Hoe staat het met de arabo fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:17

Je mag wel op mijn Andalusiër een keer rijden, die is vurig genoeg. :') Ik denk dat een Andalusiër ook wel een optie is. Althans de meeste zijn wel tempramentvol, maar wel eerlijk. En op wedstrijd zie ik vaak kwpn'ers idioot doen om bij een sloot langs te gaan en die van mij loopt er braaf langs. Dus dat is wel super fijn op buitenrit. Hij heeft mij tot nu toe nog niet laten zandhappen, maar laat duidelijk merken wanneer hij het er niet mee eens is. Het is geen makkelijk paard, maar wel eerlijk en lief.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:26

Colette, die is ook mooi zeg, maar niet simpel denk zoveel Arabisch bloed...
Hoe groot is ze?

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:55

Nouvel schreef:
Bedankt voor je snelle reactie!
Wij zitten ivm mok ook te twijfelen om de sokken evt af te scheren, vandaar mijn vraag, ik was wel benieuwd wat de standaard zo'n beetje is.

Die van ons wordt in juni 10 jaar en zijn vader is Dark Ynte.
18,75% Arabisch bloed.
Moeder is een volle Fries.


Als hij gevoelig is voor mok zou ik niet twijfelen en de sokken eraf halen. Krijgt hij mok, kan je het amper verzorgen met al dat haar. Dan is het mooie plaatje toch ondergeschikt aan zijn gezondheid.

Dark Inte vind ik de mooiste, elegantste arabo-hengst <3 .

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:39

Hij heeft vooral achter heel veel mok, maar boven de sokken, ietsje in de kootholte en voor ook iets in de kootholte.
Ik heb nu die plekken zo kort mogelijk geknipt, even kijken of het zo lukt, anders gaat het er af inderdaad.

Het is op zich geen super knap paard maar hij kan echt leuk bewegen!
Maar hij is nu vooral nog erg schraal, met weinig weerstand en weinig spieren.
Dus we gaan heel rustig met hem aan de slag en dan kijken hoe hij opknapt.
Super lief dier is het!


Afbeelding

Afbeelding

Gisteren hebben we hem voor het eerst heel even voor de wagen gehad en dat deed hij heel braaf.


Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:44

Wat een leuk paard ja! Dark Ynte kan zelf ook fraai bewegen.
Hopelijk beleven jullie veel plezier aan hem en ervaren jullie ook een erg werklustig karakter.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:22

Dank je!
Ik denk ook dat we er heel veel plezier van gaan hebben!

lanouska

Berichten: 540
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:01

@ nouvel. Leuk paard.. Veel plezier met hem.. Wij hebben in het 4 span ook 3 ynte's.. Alle 3 super brave en betrouwbare paarden..
Wat betreft de sokken is er geen standaard voor wat jij mooi en praktisch vind..
Wij scheren altijd de sokken er van af.. Vinden wij mooier en dan passen de Peesbeschermers en springschoenen ook beter..
Gisteren er 2 helemaal geschoren en vandaag nog 3 en moet zeggen ze worden er wel echt mooi van

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:33

Zij is zeker niet makkelijk,snel afgeleid,ik heb haar ook net een half jaar.
kreeg haar aardig verwaarloosd,maar is al goed bij getrokken

het is een e pony 1.56

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:47

Ze ziet er mooi uit op de foto, en ook groot!

Lanouska, bedankt!
Maar even kijken wat wij met de sokken gaan doen, ook afhankelijk van het week en nattigheid er misschien maar af, peesbeschermerprobleem kwamen wij inderdaad ook al tegen...
Of te strak op de kogel of te hoog...

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:17

Ik vind arabo friezen erg leuk <3 prachtig om te zien en wat een power zit er in, wel zie ik het liefst een beetje wat grovere dan smallere, wel zijn ze erg gevoelig wat ik heb gemerkt..

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:31

Dat gevoelige kan ik beamen!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:59

Ja dat hebben wij inderdaad ook geconstateerd, zeker net zo gevoelig als onze lusitano.
Een heel fijn subtiel paard!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:31

Wat voor soort rug hebben jullie paarden?
En vooral... wat voor zadel heb je daar op?

Wij zijn nu op zoek naar een zadel dat voorlopig even goed genoeg ligt om mee te kunnen starten, maar het is nog niet zo simpel...
Hij is erg arm bespierd, kuilen naast de schoft, met een hoge schoft en ruggengraat.
Daarnaast heeft hij een behoorlijk rechte rug.
Veel zadels die we gepast hebben wippen aan de achterkant omhoog.

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:25

Wij hebben op onze arabo een Ninon Schutte zadel, type Moravita. Zeer tevreden over!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:45

Buurman hier in 't dorp heeft een hele reeks (zelfgefokte) Arabo's, ik heb met allemaal mogen werken, en ik kan zeker wel beamen dat ze over het algemeen echt wel een sport-mentaliteit hebbn, en derhalve ook wel wat gevoeliger kunnen reageren. Dit laatste zéker niet in negatieve zin bedoeld: ze hebben maar een inieminieaanwijzing nodig aan de longe, erg opmerkzame types, zowel voor de wagen als OHZ.
Uiteraard zijn er onderlinge verschillen.
Er is wel een vrij groot uithoudingsvermogensverschil met de standaard "gewone" Fries. het zijn dan ok paarden die in de (wedstrijd) sport heel aardig mee kunnen komen, qua presteren.
Dat was uiteindelijk ook wel, waarvoor dit ras is ontstaan, aangezien de doorsnee Fries vaak wat tekort komt op dat gebied.

Naar mijn idee zit er wel toekomst in de AraboFries.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:52

Lukasje schreef:
Wij hebben op onze arabo een Ninon Schutte zadel, type Moravita. Zeer tevreden over!



Ja die staan goed bekend inderdaad, maar voor een zadel op maat is het hier nog even te vroeg, hij moet eerst even in model groeien...
Maar wel een goeie om te onthouden!

Onze kerel is trouwens ook vlot zat, wil graag lopen en blijft lopen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:59

Ik heb zelf de indruk dat de Arabo-Fries (nog) niet heeft bereikt, wat men hoopte er mee te bereiken.
In de mensport (samengesteld) zie je ze weliswaar, en daar kunnen ze geen Fries overtreffen :n Daarbij zie je ook veel dat menners gebruik maken van E-pony's en kleingebleven chique paarden, dit in verband met de wendbaarheid.

Maar ik geloof dat het meerendeel aan Friezenliefhebbers een Fries ook liever heeft voor de Tuigsport (of mendressuur) en de gewone dressuur gebruikt, dan voor de samengestelde mensport. Zijn Friezen gewoon niet geschikt voor als je bovenin mee wilt doen.

Maar in de dressuur (subtop) zie ik maar weinig Arabo-Friezen... Misschien kan iemand anders daar nog een helder(der) licht over laten schijnen?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:38

Het is natuurlijk ook wel zo, dat een heleboel mensen aanvankelijk nogal "dat moet ik eerst nog zien"-argwanend tegen de AraboFries aankeken, en éérst prestaties wilden zien alvorens zich verder in het ras te verdiepen.
Het ras moet ook nog verder doorontwikkeld worden.

Ze blinken idd. in de mensport nogal uit, maar niet iedereen gaat dan zomaar even op een AraboFries over.
Zoals met alle paarden, zijn er uiteraard ook bij die meer aanleg voor dressuur dan voor de mensport hebben, toch komen er van buurman ook 2 merries héél leuk mee in de dressuur. Eentje Z2, een andere Z geklasseerd (maar is momenteel geen skilled amazone voor, dus die is nu even teruggezakt naar M). Beide merries ken ik vanaf geboorte.
Zoals bij iedere prestatie is het natuurlijk ook je moet er wel de juiste ruiter/amazone voor hebben.

Mijn ervaring is ook dat de ene een heel stuk gevoeliger reageert dan de volgende, maar over het algemeen vind ik ze niet erg schrikkerig en behoorlijk all-round in te zetten. Een sprongetje vinden ze ook eigenlijk nooit een probleem, ze zijn vrij snel qua reacties, echte houten klazen of dooie struiken komen eigenlijk niet voorbij.

Ze zijn ook zéker niet allemaal klein aan de maat, ik train momenteel een (voor een AraboFries) reus,
die dan ook iets langer nodig heeft (ook door zijn extreem ruime bewegingen) dan het gemiddelde om OHZ leuk uit de verf te komen.

Ik zou het zeer niet meteen recreatiepaarden willen noemen (ja, bij een ervaren consequente ruiter) maar echte gekkigheid komt eigenlijk toch niet voor (en ik heb wat generaties groot zien worden).

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:02

terpentijn schreef:
Het is natuurlijk ook wel zo, dat een heleboel mensen aanvankelijk nogal "dat moet ik eerst nog zien"-argwanend tegen de AraboFries aankeken, en éérst prestaties wilden zien alvorens zich verder in het ras te verdiepen.
Het ras moet ook nog verder doorontwikkeld worden.

Ze blinken idd. in de mensport nogal uit, maar niet iedereen gaat dan zomaar even op een AraboFries over.
Zoals met alle paarden, zijn er uiteraard ook bij die meer aanleg voor dressuur dan voor de mensport hebben, toch komen er van buurman ook 2 merries héél leuk mee in de dressuur. Eentje Z2, een andere Z geklasseerd (maar is momenteel geen skilled amazone voor, dus die is nu even teruggezakt naar M). Beide merries ken ik vanaf geboorte.
Zoals bij iedere prestatie is het natuurlijk ook je moet er wel de juiste ruiter/amazone voor hebben.

Mijn ervaring is ook dat de ene een heel stuk gevoeliger reageert dan de volgende, maar over het algemeen vind ik ze niet erg schrikkerig en behoorlijk all-round in te zetten. Een sprongetje vinden ze ook eigenlijk nooit een probleem, ze zijn vrij snel qua reacties, echte houten klazen of dooie struiken komen eigenlijk niet voorbij.

Ze zijn ook zéker niet allemaal klein aan de maat, ik train momenteel een (voor een AraboFries) reus,
die dan ook iets langer nodig heeft (ook door zijn extreem ruime bewegingen) dan het gemiddelde om OHZ leuk uit de verf te komen.

Ik zou het zeer niet meteen recreatiepaarden willen noemen (ja, bij een ervaren consequente ruiter) maar echte gekkigheid komt eigenlijk toch niet voor (en ik heb wat generaties groot zien worden).


Nou toen het net begon, was het hier een en al Arabofries, omdat er ook twee dekhengsten vlakbij stonden. Maar het leek een hele markt toen. Maar nu?? Ik zie en hoor er niets van, de Friezen daarentegen gaan naar mijn idee als een speer. Binnen de Friezenwereld is het volgens mij ook best wel not-done die Arabo's.

Wat betreft het gevoelige, tsjah, bekijk de Friezen van tegenwoordig... ook verre van geschikt voor beginners hoor...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:54

Inmiddels is Jan ruim 2 maanden bij ons en al een heel eind bijgekomen!
Hij is gek op aandacht en hij werkt graag.
Hij had nog wel wat achterstallig onderhoud, maar we beginnen nu aardig alles op orde te krijgen.
Sinds vorige week heb ik na diverse zadels passen een passend zadel gevonden!

Vanmorgen is hij ipv mijn lusitano mee geweest naar een clinic van Herman Wientjes, hij was echt heel braaf en ik heb veel handvatten om aan de slag te kunnen, super fijn!
Ik zal er straks een paar filmpjes opzetten van de les.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:14

Bij ons op stal werden er Arabo-Friezen gefokt en ik moet zeggen, ik vond het hele fijne paarden!
De moeder was een 100% Fries (twee merries) en de vader was bij alle nakomelingen Dark Ynte.
Als veulen waren ze nog lang erg smal en puppy. Pas met 5 jaar werden ze (3 paarden: 2 merries en 1 hengst welke geruind is) eindelijk wat voller.
Het beleren hebben we bij de Arabo merries zelf gedaan. Waarvan de ene het spooky karakter van de moeder had en de andere het relaxte karakter van de andere moeder.
Daarna ben ik alle 3 erg gaan waarderen. De paarden hadden een goede will to go en overduidelijk een verbeterd uithoudingsvermogen.
Ook meer soepelheid in het lijf. Het springen vonden ze ook erg leuk en ging ze erg goed af! Wat de 100% Friezen op stal (3) niks vonden.
Daar waar een Fries na een paar rondjes galop terugvalt in draf, gaan de Arabo's nog veel langer door.
Ze waren allemaal erg licht in de hand, reageerden heel goed/gevoelig op de beenhulpen maar liepen wel erg gemakkelijk achter de teugel. Lengte in de hals rijden was wel een dingetje.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:16

Pasha_2011 schreef:
Bij ons op stal werden er Arabo-Friezen gefokt en ik moet zeggen, ik vond het hele fijne paarden!
De moeder was een 100% Fries (twee merries) en de vader was bij alle nakomelingen Dark Ynte.
Als veulen waren ze nog lang erg smal en puppy. Pas met 5 jaar werden ze (3 paarden: 2 merries en 1 hengst welke geruind is) eindelijk wat voller.
Het beleren hebben we bij de Arabo merries zelf gedaan. Waarvan de ene het spooky karakter van de moeder had en de andere het relaxte karakter van de andere moeder.
Daarna ben ik alle 3 erg gaan waarderen. De paarden hadden een goede will to go en overduidelijk een verbeterd uithoudingsvermogen.
Ook meer soepelheid in het lijf. Het springen vonden ze ook erg leuk en ging ze erg goed af! Wat de 100% Friezen op stal (3) niks vonden.
Daar waar een Fries na een paar rondjes galop terugvalt in draf, gaan de Arabo's nog veel langer door.
Ze waren allemaal erg licht in de hand, reageerden heel goed/gevoelig op de beenhulpen maar liepen wel erg gemakkelijk achter de teugel. Lengte in de hals rijden was wel een dingetje.


ik lees dat er gevraagd wordt naar wat voor zadel er gebruikt wordt.
Op alle Arabo's hadden we een Ainsley (Vanguard geloof ik??) met een medium boom.

UPDATE**
Van de ene moeder (1.71) met het spooky karakter waren de nakomelingen:
- merrie: 1.63
- ruin: 1.71
Van de andere moeder (1.58) met het relaxte karakter was de nakomeling:
- merrie: 1.61

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:28

Pasha_2011 schreef:
Bij ons op stal werden er Arabo-Friezen gefokt en ik moet zeggen, ik vond het hele fijne paarden!
De moeder was een 100% Fries (twee merries) en de vader was bij alle nakomelingen Dark Ynte.
Als veulen waren ze nog lang erg smal en puppy. Pas met 5 jaar werden ze (3 paarden: 2 merries en 1 hengst welke geruind is) eindelijk wat voller.
Het beleren hebben we bij de Arabo merries zelf gedaan. Waarvan de ene het spooky karakter van de moeder had en de andere het relaxte karakter van de andere moeder.
Daarna ben ik alle 3 erg gaan waarderen. De paarden hadden een goede will to go en overduidelijk een verbeterd uithoudingsvermogen.
Ook meer soepelheid in het lijf. Het springen vonden ze ook erg leuk en ging ze erg goed af! Wat de 100% Friezen op stal (3) niks vonden.
Daar waar een Fries na een paar rondjes galop terugvalt in draf, gaan de Arabo's nog veel langer door.
Ze waren allemaal erg licht in de hand, reageerden heel goed/gevoelig op de beenhulpen maar liepen wel erg gemakkelijk achter de teugel. Lengte in de hals rijden was wel een dingetje.


LOL _O-

Moet je wel een eerlijke vergelijking trekken he...
Een Fries in optimale sportconditie én een Arabo in optimale sportconditie... Ja, dan zal de Arabo het langer volhouden, maar dan nog stopt de Fries niet na een paar rondjes :') . Belangrijker nog, de Arabo zal sneller herstellen, vanwege grotere longinhoud. En dáár gaat het om bij dat uithoudingsvermogen.

Maar ga je een Fries in topconditie vergelijken met een Arabo die de hele zomer zich vet staat te vreten, dan is het een ander verhaal. Vice versa ook uiteraard.

Daarbij nog een note, een Fries valt doorgaans niet uit galop wegens een gebrekkige conditie, maar wegens een gebrekkige balans.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:40

Janine1990 schreef:
Pasha_2011 schreef:
Bij ons op stal werden er Arabo-Friezen gefokt en ik moet zeggen, ik vond het hele fijne paarden!
De moeder was een 100% Fries (twee merries) en de vader was bij alle nakomelingen Dark Ynte.
Als veulen waren ze nog lang erg smal en puppy. Pas met 5 jaar werden ze (3 paarden: 2 merries en 1 hengst welke geruind is) eindelijk wat voller.
Het beleren hebben we bij de Arabo merries zelf gedaan. Waarvan de ene het spooky karakter van de moeder had en de andere het relaxte karakter van de andere moeder.
Daarna ben ik alle 3 erg gaan waarderen. De paarden hadden een goede will to go en overduidelijk een verbeterd uithoudingsvermogen.
Ook meer soepelheid in het lijf. Het springen vonden ze ook erg leuk en ging ze erg goed af! Wat de 100% Friezen op stal (3) niks vonden.
Daar waar een Fries na een paar rondjes galop terugvalt in draf, gaan de Arabo's nog veel langer door.
Ze waren allemaal erg licht in de hand, reageerden heel goed/gevoelig op de beenhulpen maar liepen wel erg gemakkelijk achter de teugel. Lengte in de hals rijden was wel een dingetje.


LOL _O-

Moet je wel een eerlijke vergelijking trekken he...
Een Fries in optimale sportconditie én een Arabo in optimale sportconditie... Ja, dan zal de Arabo het langer volhouden, maar dan nog stopt de Fries niet na een paar rondjes :') . Belangrijker nog, de Arabo zal sneller herstellen, vanwege grotere longinhoud. En dáár gaat het om bij dat uithoudingsvermogen.

Maar ga je een Fries in topconditie vergelijken met een Arabo die de hele zomer zich vet staat te vreten, dan is het een ander verhaal. Vice versa ook uiteraard.

Daarbij nog een note, een Fries valt doorgaans niet uit galop wegens een gebrekkige conditie, maar wegens een gebrekkige balans.


Oh jij kent de paarden (conditie, vet etc.) waar ik het over heb?? :') Dus weet je precies hoe het zit?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:44

Pasha_2011 schreef:
Oh jij kent de paarden (conditie, vet etc.) waar ik het over heb?? :') Dus weet je precies hoe het zit?


Mwah, niet heel lastig gokken als je zelf meerdere gewone Friezen in topconditie kent en weet dat ze echt niet na een paar rondjes alweer terugvallen.

Dan is het niet zo lastig, paard is simpelweg niet in conditie en/of balans.

Ik zal niet ontkennen dat een Arabo-Fries meer uithoudingsvermogen heeft. Ik weet alleen ook dat er zat menners zijn met gewone Friezen die prima een klasse 2/3 marathon kunnen uitrijden, alleen geen top 3 materiaal zijn. Paarden doen er langer over om te herstellen, maar kunnen prima 8 kilometer achter elkaar draven voor de kar. Die zijn in topconditie en zullen ook onder het zadel prima kunnen galopperen, meer dan een paar rondjes. Dus ja, ik ben er redelijk van overtuigt dat jij geen paarden in topconditie hebt gebruikt in je vergelijking.