken maar is geen gebruikspaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-15 09:54 



 
Profiel   

@arun opvallend dat er zoveel arabo's in de omgeving Roeselare zijn. Is daar een fokker of vereniging actief ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-15 14:03 



 
Profiel   

Ik heb een 4 jarige Arabo-Fries, de vader is Dark Danilo. Arabier percentage is 18,75%. Ik ben heel erg blij met dit paard en er eigenlijk alleen maar positief over: heel lief en eerlijk paard, denkt goed mee en laat zich fijn rijden. Vlug genoeg aan de hulpen, maar wel het nuchtere karakter van de Fries.

Imo voldoet ze prima aan de 'eisen' voor een dressuurpaard, ik start momenteel B en na 5 wedstrijden staat de teller al +9. Ik heb regelmatig score's >200 punten en heb ook al 'n aantal keer in de prijzen gereden. Dit zijn overigs gewoon KNHS selectie wedstrijden, dus ook tussen de warmbloed paarden gaat het prima :j.

Voor wie interesse heeft in foto's onder het zadel --> : [RIJ-ITP] Arabo-Fries Lotje voor het eerst op Bokt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-15 14:32 



 
Profiel   

Eentje op de stalling van m'n vriendin. % weet ik helaas niet. Beestje wordt echt ingezet voor verschillende dingen! Loopt M dressuur en heeft wat onderlinge springwedstrijdjes gedaan, gaat voor de kar, op buitenrit, vrijheidsdressuur. Echt een super beestje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-15 14:39 



 
Profiel   

@heli1 Geen idee hoeveel er in de regio zitten (enfin ik ken er geen althans). Fokkers zitten hier in de ruime regio niet specifiek. Er zijn er zowiezo niet veel. Van waar haal je info eigenlijk dat er veel in regio roeselare zouden zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-15 12:58 



 
Profiel   

arun schreef
@heli1 Geen idee hoeveel er in de regio zitten (enfin ik ken er geen althans). Fokkers zitten hier in de ruime regio niet specifiek. Er zijn er zowiezo niet veel. Van waar haal je info eigenlijk dat er veel in regio roeselare zouden zitten?


Zal wel toeval zijn, maar zie er regelmatig op kapaza staan uit die omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-15 08:53 



 
Profiel   

Hier ook iemand met een arabo!

Mijne heeft 9% arabisch bloed, is 1.70 hoog. Afstamming is SybrenP x Ulke.
Pittige tante, veel looplust maar ontzettend lief paard.
Kan er uren met op buitenrit zonder ook maar een spoortje vermoeidheid op te merken.

Heb veel friezen gereden, die na een flinke galop buiten al leeg waren, deze merrie houd het met gemak vol!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-15 09:16 



 
Profiel   

Ook ik was erg geïnteresseerd in de Arabofries en heb ze jaren terug ook gekocht/gefokt.
Wat men ook van het ras zegt ik spreek het meeste tegen. Nadeel vind ik dat er onder de noemer paarden zitten met een percentage van 3% tot 35% Arabisch bloed. Dit had de fokkerij niet toe mogen staan. Het hoogste percentage geeft het mooiste beeld. Ook hier zag men het geld meer dan het fokdoel.
Jammer. Zelf ben ik zeer blij met mijn dieren. Uiteraard heb je invloed op hun gedrag en als je dat goed doet heb je top-paarden met een heel fijn karaker. Snel soepel en leergierig. Waar je ook komt, ze springen er altijd uit. zelf rij ik endurance maar mijn dames rijden dressuur en dan komt er echt wat binnen. Ik merk wel dat ze in het buitenland geliefder zijn dan in NL. foto's vind je in facebook Sybrand Oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 08:33 



 
Profiel   

Ik haal 'm even omhoog...

Sinds vorige week hebben wij ook een Arabo Fries, een ruin van bijna 10 jaar.
We hebben hem hoofdzakelijk gekocht voor mijn vriend om mee te mennen maar ik wil 'm ook wel wat onder het zadel gaan rijden.

Hier allang interesse in de Arabo Friezen, maar tot nooit kopen gekomen, maar nu staat er toch eentje en we zijn er blij mee!

Wat we ons af vroegen, hoe zijn de regels/afspraken rondom het toiletteren van een Arabo Fries, wat is gewenst/gewild en wat absoluut niet...
Sokken... mogen die geschoren of juist niet? (Ivm mok)
Manen... kort of lang...

Ik ben erg benieuwd naar meningen en ervaringen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-17 19:34 



 
Profiel   

Proficiat met je aankoop!
Wij hebben een 9-jarige Dark Danillo op stal. Welk is de vader van jouw arabo? En welk percentage Arabisch bloed voert hij?

Tja, het toiletteren vind ik een persoonlijke keuze. Ik vermoed dat de meesten de manen en het behang zo lang mogelijk laten, zoals bij de fries. Hier staat hij met korte manen en zonder sokken. Net wat praktischer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-17 19:53 



 
Profiel   

Bedankt voor je snelle reactie!
Wij zitten ivm mok ook te twijfelen om de sokken evt af te scheren, vandaar mijn vraag, ik was wel benieuwd wat de standaard zo'n beetje is.

Die van ons wordt in juni 10 jaar en zijn vader is Dark Ynte.
18,75% Arabisch bloed.
Moeder is een volle Fries.


Laatst bijgewerkt door Nouvel op 03-01-17 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-17 19:59 



 
Profiel   

Ik volg ook mee! Heb een arabofriesje gehad van 2008 tot 2010 maar toen helaas ingeslapen en daarna het ras wat uit het oog verloren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-17 20:03 



 
Profiel   

[ img ]


Dit is mijn arabo fries.
Een 7 jarige merrie.
Zij is een Bosolino s en voert wel 50 % arabisch bloed.
Het is een E pony van ong 1.56

Geen makkelijke pony,pittig maar als je haar vertrouwen weet te krijgen een zeer lieve werklustige pony.


Laatst bijgewerkt door colette40 op 03-01-17 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-17 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen